Railly is erg dun... Wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Railly is erg dun... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-02 22:58

Nadat pepper en Railly anderhalve week koliek hebben gehad, zijn ze erg afgevallen.
Pepper was wel mooi zo en is nu weer lekker dik Haha!
maar wat ik railly ook voer hij blijft dun.
Je kan z`n ribben tellen.
Ze hebben een erg zware week gehad met erg veel pijn (koliek)
dat is nu ongeveer 6 weken geleden.
Maar je kan nog steeds z`n ribben tellen.

Hij krijgt 2 kilo biks en muslie per dag.
En heel veel hooi (echt heel veel)

Weet iemand nog wat? Lachen

Gr chantal

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 23:06

Je kan maismeel bijvoeren. Ongeveer een hele schep per dag gedurende 3 weken. Daar afbouwen naar een half en een kwart. Binnen no time zijn ze weer op gewicht. Het liefst door de slobber en het duurt ongeveer een week of 3 voo resultaat. Veel succes...

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 23:12

Een Vitamine stoot geven..heeft bij mij paard ook geholpen..nadat ze haar veulen had gekregen was ze echt flink mager en werd maar niet dikker toen had me vader dat gekocht en ze is nu echt dikker geworden de ribben kan ik nie tmeer zien

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 00:05

Je kunt ook (tijdelijk) bietenpulp bijvoeren. Dat moet je wel even weken.

Succes, Mirjam

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 00:16

Dat probleem heb ik op het moment met Beer Scheve mond !
Het maismeel/-vlokken helpt bij hem helaas voor geen meter Verdrietig , ik voer het nu al zo´n week of 8 en ik probeer het nu maar eens met lijnzaad-olie.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 00:26

2 kilo is toch ook niet zo veel voor een paard van 1.70 als hij moet werken toch?

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 01:11

Ik heb mijn paard van 1.68 een,een stevige bink,op 4 kilo biks staan en dat zonder werk.
Ook had mijn pony na een koliekaanvaal moeite om weer op gewicht te komen,ik heb haar eerst een vitaminestoot gegeven en daarna bijgevoerd met gebroken mais.Zij werd langzaam maar zeker weer dik.
Dit zit nu ook door mijn biks heen,om hem dik te houden,verder heeft hij nog onbeperkt kuil.
Dus ik zou m eerst maar op wat meer biks zetten,misschien een prestatiebrok(weet niet wat je nu voert?)+ mais
Mais werkt bij mij erg goed.En een vitaminestoot is ook geen gek idee na een koliekaanval.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 01:16

Bij mijn paard hielp het om i.p.v normale biks Pavo-2 te gaan voeren zonder extra beweging te geven.
En inderdaad, als dit paard gewoon getraind word mag hij best wat meer krachtvoer.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 02:00

Gebroken mais helpt prima. Verwacht alleen niet dat binnen een week al die kilo's er weer aan zitten. Daar gaat wel wat tijd overheen.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-02 12:20

Het voer is genoeg!!
Toen we hem kochten kreeg hij maar 1
en bij ons 2
Dus het is genoeg
maar het gaat erom dat hij zo dun is na de koliek week

en hoe ik dat er weer aan kan krijgen!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 12:29

Wat ik dus zei een vitamine stoot en mais,maar dat gat wel wat langer duren dan een paar dagen,het is geen wondermiddeltje.

Maar dan nog mag jouw paard echt wel wat meer voer hebben,die ene kilo die hij dan eerst kreeg was dan helemaal te min.
Je hebt er manieren voor om het uit te rekenen wat een paard nodig heeft aan de hand van gewicht/geslacht/soort arbeid etcetera.

Baytje
Berichten: 405
Geregistreerd: 07-08-02
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 12:31

gekookte gerst, pure dikmaker. helpt super, zonder bijwerkingen als druk worden enz.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 01:32

Of eventueel luzerne (van Hartog). Daar heb ik Salty op gezet toen ze wat aan de schrale kant was. Ze is nu prima qua dikte en ze werkt veel, plus dat ze ook 2 kilo brok krijgt.

