dilemma met aan de teugel rijden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

dilemma met aan de teugel rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-02 20:27

Hoi, ik hb een beetje een dilemma. Ik rijd nu 5 jaar paard en dan 1 keer in de week op manege pony's. Ik ben nu al een hele tijd bezig met mezelf een beetje te leren hoe ik een pony aan de teugel moet laten lopen. Nu was dat in het begin meer voor de lol, maar zo de laatste tijd heb ik daar gewoon echt heel sterk mee bezig geweest. Ik rijd namelijk de laatste tijd op de merrie Dundee, een bruine E pony. toen ze hier net kwam liep ze aan de teugel, dus ik wist dat ze het kon. Nu een dik half jaar later, dachten wij dat ze het helemaal was afgeleerd. Maar ik kwam er achter dat ze het toch nog kom. Sindsdien rijd ik nu al een paar weken op haar en train heel hard met het aan de teugel rijden.

In het begin ging dat niet echt goed, ik wiebelde teveel, en mijn handen waren neit stil. Dundee reageerde daar heel snel op en ging nee lopen schudden met haar hoofd. Ik heb niet super veel tijd om te oefenen, maar 1 uurtje in de week. Maar elke keer weer, dan had ik het gevoel dat het super goed was gegaan, maar dan kwam er weer iedereen naar me toe, "Je moet niet zo zagen... en je zaagt veel te erg, en dit en dat." ik word er echt knetter gek van. Zelfs de mensen die zelfs niet eens doorhebben dat ze zelf verschrikkelijk erg lopen te zagen kwamen dit tegen me melden. Ok, in het begin wilde ik daar nog wel naar luisteren, maar op een gegeven moment word je daar knetter gek van.

De meeste hebben zoiets van, het is een manege pony, dus dat is kei zielig om haar aan de teugel te laten lopen. Maar ik heb zelf zoiets van, als ze het toch kan, en ze er fijner door loopt, dan is het voor haar toch eigenlijk ook veel fijner, als ze het echt niet zo willen zou ze zich er wel tegen verzetten.

Afijn, iedereen liep dus te zeuren, en ok in het begin was dat ook wel een beetje zo... dat ik niet helemaal zuiver was met mijn handen. Maar ik heb er echt super hard op getrained, in dat kleine uurtje per week. en ik voel gewoon zo goed dathet beter gaat. Vooral afgelopen zaterdag, ik kon mijn handen kei goed stil houden, en dundee heeft geen 1 keer lopen schudden met haar hoofd.... bovendien, is er een ontzettend aardige vrouw op de manege. desiree heet zei. Ik mocht zaterdag even op haar paard, en ze zeiden dat het er super goed uitzag, als ik echt zou zagen, dan zou ik dat toch op dat paard dan ook doen, en zei zegt ook dat ik niet aan het zagen ben op dundee. Bovendien zegt oscar mijn instructeur er ook helemaal niks van.
Wat vinden jullie? moet ik doorgaan met trainen, of moet ik naar iedereen luisteren en gewoon niet meer aan de teugel rijden. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je dit meteen goed doet als je er mee aan het oefenen bent. Ik kan me niet voorstellen dat de meeste meteen helemaal netjes en perfect de handen stil kunnen houden en het paard aan de teugel te laten.....

nu is er nog iets.. ik had laatst een onderlinge dressuur wedstrijd. Nu is dundee een vrij luie pony, en dan gaat ze ontzettend sloom lopen als ze er geen zin in heeft. Of ik haar nu aan de teugel rijd of niet, ze loopt vaak gewoon sloom. Maar aan de teugel is ze gewoon fijner te sturen, dan reageerd ze fijner op het been, en kan ze gewoon losser lopen op mijn hulpen en zo. Nu heb ik zondag weer een dressuur wedstrijd.... maar ik zit nu ontzetten twijfelen. Vorige keer zat de jury het aan de teugel rijden ontzettend af te kraken, ik kan het niet uitleggen, net of de jury het er helemaal niet mee eens was of zo. Maar zonder aan de teugel is ze gewoon zo veel moeilijker te sturen en zo (sorry ik val vaak in herhaling) Vinden jullie dat ik bij de dressuur aan de teugel moet rijden. Ik bedoel als ik gewoon daarnaast heel veel aandacht aan het doorrijden besteed??

