Inleiding
Dit weekend was het nederlands kampioenschap sgw in Barchem, en voor het eerst in mijn nog niet zo lange crossloopbaan zou ik daaraan meedoen en dat zelfs in twee klassen. Pablo had zich met de hakken over de sloot gekwalificeerd door het minimum aantal van 1 M cross succesvol te voltooien maar gezien het feit dat we ook maar 1 keer M gestart waren was ik daar al lang tevreden mee, Raimaer was met 8 wp’en in het L (eis 4) royaal startgerechtigd.
Dressuur
Afgelopen vrijdag begonnen we al met de dressuur, en aangezien Den Bosch – Barchem toch wel 2 uur rijden is, hadden we logies voor mens en paard geregeld bij Edwin Klokman, ruiter van oa Kiek uut en Agossie, dus onze paarden voelden zich er wel thuis

Hoe zag de cross eruit?
De vrijdagmiddag en –avond hebben we ons aardig vermaakt met het verkennen van de cross, gezellig bijpraten met GvdT en haar ‘chauffeur’ en een heerlijk tapas diner in Arnhem

- Code
\
\
/
/
- 2 galopsprongen -
/
/
\
\
Het alternatief was beide keren een dubbelsprong of in-uit als uitloper van de punt (een grote V dus) die van de andere kant moest worden gesprongen.
Vervolgens een stukje bospad om weer ritme op te bouwen en dan de eerste waterbak, met een dikke boom, afdaling naar de kikkerpoel en klimmetje naar de 2e dikke boom. Hierna weer een splitsing voor L en M, het L had een opsprong met direct erna op de helling een dikke boom, het M (en Z) had een grotere uitdaging bestaande uit een combinatie van twee lage bezembakken met daartussen op beide keren 1 galopsprong een afsprong en opsprong. Dit was het mooist passend te rijden door een lijn van rechts naar links te kiezen, de uitdaging kwam ook doordat de beide bezembakken op een helling stonden.
Even weer een simpele steil als tussensprongetje en dan weer een technische uitdaging van een opsprong gevolgd op 1 galopsprong door een smal tonnetje.
Eindelijk weer wat lange lijnen voor een flinke galop, even onderbroken door de gall & gall breedtesprong. En dan de tweede waterbak, nu wat minder eenvoudig: dikke boom met landing op een helling, flinke afsprong het water in en afgesloten met weer een dikke boom. Inmiddels waren we zo’n 3 km ver, de laatste sprongen waren een ‘omgevallen boom’ direct uit een haakse bocht die bedrieglijk lastig was en een heksenbezem als slotstuk. Daarna nog over de brug boven de waterbak en dan was de finish eindelijk bereikt.
Kortom, technisch uitdagend en tijdrovende alternatieven

Het springparcours daarentegen stond tot mijn verbazing niet hoog en met vrij simpele lijnen.
Ik had voor beide paarden na overleg met Rob besloten om overal rechtdoor te gaan, en de dikke oxer op de wei was een kwestie van gewoon lekker galopperen en even een ophouding om hem alert te maken.
De paarden vermaakten zich ondertussen prima bij Klokman, in half open stallen naast de paarden van GvdT en haar reisgenoot. Raimaer was meer geïnteresseerd in haar omgeving dan haar brokken, Pablo liet zich niet van de belangrijke zaken des levens afhouden

Raimaer zaterdag
Op zaterdagochtend begon dat het echte werk, Raimaer mocht nu als eerste aan de slag in het springen. Ze was weer hyperactief en overenthousiast maar na de laatste les bij Rob had ik dat wat beter onder controle zodat ze toch een heel fijn foutloos parcours liep, uiteraard vooraf gegaan door wat pogingen tot levade als groet aan de jury. In de cross liep ze helemaal geweldig, ik had na overleg met Rob besloten om overal rechtdoor te gaan, na de dressuur hadden we toch niet veel meer te verliezen. Alleen de combinatie 4/5/6 was iets te veel van het goede, we kregen een langsloper op 4 en daarna heb ik de lange route gereden. Op het berkenkruis maakte ze een enorme wapper, het leek wel of we vlogen. Daarna de hooiruif, dat ging prima. Enog probleempje hadden we met de boom erachter, ik wilde links en Raimaer rechts waardoor we kaarsrecht erop aanreden en Raimaer pas op het laatste moment er rechts langs schampte. Ik schrok me ongelukkig, het ging behoorlijk hard maar ze reageerde er helemaal niet op verder en bleef gewoon doorgaan. Ik wilde haar terug pakken, maar daar dacht ze anders over en toen ze ook op de volgende sprong weer gewoon aantrok, heb ik het maar gauw vergeten. De greppel en wei-insprong ging heel lekker, en ook de punt en de kikkerpoel waren een eitje. Opsprong reden we helemaal links ipv rechts wat ik in gedachten had maar de opsprong + ton ging gesmeerd. Ik had eerst het idee om voor het alternatief te gaan na de stop op 4, maar in het aanrijden voelde het zo goed dat we voor de snelle lijn hebben gekozen en dat ging super. Gall & Gall ook, water in was weer op de Raimaer manier (zouden we niet daar links droog kunnen landen? Oh nee, daar is ook water

Pablo zaterdag
Dus Raimaer verder verzorgd en Pablo klaargemaakt voor de cross. Met los rijden was hij weer een beetje hyper, oa de vlaggen bij het springparcours waren levensgevaarlijk

Het resultaat
Het was al snel duidelijk dat er erg veel fouten in de cross gemaakt werden, dus het werd toch interessant om op de uitslag te wachten. Normaal kun je met een weigering een prijs wel schudden, maar nu bleek dat toch heel anders. Raimaer wist namelijk van de 76e naar de 31e plek te stijgen! Voor Pablo had ik toen ook wel wat hoop en het laaaange wachten (5 uur kwam de uitslag!) werd beloond, we waren 12e geworden en nog net in de prijzen gevallen! Dat was nog wel even spannend aangezien er wat foutjes waren gemaakt en de uitslag dus nog een paar keer veranderde. Maar dat had geen effect meer op mijn prijs en zo stond ik dus klaar om in het stikdonker mijn prijs op te halen. Dat ging toch allemaal al niet zo soepel, licht viel uit, sjerp omdoen was lastig en ook al die namen voorlezen viel niet mee. Misschien dat er daarom maar op de 12e plaats Wieske Roozen naar voren geroepen werd, dat was makkelijker dan mijn naam

En verder nog
Ik was uiteindelijk om 10 uur thuis *gaaaap* en heb de hele weg lopen stralen. Als je mij aan het begin van het seizoen had verteld dat we 12e op het NK in de M zouden worden had ik je voor gek verklaard, en ik ben dan ook supertrots op ons neurootje Pablo

Raimaer had trouwens geen last van de ruzie met de boom, het was wel wat dik geworden zondag maar verder alleen wat oppervlakkige wondjes, net als mijn schouder en elleboog die ook behoorlijk beurs waren. Zondag hebben ze lekker vrij gehad, deze week doen we ook nog rustig aan en dan nog wat springen en een dressuurwedstrijdje voordat 2005 er weer op zit.
Ik heb nog heel veel bekenden gezien (GvdT dus, marieke, SGWukkie, viefdepief eindelijk, simmie, Jollyjoker blijkbaar, Jiska, l0ve) naast heel veel niet bokkers natuurlijk

/edit
typo's en hier en daar wat dingen verduidelijkt