Beelddenkers?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Beelddenkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-02 23:42

Zitten hier op Bokt misschien nog wat beelddenkers?

Zelf ben ik beeld denkend, en 2 jaar terug toen de testen dat bewezen en ik aan het zoeken ging, was er bijna niks te vinden aan informatie.
Nu is de informatie nog heel gering, maar er wordt wat onderzoek naar gedaan.

Nou vroeg ik me af of hier nog beeld denkers zijn...!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 23:44

Eigenlijk vraag ik me af wat Beelddenken is....

Toos paardloos

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-02 23:47

Sire site schreef:
Dyslexie wordt op vele manieren gedefinieerd, afhankelijk van discipline en gebonden aan de inzichten die men op dat tijdstip had. 'Lexie' is Grieks voor 'woord' en 'dys' betekent verstoord functioneren. Dyslexie is een leerstoornis die zich in vele vormen en gradaties kan voordoen. Daarom wordt ook wel van dyslexieën gesproken.

Een dyslecticus heeft altijd problemen met:

De verwerking van letters en klanken (informatie).
Het leren van 'droge' feitenkennis.
Het geautomatiseerd toepassen van die kennis bij schriftelijke en mondelinge taken. Vaak ook bij hoofdrekenen.
Het tempo, de complexe taken en de concentratie bij schriftelijke en/ of mondelinge taken.
De stoornis komt voornamelijk aan het licht door lees-, spelling- en rekenproblemen. Letters worden omgedraaid en woorden worden verkeerd geschreven of gelezen. Simpele berekeningen kosten veel tijd en er worden fouten gemaakt.

Inmiddels is al lang duidelijk dat ook mensen die geen zware problemen hebben met lezen, spellen en rekenen wel degelijk dyslectisch kunnen zijn. Dit betekent dat zij steeds terugkerende problemen kunnen ondervinden in het dagelijkse leven, onder andere:


bij het automatiseren van handelingen (bv. moeite met autorijden, typen)
in de fijne motoriek (bv. moeite met pianospelen, balspelen)
oriëntatie in de omgeving (bv. verdwalen, moeite met links en rechts)
het snel reproduceren van logische volgorde van gebeurtenissen of processen
Klik voor meer informatie over dyslectische eigenschappen op WIE.

Dyslectici moeten niet teveel in de probleemhoek geplaatst worden, zo meent de auteur Ronald D. Davis van het boek 'De gave van dyslexie'. Hij beweert dat de mentale functie die dyslexie teweegbrengt, namelijk ook een gave is in de waarachtige zin van het woord: een aangeboren vermogen, een talent. Dyslectici ontwikkelen niet allemaal dezelfde begaafdheden, maar ze hebben wel bepaalde mentale functies met elkaar gemeen:

Ze kunnen het vermogen van de hersenen benutten om waarnemingen te wijzigen en te creëren.
Ze zijn zich heel goed bewust van hun omgeving.
Ze zijn nieuwsgieriger dan de doorsneemens.
Ze denken voornamelijk in beelden, in plaats van woorden.
Ze zijn uitermate intuïtief en zeer sensitief.
Hun denken en waarnemen is multidimensionaal (ze maken gebruik van alle zintuigen).
Ze kunnen gedachten als realiteit ervaren.
Ze hebben een levendige verbeelding.
(Uit: 'De gave van dyslexie', R.D. Davis/ E.M. Braun)



Hoe word je dyslectisch?
Je wordt met dyslexie geboren. Vaak, in minimaal 50 % van de gevallen, is het erfelijk en dus genetisch bepaald. De enige uitzondering hierop is dat je dyslectisch kan worden ten gevolge van hersenbeschadiging door een ongeluk of een herseninfarct. Hoewel dyslexie wel te behandelen is, kan het niet overgaan. Je kunt ermee 'leren te leren'.

