praam

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

praam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-02 02:39

Hallo,

Wij hadden laatst bij ons op stal een gesprek over 'de praam'.

Ik ben nl. van mening dat als er een praam gebruikt wordt bij het paard, een bepaalde stof vrijkomt.

Een ander zei dat dit dus ábsoluut een fabel is en verteld wordt, omdat het dan 'aanneemlijker' is.
Volgens deze persoon komt er dus geen 'stofje' vrij en doet het niks meer/minder dan ongelooflijk veel pijn, waardoor het paard blijft stilstaan.

Zelf heb ik een paard wat (denk ik) vrij veel de praam op gehad heeft... nu heeft zij hier een 'tic' aan overgehouden...
Wat doet ze:
vaker dan 1x per dag, 'tuit' ze haar neus naar voren en haalt die langs de tralies heen & weer, v. links naar rechts & weer terug....
Wat ze ook doet; als ze bijv. vaststaat aan 1 touwtje, 'tuit' ze ook haar neusje naar voren en gaat ze over dat touwtje heen & weer met haar neus.

Dus niet haar lip (onder ofzo) maar ze doet het met haar bovenlip/neus...

Ik denk dat ze dit zélf ervaren als 'prettig' ervaren heeft, en dit zelf opzoekt....
Verward

Wat ik me nu afvroeg, is hier onderzoek/bewijs van... behalve de verhalen of er nu wel/niet een stofje vrijkomt?????

Ik hoop dat jullie er iets van weten...

groetjes

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 02:52

Het lijkt er erg op dat het paard zelf uitgevonden heeft hoe het "endorphine" vrij kan maken. Zoals, inderdaad, bij een praam ook gebeurt. Voor zover mijn ervaring reikt werkt/is endorphine verdovend en tevens erg verslavend. Ook bij luchtzuigen schijnt dit goedje opgewekt te kunnen worden.
Ik heb een pony die constant met de onderkaak op het achterwerk van een weidegenoot loopt te duwen en op die manier "luchtzuigt" oftewel hetzelfde effect bewerkstelligt.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 10:20

Inderdaad, ook bij fanatieke joggers zou dat endorfine er de oorzaak van zijn dat mensen er zo opgekikt door worden. Eigenlijk was dit endorfine door moeder natuur voorzien als een stof die de pijn wegneemt, waardoor er nog de mogelijkheid is te vluchten. Bij een dier dat aangevallen werd bv. en ernstig gewond raakte zou het net de kracht kunnen geven om toch door te gaan met lopen. Het werkt meestal wel kortstondig. We hebben allemaal wel al ondervonden dat als we ons erg kwetsen het eerste moment er niets wordt gevoeld en pas na enkele minuten krijgen we de volle lading. Bij de praam wordt dit ook zo opgewekt, ernstige (pijn)prikkel die blijft aanhouden, waardoor continu endorfines worden geproduceerd.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 13:19

Je kunt ook de oren voorzichtig bij de aanzet een heel klein beetje draaien gebeurt er hetzelfde. Mijn paard accepterde namelijk de praam niet, of zelf met je vingers de bovenlip samenknijpen. Op die manier weet je ook hoeveel kracht erop word gezet. Je ziet ze bijna gelijk met luikende oogjes staan en/of met een hangende onderlip, zodra je loslaat is dat effect ook onmiddelijk verdwenen.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 13:40

Het zetten van een praam op de bovenlip zorgt idd voor het vrijzetten van endorfines. Zoals al eerder gezegd kan dit op een aantal manieren worden vrijgegeven.
Bij het zetten van een praam op een oor is het niet bewezen dat er endorfines vrijkomen. Doordat je paard met hangende ogen en onderlip gaat staan is een redelijke goede aanwijzing maar dit gebeurt maar bij weinig paarden.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 14:36

Toch weer die endorfine. Ik dacht het al, had ik toch het goede woord in het koliek topic.
Je kan ook zorgen dat het paard vertrouwen heeft zodat het geen praam nodig heeft. Ik gebruik niet graag een praam alleen in uiterste noodzaak.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 14:41

Nou doe ik dat draaien (uitererst voorzichtig overigens) met de hand en niet met de praam. Ik zou als de dood wezen dat je iets in zijn oor zou beschadigen, maar dat is persoonlijk denk ik. Als mijn paard een praam ziet trekt hij zich los/gaat hangen en dan heb je de poppen aan het dansen (doordat het een hengst is, raakt iedereen in paniek).
Ik heb geen idee of ze die stof daadwerkelijk vrijmaken daarbij maar het helpt wel.[/i]

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 20:37

Er komen inderdaad endorpines vrij als je een praam omdoet. Dit is absoluut geen fabeltje. Bij de acupunctuur wordt dit punt ook wel eens gebruikt.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-02 21:33

Jantien schreef:
Bij het zetten van een praam op een oor is het niet bewezen dat er endorfines vrijkomen.


is het bij het zetten v. een praam op de lip wél bewezen dan?

Vroeg ik me af, aangezien de persoon die beweert dat het allemaal een fabel is, al jaren in het vak zit en toch wel weet waar ie over praat (is tevens een zeer goede hoefsmid).... normaal gesproken ben ik niet zo 'aanneemlijk' , maar aangezien de ervaring v. deze persoon, vond ik dit wel een topic voor 'bokt' Knipoog

Ook werd er verteld dat de stof idd dan een aantal uren blijft 'hangen' ....zoals bij topsporters....
Bij paarden : zodra je de praam afhaalt, is alles over & normaal...

ben het hiermee niet eens... mijn paard staat toch wel ff relaxed te 'koekeloeren' (idd... met wat hangende oogleden), maar het duurt geen uren, nee...
Verder denk ik persoonlijk dat als een paard ongelooflijk veel pijn aangedaan wordt (dmv de praam), het paard v. nature maar 1 ding wil : vluchten.... en hij zou dan v. de pijn blijven staan...?

