Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 18:18

Prachtig paard Diortje! Leuk om zo nog eens terug te horen van de aankopen in dit topic.
Ik zit er net zo in als Oji. Ik vind het ook fijn als paarden al gekeurd zijn. Of ik kan afspreken dat bij negatief advies de keuring voor rekening is van de verkoper. (Dat was bij mn laatste aankoop het geval, overigens bij een adres dat ik al kende). Ik hoef er ook niet lang over te doen te besluiten. Komt ook omdat we altijd onbeleerde paarden kopen. Uitproberen kan toch niet :D :D Dus spreekt het paard, de afstamming en prijs me aan, dan gaan we een x kijken en is de beslissing meestal snel gevallen.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 20:52

Elisa2 schreef:
Zou ook niet gaan doorzitten op een net zadelmak jong paard inderdaad.

Maar eigenlijk als je dat niet weet vraag ik me af of je ook wel zo'n jong paard moet willen kopen.. :o niet banketstaaf bedoeld.

Maar zoals hierboven omschreven wordt kunnen sommige mensen zichzelf overschatten en groen op groen gaat meestal niet goed.

Ik koop meestal ook de eerste waar ik ga kijken, maar ik ben wel kritisch waar ik ga kijken. En ik zie meestal in de meeste paarden wel wat er van te maken is als ze gezond zijn. Oftewel, ik heb geen heel groot eisenlijstje.

Rare aanname over dat ik dat niet weet, maar oké.. een jong paard laat ik het alles aan de huidige eigenaar over, als deze zegt dat hij aanspringen kent vanuit doorzitten dan ga ik doorzitten. Of ik het er op dat moment mee eens ben, daar sleutelen we later wel aan op eigen terrein. Een 3 jarige in de war gaan schoppen tijdens de eerste rit samen omdat ik vind dat het anders hoort ga ik niet aan beginnen. Je probeert zo’n paard zoveel mogelijk tegemoet te komen richting het gene wat hij geleerd heeft. Dat hij het dan onder een andere ruiter toch moeilijk blijkt te vinden en extra passen zet, tja dat kan gebeuren zeker bij een jonkie.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 18:18

Ben het topic ook blijven volgen na de aankoop van Nirvana. Inmiddels is het veulentje er uit, houden we deze ook en zijn we het mennen gaan oppakken. Nog steeds ook leuk contact met de fokker waar we onze menwagen en tuig ook van hebben overgekocht. <3

Qua doorzitten op een net beleerd paard ligt er ook heel erg aan hoe ze zijn beleerd. Sommige zadelmakmakers blijven gewoon zitten bij de eerste passen draven in plaats van dat ze lichtrijden dus dan zijn ze het juist gewend.

Langzaam willen we ook gaan zoeken voor een tweede rijpaard. Eigenlijk wilde we pas in 2024 gaan kijken maar mijn vriend zag iets leuks staan dus nu gaan we daar volgende week zaterdag naar kijken. :P

Als dat niks wordt dan zal ik er een zoekertje uitgooien maar eerst even dit afwachten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 19:31

Doorzitten gaat niet alleen over wat ze gewend zijn, maar lichtrijden is juist om de rug te ontlasten. Wat je dus wilt bij een jong dier. Doorzitten hoort pas later in de opleiding te komen. Ja, paar pasjes na een overgang of voor de overgang kan zeker en gewoon doen wat degene doet die hem voorrijdt. Maar verder hoort het doorzitten nog niet bij een groen dier. Al helemaal niet als je zelf ook niet helemaal de juiste balans, houding en zit hebt.

Spannend weer een rijpaard erbij!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 19:34

Doorzitten bij een jong paard tijdens een overgang is een andere manier van doorzitten dan je normaal doet. Je maakt jezelf in het zitten heel licht

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 19:35

Meer verlicht doorzitten idd.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:21

Ik meld me voor de 3e keer weer (half, momenteel nog niet actief op zoek) in dit topic, in ieder geval met een update.

1,5 jaar terug kocht ik een fantastisch paard, helaas heeft hij pech op pech gehad sinds hij bij mij was (ik denk dat hij in totaal 3 á 4 maanden goed heeft gelopen in die 1,5 jaar) en uiteindelijk heb ik hem moeten laten inslapen omdat kans op herstel zodanig laag was dat verder dokteren geen optie was.
Ik ben er echt kapot van, het was het perfecte paard voor mij, alles wat ik zocht. En dan loopt het zo, verschrikkelijk zuur en oneerlijk. Ik heb alles voor hem over gehad en geen cent bespaard maar soms is gezondheid niet meer te koop.