Dyslectici ordenen de informatie die de hersenen via de normale functies binnenkomt op een andere manier dan mensen die geen dyslexie hebben. Normaalgesproken wordt bij het leren lezen gebruik gemaakt van de rechter hersenhelft. Als de systematiek van het lezen een automatisme wordt, vindt er vanzelf een verschuiving plaats waardoor de linker hersenhelft gebruikt wordt bij het lezen. Bij dyslectici is de verwerking van de letter-klankkoppeling in de hersenen verstoord. Hoe dat precies in zijn werk gaat is vooralsnog onbekend.

Momenteel wordt veel onderzoek gedaan. Wat al wel bekend is, is dat eind jaren twintig dr. Samuel Torrey Orton dyslexie definieerde als een 'gekruiste lateralisatie van de hersenen'. Dat wil zeggen dat de linkerkant van de hersenen soms datgene doet wat de rechterkant normaal gesproken hoort te doen en omgekeerd. Daardoor is het voorstelbaar dat leerprocessen anders verlopen.



Verschillende vormen
Wat is dyslexie nu eigenlijk echt? Dyslectici kunnen hier geen duidelijk antwoord op geven. Overtuigd als zij zijn van het feit dat iedere dyslecticus een eigen vorm heeft: zwaar, licht, woordblind, geen woord kunnen opschrijven, etcetera.

Je kunt dus dyslectisch zijn in verschillende gradaties. Iedereen kent op een bepaalde manier wel het gevoel van 'taalstress'. Tekst die voor je ogen danst, tijdsdruk bij het lezen en begrijpen van een document op je werk.

Iedereen is natuurlijk uniek, maar toch kunnen we de groep dyslectici in een paar groepen verdelen:

Lichte dyslectici of zware dyslectici.
Vroeg ontdekt (op de basis- of middelbare school) versus in een volwassen stadium pas ontdekt. Als dyslexie op vroege leeftijd wordt ontdekt, is dat een voordeel en een nadeel. De confrontatie met een 'stoornis' is voor jonge kinderen vaak een schok. Voordeel is dat iemand beter weet waarom hij of zij met sommige dingen meer moeite heeft. Bovendien leert de 'vroege dyslecticus' beter omgaan met de kwaal.



Beelddenken
Iedereen die dyslectisch is, denkt in beelden. Maar niet iedereen die in beelden denkt, is dyslectisch. Een beelddenker 'denkt' ongeveer 32 beelden per seconde. Wat verbeelden zij zich wel!

Bij alles wat een dyslecticus denkt worden steeds beelden gemaakt. Beelden moeten dus constant worden getransformeerd naar taal. Dat kost tijd, juist omdat het verbinden van beeld aan taal niet op de normale manier geautomatiseerd is.

De Amerikaanse auteur R.D. Davis beweert dat dyslectische mensen bijvoorbeeld bij het woord 'olifant' direct het beest van meerdere kanten bekijken. Van voren, van opzij, van achteren. Zij zien als het ware een compleet beeld, waar niet-dyslectici de olifant van één kant zien.

Een resultaat van dyslexie is dan ook het oproepen van vele beelden en de neiging om alles compleet te willen maken. Begin en eind willen weten van alles om hen heen, is een eigenschap van dyslexie die verband houdt met het beelddenken. Daardoor is het moeilijk als iemand tijdens een vergadering een dyslecticus plotseling iets vraagt. De dyslecticus zou eigenlijk terug moeten zoeken in de 'opslag' van zijn beelden, om een goed antwoord te kunnen geven. Maar omdat dit veel teveel tijd kost, doet hij dit automatisch al niet meer en gaat nieuwe beelden maken. Daarmee gaat veel van de chronologische volgorde van een gebeurtenis, verhaal of proces verloren.

Als een dyslecticus dus moet antwoorden of reageren, gaat hij vaak of veel te uitgebreid antwoorden, of helemaal naar de kern van de zaak. De neiging om alles compleet te willen maken, is geboren uit noodzaak. Het is moeilijk voor een dyslecticus om voor een andere persoon een logische ingang van het verhaal te vinden. Dit leidt vaak tot misverstanden, miscommunicatie en irritatie.


Laatst bijgewerkt door Ethelate op 19-12-02 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 23:48

Ik vroeg me hetzelfde af als Imker maar zei niets omdat ik het eigenlijk wel heel dom vond staan om te vragen wat het was Bloos .

