verschillen in wedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

verschillen in wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-02 20:40

ik vraag me wel eens af wat de verschillen in wedstrijden zijn in het algemeen tussen dressuur/springen en wester. zoals inrijden en inschrijfingen. iemand die daar wat van weet?


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!


DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 21:16

Ik heb een vriendin die engels rijd (ook wedstrijden) en die verbaasd zich hogelijk dat men bij western vaak niet weet waar men aan toe is. Starttijden zijn niet bekend (zij krijgt ze netjes thuisgestuurd). Geen startkaart nodig (wat is dat Haha! ). Wedstrijden die gigantisch uitlopen (slecht inschatten of veel bijschrijvingen).

Ik heb dat er nog wat engelse ruiters komen buurten voor meer antwoorden Haha!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 22:14

Startvolgorde is een heel groot verschil. Je moet bij western gewoon vroeg aanwzeig zijn, want stel je voor de je als eerste moet. Dat is soms best lastig. Wij hebben trouwens ook wel eens de volgorde thuis gestuurd gekregen Lachen
Verder natuurlijk de patterns. Bij springen verken je het parcours en dressuur staat van te voren al vast. Bij western krijg je pattern een uur voor aanvangstijd of eerder. Trail mag je niet in de arena verkennen (heeft ook niet zoveel zin imo) Losrijden is soms een puinhoop als de mensen niet de regels kennen. Bij western is dit aan de ene kant een cirkel linksom en aan andere kant een cirkel rechtsom. Bij dressuur is dat gewoon linkerhand heeft hoefslag en rechterhand binnenhoefslag (je passeert elkaar dus net als in het verkeer) Zo zou het dus moeten he *LOL*
Bij springen toert iedereen meestal op dezelfde hand, afhankelijk van hoe de inspring hindernissen staan. Soms zie je wel eens 1 de even om de andere hand rijdt, maar dat gebeurt bij voorkeur niet. Qua inschrijven kun je er bij western meestal nog wel bij na de sluitingsdatum. Bij engels vaak niet, maar dit komt denk ik door de omvang van de sport.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 22:16

eh de verschillen...
- bij dressuur meldt je je aan via je vereniging, die regelt inschrijving e.d. Een week voor de tijd weet je precies op de minuut hoe laat je moet starten. Uitlopen doet het zelden. Wedstijden zitten wel vaak vol, dus een paar dagen van te voren inschrijven zit er niet in...Maar alle wedstrijden staan in de Paard & Sport, netjes gerangschikt naar provincie. Bij western valt het niet mee erachter te komen waar wedstrijden zijn, en er zijn er sowieso een heel stuk minder.
- bij dressuur is een strikt puntensysteem: je moet 5 winstpunten rijden (156 punten of meer) om naar een volgende klasse te kunnen. Vanaf klasse L kun je ook verliespunten rijden. Bij western heb ik begrepen dat je (als je een eigen paard hebt kunt kiezen in welke klasse je start), maar dat mensen zonder eigen paard in de open moeten starten. Bij de dressuur is dat ondenkbaar.
- zowel western als dressuur hebben een zeer uitgebreid reglement m.b.t. optoming (soorten bitten, lengte van de zweep e.d.)
- bij western is geen onderscheid in maat van paard of pony. Bij dressuur moet je vanaf je 18e bij de paarden meedoen. En als volwassene starten op een pony...hum...das eigenlijk not done.
- zowel western als dressuur hebben speciale wedstrijden opengesteld voor bepaalde rassen, bijvoorbeeld dressuur voor alleen Friesen...
- Bij western mag je even in de hoofdbak inrijden (dat vind ik heel plezierig). Bij dressuur mag je meestal wel een rondje voor je begint, maar vaak is je paard dan nog wat kijkerig.
- bij dressuur zit de jury in een wit hokje, bij western niet
- de sfeer in de inrijbak bij western vind ik (tot nu toe) gezelliger, mensen kennen elkaar vaak beter, wensen je oprecht succes. Dressuur is een stuk massaler en men is niet altijd even vriendelijk (er zijn uitzonderingen hoor!) dit is een algemeenheid.
-dressuur: prijsuitreiking in de kantine, western prijsuitreiking op het paard.