Ik zit nog in kleine twijfel om weer een paard te kopen omdat ik bang ben dat het weer zo moeilijk gaat lopen. Maar mijn hart wil het zo graag en ik mis het echt. Dus ik denk dat ik in het nieuwe jaar weer rustig op zoek ga. Eerst dit maar even een plekje geven.

Het meest ironische? Ik wilde hem eerst niet kopen omdat ik hem zo verschrikkelijk lelijk vond. Eigenlijk alles wat ik niet wilde in een paard, had hij. Ik heb hem puur gekocht op zijn karakter. En met wat voer, liefde en goede training werd hij het mooiste paard dat ik ken. Ik heb nog nooit zo fijn op een paard gereden; de werkwillendheid, impuls, lenigheid, eerlijkheid, kracht. Als het niet zo'n verschrikkelijke situatie zou zijn zou ik hard lachen om de ironie. Ik vraag me nu af of ik ooit nog zo'n fijn paard ga vinden.

Oza04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 22:25

Hopelijk kom ik morgen terug met leuk nieus :D wij gaan om 15 uur een paard keuren :):) *\%/* ik ben zo benieuwd hoe het gaat! Bijna 4 jaar terug onze eerste pony laten keuren dus zal weer even gek voelen.

We halen haar met de trailer op, eigenaresse rijd achter ons en dan gaan we naar de kliniek. Spannnunnnddd

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 23:32

Leuk Oza04, ik duim mee dat het goed gaat!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 01:19

xSCWx schreef:
Ik meld me voor de 3e keer weer (half, momenteel nog niet actief op zoek) in dit topic, in ieder geval met een update.

1,5 jaar terug kocht ik een fantastisch paard, helaas heeft hij pech op pech gehad sinds hij bij mij was (ik denk dat hij in totaal 3 á 4 maanden goed heeft gelopen in die 1,5 jaar) en uiteindelijk heb ik hem moeten laten inslapen omdat kans op herstel zodanig laag was dat verder dokteren geen optie was.
Ik ben er echt kapot van, het was het perfecte paard voor mij, alles wat ik zocht. En dan loopt het zo, verschrikkelijk zuur en oneerlijk. Ik heb alles voor hem over gehad en geen cent bespaard maar soms is gezondheid niet meer te koop.

Ik zit nog in kleine twijfel om weer een paard te kopen omdat ik bang ben dat het weer zo moeilijk gaat lopen. Maar mijn hart wil het zo graag en ik mis het echt. Dus ik denk dat ik in het nieuwe jaar weer rustig op zoek ga. Eerst dit maar even een plekje geven.

Het meest ironische? Ik wilde hem eerst niet kopen omdat ik hem zo verschrikkelijk lelijk vond. Eigenlijk alles wat ik niet wilde in een paard, had hij. Ik heb hem puur gekocht op zijn karakter. En met wat voer, liefde en goede training werd hij het mooiste paard dat ik ken. Ik heb nog nooit zo fijn op een paard gereden; de werkwillendheid, impuls, lenigheid, eerlijkheid, kracht. Als het niet zo'n verschrikkelijke situatie zou zijn zou ik hard lachen om de ironie. Ik vraag me nu af of ik ooit nog zo'n fijn paard ga vinden.

Oh wat erg ! Sterkte !!

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 07:35

@xSCWx: Wat ontzettend jammer dat het zo gelopen is met je paard. Ik wens je veel sterkte toe met de verwerking.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 08:52

Wij hebben onze merrie nu ook bijna een jaar. Wat een gedoe was de zoektocht toen, ook omdat het even duurde voor we scherp hadden waar we op moesten letten in de advertenties. Maar het resultaat is de moeite waard **\O/**
Soms denken we aan een tweede paard voor erbij, we weten nu in ieder geval van welke omschrijvingen we weg moeten blijven _/-\o_

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 09:22

Benzz schreef:
Doorzitten bij een jong paard tijdens een overgang is een andere manier van doorzitten dan je normaal doet. Je maakt jezelf in het zitten heel licht

:j moet je ook goede balans voor hebben haha.

xSCWx sterkte, dat is echt heel moeilijk :(:)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 09:28

Bedankt MyWishMax, Niqui en Lukasje.

