Kocht je je Tinker omwille van hun makke imago?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Kocht je je Tinker omwille van hun makke imago?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-02 17:35

Ik vroeg me af wie er allemaal een Tinker heeft gekocht omwille van hun imago. Ze zouden ideaal zijn voor beginners. Nooit iets misdoen en altijd bomproof zijn. De meeste Tinkereigenaars weten nu dus ook dat dit niet het geval is. Ik stel deze vraag naar aanleiding van een artikel in het Tinkerlandmaandblad. Waar een artikel instond over het imago van de Tinker.
Ik heb mijn Tinker helemaal niet om die reden gekocht. Ik was gewoon verliefd op het ras. Er stonden 2 Tinkers op de manege 10 jaar geleden. Maar ik wist niet eens dat het Tinkers waren. Dat waren ook echte rodeo paarden toch reed ik er toen supergraag op en zei later wil ik ook zo een paardje. En jullie??

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 17:53

Ik werd gewoon verliefd op het ras ook, vind ze een bijzonder mooie uitstraling hebben. Dat ze "vaak" koel in het hoofd zijn is meegenomen, ik heb nare ervaringen achter de rug met een "heethoofdpony". M'n tinker is inderdaad koel in z'n koppie, maar daarom echt niet sloom, hij kan bokken als de beste en RENNNNNNNNNEN!!! Unbelieveble! Al bij al zie ik m'n veulen van m'n heetkopje vaker en langer uit 'r dak gaan dan hij, dus het "imago" is niet helemaal uit de lucht gegrepen. Alleen moet het gezegd dat ze niet het imago van MAK/Makker verdienen, want het blijven levende wezens met een drang tot ontdekken ...

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 17:54

wij hebben inderdaad een tinker gekocht, vanwege zijn brave imago,
we hebben lang gezocht naar de 'perfecte' tinker (in onze ogen dan)
en ik kan je vertellen wij hebben haar gevonden!!! ik roep nog steeds tegen iedereen die een braaf paard zoekt: koop een tinker!! en daar sta ik 100% achter, zowiezo al uit eigen ervaring, want quin is zo'n schat want ze is gewoon echt SUPER braaf, maar ook omdat ik gewoon zeker weet dat je meer kans maakt dat je een makke tinker koopt dan een makke kwpn-er ofzo, oke je hebt van elke paardenras brave en minder brave paarden maar ik weet zeker dat de meeste tinkers makke brave dieren zijn.

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 17:59

Toen ik Jordy kocht dacht ik ook dat het zo' n braaf beest was die nooit wat kwaad deed! mis dus echt heel erg mis zelfs zo mis dat ik hem weer heb moeten verkopen.Niet dat jordy niet braaf is ofzow.maar hij was dus echt niet zo' n paardje waar je iedereen op kon zetten.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 19:02

ja, had al verschillende tinkers gereden die absoluut niet makkelijk waren, maar toch bleven ze in omgang heel braaf enja dat was voor mij het belangrijkste. en ik raad nog steeds iedereen aan die een braaf recreatiepaard zoekt om een tinker te kopen.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 19:36

ik heb baily gekocht omdat de samenwerking tussen ons zo ontzettend goed is. daarnaast ik wou een paint horse hebben waar daar heb ik het geld niet voor. en ik ben er blij mee. minder vind ik dat makke imago. het is zeker een probleem.
en jah ze zijn wel een mak ras maar het blijven paarden en dit is hetzelfde probleem als eerst met de fjord. die had ook zo'n imago probleem en nu zijn het eigenwijze krengen.
baily is harstikke mak maar een beginner moet je er niet opzetten. hij is veelste sterk.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 19:43

zelfde geld overigens voor haflingers.
Ik vraag me nog steeds weleens af wie mij heeft wijs gemaakt dat het van die lieve brave betrouwbare paardjes zijn die nooit wat doen....

