< Krapte op de arbeidsmarkt?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

< Krapte op de arbeidsmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-02 12:02

Frusty Frusty

Merken jullie ook dat er op dit moment krapte op de arbeidsmarkt is?

Het is zo wie zo iets minder florisant op het economisch vlak op dit moment. Maar ik denk dat het op zich wel eens goed is. Als je nagaat wat mensen de afgelopen jaren gewoon hebben uitgegeven aan bedragen. Hallelujaa, maar goed het is wel goed om eens te realiseren dat niet alles meer zo vanzelfsprekend is.

Eind januari moet ik op zoek naar een nieuwe job Gelukkig, want hier heb ik het niet naar mijn zin. Maar na 4 weken solliciteren en hierendaar zoeken... je komt erg weinig leuke vacatures tegen Frusty Verdrietig

Merken jullie hier nu ook iets van?

Ik kan wel terug (solliciteren) naar een van mijn vorige functies die momenteel ook weer openstaat, maar je wilt toch vooruit. Maar als het niet anders is... dan zit er weinig op?

Myke


Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 12:09

en als je gaat solliciteren (in mijn geval op administratieve functies)
dan ben je niet de enige die een brief schrijft, want bedrijven krijgen
soms wel meer dan 100 brieven binnen!!
Zorg dan maar eens dat je daar uitgekozen word!
Ik schrijf daarom mijn brief nooit op wit papier en ik plak er
een pasfoto bij, niet dat dat helpt maar mijn brief valt wel
op tussen een stapeltje witte brieven Haha!

Ik hoef gelukkig geen brieven meer te schrijven, heb het laatste
half jaar voor een uitzendburo ergens gewerkt en de regiomanager
wil me in januari weer terug hebben maar dan op een andere
vestiging als PA Haha! Haha!

Ik wens jou veel succes met het zoeken naar de juiste baan

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 13:04

klopt hoor, ik ben ook op zoek naar gewoon tijdelijk simpel administratief werk (voor tijdelijk, totdat ik weer ga studeren) en er is echt niets te vinden! Ben laatst bij 5 uitzendburo's geweest en geen een had werk voor me Verdrietig !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 13:29

Klopt, ik schrijf me helemaal suf maar heb nog steeds geen baan. Ook het uitzendbureau kon me niet helpen. Het enige werk wat er lijkt te zijn is callcentre werk en daar heb ik mijn buik van vol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 13:30

Ik ben werkzaam in de tuinbouw.
En daar merk je er helemaal niets van Lachen

Er zijn op het moment simpelweg te veel mensen die door leren.
En daar natuurlijk ook een baan in willen zoeken.



edit: typo
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-12-02 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 13:33

In mijn sector is ook meer dan genoeg werk Lachen

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 13:35

De meeste werkgevers hebben nog steeds wel erg veel moeite om GOED personeel te vinden...
De sollicitanten die wij hier mogen ontvangen willen eigenlijk niet werken. Wel loon ontvangen, niet wérken....

Hoop dat je snel de baan vind die bij je past!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 17:59

Mijn vriend zit er ook mee... hij is ook bezig met soliciteren (op dit moment zit ik te wachten op een telefoontje, want hij zit nu bij een solicitatiegesprek) Ik hoop dat er snel weer meer banen komen (en daarmee ook dat de economie weer wat beter gaat)

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 18:56

Daarentegen krijgt mijn vriend altijd stapels sollicitatiebrieven
van mensen met HBO-diploma die solliciteren op een functie
voor MBO-niveau.
Ik denk ook wel dat het in ieder gebied weer verschillend
is met vraag en aanbod en dat zal ook altijd wel zo blijven.

Essie ik hoop dat het gesprek van je vriend goed is gegaan

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 21:14

Barb schreef:
Daarentegen krijgt mijn vriend altijd stapels sollicitatiebrieven
van mensen met HBO-diploma die solliciteren op een functie
voor MBO-niveau.


