Taalfouten in de krant

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Taalfouten in de krant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-02 18:19

Uit de Metro van vandaag, het is weer fraai!
Afbeelding

Zouden ze daar nou echt geen aandacht aan besteden tijdens een journalistieke opleiding? Zie wel vaker van dit soort blunders voorbij komen namelijk.

Nulla tenaci invia est via


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 18:24

Ik moet eerlijk bekennen dat ik als redacteur ook niet op de hoogte ben van de schrijfwijze van ieder woord. Woorden waarover ik twijfel, zoek ik uiteraard altijd na in het Groene Boekje of in de Van Dale. Maar als je van huis uit gewend bent om 'overnieuw' te zeggen in plaats van 'opnieuw', dan sta je er helemaal niet bij stil dat dat wel eens fout zou kunnen zijn. En ik denk dat ze op een journalistieke opleiding daar heus wel aandacht aan besteden, maar onthou jij zelf ieder feitje dat je tijdens je studie leert?

Overigens kom ik in de krant regelmatig ergere fouten dan bovenstaande tegen. Zo vind ik 'groter als' veel storender dan 'overnieuw', maar 'groter als' schijnt tegenwoordig zelfs officieel juist te zijn en daar gruwel ik wel heel erg van. Maar goed, het is en blijft mensenwerk èn haastwerk, dus ja, dan is de kans aanwezig dat dit soort gevallen er doorheen glippen. En dat levert soms weer leuke stof op voor de achterpagina van Onze Taal. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-02 18:31

Nee, ik onthoud Knipoog niet alles, maar ik zoek de dingen waar ik aan twijfel op, net als jij. En als je zelf altijd gewend bent om 'overnieuw' te gebruiken en iemand vertelt je dat het 'opnieuw' moet zijn (of alleen 'over') dan lijkt me dat typisch zo'n feitje dat je onthoudt, juist doordat het voor jou zo vreemd is.
Er staan inderdaad vaak nog veel ergere fouten in, kan absoluut gebeuren dat er iets tussendoor glipt, maar in de kop van een artikel vind ik het wel heel erg onzorgvuldig!

Nulla tenaci invia est via

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 18:35

Klopt, als iemand je vertelt dat het fout is. Maar misschien heeft de betreffende schrijver net het college gemist waarin dit woord aan de orde is gekomen? Knipoog Ik bedoel te zeggen dat sommige dingen of woorden zo vanzelfsprekend voor je zijn geworden dat je er eigenlijk helemaal niet over nadenkt of het goed of fout is, idd tot iemand het je vertelt. En als dat niet gebeurt... tja, dan blijf je het fout doen of schrijven.

Daarom probeer ik mensen er vaak subtiel op te wijzen als ze iets niet 'volgens de regels' zeggen, schrijven of doen. Niet iedereen is daar even blij mee, maar het is wel goed bedoeld. Niet om de wijsneus te spelen, niet om de ander belachelijk te maken, maar wel om diegene erop te wijzen dat het niet is zoals hij of zij denkt. En dan is het aan de ander of hij/zij er iets mee doet.

En wat betreft 'onthoud': je hebt gelijk, en dat is weer een goed voorbeeld van 'dingetjes die er doorheen glippen'. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 19:45

Oei! Overigens moet ik bekennen, dat dit er bij mij ook nog wel eens doorheen slipt. Maar ik erger me enorm aan mensen die het verschil niet kennen tussen mits en tenzij, en aan vreselijke contaminaties als "ik irriteer me aan" en zo

Karin, kennelijk is dit er zowel bij de journalist als bij de redactie doorheen geglipt. Toch wel pijnlijk, dacht ik zo.

Margreet, meegedaan met het dictee? ik had 26 fouten Bloos

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 19:52

Is erg slordig. Nou moet ik ook bekennen, dat die fouten ook bij mij vaak voorkomen. Maar ik doe dan ook niets in de journalistiek, dus ik mag dat Haha!