Net als dat shetlanders ideale kinderpony's zijn..... *zucht*

Geen enkel paard is het zelfde

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 20:13

Nee, ik heb hem niet gekocht omdat het zo'n makkelijk paardje was. Ik heb Jordy van Simone (Jordy) gekocht terwijl ik wist dat hij niet zo makkelijk was. Hij is in de omgang heel rustig en niet snel ergens van onder de indruk, maar met rijden is het een ander verhaal. Hij is absoluut niet gemeen of zoiets, maar er zit gewoon best wel wat pit in. Een beginner moet je er echt niet opzetten, ik denk dat hij daarmee de hele bak door crosst...

Maar qua karakter ben ik het er wel mee eens dat ze meestal een stuk makkelijker zijn dan een warmbloedje. Ze zullen minder snel schrikken over het algemeen, en zijn rustiger bijvoorbeeld. Maar het blijft een paard...

Ik ben gewoon voor het ras gevallen, qua uiterlijk en qua temperament.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 20:23

Nee eigenlijk niet, ik wist helemaal niks over het ras toen ik Jack kocht.
Ik was gewoon gevallen voor het uiterlijk en zijn karakter.
Ik heb eigenlijk nog geen tinker gezien die aan het imagovoldoet, nou ja eentje dan, maar die van mij i.i.g niet!

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 21:10

ik heb zelf geen tinker maar weet wel 100% zeker dat ik er ooit één zal kopen
ik leerde het ras kennen doordat er een tinker bij mij op de manege was komen staan.
omdat hij er zo geweldig mooi en appart uitzag wilde ik er eens op rijden en vanaf het eerste moment dat ik op z'n rug zat wist ik dat ik niet meer anders wilde...ik was verliefd Lovers
nu is het alleen nog even wachten tot ik zeker weet dat ik hem kan onderhouden (nog. ong 3 jaar Scheve mond )en ik ben ook tinkereigenaar Haha!

pompom

Berichten: 367
Geregistreerd: 05-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 22:00

Ik ben verliefd geworden op mijn Tinkertje omdat hij zo een stoute is....ik heb altijd "moeilijke paardjes " gereden en wilde graag een koele kikker....maar toen ik naar hem ging kijken (en hij me er vervolgens direct afbokte) was ik toch verliefd....en al ben ik heel lang bezig met hem en is hij niet de makkelijkste toch heb ik nooit spijt gehad van mijn beslissing om "die gestoorde slachtknol" tekopen...
Maar ook ik lees steeds meer over mensen die hun Tinker niet aankunnen......als je verder leest of de mensen kent zijn het heel vaak mensen met weinig ervaring/kinderen en vaak net ingevoerde amper zadelmakke paardjes.....

yessie28
Berichten: 75
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 00:01

wij hebben onze tinker gekocht omdat ik altijd al gek was van bonte paarden en we een paard wilden die voor de wagen kon . Niet vanwege het imago van braaf, mak paard. Toen we onze merrie hadden gekocht was ons wel verteld dat ze erg braaf was. Dat was ze ook, tot ze haar veulen had gehad. Daarna hebben we complete rodeo's gehad. Heb er goed van leren zitten, maar leuk was het niet. Alhoewel die ervaringen me erg goed van pas kwamen met het inrijden van haar dochter.
Wat pompom zegt is waar tinkers worden vaak als eerste paard gekocht door mensen met weinig ervaring. En dan zijn het geen makkelijke paarden. Maar juist dat eigenzinnige vind ik leuk aan hun.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 08:58

Ik was vooral verliefd op het uiterlijk van de Tinker. Daarnaast zocht ik een paardje dat winterhard was en wilde ik er recreatief mee rijden. En dat gaat prima met een Tinker.
Destijds was er over Tinkers nog maar erg weinig bekend, dus ik kende geen imago. Maar ik heb wel twee superbrave sulletjes getroffen.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 10:48

Ik ken dus ook mensen die hun tinker weer vekocht hebben OMDAT het van die weinig intelligente sulletjes zijn....
Rijtechnisch vind ik ze bijzonder veel te wensen over laten.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 11:35

Dat van die sulletjes heb ik ook al gehoord. Alleen geschikt voor buitenritten en recreatie.

