Staken...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
rowan17

Berichten: 1475
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Medemblik

Staken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-02 20:22

oke oke bedankt voor de reacties en tips, ik zal even kijken hoe we dat gaan doen bedankt Haha!
Laatst bijgewerkt door rowan17 op 18-12-02 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

In memoriam ; Don Corleone S 29-7-08 * 7-11-08
Mijn geweldige mannetje ; [KS-ITP] Bonte Johnson ITP, je blijft lachen!
Rust zacht lieve Don, zo oneerlijk, ik mis je zo vriendje... Verdrietig


Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 20:33

goed aanpakken, anders blijft ze dit doen!
als je merkt dat ze dit wil gaan doen gelijk flink aandrijven zodat ze voorwaarts blijft (desnoods tik met zweep!), wil dit niet meer kan je haar omtrekken zodat ze niet omhoog kan gaan.

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 21:08

Hai,

Natuurlijk mag je dit gedrag niet goed vinden maar vraag jezelf eerst wel de vraag waarom ze het doet!

Het gaat over het algemeen heel goed,begrijp ik dus dan is het vreemd als ze het in ene gaat doen.
Vraag je misschien iets te veel of ga je iets te lang door zodat haar spieren pijn gaan doen en daar het verzet vandaan komt.

Is het werk misschien iets te eentonig of begrijp ze alles wel goed wat je van je paard vraagt.

Heb je een goed zittend zadel.

Je paard is nog erg jong en ontwetend,ik zou dit niet gelijk radicaal afstraffen maar probeer de oorzaak te vinden zodat het voorkomen kan worden!

Ze probeer je naar mijn mening iets duidelijk te maken,luister naar je paard en ga op een leuke en plezierige manier te werk met je paard,zo hou je het leuk voor jullie allebei.

Jullie hebben nog vele mooie jaren voor de boeg,dus ga niet te overhaast te werk en geef je paard de tijd om de dingen goed te leren maar vooral te begrijpen.

Veel plezier en succes Smousje.

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 21:10

ga niet zelf iets proberen, ik weet uit ervaring dat je dan onder je paard terecht komt!

als je het hoofd opzij trekt, is er grote kans dat het paard zn evenwicht verliest, heb je geluk dan staat ie weer met 4 benen op de grond, heb je pech dan lig je met paard en al op de grond!

probeer het aan te voelen komen, ga dan met je handen iets naar voren zodat ze voor niet tegen wordt gehouden en sla/schop haar dan zo hard als je kan!!
als je haar een paar keer voor bent zal ze het niet zo snel meer doen

als ze jou te snel af is en op haar achterbenen staat, kan je met je zweep onder dr buik slaan(=gevoelig!)of op dr kont of tegen haar achterbenen of tussen dr oren maar in veel gevallen helpt dit niet, en krijg je een schrik reactie of een boze reactie waardoor je samen met je paard op de grond terecht komt, en dan bedoel ik niet dat ie netjes weer met 4 benen op de grond staat, maar dat je er onder ligt.(dit gebeurt niet als een paard een beetje steigert, maar gaan ze echt rechtomhoog dan kan je zelf maar beter niet tussen de oren gaan slaan oid grote kans dat je omvalt)

probeer haar voor te zijn, lukt dit je niet, zet dan iemand met een longeerzweep in de bak, gaat ze omhoog moet die gene meteen vlak achter haar langs slaan met de zweep, of tegen dr achterhand aan, zodat ze naar voren schiet!
rij daarna weer verder alsof er niets aan de hand is

let er wel goed op dat als ze omhoog gaat, je dus niet aan de teugels gaat hangen of zelf helemaal scheef gaat zitten ofzo, want zeker omdat ze nog zo jong is, heb je meer kans dat ze omvallen

heb hier zelf veel ervaring mee, en het allerbeste werkt iemand met longeerzweep in de bak zetten, ben je haar een paar keer voor, dan gaat het daarna steeds beter en zal ze steeds minder gaan staken.

ik weet niet of je haar al vw-nw rijdt of aan de teugel, want het kan zijn dat je haar dan voor net iets te veel begrenst, dat ze daardoor gaat steigeren.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 21:16

Pak hem alsjeblieft goed aan, ik ben de laatste dagen mijn leven aan het wagen om zoeentje weer goed te krijgen. Ook eentje die dit trucje heeft doorgekregen en nu levensgevaarlijk is.

Maar trap hem naar voren, de hele baan door, dat knopje tussen zijn oren moet omgezet worden van omhoog naar naar voren, en dan maakt het niet uit waar hij met zijn kop is of hoe hard hij gaat, alles is goed, als dat knopje maar naar voren gaat!