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 23:53

Bloos Oooh, da's niet waar: Bloos

Domme vragen bestaan niet!!!

Nu weten we allebei wat het precies is...
Beelddenkend ben ik niet echt, wel heb ik een geweldige fantasie en als ik boeken lees, zie ik geen letters, maar een echte film. Mijn hoofd maakt er gewoon een hele mooie scene bij.
Gelukkig heb ik geen last van dyslexie, maar ik kan me voorstellen dat het erg vervelend is.

Toos paardloos

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 23:57

imker schreef:
Nu weten we allebei wat het precies is...
Beelddenkend ben ik niet echt, wel heb ik een geweldige fantasie en als ik boeken lees, zie ik geen letters, maar een echte film. Mijn hoofd maakt er gewoon een hele mooie scene bij.


Dat heb ik ook. Het vervelendde is alleen als een boek verfilmd wordt het heel vaal niet klopt met de personen die je in je hoofd hebt gevormd.

Alleen bij the Green mile was dat wel zo, dat vond ik bijna eng, iedereen zag eruit zoals ik het me had voorgesteld.
Sorry even off-topic.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 00:04

Ik herken mezelf niet echt uit de tekst hierboven, maar heb wel het idee dat ik erg in beelden denk. Als ik iets zeg zie ik ook vaak de woorden voor me, zeg maar. Ook ben ik me bewust van het fotografisch geheugen. Dit is iets dat iedereen heeft. Maar je kunt het wel verder proberen te ontwikkelen.
Dat ik mijn ogen even dicht moet doen om een bepaald plaatje of een situatie tevoorschijn te halen die ik op dat moment kan gaan 'bekijken' terwijl het origineel allang weer weg is. Met tentamens wel makkelijk omdat ik vaak precies voor me zie hoe de pagina's in het boek ook alweer waren ingedeeld en waar de benodigde tekst stond. Als ik dan even de tijd neem kan ik vaak ook wel weer nagaan wat er ook alweer aan tekst stond.
Leuk topic dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 00:55

Een echte beelddenker ben ik niet, maar wel een beetje, visualiseren is vaak belangrijker dan iets anders. Uhm, je gaat nu wel nadenken over wat nadenken eigenlijk is.

Wat cody zegt over het eidetisch (fotografisch) geheugen herken ik wel heel erg, ik kan soms nog en detail vertellen hoe iets eruit zag of het nu een huiskamer of een pagina betreft. En inderdaad is dat soms heel handig, als je terugdenkt dan zie je jezelf iets opschrijven, opzoeken, neerleggen enzovoort. Het enige nadeel tijdens tentamens was wel eens dat ik de weg kwijt raakte, je moet doen wat het eerste in je opkomt, dus als je dacht dat het in het blauwe kadertje stond, dan is dat zo; om het maar even toe te lichten.
Wat me ook heel erg opvalt is dat sommige situaties heel erg gaan vertragen of versnellen later. Stel dat je iets hebt meegemaakt waar je heel erg van schrok zoals een bijna aanrijding, dan is het later alsof het heel langzaam ging. Andersom komt ook voor.

stitch

Berichten: 3774
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: oviedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 00:58

ummm, wat is beelddenken? Verward

ynzo: En, de spannende liefdesverhalen à la As the world turns heb ik ook wel beleefd op m'n terugreis door onder andere Rusland, Polen en Frankrijk

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 01:05

Zie boven Haha!

Idd, ik zie ook vaak letters en woorden en beelden.
Maar nu zit ik idd ook te denken, dan is toch normaal?
Ik bedoel, hoe denk je anders, dat er gewoon dingen in je hoofd opkomen in de vorm van woorden, beelden of gedachtes.....euhm, hoe leg je dat uit.?

