losse teugel=ontspannen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

losse teugel=ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-02 12:57

Hey,

Om te beginnen : Ik reed Faust tot voor kort met een slofteugel...
Maar die is er nu definitief af. Dit vooral doordat ik ben gaan nadenken ... door o.a Sando en Runningkawa. Ik ben tot het besef gekomen dat een slof geen uitkomst biedt op lange termijn , dus dat ik het evengoed zelf kan doen.

Maar dan nu :
Als ik hem wil losrijden , loopt ie perféct ontspannen.
Ik moet mijn kuit een beetje aandrukken , een heel klein beetje vragen met mijn hand en hij ontspant en loopt voorwaarts-neerwaarts (nog niet 'in de krul' , maar ik ben van dat plaatje afgestapt ... dus das niet zo erg) . Als ik dan mijn teugels korter neem , en hem dus wat wil oprichten , doet ie zijn hoofd omhoog en weg is die ontspanning.

Ik ben er van overtuigd dat het aan mij ligt , maar ik zou niet weten wat ik verkeerd doe. Dus ... wat doe ik verkeerd en hoe zou ik dat best kunnen oplossen?

Groetjes xxx
Faustie

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 13:12

oprichten doe je niet door je teugels korter te maken, maar door meer impuls te vragen met je been en die voor te begrenzen.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 13:41

Inderdaad Lielle. Laat hem dan lekker ontspannen lopen, en ga pas oprichting vragen wanneer je daar aan toe bent. En dan kom je al behoorlijk richting L / M hoor! Echte oprichting hoef je in de B nog lang niet te hebben. Oprichting betekend meer dan de kop omhoog; impuls, verzameling, ontspanning, goed door de rug lopen.... dat hoort er allemaal bij. Zonder dat is oprichting geen oprichting, maar omhoog trekken.

Lees Ruiters & Rechters deel I en II eens, volgens mij is dat echt een boek waar jij veel aan zou hebben. Door dat boek kunnen de 'kwartjes' qua dressuurrijden wat meer gaan vallen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 13:43

impuls vragen krijg je niet zozeer met been geven maar met aan het werk zetten in het algemeen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:44

impuls is een gevolg van de drijvende hulp (been en zit) die wordt omgezet in een beheerste voorwaartse drang. Zo beter, SP? Het was paardensteno *LOL*

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 15:11

Ik mag nu na een paar maand pas gaan oprichten, daarvoor was het alleen vwnw en heel lichtjes oppakken.
Dus wacht gewoon nog even tot die ontspanning er idd volledig is, gewoon af en toe kleine stukjes meer oprichten en kijken hoe gaat.

Vergt wat geduld, maar het wordt beloond.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 17:24

Maar jullie hebben het over gecontroleerd voorwaarts gaan maar die van mij gaat alleen maar harder en terugkomen doet ie nooit meer. Niet met zit of wat ook alleen als ik harder ben met de hand dan ik zou willen. En dan geef ik nog geeneens been maar denk er alleen maar aan. Hij blijft daarbij wel bestuurbaar maar loopt ver achter de loodlijn. En op het moment dat ik dit wil oplossen door been te geven dat ie meer druk op de teugels zou nemen gaat ie alleen maar harder maar doet niets met de neus Verward Hals strekken doet ie wel maar begint met zijn neus op de grond tussen de voorbenen en daarna pas naar voren. En als je denkt nu komt ie netjes op de loodlijn word gelijk zo hard in je hand nog net niet het bit vast.
Iemand hier tips voor.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 21:20

Bij een paard dat "goed" vwnw loopt heb je aanleuning op beide handen, het paard mag de teugels niet naar beneden "snokken" (doet ie dat, benen erin), het moet "vragen" om te zakken. Dan pas zal het paard in verbinding lopen van achter naar voren en over de rug. Het paard kan ook gewoon met zijn kop in de grond lopen en op je handen hangen, in dit geval loopt het paard niet over de rug, maar op de voorhand. Het kan ook, (zoals King Marco beschrijft) dat je helemaal geen aanleuning hebt, volgens mijn zit dit paard achter de teugel. Ik stel voor veel op de volte te werken (heeft het paard minder aanleiding om te gaan rennen) en beetje bij beetje zelf te "pakken" zodat het paard moet aanleuning nemen. Gaat ie rennen, blijf op de volte en tracht hem te kalmeren met je stem en geef ondertusssen remmende hulpen met zit en billen, steek in begin onderbenen zelfs af, zodat je niet per ongeluk gaat zitten nijpen en op die manier het paard verder in de vlucht jaagt, het is geen zicht, maar het werkt efficiënt. Wanneer het paard kalmeert, rustig de kuiten er gewoon aanleggen (geen druk). Het paard zal waarschijnlijk na een tijdje te veel aanleuning nemen, dat geeft niet, dat is een overgangsperdiode, op dat ogenblik kan je de kuitdruk langzaam beginnen opdrijven, om zo het paard zachter te maken vooraan (paard van achter naar voren rijden). Een paard moet aanleuning en kuitdruk verdragen, anders kan je hem nooit goed (en veilig) rijden.
Fausti, wat oprichting betreft, dit moet je langzaamaan opbouwen, dit is lastig voor een paard en het wegrennen is een vorm van verzet om aan het werk te ontsnappen. Dus cm per cm omhoog werken, teugels korter, maar tegelijk handen naar voren brengen (zodat er niet meer spanning op de mond komt cfr trekken) en langzaam de kuitdruk verhogen. In het begin niet te lang opgericht rijden, veel afwisselen met weer vwnw werken. Succes !

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-02 13:30

Ik weet wel dat ik niet moet oprichten met alleen teugels verkorten.
Maar ik moet ze toch wel iets korter nemen, denk ik? En als ik dat doe steekt ie z'n hoofd in de lucht. Van mij moet ie (nog) niet 'in de krul' lopen , zolang ie maar ontspant en aan het been is.

Kenomaxbe : Faust loopt niet op de voorhand. En hij hangt niet op de teugels , zeker niet. Ik voel dat hij ontspannen loopt.
Moet ik gewoon met een vrij losse teugel blijven rijden dan?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 22:28

Hmmm, ik moet Andrew met lessen vaak ook korter nemen omdat ik met te lange teugel rijd. Ook hij is dan heerlijk licht een ontspannen. Totdat je hem meer naar je hand drijft en de teugels meer op pakt. Dan moet hij meer aanspannen en dan voelt hij zijn spieren. Gevolg is dat als hij zijn spieren te erg volet, hij in verzet gaat, of gaat hangen. Misschien dat jouw paardje het gewoon moeilijk vind. Kleine stukjes proberen als hij lekker loopt, en vooral lekker voorwaarts blijven rijden op die ontspanning. Eventjes aanspannen en weer ontspannen. Zo geef je de spieren de kans rustig te wennen en je paard wordt niet gelijk overvraagd.