En als laatste wil ik wel even zeggen dat je wel even moet kijken of er niet iets verkeerd zit, misschien overvraag je hem net wat, of heeft ie ergens een pijntje door een slecht passend zadel of stoor je hem zelf..

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 21:27

Steef, ff vraagje:als je op eentje zit, die je dus niet voor bent, die dus al rechtomhoog staat, wat doe je dan?

mijn ervaring is als ik dan ga slaan/schoppen/hoofd omtrekken oid dat ik met paard en al op de grond lig

maar als ik het aan voel komen, dan schop/sla ik hem met alles wat ik kan naar voren!

instructeur zegt dit: je moet altijd respect hebben voor je paard, maar steigert hij, dan toot hij geen respect dus moet je zelf ook geen respect meer hebben, dus schop/sla zo hard als je kan en laat hem dan flink door de bak heen gaan, wilt ie langzamer, dan weer naar voren, vang hem dan zelf rustig op en rij weer verder, probeert ie t weer, dan weer met grof geweld naar voren

en dat werkt!!

maar dat dus alleen doen als je paard steigert om echt te staken, niet omdat hij pijn heeft/je hem zelf met je handen teveel tegenhoud/zadel slecht past/je hem overvraagt oid

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:15

Ik ga met de bovenstaande reacties mee(heb ze niet helemaal gelezen, maar wel ongeveer).
Maar als dat zelfs niet zou helpen(raar maarja) en hij negeert die schoppen,echt een harde pets met de zweep, en reageert niet, dan kan je, het klinkt zielig, een tik tussen de oren geven met je zweep. Natuurlijk is deze misschien wel jong, heb het alleen nog maar toegepast(een keer, mijn vriendin al meerdere keren) op iets oudere paarden. Je moet er wel zeker van zijn dat je paard het snapt.

Maar je moet er wel zeker van zijn dat je hem niet overvraagd, en dat hij ook genoeg conditie heeft om het werk vol te houden. Want als je bv een half uur hard aan het werken bent en je paard is echt moe, dan 'begrijp' ik wel dat hij het beu is.

Ik heb ook eens een hele tijd een manegepony alleen moeten rijden, omdat die alleen steigerde, niets anders, vooruit meppen hielp niet, maar iedere keer als ze neerkwam superveel rondjes op de rechterhand(die kant 'haatte' ze), echt omtrekken, dan associert ze steigeren daarmee. Maar daarvoor moeten ze natuurlijk niet levensgevaarlijk steigeren, dan moet je er zonder pardon korte metten mee maken.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:22

Renske20 schreef:
Steef, ff vraagje:als je op eentje zit, die je dus niet voor bent, die dus al rechtomhoog staat, wat doe je dan?



omtrekken als het gebeurt, je hebt het snel genoeg door.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:36

uhuh,
zo werkt dat dus niet...
Als je echt een goede hebt kan je trekken wat je wilt... .
Ik hoef al helemaal niet te schoppen of te slaan want dan komt hij zo hoog dat geen mens meer kan blijven zitten.
Het enige wat helpt is stelling afdwingen op het moment dat je wat voelt pruttelen, maar trekken als het al gebeurt is levensgevaarlijk, als ze al omhoog komen ben je al te laat!
Ik sla alleen maar bij paarden die het net ontdekken... Die wil je dan nog wel eens zo overbluffen dat ze het voortaan wel laten.

Ik ken iemand die ze dus omtrok, hij sprong er zelf dan net op tijd af. Dan laten ze het voortaan ook wel, alleen zet je wel je leven op het spel en dat is het me niet waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:46

ik ben het met sjuim eens
Als ze eenmaal recht staan dan kun je alleen maar de hals vasthouden en hopen dat je niet achterover dondert.

Maar met die maar een beetje omhoog komen, daar kun je nog wel eens omtrekken, of slaan.

Maar bij veel voel je het aankomen, dan moet je zorgen dat ze naar voren zijn.
al werkt bij sommige drijven ook weer averrechts en drijf je ze juist omhoog.
dan moet je iets verzinnen als afwenden en dan pas drijven.
Je word iig erg kreatief. Haha!