Dat zo uit de losse pols...Er zal vast nog wel meer zijn...


VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-02 22:43

keej hjoe zit het met verenigingen? ik weet dat als je wedstrijden rijd in dressuur dan moet je lid zijn van een rijvereniging anders kun je geen startkaart krijgen dus geen wedstrijden rijden. hoe zit dat in de western?


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 22:47

Als je met een quarter start op een AQHA-wedstrijd moet je lid zijn. NQHA is niet verplicht, maar scheelt misschien in startgeld.

Verder mag iedereen een wedstrijd uitschrijven en zelf inkleden, maar meestal worden toch minstens de WRAN-regels gevolgd.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 00:28

Onze vereniging is volgens mij zowat de enige in heel Nederland die ook een western afdeling heeft. Of weet iemand hiero er nog 1?

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 13:25

wij zijn lid van Wieringermeerruiters en die hebben: Paarden, Pony's, Springen, Dressuur, Mennen en western ruiters

Euh,...?? Tsjah,...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 18:20

Jillerroo, in de Engelse sport hoef je niet verplicht lid te zijn van een vereniging, je kunt ook individueel lid zijn. Maar het is gewoon makkelijker (en vaak goedkoper) om het via een vereniging te doen.

Engelse wedstrijden:
- Bijschrijven niet mogelijk, duidelijke inschrijftermijn
- Startkaart (dus registratie bij een bond) verplicht, op tijd startcoupons insturen
- Doorgaans precieser qua tijden etc, omdat je bv de sterk wisselende rijtijden van de trail niet hebt.
- Inrijden andere regels (linkerhand, zijgangen en contragalop hebben voorrang)
- Jury zit buiten de ring (dus je kunt je paard een flinke ketsert geven tussen M en C want daar zien ze het niet Haha! )
- OOOOhhh en AAAAhhhh tijdens de proef is zeer onwenselijk Haha! evenals applaus tijdens de proef Haha! (BOEEEEE wordt trouwens ook niet gewaardeerd)

En dan DE grote voordelen van Engelse wedstrijden:
- Verplicht door naar een andere klasse bij het behalen van een vaststaand aantal winstpunten. Maakt ook niet uit of je NPC of NBVR of wat dan ook rijdt, het staat gewoon duidelijk vast.
- Je weet het hele jaar al in welke maand welke proeven gereden worden (dus niet een uurtje van te voren horen welk pattern je mag laten zien)
- Er staat iemand aan de kant te brullen wat je moet doen, dus geen kans om van de zenuwen te vergeten een onderdeel te rijden Haha!

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 18:40

Sonja schreef:
- Er staat iemand aan de kant te brullen wat je moet doen, dus geen kans om van de zenuwen te vergeten een onderdeel te rijden Haha!

We gaan toch niet invoeren dat het publiek hardop tot vier gaat tellen hè Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 18:44

Jaaaaaaaa beetje meer interactie met het publiek! *LOL*

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 19:42

Dat zou wel fijn zijn, ik tel altijd voor mezelf mee met de spins, maar raak nogal eens de tel kwijt.

Trouwens, wij klappen altijd wel na een proef, maar dat zijn de kinderproeven natuurlijk.

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-02 22:17

hmm ik heb het al door. dus als ik het goed heb is het zo dat bij de western je geen lid hoeft te zijn van een vereniging (oftewel startkaart moet hebben ) behalve voor een AQHA onderdeel (heb een tinker dus dat heb ik niet Haha!)
en inrijden gaat op 2 voltes. 1 rechtsom en 1 linksom?
je weet pas vlak van tevoren welk pattern je gaat rijden in tegenstelling tot engels. en het publiek mag lekker meejoelen in de western?? althans van opwinding dan.
hmm tis fifty fifty qua gemak in de wedstrijden tussen engels en western.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers