Laat jij betere of slechtere ruiters op je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Laat jij betere of slechtere ruiters op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-02 20:24

Topic titel is een beetje wazig maar goed:

Stel je hebt een paard. Om jezelf wat te ontlasten zoek je er iemand bij die er af en toe op zou kunnen rijden.

Ik ben zelf niet zo'n denderende ruiter (dressuurmatig) dus ik zou in zo'n geval iemand zoeken die minstens op hetzelfde niveau rijdt als ik, maar het liefste nog een niveau daarboven. Leert het paard weer van en leer uiteindelijk ik ook weer van.

Nu ken ik ook mensen die graag hun paard alles zelf willen leren. Zij groen, paard groen en samen verder. Zij willen dus eigenlijk niet iemand erop laten rijden die dressuurmatig verder is. Zij zoeken bijrijders die bijvoorbeeld lang niet gereden hebben of nog niet bezig zijn met aan de teugel rijden oid. Dit standpunt heb ik ook vaker gehoord.

Nu mijn vraag: hoe denken bokkers hierover? een 'mindere' ruiter erop laten rijden zodat je alles zelf kunt doen of juist een 'betere' zodat jij daar ook profijt van hebt (en dus ook eventueel geen last krijgt van de problemen die de 'mindere' ruiters erin rijden).


Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 20:35

Voor een X maakt het mij niet uit wie d'r op rijd. Voor 'vast' zou ik liever een betere ruiter willen hebben. Maar zeker een die m'n paardje op ongeveer de zelfde manier behandeld. Dat vind ik nog belangrijker dan het goeie rijden.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 20:39

Alleen een betere of een gelijkwaardige ruiter, anders ben jij alleen maar bezig om de fouten er weer uit te rijden en duurt de opleiding alleen maar langer....lijkt me ook geen fijn gevoel als je paard achteruit gegaan is als jij hem niet hebt gereden...
Anders is het wanneer iemand er uitsluitend het bos mee ingaat en verder niks van het paard vraagt. Dat zou dan dressuurmatig best een mindere ruiter mogen zijn, zolang hij of zij het paard maar niet hindert en erop kan blijven zitten, zodat het paard er ook lol aan beleeft!

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 21:00

Betere..

Belker

Berichten: 15254
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 21:07

Mijn vriend mag ook op Grappa. Grappa is net ingereden en mijn vriend zo groen als wat. Maar in dit geval leert Grappa omgaan met een slechtere ruiter op zijn rug. Daarnaast heb ik 2 andere erop gelaten. 1 die rijdt zo weg met al mijn beesten, ik ook met die van haar= dus hetzelfde niveau. De ander heeft zelf meer spanning en dat merk je. Toch is zij op haar manier net zo zorgzaam (soms nog meer) als wat ik ben en voor de verzorging kun je geen betere krijgen. Het rijden, spanning, neem ik op de koop toe.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 21:16

Ik heb een tweeling die Nuala bij rijd. Zo'n 2x in de week.
Ze rijden niet goed dresuur, maar rijden ook niet "fout", maar ik mag wel stellen dat ik beter rijd. Het voordeel is dus dat ze alleen basis dingen van Nuala vragen, stap,draf en galop en zo nu en dan eens een volte ofzo, verder rijden ze buiten. Ik hou wel in de gaten of ze geen gekke dingen doen, ze hebben nu 2 keer iets gedaan waarvan ik dacht Oh jezus!!
Het ene was dat ze haar zweepje (die ze trouwens niet gebruiken) onder het zadel stak, onder de boom zeg maar tijdens het rijden. Vond ze wel makkelijk! Ik natuurlijk helemaal over de zeik!
Het tweede was vorige week, ik laat hun altijd rijden met bitringen, en ik zag haar dus opstappen terwijl 2 bitringen aan 1 kant zaten. Dus ik vraag waarom? Dat was omdat Nuala ze steeds naar eén kant schoof met haar tong! Dus ik de neusriem strakker gedaan, probleem opgelost.

Maar goed op die kleine dingetjes na ben ik er blij met ze, omdat ze Nuala "bombproof" maken, zonder haar te verpesten. Ze trekken soms een beetje te hard, ze schoppen soms een beetje verkeerd, en Nuala moet daar aan wennen. Maar dit heeft er natuurlijk mee te maken dat ik een recreatiepaard heb, geen dressuurpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 21:25

geen Lachen

Een betere vind ik dan jammer, want dan heb ik mijn paard idd niet alles zelf geleerd, wat ik graag wel wil houden.
En een betere doet het niet voor niets.

en een slechtere, misschien als ik zelf geen wedstrijden meer start.
En er toevallig een heel lief meisje komt vragen om paard te rijden.
Maar ik zou er altijd bij willen zijn.
Niet om alles af te kraken, maar wel om in te kunnen grijpen als het mis zou gaan.
Zeker omdat ik weet dat Kawa een onervarener persoon uit gaat proberen na een paar keer.
Zou er niet ingegrepen worden zou hij wel eens link kunnen worden.

Maar zo voor een keer, maakt het me niet uit.

Gekkemeid
Berichten: 289
Geregistreerd: 06-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 21:36

Ik zou wel eens willen weten hoe een goeie springruiter op mijn pony rijdt Lachen.. lijkt me wel leuk om te zien wat hij/zij er uit kan halen.. en hoe ze met problemen enz omgaan Lachen.. zo voor een keer zeg maar.. maar echt 2x in de week ofzo denk ik nie.. in iedergeval nooit een beginnener omdat ie soms raar kan doen vind ik dat veelste link..

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 21:42

Op dit moment hebben er naast mij nog maar drie andere mensen op Ozep gereden,
mijn instructrice (lichte tour), haar man (nationaal dressuur en springen) en Prakkie hier van Bokt.
Allemaal stukken beter als ik ben. Ik zou niet zo snel iemand erop laten die echt een stuk minder rijd als ik doe.
Ook omdat ik het met dit paard te gevaarlijk vind.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 21:54

Hmmz, liever niemand. Slechtere voor een x-tje als ik erbij ben en commentaar mag geven. Betere mag natuurlijk wel, maar t moet wel in mn systeem passen zeg maar. Natascha mag er wel op, maar liever niet te vaak. Alleen als ik ergens niet uit kom. Das vooral omdat ik wil weten wat er met mn knollie gebeurt. Tong uitsteken Schijnheilig

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:02

Best moeilijk idd Lachen

Je zou zeggen : een betere.
Maar als een betere ruiter op je paard rijdt dan gaat die dus jouw paard opleiden , jouw paard naar zijn/haar hand zetten.
En dat zou ik nooit willen !

Dan moet ik m'n eigen paardje op iemand anders zijn manier gaan rijden , nee dank je....

Kijk als je volgens de boekjes wilt rijden omdat je wedstrijd-fanatiek bent ofzo , tja dan is het wat anders natuurlijk.

Ik zou sowieso niet willen dat iemand anders mijn paardje wat gaat leren ,
dan liever iemand die er leuk lol mee heeft en in stand houdt wat ik opgebouwd heb , er leuk mee rondhobbelt dat ze beiden plezier hebben. Maar geen gerommel en gepruts eraan , mijn "instellingen" moeten bewaard blijven.

Daarom heb ik juist zelf een paardje , om heerlijk helemaal naar m'n eigen hand te zetten .

Ik ben bang dat een betere ruiter teveel gaat rommelen , teveel gaat leren aan m'n paardje , wat ik waarschijnlijk geeneens erin wil Haha!

Dus doe mij maar iemand die er netjes opzit , lief leuk rondhobbelt , paardje niet stoort en er niet aan gaat mutsen , die gewoon ontspannen ritjes maakt.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:05

Niemand, behalve mijn vriendin, die stapt hem weleens terug van de manege, en mijn instructrice

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 11:52

Bij mij mogen er best weleens mensen op. Alleen hij is nogal moeilijk, want je moet echt vrij goed rijden voor hui luistert of niets vragen. Ik laat er nooit iemand op als ik er niet ben.
Mijn verzorgster van mijn Haaflinger rijdt er weleens op aan de longeerlijn. En die rijdt slechter.
Ik laat alleen maar mensen erop aan de longeerlijn of ze moeten op dezelfde manier als mij rijden.
Er heeft nu nog maar 1x een betere ruiter als mij op gezeten en dat was mijn instructrice. Alleen is die eigenlijk veels te groot, maar die kon zo met hem wegrijden.
Maar omdat hij zo moeilijk te rijden is, is het moeilijk om echt iemand te vinden die hem een keertje wil rijden. Gelukkig zoek ik geen bijrijdster, want dat zal een probleem zijn.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 12:16

geen idee.
Ik rij paarden van anderen. Ik heb 1 keer g ehad dat mensen mij vroegen om hun paard te rijden, omdat zij 's morgens reden en ik dan 's avonds (paard moest dan 2 keer per dag lopen, dat kan ook wel natuurlijk), omdat zij dan 's morgens een paard hadden dat lekker liep, ana de teugel, juiste galop, wijken enz. Terwijl ik dan 's avonds weer met een paard zat dat verkeerd aansprong enz. dit paard was na 1 keer al omgevormd.