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 20:51

Het hangt er heel erg vanaf hoe je rijdt. Als je echt nog onrustig bent in je handen zou ik het met wedstrijd nog niet doen. Het is waar dat je het nog moet leren, ik heb bij Jacky ook de nodige fouten gemaakt (reed haar ook een keer in de week in een carrousel, maar ik had zo'n 4 a 5 keer per jaar priveles, waarbij we daarop concentreerden). Nu rijd ik niet meer op Jacky (dat was dus manegepony) en ik merkk dat ik veel dingen verkeerd heb gedaan.
Probeer alsjeblieft niet om het jezelf aan te leren, maar vraag je instructeur om hulp! De meeste mensen die zagen doen dat omdat ze het zichzelf hebben geleerd. Ik kende ook iemand, was absoluut anti zagen, maar had niet door dat ze het zelf deed. Toen ze dat wel wist is ze ermee gestopt! (overigens hebben wij dat gezegd, niet de instructeur)...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 20:52

Tis nogal een vaag verhaal... en tis moeilijk zo te beoordelen...
Nee, het is niet zielig om een manegepaard aan de teugel te rijden... op zich kan elk paard dat, het is niet een trucje ofzo!
Maar tis ook niet iets wat je dus als een trucje kunt leren...
En tja, ik heb geen idee hoe jij het probeert, dat aan de teugel rijden... maar dat moet je dus niet doen door te zagen of iets wat daarop lijkt ofzo... (maar dat lijk je wel door te hebben) maar je moet ook je handen niet stijf stil houden, je moet contact hebben als een veer...
Je moet als het ware een bijzetteugel nabootsen!
Ieder paard gaat 'aan de teugel' als je hem met bijzetteugel longeert... dus ieder paard kan het!
Het ligt dus aan de ruiter of het paard het doet of niet...
Voorwaarts aan het been is echter voorwaarde 1!!! Denk eraan, aan de teugel is iets anders dat een paard in de krul trekken he...
Maarja, ik kan het niet beoordelen omdat ik niet weet hoe je rijdt...

Druk druk druk... Knipoog

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-02 21:01

Tja, ik snap wat jullie zeggen. Wat ik heb geleerd eigenlijk, is dat doordat je je pony voorwaarts rijd, maar tegelijkertijd met je teugels een beetje opvangt en neerwaarts rijd, dat ie dan zeg maar naar beneden gaat lopen met haar hoofd in de krul. In het begin, en dan echt de eerste weken wiebelde ik te erg, met mijn lichaam, met mijn benen, maar ook met mijn handen, ik wilde te graag te veel. Die desiree, had mij dus even op haar paard gelaten. Want zij vinf het heel goed dat ik het probeer en het wil leren. Zij heeft mij dus verteld wat ik dus eigenlijk verkeerd deed, teveel wiebelde, en dundee te graag in de krul wilden rijden, waardoor ik het te overdreven deed. Als je snapt wat ik bedoel.

Maar ze wilde het zeg maar mij laten voelen hoe het moest, en op Magic (haar paard dus) ging het echt ontzettend goed. Ik heb zeg maar dat gevoel te pakken gekregen, en toen ik daarna in de les reed, hield ik mijn handen stil, en dan bedoel ik natuurlijk niet stijf, maar idd, als een veer meegaand, ik zat ook rechter. Desiree zei ook, dat ik moest proberen, dat als ze eenmaal daarliep, de teugels iets korter te pakken, en wat hoger te houden, meer boven de schoft. (Want dat deed ik dus ook vaak fout, ik heb keer mijn handen kapot geschuurd aan het zadel)... Ok dat voelde stukken beter aan toen ik dat later op dundee probeerde. Ze liep ontspannender dan normaal... rustiger en luisterde ook beter. Maar iedereen blijft maar zeggen dat ik zit te zagen. Terwijl ik gewoon echt het gevoel heb dat ik dat niet doe. Mijn instructeur zegt van niet, Desiree zegt van niet... maar verder lopen er een hoop over te zeuren. Wat wel zo is, is dat ik er bij dundee iets harder voor moet werken als bij Magic, magic is het dan ook gewend zo te lopen, dundee hoeft het alleen bij mij, 1 uurtje in de week.....