Maar ja, niet elke tinker is hetzelfde.
Zelf is het niet m'n eerste keus, en als ik 1 zou kopen, dan zou ik een 'pittige' willen.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 11:55

Ik was er in de loop van mijn 'rijcarriere' Haha! er al achter gekomen dat ik vooral goed kon opschieten en rijden met de iets makkere en soms wat minder werkwillige warmbloedjes (haaa, lekker jezelf samen met het paard in het zweet werken, da's pas rijden Knipoog ). Ik ben er ook wel achter gekomen dat deze paardjes genoeg bij de warmbloedjes rondlopen dus ik had ook gewoon een KWPN-er/NRPS-er of wat dan ook kunnen nemen. Maar toen werd er een schattig Tinkerveulentje bij goede vrienden geboren en na een zomertje veulenpassen Haha! was ik helemaal verkocht. Ik ben ook geen wedstrijdruiter, lekker recreatief dressuren, springen en buitenrijden. De moeder van Fayette vind ik eigenlijk te mak, die schrikt werkelijk nergens van. Fayette daarentegen is altijd al een pittige tante geweest. Ze kan zich zelf heel goed opfokken. Auto's, vrachtwagens, tractoren, rennende pinken in de wei die zijn niet eng (de laatsten zijn alleen bar interessant Haha!) maar een vogeltje die voorbij komt vliegen of bewegende grassprietjes juist wel weer Verward Verder heb ik nog het geluk gehad dat Fayette heel rijtypisch is gebouwd en dat ze een hele mooie uitgestrekte draf heeft. Dus met dressuren zal ze niet zoveel moeite hebben, en (los) springen vind ze ook nog eens heel erg leuk . Het lijkt er dus op dat ik het ideale paardje heb gekocht toen ze 4 maanden oud was: over het algemeen wel het rustige Tinkerkarakter (eigenlijk eerder berustende karakter: och, vrouwtje zegt dat het oke is dan zal het dan ook wel oke zijn) maar toch echt wel pittig en de goede bouw om recreatief te kunnen dressuren en springen.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 14:01

Al zoekende naar een ander paard heb ik er heel wat gezien, ik wilde absoluut geen Appaloosa meer. Ik vind het ras nog steeds heel leuk maar een tweede Ringo bestaat niet en ik wilde niet weer gaan vergelijken.

Op dat moment was ik mijn zelfvertrouwen bij het rijden een beetje kwijt en wilde ik een paard waar ik rustig mee naar buiten kon. Een die niet van elk vallend blaadje in de stress zou schieten maar ook een waar ik wel een beetje dressuurmatig mee kon gaan rijden.
De meeste Tinkers vond ik eigenlijk helemaal niet leuk tot ik bij een kennis langsging die er een had die M2 liep.
Dat paard zat zo ongelooflijk lekker, mijn rug was mij zeer dankbaar Lachen En duidelijk werd dat er wel degelijk Tinkers waren die heel behoorlijk konden lopen en helemaal niet lomp waren.

Toch vond ik de meeste nog steeds niet echt mooi. Maar toen ik ging kijken bij een handelaar met een heleboel Tinkers kwam Parcival naar me toe en het klikte.
Nu heb ik een zeer voorwaartse Tinker die bijzonder werkwillig is en ook nog intelligent. Maar dat heeft dan wel als consequentie dat hij buiten ook bijzonder voorwaarts is en wat schrikkeriger dan de meeste Tinkers. Ik ben dan ook heel blij als ik met een rustige KWPN-er samen naar buiten kan zodat hij ziet dat je ook "gewoon" kan lopen buiten Haha!

Of een eventueel nieuw paard weer een Tinker wordt betwijfel ik. Gisteren heb ik toch wel weer zitten kwijlen bij de hengstencompetitie in Weert Kwijl

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 14:43

Oh nee, voor ik wist wat een Tinker was, was ik al verliefd op zo'n bont paardje met dikke manen en sokken, die in een wei stond waar ik dagelijks langs kwam. Ik vond 'em zó kicken en dat al een aantal jaar lang terwijl ik niks meer met paarden deed. Lovers

Toen ik in maart weer ben begonnen met rijden op een manege en vond dat dit niks voor mij was, en ik hoorde dat dat mooie bonte paardje met dikke manen en sokken een ras was wist ik het wel....