Het paard dat ik nu rij wil ik binnenkort iemand even op hebben, gewoon om te kijken hoe het paard loopt.

De e-pony die ik rij die wordt in de zomer geregeld door anderen gereden, veelal beginners. Deze pony verandert bij mij er totaal neit door. Wat ze ook doen. Ik rij er zo weer op weg. als de kleinkinderen van de eigenaar komen, dan laat ik ze rustig prutsen, zeg er niets van en ik stap er later wel weer op.

Verder rij ik dus nu een haflinger in. Tja, die mensen kunnen het zelf niet laten om er als beginner op te stappen. Dus ik leer die haflinger en de mensen direct hoe ze er mee om moeten gaan. Zelf rij ik dus niet veel dan, alleen de basis even herhalen, of aanleren.
De eerste keer heb ik uiteraard wel als enige gereden.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 12:28

Ik ga helemaal met kawa mee overgens heb ik liever een ruiter die niets kan dan een ruiter die denkt dat ie 'm wel even links rechts in de krul zaagt .

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 13:29

Wij hebben Nic gekocht met het idee dat hij braaf moet zijn met een beginner, mijn vriend, en genoeg uitdaging moet bieden aan de gevorderder ruite, ik zei de gek Haha!

En ja, Nic heeft het soms wat moeilijk met de onduidelijkheid van mijn vriend maar omdat het zo´n mak schaap is accepteerd hij alles. Mijn vriend respecteerd Nic en andersom. Daarbij heeft mijn vriend minimaal 2x in de week les om de kneepjes van het vak te leren.

Ikzelf heb 1x in de week les. Weliswaar wel van dezelfde persoon, want anders wordt het helemaal zo onduidelijk. En dat gaat perfect!

Mijn vriend en ik kijken op de zelfde manier tegen paarden aan, hebben dezelfde uitgangspunten en dat is heel belangrijk. Het heeft dus niet zo zeer met de manier van rijden te maken als wel met de manier van omgaan met paarden en uitgangspunten. Een minder goede ruiter kan soms beter aansluiten dan een meer gevorderde ruiter. Het hangt dus helemaal van de persoon af.

Gelukkig gaat het prima zo samen en hebben we geen bijrijder nodig Knipoog

Op zoek naar de zon!!!

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 13:39

Op dit moment laat ik bijna geen andere ruiters op mijn paard,omdat ze een half jaar geleden bijna niet te rijden was omdat ze zoveel op het bit hing dat je er bijna niks meer mee kon.
Iedereen had wel een of andere ingewikkelde manier om het af te leren,maat niks hielp.
Uiteindelijk heb ik gewoon wekenlang de teugels losgegooid en puur met losse teugel gereden.
Daarna heb ik de teugels steeds vaker en korter opgepakt,en zo is het opgehouden.
Rinkja was toen wel best wel stijf,vooral in haar nek.Van dat hangen had ze de verkeerde spieren ontwikkelt,wat haar dus in de weg zat.
Ik heb nu priveles,waarin ik leer om haar op de freestyle manier weer los te krijgen en dit gaat heel erg goed.
Maar daarom komen er geen anderen op.
Als er iemand op zit,met ook maar een beetje een harde hand,gaat ze als verzet weer hangen,en niet iedereen kan zomaar freestylen.
Sinds kort heeft mijn zusje van dezelfde instructrice priveles op Rinkja,
en zij is de enige behalve mij.
Wel rijden er anderen op haar aan de longeerlijn.
Maar dan let ik goed op de beenhulpen,want die hoef je bij Rinkja alleen maar een beetje naar achteren te leggen,zonder drukken,want dan schiet ze al weg,en dat zijn de meesten niet gewend,
dus die drukken hun hakken erin,vooral omdat het een fjord is,en die zouden allemaal sloom zijn...

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 15:36

Ik heb hier een beetje mijn eigen verhaal over.
Een tijdje terug heb een verzorgster gehad harststikke leuke meid.
K had vrijwel nooit problemen met m'n fjordje hij liep normaal niks aan de hand.
nadat zij ongeveer een week of 2 gereden had begon hij steeds moeilijker te gaan lopen.
wat na een maand eindigde in gewoon onder t zadel niet meer kunnen lopen!
Hij begon te "huppelen" m'n instructrise dacht in t begin dat hij teugelkreupel was, maar al snel werdt duidelijk dat hij gewoon super rug pijn had.
Ik ben op een gegeven moment heel erg gaan opletten hoe zij reed en kwam al snel tot de ontdekking dat ze hem heel kort liet lopen waardoor hij de kans niet kreeg normaal te ontspannen.
Ik ga dus nu alleen nog maar voor mensen die gewoon goed rijden.
Alleen die laat ik nog op hem rijden.
Ik moet zeggen hij heeft nu al zeker 3 maanden niet meer gelopen door zijn rugklachten dus...