Dat ze sloom is, wil niet zeggen dat ik haar niet probeer voorwaarts te rijden. Want ook als ze sloom is, en ik geef been, gaat ze niet beduidend hard lopen(wat dus eigenlijk wel zou moeten, maar daar werk ik aan Knipoog ) maar ik merk wel meteen dat ze neerwaarts wil komen...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 21:05

heb je echt aan je instructeur gevraagd of je zaagt? Als hij zegt dat het net zo is, moet je niet anar die andere mutsen luisteren en lekker zo doorgaan! Met die wedstrijd zou ik als ik jou was even kijken hoe constant je aanleuning is. Als ie mooi consequent nageeflijk is, kan je het op wedstrijd proberen, als ie dat niet is en nog af en toe omhoog komt enzo, zou ik het nog niet met wedstrijd doen (zo heb ik het ook met Jacky gedaan) Ik heb er met Jacky anderhalf jaar over gedaan voordat ik (onderlinge) wedstrijden met haar nageeflijk ging doen en nog een half jaar voordat ik haar echt goed had (en toen stopte ik met haar Huilen ) Neem hier zeker de tijd voor!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 22:19

Je kan beter je handen te stil houden, gewoon, normaal dan dat je per ongeluk loopt te zagen. Dan af en toe knijpen, dan kan je echt niet zagen, maar je moet gewoon voor je gevoel gaan, maar je moet echt denk ik duizend keer aan je instructeur vragen of je zaagt, ofdat je toch beter iets zachter bent, als hij blijft volhouden, dan weet je het Haha!.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 23:37

Ik krijg steeds naar mijn hoofd geslingerd dat ik te zacht in mijn handen ben, maar liever dat dan te hard, naar mijn mening...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 10:11

Te zacht kan je toch niet zijn? Een paardemond is gevoelig genoeg hoor! Oke, als je paard echt wegschiet, (niet verschieten, gewoon weglopen) en naar buiten probeert te rennen, nu dan zál hij draaien. Desnoods pak ik de teugel aan het bit vast en trek ik hem om. Anders gebeuren er ongelukken. Je moet natuurlijk wel zien bij welk paard dat je dit doet, er zijn er zo een paar die dat trukje bij iedereeen uitprobeert, dan moet je ineens streng zijn!

Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 10:18

Ik snap je probleem Knipoog
Manege pony's worden door veel mensen gereden en allemaal op een verschillende manier. Maar jij wilt er natuurlijk het beste uit halen en helemaal in een proefje. Toch weet ik precies wat de jury bedoelt.
Een jury ziet liever dat een pony netjes voorwaarts is en niet helemaal aan de teugel dan andersom! Het is super belangrijk om je pony voorwaarts te rijden, dat is namelijk de basis voor het aan de teugel rijden, als je opstapt begin dan eerst eens met hem netjes voorwaarts te rijden. Dit doe je door veel tempowisselingen te rijden, als dit is gelukt ga je stappen en maak je ophoudingen (dat zijn lichte aandrukkingen met je handen, alsof je de teugels kneed) Tussen die ophoudingen door ontspan je maar je moet allert blijven op het voorwaarts rijden.
Je moet hem niet meteen in de krul willen trekken, hij mag in het begin laag en lang lopen maar in de loop van de les pak je teugels steeds verder op en je zult merken dat het beter gaat.
Verwacht niet gelijk resultaat, hij zal eerst moeten wennen aan je nieuwe manier van aanpakken maar het helpt echt.
Ik ben namelijk met die manier op de nederlandse kampioenschappen terecht gekomen!
Heel veel suc6 ermee, laat je me even weten hoe het afgelopen is op je wedstrijd?
Knipoog En als je hulp nodig hebt, pb me maar!

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 16:39

Waarom zou je een manege pony in de krul rijden?

gewoon geen onderschrift :D

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 16:44

Om het te leren. Op een manegepony leer je paardrijden. Aan de teugel rijden hoort daar mi ook bij (net als wijken, achterwaarts, begin van SB etc.). (overigens wordt die pony daar heus niet slechter van).

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 16:56

Frostwood: Betere vraag is: Waarom niet?
Als een paard niet aan de teugel rijdt, en z'n achterhand niet gebruikt (dat valt voor mij, onder aan de teugel rijden) zal hij z'n rug ook op een verkeerde manier gaan gebruiken.
Ik zou zeggen, oefen gewoon veel met voorwaarts rijden, begin al meteen met losstappen, zet hem dan eens stil, en druk je kuiten licht aan, reageert hij niet, ietsje harder+tikje met de zweep. In de stap dan voorwaarts houden, weereens stilstaan, zelfde, lichte kuitdruk is weg, anders tikje en ietsje meer druk met je kuit. Pas als dat goed gaat, dan je teugels oppakken en aan de teugel proberen te gaan rijden. De eerste lessen zal je niet aan aan de teugel rijden toekomen, maar het zal steeds sneller zijn, dat het paard snapt dat hij nu niet door de bak heen mag sukkelen, maar er een beetje tempo in moet. Op de wedstrijd zou ik ook gewoon zorgen dat hij voorwaarts is, dan maar met z'n koppie niet omlaag. Lijkt mij ook, dat de jury liever een voorwaarts paard ziet, dat goed op je been reageert, en niet in de krul loopt. Dan een paard dat netjes met z'n hoofd naar beneden loopt, maar ontzettend traag is en niet op je hulpen reageert. Succes, het is moeilijk met een manege-paard, maar je kunt het met veel geduld toch bereiken!