Raar fenomeen...... als je erover nadenkt. Verward

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 02:11

Ik ben redelijk beelddenkend. Is eigenlijk iets waar je normaal gesproken niet bij nadenkt. Maar ik stel me bij ieder woord wel een beeld voor. Bij het woord lamp, zie ik meteen mijn bureaulampje Haha!
Ik heb denk ik ook een redelijk ontwikkeld fotografisch geheugen. Misschien dat dat de reden is dat ik heel makkelijk kan leren. Als ik terugdenk aan de DVT meeting, zie ik meteen alle mensen voor me. Ik herken mensen ook heel snel Lachen
Na de overval op mijn werk, moest ik uiteraard ook mijn hele verslag geven. Was wel 3 keer zo lang als die van de rest. Mijn beschrijving van de overvallers was ook veel gedetailleerder (klopt dat woord? Haha!). Erg handig vind ik het zelf Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 09:16

Ik geloof niet dat ik een beelddenker ben. Wel maak ik van boeken in gedachten mijn "eigen verfilming". Maar dat heeft waarschijnlijk meer met fantasie te maken.

* To Belg, or not to Belg *

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 09:19

Cody schreef:
Ik herken mezelf niet echt uit de tekst hierboven, maar heb wel het idee dat ik erg in beelden denk. Als ik iets zeg zie ik ook vaak de woorden voor me, zeg maar. Ook ben ik me bewust van het fotografisch geheugen. Dit is iets dat iedereen heeft. Maar je kunt het wel verder proberen te ontwikkelen.
Dat ik mijn ogen even dicht moet doen om een bepaald plaatje of een situatie tevoorschijn te halen die ik op dat moment kan gaan 'bekijken' terwijl het origineel allang weer weg is. Met tentamens wel makkelijk omdat ik vaak precies voor me zie hoe de pagina's in het boek ook alweer waren ingedeeld en waar de benodigde tekst stond. Als ik dan even de tijd neem kan ik vaak ook wel weer nagaan wat er ook alweer aan tekst stond.
Leuk topic dit.


Dat heb ik ook. Ik kan ook vaak heel snel dingen terug vinden.

:evaw:

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 12:53

Ik ben wel een beelddenker. Ben ook erg dyslectisch en heb de hele tekst weer zitten knikken. (schijn een klassiek voorbeeld te zijn) Ik vind het wel goed dat er steeds meer onderzoek wordt gedaan naar dyslectie en dat kinderen die moeilijk kunnen leren niet gelijk als dom woren afgeschilderd.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 15:08

Sire site schreef:
Een dyslecticus heeft altijd problemen met:

De verwerking van letters en klanken (informatie).
Het leren van 'droge' feitenkennis.
Het geautomatiseerd toepassen van die kennis bij schriftelijke en mondelinge taken. Vaak ook bij hoofdrekenen.
Het tempo, de complexe taken en de concentratie bij schriftelijke en/ of mondelinge taken.
De stoornis komt voornamelijk aan het licht door lees-, spelling- en rekenproblemen. Letters worden omgedraaid en woorden worden verkeerd geschreven of gelezen. Simpele berekeningen kosten veel tijd en er worden fouten gemaakt.

Hier herken ik dus wel dingen in. Ik heb moeite met het leren van tekst en kan me niet genoeg consentreren en het lezen duurt heel erg lang. (bijv. ik was samen met een vriendin een boek aan het lezen, in dezelfde tijd dat zij 39 bladzijden hed gelezen, had ik er 15 gelezen)Ik praat (als ik iets uitleg ofzo) met heel veel 'uh' tjes, omdat ik ook in beelden denk en het dan nog moet 'omzetten'.

Citaat:
Inmiddels is al lang duidelijk dat ook mensen die geen zware problemen hebben met lezen, spellen en rekenen wel degelijk dyslectisch kunnen zijn. Dit betekent dat zij steeds terugkerende problemen kunnen ondervinden in het dagelijkse leven, onder andere:


bij het automatiseren van handelingen (bv. moeite met autorijden, typen)
in de fijne motoriek (bv. moeite met pianospelen, balspelen)
oriëntatie in de omgeving (bv. verdwalen, moeite met links en rechts)
het snel reproduceren van logische volgorde van gebeurtenissen of processen