Maar als je er maar flink allert op bent, ben je de meeste paarden voor, voordat ze link worden.
Of heb je het erg snel in de kiem gesmoord.
Maar enige ervaring is dan wel gewenst.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 23:05

ik ga helemaak met Runningkawa&sjuimpje mee!
heb er zelf 2x ondergelegen, maar ik voel t echt wel aankomen maar wat ik dan ook doe niets helpt hij dramt door tot ie rechtomhoog staat!

om zn nek hangen en hopen dat ie weer landt, dat is t enige wat ik dan nog doe!!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 23:07

Eerst kijken of alle tuigage goed past.

Anders, als je aan voelt komen veel been geven, je stem ff verheffen en een tikkie mee. En als ze al omhoog staat, ook je stem verheffen, been geven en je ene hand uitsteken, dus als het ware het hoofd iets omtrekken en je andere hand ruimte geven en een tikkie mee.

Het is een jong paard, dus heel duidelijk maken wat ie wel en wat ie niet mag.

Zodra ie weer op 4 benen staat en normaal doet:

GOED BELONEN!

Dus verkeerde dingen afstraffen en goede dingen belonen.

Succes!

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 23:14

Renske20 schreef:
ik ga helemaak met Runningkawa&sjuimpje mee!
heb er zelf 2x ondergelegen, maar ik voel t echt wel aankomen maar wat ik dan ook doe niets helpt hij dramt door tot ie rechtomhoog staat!

om zn nek hangen en hopen dat ie weer landt, dat is t enige wat ik dan nog doe!!

Pfff, die van mij weet precies tot hoever hij kan gaan... Net niet ver genoeg om achterover slaan te voorkomen maar hoog (en vooral lang!!!) genoeg om mij van zijn kont af te doen laten glijden.

Zorg iig altijd dat je goed schoeisel hebt met een hakje en liefst leren zolen zodat je snel uit die beugels bent *LOL*
Je wordt inderdaad net een crea-bea

rowan17

Berichten: 1475
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-02 23:36

ja alles past heb een opmaat gemaakt zadel, hoofdstel zit goed, ze doet dit alleen maar uit verveligheid denk ik en slaan en schoppen helpt allemaal niet! ze is gewoon hartstikke slim, voor dat ik kan denken dat ze iets van plan is, heeft zij het al gedaan. mn springinstructeur heeft erop gezeten en meestal rijd ie overal mee weg...met die van mij niet! maarjah gelukkig is het maar afentoe dat ze het doet dus.! Scheve mond

In memoriam ; Don Corleone S 29-7-08 * 7-11-08
Mijn geweldige mannetje ; [KS-ITP] Bonte Johnson ITP, je blijft lachen!
Rust zacht lieve Don, zo oneerlijk, ik mis je zo vriendje... Verdrietig

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 01:43

mm mmm.....
staken....hou op schei breek me de b e k niet open
bles deed het heel erg toen hij puber was. Frusty
kon het zelf niet oplossen en heb dat toen laten doen.

nu ben ik een periode ziek geweest en kon niet rijden. Huilen
we zijn alweer een tijdje aan het werk gelukkig maar uhhhh euhh...weer staken he Boos! want het was net zo leuk!!! bosritjes, lekker relaxed man Cool.

op advies van mijn instructrice doe ik m nu voor het rijden aan de longe en zo'n 10 minuten bijgezet...hij staakte al bij het longeren! maar dat kon ik nu beter opvangen zo aan de hand.
daarna klom ik erop en was zijn ergste verzet voorbij.
overigens is het na een paar dagen alweer over...dan legt hij zich er kennelijk bij neer...en ach...voor die ene suikerklont Tong uitsteken wil ie best wat doen
Schijnheilig *hmpf*

Ik weet alleen dat ik niets weet.
Socrates

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 21:57

Ik heb er ook een gehad die dit deed, 3,5 jaar, super dressuurpaard, had machtige bewegingen, maar was niets voorruit, als je wat teveel vooruit vroeg, stopte hij en ging hij omhoog, als je met de zweep sloeg, sloeg hij gewoon terug ! Dit paard was volgens mij te vroeg overvraagd (het was een prachting paard met magnifike gangen, maar hij was maar 3 jaar, en dat zijn ze efkes vergeten). In het begin reed ik altijd met hem alleen (omdat hij zo gek deed, om de anderen niet te hinderen). Maar het ging van kwaad naar erger. Het enige wat indruk op hem maakte was iemand in het midden met een longeerzweep, zo kon ik hem aan het werk houden. Uiteindelijk ben ik hem in de groep gaan rijden (een paard is tenslotte een kuddedier dacht ik) en met de andere paarden liep hij gewoon mee ! Ik weet niet of dit een oplossing kan zijn voor jouw paard, maar 't is allesinds het proberen waart ! Succes !

more with less


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 bezoekers