@Lieser, welke teksten zijn dat dan? Ik heb dat met foto’s waarop jonge ruiters op een paard zitten met hun armen gespreid en soms gaan ze er zelfs op staan (zo van “kijk eens hoe braaf”). Dan ben ik al gelijk klaar terwijl ik dat in het begin van mijn zoektocht juist leuke foto’s vond.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 11:00

XSCWx, teksten als 'heeft bij ons nog geen stap verkeerd gezet' (dus: paard staat er net een week), of 'is bij de juiste ruiter ...' dat klinkt als een stevige gebruiksaanwijzing.
Advertenties met allround paarden die onbeleerd blijken te zijn (allround in wat, grazen en rollen?). Ook altijd leuk: een paard 'met potentie' en dan is hij al 16.
En 'met pijn in mijn hart verkoop ik mijn paard', terwijl de verkoper een handelaar blijkt te zijn.
En dan natuurlijk de advertenties met 'wegens beëindiging van de hobby' terwijl van dezelfde aanbieder een andere advertentie 'paard gezocht' te vinden is.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 11:09

"wegens geen klik" = ik ben doodsbang voor dit beest :+
"voor een zelfverzekerde ruiter" / "voor een ruiter die hem vertrouwen kan geven" = alleen opstappen als je een adrenaline junkie bent :=
"volledig naar de eigen hand te zetten" = knol kan nog niets en ik heb ook geen idee hoe ik hem iets nuttigs kan bijbrengen

"dressuurgefokt maar zal het naar mijn idee beter in de spring/eventingsport doen" = er valt geen land mee te bezeilen en gaat als ongeleid projectiel richting de hindernis maar he, als springruiter durf je het haast wel aan :j

Op TikTok, Insta, fb etc kijken is sowieso een aanrader :) kom je best vaak hele interessante filmpjes en verhalen tegen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 11:32

Lieser schreef:
XSCWx, teksten als 'heeft bij ons nog geen stap verkeerd gezet' (dus: paard staat er net een week), of 'is bij de juiste ruiter ...' dat klinkt als een stevige gebruiksaanwijzing.
Advertenties met allround paarden die onbeleerd blijken te zijn (allround in wat, grazen en rollen?). Ook altijd leuk: een paard 'met potentie' en dan is hij al 16.
En 'met pijn in mijn hart verkoop ik mijn paard', terwijl de verkoper een handelaar blijkt te zijn.
En dan natuurlijk de advertenties met 'wegens beëindiging van de hobby' terwijl van dezelfde aanbieder een andere advertentie 'paard gezocht' te vinden is.

Wat vinden jullie van: "Niet voor beginners"? Daar ging ik dan niet kijken omdat ik vermoedde dat hij nogal eens zou kunnen bokken etc.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 11:43

anjali schreef:
Wat vinden jullie van: "Niet voor beginners"? Daar ging ik dan niet kijken omdat ik vermoedde dat hij nogal eens zou kunnen bokken etc.

Kan van alles beteken, ofwel dat ze inderdaad stout zijn. Of braaf maar rillerig, dus alleen geschikt voor iemand met een goede balans. Maar ook dat ze gewoon nog groen zijn en een ervaren ruiter nodig hebben om ze op te leiden.

"Paard met veel go" = zit geen rem op :+

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 11:54

Soms zetten mensen het er ook bij om bepaald publiek (manegeruiters, eerste-eigen-paard-volk etc) bewust af te schrikken.

Maar kan idd van alles zijn, van extreem staakgedrag, geen rem en stuur tot gewoon wat kijkerig/schrikkerig of eigenlijk super braaf maar net zadelmak. Is kwestie van doorvragen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 11:57

Blijf het lastig vinden. Als je dat dier net een week hebt staan , kun je ook niet anders als zeggen , dat ie bij jullie tot nu toe geen stap verkeerd heeft gezet.