Zo iemand ben ik ook. Ik reageer er toch op als er MBO staat. Je weet maar nooit of ze toch niets voor me hebben. maar tot nu toe kiezen ze tochniet voor mij, te duur is het argument terwijl er van mijn kant nog niet eens over loon is gepraat. Maar ja als ze zoveel aanbod krijgen moeten ze wel selecteren.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 21:32

Imo. is het inderdaad zo dat het moeilijker wordt om een leuke baan te vinden.
Het zal er ook van afhangen in welke sector / beroep je zoekt, maar ik denk dat we in het algemeen toch kunnen stellen dat het allemaal wat minder is.
Een paar jaar geleden hoefde je ahw. maar met je vingers te knippen, nu moet je echt je best doen om iets leuks te vinden.

Zelf begin ik ook per 6 januari aan een nieuwe baan omdat ik door een reorganisatie op straat kom te staan.
Ik heb wel gemerkt dat het echt een voordeel is dat ik inmiddels 13 jaar werkervaring in de commerciele richting heb, dat heeft het stukken makkelijker gemaakt.
Als je nu echt vanaf nul moet beginnen wordt het toch lastiger.

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 21:38

Katrien"]
[quote="Barb schreef:
Daarentegen krijgt mijn vriend altijd stapels sollicitatiebrieven
van mensen met HBO-diploma die solliciteren op een functie
voor MBO-niveau.


Zo iemand ben ik ook. Ik reageer er toch op als er MBO staat. Je weet maar nooit of ze toch niets voor me hebben. maar tot nu toe kiezen ze tochniet voor mij, te duur is het argument terwijl er van mijn kant nog niet eens over loon is gepraat. Maar ja als ze zoveel aanbod krijgen moeten ze wel selecteren.
[/quote]

Mijn vriend nodigt de mensen met een HBO-opleiding toch uit voor een gesprek (de brief moet hem natuurlijk wel aanspreken).
mensen die solliciteren moeten er dan wel vanuit gaan dat ze nooit kunnen verdienen naar hun opleiding (snap je wat ik bedoel?)
Toch gebeurd dat de sollicitant accoord gaat met het salaris, zodoende
heeft mijn vriend toch al meerdere HBO-ers in het bedrijf werken
Laatst bijgewerkt door Barb op 20-12-02 07:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 00:22

Tja...en zo wordt de spoeling voor de MBO-ers steeds dunner....

Hoezo: inflatie in opleidingen? Als bedrijven tegenwoordig HBO-ers voor een MBO baan willen hebben, moeten dan over een paar jaar de putjesscheppers en vakkenvullers een VWO diploma hebben?

Je suis Charlie.

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 07:46

Een paar jaar geleden begonnen ze bij sommige supermarkten voor kassieres een Havo-opleiding te vragen, die inflatie in opleidingen is allang al begonnen.

Helaas heb ik daar ook mee te maken als ik solliciteer, ik heb namelijk
ook geen HBO-opleiding

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 08:44

Ik heb in dezelfde situatie gezeten, als schoolverlater met een opleiding die klinkt als een klok kwam ik ook niet aan de bak. Ik ben toen ook op een lager niveau gaan zoeken, en kreeg duidelijk te horen dat men mij niet aannemen MOCHT.

Natuurlijk begrijpt iedereen die werken wil dat je op een gegeven moment wanhopig wordt. Maar wat is er mis met callcenter werk? Je verdient op een eerlijke manier je geld en je komt nog in contact met mensen ook.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 08:54

Cassidy schreef:
Maar wat is er mis met callcenter werk? Je verdient op een eerlijke manier je geld en je komt nog in contact met mensen ook.


Op zich is er niks mis mee maar ik ben het helemaal beu. Ging er met etegn zin heen. Voor mij was het ontzettend hersendodend werk, echt oersaai. Gewoon het callscript volgen en maar prberen een hoge score te halen. Het is echt niks voor mij.