Ik heb vaak moeite met tikken, ik moet nadenken voordat ik een 'oe' schijf, welke volgorde het ook alweer was, op de basisschool heeft het heel maar dan ook heel lang geduurd voordat ik zonder al te veel nadenken wist dat bij de 'ui' eerst de 'u' komt en daarna de 'i'. Ik heb heel vaak dat ik ipv de a de e, ipv de z de s, ipv de v de f en ipv de g de ch tik. Dit zie ik vaak wel meteen en verbeter het ook meteen. Maar ik tik het wel steeds verkeerd. Ik heb zowiezo moeite met de taalregels, hoe je iets moet spellen, d of t, f of v enz. Links en rechts haal ik ook door elkaar, niet heel vaak, en moet altijd heel vaak nadenken wat nou links was en gebruik daar nogsteeds mijn denkwijze van vroeger (toen ik het nog niet wist) voor.

Citaat:
Dyslectici moeten niet teveel in de probleemhoek geplaatst worden, zo meent de auteur Ronald D. Davis van het boek 'De gave van dyslexie'. Hij beweert dat de mentale functie die dyslexie teweegbrengt, namelijk ook een gave is in de waarachtige zin van het woord: een aangeboren vermogen, een talent. Dyslectici ontwikkelen niet allemaal dezelfde begaafdheden, maar ze hebben wel bepaalde mentale functies met elkaar gemeen:

Ze kunnen het vermogen van de hersenen benutten om waarnemingen te wijzigen en te creëren.
Ze zijn zich heel goed bewust van hun omgeving.
Ze zijn nieuwsgieriger dan de doorsneemens.
Ze denken voornamelijk in beelden, in plaats van woorden.
Ze zijn uitermate intuïtief en zeer sensitief.
Hun denken en waarnemen is multidimensionaal (ze maken gebruik van alle zintuigen).
Ze kunnen gedachten als realiteit ervaren.
Ze hebben een levendige verbeelding.
(Uit: 'De gave van dyslexie', R.D. Davis/ E.M. Braun)

Dit stukje vind ik een beetje moeilijk, ik weet niet precies wat ermee bedoeld word. Maar heb het idee dat ik er wel dingen van herken, voor zover ik het begrijp (als ik het al goed begrijp)


Ik denk idd ook in beelden. Het duurt daarom soms lang voordat ik antwoord geef of zitten er pauzes in mijn gel*l Haha! Ik heb trouwens ook vaak als ik een tekst lees, dat ik een stukje over sla (of misschien niet in me op neem), dat als ik de tekst nog een keer lees, dat ik dan denk 'Hee dat heb ik nog helemaal niet gelezen' soms lees ik ook gewoon in woorden ipv in zinnen en teksten. Dan lees ik de tekst gewoon woordje voor woordje en snap aan het eind niet waar het over gaat.

Van mij werd in de 1e ook gedacht dat ik dislekties was. Maar dat zou later toch niet zo zijn ofzo Verward heb nooit een test gedaan. Maar heb toch het idee dat ik licht (ligt? *twijvel twijvel*) dislekties ben (heb het woord nu zo vaak gelezen, maar weet niet meer hoe ik het moet schrijven...)

Doe wat je niet laten kunt... Maar laat wat je niet doen kunt...


Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 15:14

Ik heb hetzelfde als Lovely, ook een fotografisch geheugen. Als ik een boek van 200 blz moet leren kan ik nog precies vertellen op welke blz en waar op de blz iets staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 15:41

Dit lijkt wel veel op mij te slaan:

Citaat:
Inmiddels is al lang duidelijk dat ook mensen die geen zware problemen hebben met lezen, spellen en rekenen wel degelijk dyslectisch kunnen zijn. Dit betekent dat zij steeds terugkerende problemen kunnen ondervinden in het dagelijkse leven, onder andere:

bij het automatiseren van handelingen (bv. moeite met autorijden, typen)
in de fijne motoriek (bv. moeite met pianospelen, balspelen)
oriëntatie in de omgeving (bv. verdwalen, moeite met links en rechts)
het snel reproduceren van logische volgorde van gebeurtenissen of processen


Ik kan wel heel goed lezen maar ik ben een ramp met autorijden en dan vooral de volgorde van de handelingen, ik moet ze hard op zeggen om ze te kunnen onthouden en het wordt maar geen automatisme. Typen gaat wel aardig, geen blind typen maar ik kan wel aardig weg met het toetsenbord.