HEBBEN!!

Dat ze koel en braaf waren was mooi meegenomen, ik ben wat ouder en hoef niet meer zo nodig rond te crossen op felle paarden, die tijd had ik gehad.
En ja wat koop ik.... een Tinker met een dwarse kop erop. Verward Hij is echt heel lief maar oh zo lui om te werken. Hij haalt allerhande truukjes uit om de leiding over te nemen en mij maar te dwarsbomen. Ik vermoed dat ik nog wel een jaar strijd met hem heb, want ik durf niet altijd goed door te pakken en hij is nog geen 5 dus lekker aan het puberen.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 14:55

Erg jammer dat tinkers vaak de stempel 'beginnerspaardjes' krijgen, want veel zijn er echt niet de makkelijkste.
Ze kunnen enorm eigenwijs zijn, en verschrikkelijk sterk. Dat merk ik nu al heel erg goed aan Shakyra.. Schijnheilig
Je moet ze duidelijk laten merken dat je de baas bent, want soms halen ze het bloed onder je nagels vandaan Haha!
Maar aan de andere kant zijn het verschrikkelijk lieve paarden, áls ze je mogen, en als je ze de baas bent dan zijn ze bereid voor je te werken..

Toch moet ik toegeven dat ik ook wel een leuk mak paardje zocht, Shakyra kan erg lief zijn, maar soms echt een draakje Haha!

Collinnnnn

Berichten: 1769
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 18:27

Ik heb een tinker gekocht gewoon omdat ik verlieft was op het ras,niet om het karakter ofzo,ze zijn gewoon super cute met die vlekken en sokken!!!!

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 19:55

Ik dacht ook dat Tinkers paarden waren die niks konden, met hun hoofd steil in de lucht liepen en heel erg sloom. Nou sinds ik op Phantom rijd weet ik wel dat ze anders zijn!!! Phantom kna western, loopt nagevelijk en is absoluut niet sloom(met een zweepje erbij dan)

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 02:25

zelfde geld vor fjorden Lachen ze zijn inderdaad super in omgang.., ook voor kids, maar ik zou er geen een op mijn fjord het bos in durven laten gaan. en ook dat geld voor veel fjorden.maar voor mij is ze super gaaf, hou wel van een beetje pit en toch een paardje wat veel knuffels wil

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 02:36

haha nou we het over zogenaamde 'makke' rassen hebben: ze zeggen altijd dat nederlandse trekpaarden super braaf zijn , noiit iets verkeerd doen en super luisteren..............uhhhhhhhhh dan denk ik dat ik net die 4 uitzonderingen heb Knipoog die van mij zijn super druk, hartstikke wild en lekker irritant...en werken 'als ik er zin in heb' Knipoog behalve met kinderen zijn ze vreselijk lief (behalve vinessa, die geeft die kinderen kopstoten), verder knettergek, er vallen hier regelmatig mensjes uit de lucht omdat paardjes iets wat te enthousiast aan het bokken zijn Haha!
tinkers vind ik heel gaaf, wil er ook eentje, maar ik vind die 4 gekke dozen hier eventjes genoeg (maar er komt er ooit wel eentje Lovers )

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 11:54

Nou ik heb ook geen tinker gekocht omdat het zo'n makkelijk ras scheen te zijn. Ik was gewoon verliefd op het ras en had er al redelijk wat ervaring mee opgedaan op de manege. En daar zag ik dat ze echt wel lekker pittig konden zijn, maar dat ze in de omgang heerlijk rustig en braaf bleven.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 13:25

Het imago had er bij mij wel voor gezorgt dat ik er op een gegeven moment zo eentje wilde. Naar mate ik steeds meer over het ras kwam te weten werd ik helemaal verliefd op ze en ik ben heel blij geweest met mn tinkertje.