Verward

nja... ik print iig deze pagina uit en stel het opnieuw ter discussie Haha!

In zoverre al bedankt voor de reakties... en als er iemand iets weet over 'bewijs' op internet oid .... dan graag Knipoog

groetjes

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 02:03

over dit onderwerp zie:

http://www.nh.cybercomm.nl/stereo.htm

Citaat:
Dit haakt aan bij bevindingen van andere wetenschappers, met name een team van Rijksuniversiteit Utrecht, die in de jaren '80 ontdekten dat het 'pramen' van een paard leidt tot hersenproductie van endorfine, een stof die het verwante morfine verre in werkzaamheid overtreft. De productie van deze natuurlijke pijnstiller kan zorgen dat een gewond dier (en dat geldt dan ook voor mensen) nog weg kan lopen (of kruipen) naar veiligheid. Er bestaan talrijke verhalen over in de veldslag gewonde soldaten die met onvoorstelbaar letsel toch door konden vechten alsof er niets aan de hand was. Deze 'genadeperiode' berust op de productie van endorphine die plaats vindt bij verwonding of stress. In het geval van de studie in Nederland, werd de paarden een praam opgezet en kregen ze vervolgens een injectie met Naloxine, een middel dat endorfine blokkeert. Zodra dit ging werken raakten de paarden met praam geagiteerd, alsof de praam er niet was.


Uit: Inside Your Horse's Mind, A Study of Equine Intelligence and Human Prjudice, door Lesley Skipper, uitgave 1999 door J.A. Allen & Company Ltd, London, verkrijgbaar bij Mediaboek (www.mediaboek.nl).

De rest van het stuk is ook wel leuk om te lezen Haha!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-02 18:29

fabienne; heb het hele stuk (& van bokt) uitgeprint Knipoog

dankjewel

groetjes

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 17:25

Dat er endorfine vrijkomt is waar,tenminste het staat in zo'n beetje al mijn schoolboeken die daar over gaan dus lijkt me raar dat ze dat uit hun duim hebben gezogen.

Wat ik er nog even over wil zeggen is dat veel mensen na het opzetten van een praam even over de neus wrijven.NIET DOEN!
Dit kan het paard erge pijn doen,als hij z'n neus zelf over de spijlen haalt na die tijd prima maar niet zelf doen.

Het is ongeveer het zelfde als je been of voet o.i.d slaapt,als je daar overheen wrijft doet dat ook zeer.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 14:47

De lippen van een paard zijn mee van de gevoeligste delen. Als je daar een praam op zet doet het dus inderdaad héél veel pijn, zoveel pijn, dat er morfine vrijkomt waardoor het paard tijdelijk verdoofd wordt. Het paard voelt er dus niets van, omdat het juist zó pijnlijk is. Ik kan me wel voorstellen dat het paard pijn ondervindt nadat de praam weggehaald is.

Wij hebben enkele keren een praam gebruikt bij het beslaan van een van de pony's. Die was zo woest tijdens het bestaan (vooral het tikken van de hamer) dat ze steigerde en klauwde naast je hoofd. Een praam hielp voor een groot deel. Dan zag je haar oogjes half dicht gaan, maar echt helemaal rustig was ze nooit.
We hebben het maar opgegven die te beslaan; het bekappen alleen veroorzaakt al genoeg zorgen bij onze hoefsmid Haha! .

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 14:58

Toen mijn paard geopereerd was, moest de wond op haar hoofd 5 weken lang iedere dag doorgespoeld worden, ik gebruikte hiervoor de praam, omdat ze haar hoofd dan net is beter stil hield en het nogal een precies werkje was. Ik geloof niet dat mijn paard er een hekel aanhad, want ze stak altijd braaf haar neus naar voren, als ik 'm om wou doen. Ze had alleen daarna wel jeuk aan d'r neus, want ze ging er naderhand altijd even mee langs de tralies wrijven.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-02 17:19

visje schreef:
De lippen van een paard zijn mee van de gevoeligste delen. Als je daar een praam op zet doet het dus inderdaad héél veel pijn, zoveel pijn, dat er morfine vrijkomt waardoor het paard tijdelijk verdoofd wordt. Het paard voelt er dus niets van, omdat het juist zó pijnlijk is.


hoi,

morfine? of is het 'endorfine' ? of is dat hetzelfde? Knipoog

maar in 'zekere zin' heeft de persoon dan toch gelijk Scheve mond .... juist omdat echt dus écht zóveel pijn doet, komt de 'stof' vrij...

Haha! dus hebben we beiden gelijk !!!

ik ga het weer in de groep gooien bij ons !

bedankt voor alle reakties Knipoog

groetjes

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 19:00

Het is Endorfine voor als je het nog even weten wilde

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 20:26

euh ja natuurlijk, endorfine natuurlijk. Morfine is een verdovend middel dat toegediend kan worden en niet hetgeen je lichaam zelf aanmaakt, sorry! Knipoog

Maar inderdaad, dat is waar ik naartoe wilde: in principe heeft die persoon dus ook gelijk.

amanda2

Berichten: 3037
Geregistreerd: 14-12-02
Woonplaats: Zuid- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 16:29

Er is ooit een proef gedaan met een groep hengsten in een weiland. Elke dag deden ze die dieren een praam op. Wat bleek; na een tijd stonden ze aan het hek op de praam te wachten! *LOL*
De meeste paarden hebben een hekel aan de praam omdat erna, als de praam erop zit, "nare" dingen gebeuren.