Mijn fijne motoriek is niet zo fantastisch, heb veel moeite met balspelen. Ik stoot me ook ongelooflijk veel.

Verdwalen doe ik niet snel maar ik heb wel moeite met links en rechts. Mijn ruimtelijk inzicht is behoorlijk groot maar ik vergeet soms welke kant links heet en welke rechts.

Ik kan wel dingen snel navertellen maar het komt heel regelmatig voor dat ik struikel over mijn woorden, ik woorden mix, of helemaal niet uit mijn woorden kom. dan zie ik het wel helemaal voor me maar het wil niet uit mijn mond komen zoals ik wil.

Als ik lees zie ik het helemaal voor me en ik droon ook in alle kleuren en heel scherp. Als ik ergens over denk zie ik het in plaatjes voor me.

Dus misschein dat ik ook licht dyslectisch ben, het lijkt bij mij net of er een zekering een beetje los zit of dat er een stekkertje is beschadigd oid Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 16:27

kayla schreef:
Ik heb hetzelfde als Lovely, ook een fotografisch geheugen. Als ik een boek van 200 blz moet leren kan ik nog precies vertellen op welke blz en waar op de blz iets staat.


Dan kun je je waarschijnlijk nog wel meer dingen zo voor de geest halen denk ik?

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 18:22

*grinnik* Haha!
yep, ik onthoud alles

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-02 21:02

beelddenken moet alleen net verward worden met fotografisch geheugen... Knipoog
ik denk bv in 3d van beelden, en moet daar woorden bij zoeken...
niet een beeld bij het woord zoeken maar net andersom,...
mijn exacte vakken zijn totaal geen probleem, maar de talen Frusty

Bij mij ontdekte ze het pas in de 3e, en eigenlijk verbaasde het veel mensen, aangezien ik het altijd verborgen heb weten te houden Haha!

Als mij bij Engels een woord wordt gevraagd wat ik heb moeten leren, weet ik precies waar het staat.. maar weet bv niet te vertaling, vertel je tussen welke woorden het staat, dan wet ik het wel Haha!

Maar er zijn nog vaak onduidelijkheden over beeld denken...
zo dacht een leraar vorig jaar dat ik in strips dacht Verward Frusty

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 21:10

beelddenken doe ik niet...fotografisch geheugen een beetje...maar heeft dromen dan ook iets te maken met beelddenken? want ik droom dus ook in full color, surround sound en scherpte om het maar ff zo te zeggen Knipoog
maar idd, als ik iets geleerd heb en ik weet het ff niet meer, dan kan ik precies zeggen waar het woord stond en na welke andere woorden en voor welke andere woorden het stond...en meestal weet ik het dan wel weer.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-02 19:47

maar er zijn hier dus niet meer echte beelddenkers?

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 22:17

Ik denk juist absoluut in woorden, als ik iets denk dan 'schrijf' ik het als het ware letter voor letter, ik kan er dan ook echt niet tegen als ik niet weet hoe iets gespeld wordt, dan ga ik het gewoon opzoeken.
Ik had het hier toevallig laatst over met vrienden, en de meesten hadden wel het idee dat ze in beelden denken.
Het is volgens mij niet helemaal vast te stellen, als ik 'ergens' over nadenk dan 'zie' ik letters, maar als ik aan m'n paard denk bijvoorbeeld, dan zie ik heus niet 'amiga' in letters maar toch echt haar mooie koppie oid.
Of ik een fotografisch geheugen heb weet ik eigenlijk ook niet, ik kan wel goed dingen letterlijk onthouden (op een tentamen kan ik soms letterlijk zinnen reproduceren uit het boek *LOL*, en ik heb ook vaak dat ik weet wáár het staat maat niet meer wát er stond.....dat is echt irri, had ik eerder met Franse woordjes zó vaak....Maar veel mensen heben dat volgens mij.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, ComscoreBot, kirsten87, Lalidan, YandexBot en 193 bezoekers