hoe rijdt je goed western?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

hoe rijdt je goed western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-02 13:29

na het lezen van de laatste discussies ben ik wel eens benieuwd hoe jullie vinden hoe moet rijden.

welke tik is geoorloofd.
wat doe je met je benen en handen
wanneer ga je rijden met een shank
enz.........................

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:22

op een show is heel weinig geoorloofd(gewoon proberen niet te doen,of doe het als je denkt dat niemand het ziet)
tijdens je training(er van uitgaande dat je weet wat je doet)is in mijn ogen heel veel geoorloofd.

tijdens een show zoals het hoort benen en handen zo weinig mogelijk zichtbaar gebruiken.tijdens de training tja ik doe met handen en benen wat ik moet doen om te krijgen wat ik wil(maar kan ook zonder denken terug naar de show positie)

als je op een hand moet starten voor de rest is het in mijn ogen niet nodig(ok er zijn paarden die er *makkelijker op lopen*nouja dan maar wat moeilijker.ik denk dat elk paard op een snaffle net zoveel kan als op een shank(er van uitgaande dat een shank niet al jaren voorheen in zijn mond heeft gehangen) en dan nog kan het als je weet hoe.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:33

Welke tik.....uuhhh, tijdens het rijden op een engels gereden paard gebruik ik soms een zweepje, bij de westerngereden paarden heb ik tot op heden nog geen tik uitgedeeld tijdens training. Wel een pets over de neus van een hapgrage jaarlinghengst die mijn jas aanzag voor snoepgoed/ speelgoed.
Tijdens training mijn paard gymnastiseren en aanleren om op steeds subtielere aanwijzingen te reageren, gebruik inmiddels bijna geen 'been'meer voor mijn Paintmerrie maar alleen maar mijn zit, voor aanspringen in galop knijp ik bijv. mijn bilspieren aan en huppa, daar gaan we dan.....
Rijden op shranks....toen het verplicht werd op de wedstrijden.....wissel geregeld van shranks naar gewoon bit, train vaak ook op een gewoon bitje en buitenrijden ook alleen maar op gewoon bitje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:41

Tijdens de training mag alles wat niet onder het hoofdstuk mishandeling valt. Klinkt misschien niet aardig, maar als ik op een paard zit dat de kantjes ervanaf probeert te lopen, dan zou het bijvoorbeeld echt wel eens kunnen gebeuren dat ik een spoortje voor m'n singel gebruik.
Zielig? Nee, vind ik niet. Soms moet je gewoon even ergens doorheen.
Op wedstrijd mag het meeste dat met trainen wel mag niet Haha! . Net als bij de Engelse dressuur (jajajajaja Haha! ) liefst hulpen die niet of nauwelijks zichtbaar zijn. Een por achter de rug van de jury moet ook kunnen, mits het functioneel is. (zoals een dressuurruiter z'n paard indien nodig een lel geeft in de hoek tussen M en C waar de jury het niet kan zien).

Wat doe je met je benen en handen? Whatever it takes.... In de training zoveel als nodig is, in afbouwende mate (dus gericht op je wedstrijden) en in de wedstrijd weer zo min mogelijk.

Shank op het moment dat het paard en de ruiter alles op snaffle beheersen en er voornamelijk nog op 1 hand gereden wordt.
(hetgeen ook op snaffle aangeleerd dient te worden)

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 17:25

Jos schreef:
na het lezen van de laatste discussies ben ik wel eens benieuwd hoe jullie vinden hoe moet rijden.

welke tik is geoorloofd.
wat doe je met je benen en handen
wanneer ga je rijden met een shank
enz.........................


Ja, zo'n vraag is niet eenvoudig te beantwoorden. Lees een goed boek zou ik zeggen. Voor mij geld altijd: op zo'n manier dat het ook zinvol is voor mijn paard. Dus niet klakkeloos dingen overnemen omdat het bij de rijstijl hoort of omdat het in de wedstrijd wordt gevraagd, maar ook even nadenken wat dit met het paard doet en of dit een positieve uitwerking op het paard heeft. Als dat betekent dat ik van bepaalde normen moet afwijken doe ik dat dus ook, ook al betekent dit dat ik minder punten op de wedstrijd krijg. Wat zijn je eigen ideeen over goed westernrijden en waar twijfel je over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 18:17

Ran, betekent dat dan bijvoorbeeld dat jij niet spint met je paard? Dat lijkt mij een oefening die niet valt onder het hoofdstuk 'zinvol voor je paard'. Is echt om te laten zien hoe goed je het paard onder controle hebt, maar zinvol... nee, volgens mij niet.
Ik denk trouwens dat Jos inmiddels bijna voldoende voer heeft voor een eigen boek Haha!

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 19:29

als dit op wat voor manier dan ook nadelig is voor mijn paard niet nee. Ik oefen wel eens dingen gewoon omdat ik het leuk vind dat hij het kan, ik leer hem joggen en trailoefeningen, maar ik laat hem niet zo lopen als sommige pleasurepaarden worden gereden, omdat ik denk dat dit niet goed is voor een paard, evenals slidingstops, die zijn heel erg belastend voor het paard en absoluut niet zinvol mijn insziens.

Chief
Berichten: 71
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Wigwam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 20:00

Chief een beetje melige bui. Vandaar jij moeten nemen advies van Chief met een korreltje zout....

Chief´s advies in vorm van 7 stappenplan :
1) Controleren of pony nog kan staan. Als pony niet meer kan staan, controleren of pony nog reageert op klappen van zweep. Zo niet pony gebruiken als hacheevlees of (speciaal voor vegetariers) als deur van Tippi. Pony wel staan: verder met 2.
2) Kijken of pony hebben voldoende gegeten. Alvorens aan tocht van 6782 mile te beginnen, dit zijn noodzakelijk want motor moet voldoende brandstof hebben. Niet voldoende gegeten: gooien baal hooi in paddock. Wel vet en rond : bleekscheet gaan verder met 3.
3) Chief rijden zonder zadel, maar voor jullie bleekscheten, hebben ze een soort houten stoel uitgevonden, met daaraan voetsteunen, zodat jullie niet bij 1e de beste bocht op jullie bleke reet vallen. Plaats stoel volgens handleiding op pony. Maakt niet uit of goed passen. Na 6782 mile zal stoel perfect passen.
4) Zorg dat de besturing in orde is. Ook hier bleekscheten hebben nodig veel meer troep dan ruige indianen, die het met 1 touwtje doen. Monteren volgens aansnoer methode, want bleekscheten zich per definitie veel veiliger WANEN met handrem.
5) Belangrijke stap : klim in stoel (vergeet niet vooraf boom water te geven, want in broek plassen van angst is op zo´n rit niet aan te bevelen). Ga goed zitten. Geef pony vervolgens goede prik in bast (wij indianen doen dat met tsjek, tsjek, maar jullie bleekscheten daarvoor gebruiken een martelinstrument dat heten "sporen").
6) ALLERBELANGRIJKSTE STAP: vergeet pony niet met snuit (dat is deel waar eten in gaat) richting ondergaande zon te zetten...Als je de andere kant opgaat is het namelijk oostern rijden en dat daar willen Chief een ander keer tips over geven.....

Succes
Chief Sitting Duck

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 01:54

PERFECT Chief, hahahahah!!!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 02:01

Geweldig Chief *LOL*