Paard vrij geven???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 18:35

Yep! Maar Cheyenne is dan ook nog maar jong....2,5. Maar ook later als ze ouder is zal ik haar zeker zo nu en dan vrijgeven. Als ze maar wel gewoon lekker buiten kan staan de hele dag, lijkt het me geen probleem.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 18:35

Ja, maar dan niet dat er alleen maar mee gestapt word. Ik laat hem dan wel ff los lopen in de bak en jaag hem op, anders is het niet echt lekker voor z'n spiertjes.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 18:43

Ligt eraan hoe fanatiek je verder rijdt...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 18:45

Vrij is bij ons los en we willen alle paarden eens per week vrij geven. En als ze korter dan 1 jaar onder het zadel zijn 2 dagen vrij en zijn we aan het inrijden 3 dagen vrij

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 18:47

Tuurlijk!! een paard wil net als een mens af en toe vakantie Lachen
Af en toe (niet te vaak) een weekje op 'rust' is goed voor het humeur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 19:01

Hij heeft van de zomer 2 maanden op de wei gelopen met een paar vriendjes en dat was echt vrij zijn voor hem. Toen was hij op zijn best.

Nu soms een dagje, maar niet omdat hij dat nodig heeft, baasje heeft het dan even nodig. Ik voel me dan schuldig dat hij dan zo'n saaie dag heeft gehad. Kan nl niet meer op het weitje, alleen in de paddock.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 19:03

Pinky heeft iedere dag vrij op af en toe een uurtje na!
Dus zo slecht heeft hij het niet getroffen Tong uitsteken

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 19:04

Ja, maar dan lopen ze een half uur in de molen en gaan een halve dag de wei op. Ook onze vrije dag trouwens *LOL*

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 19:14

Op stal laten staan proberen wij altijd te voorkomen, soms lukt dat niet maar dan houden we rekening met het voeren en met wat er de dag daarna mee gedaan kan worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 19:14

ik geef Kawa regelmatig een dagje vrij, en mezelf dan ook Haha!

maar nooit, helemaal nooit een dag dat hij alleen meer in de stal staat en er niet uitkomt.
dat vind ik ontzettend zielig.
en een paard dat van nature gebouwd is om de hele dag te open doe je daar ook echt geen plezier mee.

Redgold

Berichten: 181
Geregistreerd: 19-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 19:16

Nu mijn welsh op een stal staat waar hij 365 dagen per jaar naar de wei gaat heeft hij 1 dag per week vrij. Dan ga ik alleen naar hem toe om hem lekker te poetsen en te Lovers
dat deed ik in de zomer ook op de vorige stal maar in de periode dat ze daar niet naar de wei konden was "vrij" longeren of wandelen.
Hij heeft dus altijd al 1 dag niemand op zijn rug.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 19:24

Tuurlijk, heeeeeerlijk..... Lekker de hele dag naar 3, misschien met pech wel 4 muren staren en amper je kont kunnen keren Frusty

Vrij zijn vind mijn pony heerlijk... Lekker met vriendjes in de wei en een baasje die alleen af en toe even borstelt, knuffelt en wat lekkers brengt. Dat mag elke dag wel...
Andrew krijgt regelmatig vrij. Als de bak heel slecht is, of het weer... Als ik te moe ben, of hij niet lekker loopt. Laatst hadden we een week niet gereden en toen liep hij in de les met zijn verzorgster heel netjes en voorwaarts. Hij houdt gewoon niet zo van dat vele werken...
Het is alleen jammer dat zijn conditie dan achteruit gaat.