xxpinoxx
Berichten: 302
Geregistreerd: 11-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 17:17

Ik vind dat als jij en je instructeur niet vinden dat je zaagt, je je niks aan moet trekken van dat stelletje zeurkousen op de manege. Je instructeur zal het wel beter weten denk ik zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 18:08

Aan de teugel rijden doe je niet met je handen, maar met je benen.
en al helemaal niet met handen die een hoofd van links naar recht trekken.
Dat is duidelijk grof zagen.
Als de pony dan met zijn hoofd omlaag komt is dat geen aan de teugel lopen.
helaas denken veel mensen dit wil.

Een paard gaat aan de teugel lopen, als hij met de benen netjes voorwaarts word gereden en daar met een zachte, niet trekkende hand opgevangen word.


Dus staar nu niet naar het plaatje met een paard dat met zijn hoofdje op een bepaalde hoogte loopt, want om dat netjes voor elkaar te krijgen is niet zo simpel als menig ruiter helaas denkt.


Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-02 20:54

Heel erg bedankt voor jullie reacties... Het licht maar net aan Dundee's bui hoe voorwaarts ze is. Er zijn momenten dat ze de sterren van de hemel rijd, maar er zijn ook momenten dat ze niet vooruit te branden is. Komende zaterdag in de les, ga ik zorgen dat ik haar eerst goed voorwaarts heb. Als ik haar dan eenmaal daar heb, probeer ik haar rustig op te pakken, en netjes rond te krijgen. en ik beoordeel in de les wat ik zondag met de onderlinge ga doen... Als ik dan toch besluit haar aan de teugel te rijden, ga ik bij het losrijden weer zorgen dat ze voorwaarts is, door vele overgangen te rijden. En dan besluit ik aan de hand daarvan wel wat ik tijdensd e proef zelf doe. Maar ik weet gewoon dat als ze aan de teugel loopt dat ze makkelijker reageerd op het been. (en dan bedoel ik niet wat voorwaarts betreft, maar wat betreft stelling, en rondrijden in een volte en zo. Ze laat zich gewoon makkelijker sturen.

Ook ga ik zaterdag aan oscar (mijn instructeur) vragen of hij vind dat ik dundee op de juiste manier aan de teugel vraag, dus in feite of hij vind dat ik aan het zagen ben. maar dat kan ik me gewoon eigenlijk niet voorstellen.

Runningkawa, wie zegt dat ik naar een plaatje aan het staren ben en mijn paard in de houding forceer. Tuurlijk denk ik niet dat dat zo makkelijk is. Daarom wil ik het ook leren! Ik kan me niet voorstellen dat jij het meteen goed deed de eerste keer. Zoiets is een leer proces, en ik wil het graag goed aanleren!!

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 21:15

nee ik deed het zeker de eerste keer niet goed.
helaas had ik geen geweldige begeleiding.
En i-net was toen ook nog niet uitgevonden.
maar doordat ik weet wat je dus fout kunt doen, kan ik daarom ook advies proberen te geven.
Want slechte gewoontes afleren is moeilijker danze aanleren.

En om op dat plaatje staren terug te komen.
dat doe jij niet alleen hoor, maar erg veel mensen.
En dat is jammer, want er is zoveel voor dat plaatje.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 21:23

Ik denk dat iedereen graag heeft dat zijn paard mooi loopt.
Het verschil zit hem in de aanpak ... de 1 laat het paard over de rug komen en zo naar de mond. De ander trekt het paard in de krul.
Wereld van verschil ... !

Maar inderdaad , zonder oefenen zul je het nooit leren. Je moet wel goede begeleiding hebben zodat je gecorrigeerd wordt als je iets fout doet. Maar zover was je al wel denk ik Knipoog !!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 11:59

Als hij alleen aan de teugel gaat door te zagen kan je dat maar beter niet meer doen. de manier voor een ongevoelige mond te kweken!
ik denk dat je het zelf niet door hebt, die andere zullen het vast niet voor niks zeggen, lijkt mij.
het maakt op zich niks uit of het een manege paard is of niet.
ik rijd manege paarden altijd aan de teugel, die nog niet verpest zijn dan.
maar zolang je echt niet zaagt, moet je gewoon verder gaan met trainen.
als het goed gaat merk je vast ook verschil tegenover in het begin van de les en laterna.
vooral met een manege pony die daarvoor vaak een ruitertje erop heeft gehad die niet kan rijden.
en waarom ik een manegepony aan de teugel tijd?
nou, dat gaat vaak gewoon vanzelf. en ik vind het zowiezo veel lekkerder rijden, niet door alleen door dat hoofd maar ook de rug.
kan je veeeel lekkerder doorzitten Lachen

je moet trouwens ook niet de hele les bezig zijn met het aan de teugel rijden. als je gewoon netjes met gevoel rijd, over de rug laten lopen enz. gaan de meeste paarden al 'vanzelf'.