Overigens, Lielle, zit mijn irritatiegrens een stuk lager. Ik erger me nog altijd aan mensen die nog steeds fouten als 'ik wordt' en 'gecondoleert' maken. Dat zijn gewoon simpele spellingsfouten, en ik vind het behoorlijk dom als men zulke fouten maakt! Ik denk dat de fout in het krantenstukje, wat Margreet heeft ingescand, me niet eens opgevallen zou zijn als het me niet verteld werd.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 20:01

Het zou mij heel eerlijk gezegd ook niet opgevallen zijn, terwijl ik alijd best wel op spelling ed let.
Dat 'groter als' tegenwoordig mag vind ik veel erger! Frusty

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 20:03

*zoek de fout*

Oeps niet gevonden Geld, geld!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 20:05

Het verschil tussen "als" en "dan" heb ik op school nooit goed geleerd, ik kan ze dan ook absoluut niet goed toepassen. Jammer genoeg.
Ik erger me wel groen en geel aan "Kost duur". Die kom je ook nogal eens tegen.

:evaw:

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 20:09

XoNo, die dingen noem ik al niet eens meer, als ik me daaraan blijf ergeren (doe ik toch Frusty *LOL*) hoef ik niet meer op bokt te komen. Ook ging dit meer om spreektaal, en ik wordt hoor je iig niet.

Sjimmy
in een overtreffende trap: groter, beter, kleiner, stiller (dus alles op -er) gebruik je dan
bij een vergelijking (even groot, 4 keer zo groot) gebruik je als.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 20:11

Wat is de fout dan?

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 20:17

oke, overnieuw is een contaminatie (foutieve samenvoeging) van
- iets moet over
- iets moet opnieuw

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 20:20

Ik kan me soms ook enorm ergeren aan mensen die zeggen "kost duur", of "groter als mij"....... Knipoog

Avantilover: het is opnieuw en niet overnieuw Haha!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 20:29

Lielle schreef:
Karin, kennelijk is dit er zowel bij de journalist als bij de redactie doorheen geglipt. Toch wel pijnlijk, dacht ik zo.


Ben ik helemaal met je eens. Ik vind dat de Metro toch al niet zo'n sterke eindredactie heeft, en de Sp!ts al helemaal niet. Maar als ik het me goed herinner heb ik de afgelopen weken in de Metro al een aantal keren een personeelsadvertentie voor een eindredacteur gezien. Laten we hopen dat ze een goede aannemen. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48197
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:45

stomme vraag misschien... wat is er fout aan de krantenkop?

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:46

Ieks, ik hoor net op 538 dat iemand de kerstboom heeft 'opgetogen'. Hoop dat diegene daar 'buiten zichzelf van vreugde' van is. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:51

die is briljant! Dat verdient de prijs voor de meest creatieve taalfout van het jaar *LOL*

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48197
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:56

Huilen Nu weet ik nog niet wat er fout is aan die krant....

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:57

staat hier boven al uitgelegd Haha!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:59

He niet de enige dombo *LOL* haha Maar ik zou hier nou echt geen probleem van maken het is toch gewoon te lezen?

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 23:02

Ja, zo lust ik er nog een paar.
lielle schreef:
kweenie ovk da kan as me vaduh dit siet is ie errug boos maar das wel kewl


kun je ook lezen, maar zo schrijven we niet (normale mensen dan *LOL* ) . Ik kan jou voortaan ook afantilofer noemen, is ook gewoon te lezen toch?

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 23:03

wel te lezen, maar is een stijlfout en dat hoort niet in een krant Lachen

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 23:26

ik word ook wel eens ANTIlover genoemtdat is wle heel irritant *LOL* Verder ben ik dyslectisch en draai ik soms wat om!

Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 02:30

Ik ben iemand die (heel irritant) mensen gaat verbeteren op het moment dat ze een taal (spraak) fout maken. Bloos Zoals dus; overnieuw, kost duur en beter als....

Over spellingsfouten zeg ik weinig... Haha!

"Zorgen moet je doen...niet maken" Loesje

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 10:04

Zelfs de Intermediair van deze week heeft wat steekjes laten vallen op het gebied van eindredactie, o.a. een citaat afgedrukt bij het verkeerde artikel, en hier en daar een werkwoord in meervoud terwijl het enkelvoud had moeten zijn (of andersom). Zo zie je maar: het komt in de beste kringen voor. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>