Ik rijd dus voor ons beider plezier, en mist dat plezier bij 1 van beiden, dan geef ik hem liever een dag vrij. Dus lekker wandelen, knuffelen en op de wei! Zo vaak als nodig is...

xxpinoxx
Berichten: 302
Geregistreerd: 11-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 19:25

Als ik mijn verzorgpony vrij geef, doe ik dat eigenlijk alleen maar om mezelf een dagje vrij te geven. Stel dat je met rijden en knuffelen enz 2 uur kwijt bent, dan heeft hij toch nog altijd 22 uur over hoor! Dus voor de pony is het niet nodig, maar ik vind het zelf een dagje vrij wel een goed idee!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 20:03

Jahoor, meestal hebben mijn paarden vrij op: maandag en donderdag.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:19

Als je paard op stal staat vind ik het absurd om je paard een dagje vrij te geven. Een paard is en bewegingsdier, die wil dus bewegen. Lekker hoor, sta ja daar 48uur in je box.......
Het zal dus wel meer zijn omdat het baasje geen zin heeft.

En om echt antwoord te geven, mijn paard krijgt geen dagjes vrij in de winter. In de zomer staat ze lekker 24/7 op het land en krijgt ze wel vakantie....lekker rustig grazen met haar maatjes, even geen dressuur e.d.
In de winter ben ik er 2 keer per dag, ik vind 22 uur op stal te lang.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:54

Ik laat Isolda rustig een halve week staan als dat zo uitkomt. (in de winter komt dat nogal eens voor) Maar ze komen er wel de hele middag in de wei.
Als ik er zo over nadenk hebben onze paarden het hele jaar door vakantie. Ik bedoel, zeg nou zelf, wat moeten ze nou al helemaal doen? Uurtje rennen? Mwoah..

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:55

Pluckie schreef:
Nee ik bedoel echt gewoon lekker op stal staan.
Dat is dan toch ook wel eens lekker voor haar

Vraag me af of je paard er wel zo blij mee is.
Als jij een vrije dag hebt ga je toch ook niet de hele dag in de wc zitten?

Tinka heeft ook wel eens vrij maar gaat wel elke dag naar buiten.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 23:39

Ik geef Banjer minstens 2 dgen per week "vrij"... ik werk maar 5 dagen in de week... dus zij ook... Knipoog

Ik gooi haar dan los, we wandelen, etc.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 23:53

Onze paarden staan overdag in de bak en ik probeer dus minimaal om de dag te rijden. Mijn lesdagen staan gepland op dinsdag, donderdag en vrijdag en de overige dagen plan ik daarna in.
Momenteel rij ik twee paarden en daardoor ben ik erg afhankelijk van mijn werkrooster en de vrije uren op de manege. Van de zomer kan ik vaker een buitenritje maken wat ik dan ook zie als een dagje vrij.
Als ik om wat voor reden dan ook 3 dagen niet heb gereden dan geef ik ze liever nog iets langer vrijaf Gaaaap zodat ik weer begin als ik zeker weet dat ik weer geregeld kan rijden, dan dat ik ze 3 dagen laat staan dan 2 dagen rij en ze weer 3 dagen moet laten staan.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 00:06

MIjn paard krijgt een dag vrij als ik het een dag echt niet red met mijn studie...Morgen is het zo'n dag, maar ik heb nu al anderhalve week aaneengesloten wel kunnen rijden.
Vandaag dus lekker losgewerkt, morgen paard een paar uur naar buiten en dan begin ik vrijdag weer met een lekkere strandrit Haha!

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 00:21

Ja hoor mijn paarden zijn misschien wel verwend. Ze krijgen altijd 1 dag vrij en vaak nog wel eentje van wege mijn studie ofzo. Ze gaan wel elke dag de wei op.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 00:31

Bij dat lekker een dagje op stal staan heb ik mijn twijfels. Mijn paardje loopt elke dag op de wei, en als het een dagje niet zo is, krijgt hij die dag geen vrij, dan juist ga ik flink met hem rijden. Maar in de zomer kreeg hij vaker een dagje vrij omdat hij mij toen echt niet nodig had 24/7 op de wei. Nu krijgt hij zo af en toe een dagje vrij (maar dat is als ik te weinig tijd heb) en ik heb besloten om eens in de week een dagje knuffelen in te lassen en dat houdt dan in lekker poetsen/knuffelen en een eind fietsen.