Luzerne geeft ook wat energie. Ik ben er zelf niet zo'n voorstander van om veel krachtvoer te geven. Ruwvoer is immers de basis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 19:24

Bij je fourage handelaar kun je eens een andere brok proberen waar de paarden niet frisser van worden. En misschien is het al wel genoeg om tijdelijk de hoeveelheid brok op te hogen die je paard nu krijgt.
De hoeveelheid brok die je nu voert is voldoende om je paard op gewicht te houden dus dikker zal hij er niet van worden. Nu met de kou heeft een paard extra energie nodig. Ik voer zelf naast de sport-brok nog melange. Dat is licht verteerbaar, paarden worden er niet fris van, het is een compleet uitgebalanceerd voer en ze eten het erg graag. Misschien is een kant-en-klare slobber wel iets voor deze koude dagen.

foefertje

Berichten: 40
Geregistreerd: 19-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 22:31

soms helpt het ook door zijn voer wat maisolie of zonnebloempitolie te doen, worden zo ook wat sneller dik door, zou nie niet direct beginnen met plots maispulp bij te voeren ofziets , zeker als ze net koliek gehad hebben..hou het nu op die 2 kilo met wat maisolie erdoor...en stilletjes aan wat pulp ofzo...alhoewel ik er geen voorstander van ben..succes en verwacht geen wonderen hé, alles op zijn tijd...

groetjes Fien

Cowgirl

Berichten: 23741
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 22:40

Ik zou dat paard nog eens lekker 2 weken rust geven.
Kennelijk heeft hij het erg zwaar gehad en heeft hij nog niet echt de kans gehad om zich te herstellen, zekr als je ook nog rijd. Hij heeft nu zijn energie nodig om op krachten te komen.

Als je zelf heel ziek bent geweest duurd het ook lang voor je weer 100% hersteld bent.

En eventueel je DA vragen om een voedingsadvies.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 02:40

Ik zou ook de DA om advies vragen...

Mijn a-welsh merrie was ook sterk vermagerd..
Ik ben toen overgegaan van de onderhoudsbrok (pavo) naar prestatiebrok en draversbrok..
Verder zoveel hooi als ze op kon..en kuilmais..
Ik heb extra ontwormd en binnen 3 maand was ze op gewicht...

Evanals mijn jaarling toen die terug kwam van de zomerweide had ze ook geen conditie (aan de magere kant), binnen 2 maand op gewicht.

Bietenpulp is maagvulling...en daardoor eten ze minder. (ik voer dit als het erg koud is, ik heb half open stallen en als ze bietenpulp gehad hebben (s'avonds) dan eten ze praktisch geen hooi meer.

Mijn a-welshjes krijgen op dit moment 2 schep (= 2 kilo) onderhoudsbrok van Garvo per dag, hooi zoveel ze op kunnen en overdag weidegang, genoeg gras maar weinig voedingswaarde.
Af en toe oud brood (gedroogd en niet beschimmeld ofzo) af en toe een paar wortels en appels.
1 merrie is drachtig, 1 wordt bereden en de derde is een jaarling.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 20:45

Weet je wat de oorzaak van de koliek is geweest? Misschien is het eens een idee om hem te ontwormen en dan ook tegen lintwormen (Equimax).
Hoeveel hooi krijgt hij dan? Veel of onbeperkt??? Begin maar eens met onbeperkt.
Helpt dat ook niets dan zou ik even de da vragen een bloedonderzoek te doen. misschien kom je dan iets meer te weten.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-02 21:17

Hij had koliek door het kuilgras + zand
ze staan nu in de bak en krijgt echt heel veel hooi
en ze worden om 6 wekenontwormd met equvalan ? schrijf je het zo

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 22:05

Je moet wel afwisseling houden in je wormenkuren,als je altijd dezelfde doet kunnen ze er resistent tegen raken,dat betekent dat het dus niet meer werkt.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 14:58

Als hij door zand koliek heeft gehad is het slim om hem nu eerst eens een emmertje "sandclear" te voeren, zodat zijn darmen en maag geen zand meer bevatten. En zijn spijsvertering dus weer normaler gaat werken.
Verder is het het beste denk ik om hem gewoon wat meer hooi (zo veel als hij op kan) te gaan voeren. Gooi dit NIET in de bak waar hij staat, ik neem aan dat dit om een zand bodem bak gaat en dan loop je het risico dat hij weer meer zand binnen krijgt en het probleem opnieuw begint. Als je hem buiten hooi wilt voeren hang het dan in een net of ruif maar in elk geval niet op de grond.
Meer brok zou ik nog niet doen, als hij dat niet gewend is brengt weer risico's met zich mee.

En inderdaad een vitamine boost kan ook helpen. Als dat ook niet wil kun je eens een kuur van NAS-TROP proberen, die helpen mijn paard en de paarden van kennisen, altijd goed door een wat mindere periode.

Succes er mee

Adrienne

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 20:07

Het gaat niet snel hoor,mijn pony heeft ook zandkoliek gehad (heel erge,was bijna dood)en heeft er heel lang over gedaan om weer op normaal gewicht te komen