Onze NF pony is ook echt geen pony voor een beginner. Wel eerlijk , maar sensibel en snel. Stuur wel gewoon m'n kind er mee t bos in etc (niet alleen natuurlijk). Dus t is alsnog een pony die geschikt is voor kinderen, maar geen slaapmuts . Gaat er vooral om, dat je als kind rustig blijft , dan gaat t prima. Maar fa er niet aan trekken of tegenaan gillen, dan is ze weg

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 12:29

Mijn paard is ook heel braaf totdat er een manege ruiter op ging zitten die de balans en zit had van een… Meisje had zichzelf totaal overschat, toen ik zei dat ze in stap wel contact moest houden met de teugels, zei ze ‘ik ben wel wat gewend hoor.’

Nou dat hebben we gemerkt. :') Paard ging steeds harder lopen omdat die totaal overprikkeld raakte en het niet begreep, meisje ging steeds raarder zitten met handen ongeveer boven haar hoofd, uiteindelijk was paard braaf genoeg om zelf af te remmen en het meisje viel er behoorlijk hard af. Ik ben er toen zelf weer op gegaan om mijn paard gerust te stellen, de dag erna was ze er nog zenuwachtig van toen ik er weer op klom.

Er hebben kinderen van 11 op gezeten en ermee weggereden en toen ging alles prima. Oftewel elk paard is gek te krijgen, hoe braaf ze ook zijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 13:57

MyWishMax schreef:
Benzz schreef:

:j moet je ook goede balans voor hebben haha.

xSCWx sterkte, dat is echt heel moeilijk :(:)

Ik ga er van uit dat, wanneer je voor een 3 jarige gaat, je balans wel goed is. Op een jong beestje is een beetje onafhankelijke zit wel een pre. Maar dat is misschien te simpel gedacht :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 13:58

Eef_Bam schreef:
anjali schreef:

Kan van alles beteken, ofwel dat ze inderdaad stout zijn. Of braaf maar rillerig, dus alleen geschikt voor iemand met een goede balans. Maar ook dat ze gewoon nog groen zijn en een ervaren ruiter nodig hebben om ze op te leiden.

"Paard met veel go" = zit geen rem op :+

Of door een watje gereden.

Het is met name interessant wat een verkoper niet schrijft. Wat zie je op de foto's? wat verteld een filmpje jou?

Getup schreef:
Blijf het lastig vinden. Als je dat dier net een week hebt staan , kun je ook niet anders als zeggen , dat ie bij jullie tot nu toe geen stap verkeerd heeft gezet.

Onze NF pony is ook echt geen pony voor een beginner. Wel eerlijk , maar sensibel en snel. Stuur wel gewoon m'n kind er mee t bos in etc (niet alleen natuurlijk). Dus t is alsnog een pony die geschikt is voor kinderen, maar geen slaapmuts . Gaat er vooral om, dat je als kind rustig blijft , dan gaat t prima. Maar fa er niet aan trekken of tegenaan gillen, dan is ze weg

Dat dus.

Op de manege indertijd een stel kinders met een Welsh-B taart. De ouders stonden doodsangsten uit en de kinders hadden de grootste lol _O- en ja, daar zijn weleens dingen gebeurt dat iedereen z'n adem in hield, behalve die kinders, die gaven gewoon gas!
Maar toen ze wat ouder en handiger werden en zich gingen verdiepen in het rijden van nette proefjes, kon de rest zo ongeveer meedoen voor de poedelprijzen want die kinders reden de sterren van de hemel, simpelweg omdat ze geleerd hadden door te rijden. Daar hoefde de instructeur niks meer aan te doen; die kon meteen door naar netjes bij elkaar rijden (dat gebeurde toen nog) en zo presenteerden ze in no-time een hele nette proef en springen ging ze ongeveer net zo af.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 14:05

Ik zou niet weten hoe ik mijn paard zou moeten adverteren (gaat niet weg gelukkig :D )
Die is erg braaf maar heeft wel genoeg werklust en heeft soms een mening :') Ik kan hem gerust 3 maanden stilzetten en opstappen maar ik durf er geen beginnende ruiter opzetten.
Dus ik zou er bij zetten voor de gevorderde ruiter maar sommigen hier (en ik zelf ook misschien) zou dat interpreteren als een moeilijker paard?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 14:17

Lieser schreef:

Haha idd.

Al heb ik nu wel een adv wegens weide per direct wegvallen. Heb er dus ruim 5 teveel. Die moeten vanaf volgende week allemaal van dat weiland af. Dus soms klopt het wel maar vaak niet.