Ik verdien nu ook wel wat door op freelance basisi te werken maar ik wil graag iets 'vasts' er bij.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 09:01

Ik ben ook begonnen op een callcenter. Maar dan een telefonische helpdesk. Postsales voor printers. Installatieproblemen, driverproblemen e.d. Mijn geluk was dat ik in de buurt van Amsterdam zit, en die hadden toe Hewlett Packard, en Britisch Telecom, Sykes en Unisys zitten, allemaal callcenters voor de IT. Dus ieder probleem was anders (OK, na twee jaar wist je het allemaal wel) Helaas zijn daar een heleboel mensen ontslagen dat het allemaal wat minder ging in de IT. En je moet je talen beheersen als je daar wilde werken...

Je suis Charlie.

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 09:11

callcenter werkt lijkt me ook niet echt leuk, saai. Maar als ik niks anders zou kunnen vinden (als ik geen werk zou hebben) dan zou ik het wel zo lang gaan doen.

Ik heb bij een verzekeringsmaatschappij gewerkt en daar zat ik in principe ook alleen maar aan de telefoon. Ik behandelde autoschades
en ik had alleen maar klagende en scheldende mensen aan de telefoon,
nou dat werd ik op een gegeven moment goed zat!!
Ben er ook mee gestopt hoor Haha!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 09:25

Barb schreef:
mensen die solliciteren moeten er dan wel vanuit gaan dat ze nooit kunnen verdienen naar hun opleiding (snap je wat ik bedoel?)
Toch gebeurd dat de sollicitant accoord gaat met het salaris, zodoende
heeft mijn vriend toch al meerdere HBO-ers in het bedrijf werken


JE moest eens weten hoeveel mbo-opgeleide mensen meer verdienen dan hbo-opgeleide mensen....
Er zal in de randstad heus zoiets bestaan als "hbo-loon'....maar in deze regio wordt betaalt naar geleverd werk. Goed werk wordt goed betaald, ongeacht vooropleiding. Het kennisniveau van menig HBO-er valt bijzonder tegen, de MBO-er wil nog wel eens verrassen....

Een diploma is een certificaat uit het verleden, goed werk komt van mensen met persoonlikjkheid en een gezonde arbeidsinstelling. En die willen ook solliciteren "onder hun opleidingsniveau", die willen gewoon aan het werk.

Ik vind het zelf persoonlijk pure snobbisme als een HBO-er niet wil solliciteren omdat het voor zijn opleiding te laag zou worden betaalt. Zulken wil je toch niet in dienst hebben!...

Andere overweging: soms is het ook niet gezond voor het bedrijf een te slimme rakker in dienst te nemen....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 09:28

Dees met een heel groot deel van je mening ben ik het eens hoor

Verder weet ik niet veel wat er binnen het bedrijf van mijn vriend gebeurd, ik weet alleen dat er regelmatig HBO-ers solliciteren op
een MBO-functie en ik weet ook dat hij er een aantal in dienst heeft.

Hij heeft ook een drs. in dienst maar die blijkt niet zo snugger
te zijn. (die jongen heeft nog bij mij in de brugklas gezeten, is
wel weer grappig om te horen dat hij zijn drs. heeft behaald)

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 11:05

Mijn vriend is ook al meer dan een half jaar druk bezig met solliciteren maar het is inderdaad zo moeilijk om een baan te vinden en zeker in de IT sector waar hij in werkzaam is.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 17:17

Ik werk als secretaresse maar ik heb van de week mijn ontslag ingediend. Ik vond het niet leuk en ik heb andere plannen (sept begint de studie). Krijg het nu wel op mijn heupen want ik wil ook nog emigreren en daar dan werk zoeken, maar da's geen relatief rijk land zoals NL, maar relatief arm, meer werkloosheid dus, maar ik vertrouw op mijn bruine ogen dat het gaat lukken!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 9 bezoekers