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 19:58

manege pony`s kunnen erg stug zijn in de hals.
doordat ze niet vaak door de hals gereden worden ,krijgen ze gouw spierpijn en soms weten ze niet eens wat je bedoeld.
vraag eens rustig aan de lesgever of je 2a3 minuten met de elastige teugel mag rijden in de les./
zo krijgt het paard niet zo gouw spierpijn en loopt evengoed naar beneden maar echt niet langer als 4 minuten hoor.
succes ermee !!!!!!
groetjes daphne molenaar

I LOVE MR.NIÑO 4-EVER AND ALWAYS !!!+o+
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
PROFIEL HELEMAAL VERNIEUWD.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 20:27

Door de hals rijden heb ik nog nooit van gehoord? Over de rug rijden weer wel. Waarom met hulpteugels aan de gang gaan mrnino? Dan loopt het paard naar beneden, maar krijgt geen spierpijn. Dan zal hij zijn spieren ook niet goed gebruiken denk ik. Vraag idd of je instructeur erop wil letten, dat je niet zaagt, of het paard alleen in de krul trekt.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 20:43

Wanneer je "zaagt" merk je dat ook aan de hoofdhouding van het paard, het loopt van "neen" te knikken. Dus je kan het voor jezelf uitmaken of je zaagt of niet. Je kan ook proberen twee korte zweepjes rechtopstaand in je handen te houden, je merkt vanzelf of je handen stil zijn of niet. Stille handen zijn een voorwaarde om het paard op teugel te rijden. Maar het allerbelangrijkse zijn de zit en de benen. Een paard wordt (zoals je zelf trouwens al aanhaalde) van achteren naar voren over de rug gereden, naar het bit toe en daar zijn dan de handen om de aanleuning gecreeerd door de voorwaartse drang te controlleren (oef, dat was effe moeilijk). Ik denk dat je goed bezig bent, het belangrijkste is dat je je best doet en je wilt duidelijk bijleren, je staat open voor wat anderen (vb mevouw van Magic)je willen bijbrengen, dat vind ik heel positief. Niets van aantrekken wat die anderen zeggen, misschien zijn ze een beetje jaloers omdat Dudee met jou zo goed werkt. Wat die dressuurwedstrijd betreft, voorwaarts is natuurlijk erg belangrijk, maar al volgens jou Dundee beter werkt als hij aan de teugel is, waarom zou je de twee dan niet combineren, kan toch niet beter zeker !
Succes op de wedstrijd en laat eens weten hoe het is afgelopen !

more with less

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 19:25

hey ingrid
als k jou was zal k het gewoon blijven proberen. in het begin van da les zou k als k jou was ff voorwaards proberen te rijden en daarna aan de teugel als ze neit reageerd moet je haar gewoon een harde knal; met de zweep verkopen en daarna is ze de meeste tijd wel wakker. Ik weet dat het zielig is maar is wel het beste.
veel suc6 met het proberen.
(in het begin had k er ook best veel moeite mee toen k op angelo reed en mandy mij les gaf maar na een paar weken heeft dundee het denk k wel door .) trek je eigen helemaal nix van andere aan.

groetjes tanja

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 21:04

Tanja, of je komt totaal verkeerd over, of je bent totaal verkeerd bezig!!
Dus als jouw paard niet direct nageeft, begin jij erop te slaan? Nuja, doe eens ff lekker normaal!

(als ik het fout begrepen heb, zeg het dan)

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 21:08

hey angelke
sorry k denk dat je het verkeerd hebt begrepen ik had het ook beter moeten zeggen.
chris (bazin van de manege) heeft gezegt als ze neit reageren een goede knal geven en dan zijn ze wakker en dan reageren ze ook beter
dat heeft de bazin dus gezegt over toen k op mn verzorgpaard ree

groetjes tanja

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 21:16

Ja, dan begrijp ik het, een paard moet reageren op het been, geef jij duidelijk been, en reageert je paard niet, dan mag je inderdaad een knal geven, dan leren ze het wel.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 11 bezoekers