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 15:53

ik kies zeker iemand die hetzelfde niveau heeft als ik of beter is...
als ik een keer iemand van een lager niveau op Banjer laat, heb ik zeker een paar weken nodig om het weer "goed" te krijgen... (daar ben ik nu dus mee bezig)

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 16:14

Ik heb er liever helemaal geen ruiter bij. Ik hou mijn paard graag voor mezelf...
Maar als ik dan toch moet kiezen neem ik iemand waar mijn paard en ik allebei wat van kunnen opsteken. Iemand die wat verder is in het rijden dan wij, dus. Maar dit is puur theoretisch, want ik geloof niet dat ik er ooit voor zal kiezen.

* To Belg, or not to Belg *

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 16:41

Liever niemand, maar ik laat er af en toe iemand anders op, omdat ik niet wil dat hij eenkennig wordt. Mocht ik hem ooit nog moeten verkopen, dan staat meneer niet stijf van zenuwen als diegene een proefritje wil maken.

Maar die mensen die ik er eventueel op laat zijn of (in mijn ogen) even goed als ik, of nog beter.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 18:02

Ik zet er ook liever niemand anders op, ik vind het zelf veel te leuk. Gewoon om een keertje uit te stappen of gewoon een paar rondjes te rijden is geen probleem. Dan eis ik wel dat het een vriendelijke en handige ruiter is die er op klimt. Lois kan nog wel eens heel snel en heftig reageren op de kleinste dingen, dat vind ik te gevaarlijk met iemand anders er op.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 18:57

Het liefst niemand, de enige die tot nu toe op Sher hebben gereden (buiten mij natuurlijk Knipoog ) zijn degene die me lesgeven, een vriendinnetje die haar verzorgt als ik niet kan (uitstappen alleen) en mijn broertje (ook alleen stappen).
Op Sher zou ik zeker niet iemand willen die slechter dan mij rijd, daar is ze nog te jong voor. Bovendien is ze momenteel ook erg lastig, lijkt me niet zo'n goed idee om er dan een beginner op te zetten.
Iemand die beter rijd dan mij mag wel, mits ze dezelfde stijl rijden als mij, omdat als je bij Sher iets doet wat ze niet gewend is ze nogal gek kan worden
Als je bijvoorbeeld een wat ouder paard heb die niet zo snel word beïnvloed door degene die erop rijd, zou ik er gerust iemand op zetten die minder goed rijd. Als ze je paard maar niet tot last zijn is het toch hartstikke leuk als iemand leert rijden op jouw paard, en voor een paard lijkt het me ook wel lekker om niet altijd zoveel te moeten tijdens het rijden. En het is ook niet echt leuk als degene die je paard bijrijdt hem beter kan rijden dan jijzelf Schijnheilig

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 19:20

In principe niemand. Met Perry niet omdat hij mega gevoelig is. Als je een ruiter op hem zet die te onrustig is met been en/of hand dan wordt ie enorm gespannen en dat heb je er niet een twee drie uit. Een goede vriendin van mij heeft hem een keer gereden en die reed er zo mee weg. Maar zij is ook een hele goede en rustige ruiter vind ik, alhoewel ze niet in de sport rijdt. Een andere keer heeft er een Prix St george ruiter op gereden en die bakte er compleet niets van. Ik heb Perry nog nooit zo slecht zien lopen.

Met mijn andere paard zou ik maar wat graag willen dat er iemand anders op zou stappen. Maar niemand wil! *LOL* Hij bokt en steigert nl. ontzettend hoog en compleet onverwacht. Wat raar he, dat niemand erop wil? Schijnheilig

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 19:26

hmm iedereen mag hem in principe uitstappen.. maar echt rijden zijn er op het moment maar 2 geweest ( Roos & stalhoudster) stalhoudster rijd zonder meer beter dan mij en roos weet ik niet denk dat we ong. gelijk zitten Haha! vind het moeilijk om te zeggen omdat Roos en ik op hetzelfde niveau ong. zitten met onze paardjes Lachen
Verder komen er niet veel mensen op hem die ik goed genoeg vind rijden dat ze erop mogen, dat zijn er neit super veel.. Er komen zowieso geen slechtere ruiters op hem aangezien hij toch wel vrij gevoelig is voor veranderingen enzo (hij neemt snel dingen aan en gaat zo door)

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Justico, marga1 en 27 bezoekers