Man die pony mishandelde wordt online belaagd, parket opent onderzoek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Man die pony mishandelde wordt online belaagd, parket opent onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 00:16

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Afgelopen weekend doken videobeelden op van een pony die door een instructeur wordt mishandeld. Het voorval vond plaats tijdens een paardrijles op manege Breugelhoeve M&M in Peer, België. De beelden werden veelvuldig gedeeld op social media. Ook Paardensport Vlaanderen reageerde geschokt.

“De stad Peer was sinds midden oktober op de hoogte van de situatie in de Breugelhoeve, zoals op de beelden getoond", zegt Steven Matheï, de burgemeester van Peer. Het is niet de eerste keer dat er klachten binnenkomen over de manege. “Sinds de zomer krijgen we al meldingen van dieren die te mager zijn, ziek zijn of onvoldoende voedsel krijgen. We hebben die klachten telkens overgemaakt aan het Departement Dierenwelzijn, dat ter plekke pv’s heeft opgesteld en onderzoek deed naar de uitbaters. Intussen werden de rapporten van het Departement Dierenwelzijn overgemaakt aan het Limburgse parket, dat de zaak nu verder zal opvolgen", aldus de burgemeester.

“Het zijn verschrikkelijke beelden die absoluut niet door de beugel kunnen", gaat de burgemeester verder. Het stadsbestuur van Peer is eigenaar van de gebouwen van de manege. In 2019 verleende de stad een concessie van 15 jaar aan M&M. Maandag heeft de stad beslist om een procedure te starten om die concessie in te trekken. “Die procedure verplicht ons om ook het verhaal van de uitbater te horen. We hebben M&M dan ook uitgenodigd voor een gesprek. Binnen een veertiental dagen zullen we de knoop doorhakken.”

Manege Breugelhoeve M&M mag in de tussentijd onder toezicht van het Departement Dierenwelzijn de activiteiten voortzetten. De stad hoopt dat andere lokale paardenverenigingen de taken kunnen overnemen indien de concessie voor M&M zou aflopen. De komende dagen zal daar meer duidelijkheid over komen.

Intussen wordt de man, die een pony op manege Manege Breugelhoeve M&M hardhandig aanpakte met een zweep, op social media bedreigd. Nadat de beelden van het incident viraal gingen afgelopen weekend, werden de naam, foto, social media-accounts en zelfs een telefoonnummer van de dader gedeeld via social media.

Het Parket van Limburg is een onderzoek gestart. "Er is een pv opgesteld en een onderzoek opgestart naar inbreuken op de wet op elektronische communicatie", bevestigt het parket. Volgens het Limburgse parket worden in het geval van de paardrij-instructeur uit Peer "concrete en ernstige bedreigingen" onderzocht, zowel via social media als rechtstreeks gericht aan de man zelf. Hierop staan celstraffen tot vijf jaar.

Aanleiding voor het onderzoek van het parket is in de eerste plaats elektronische belaging. "Dat houdt in dat iemands gedragingen, online of via andere telecommunicatie, ervoor zorgen dat de rust van een andere persoon ernstig verstoord wordt", legt expert online haatspraak Catherine Van de Heyning uit. Over het dossier van de paardrij-instructeur in Peer doet ze geen uitspraken, maar Van de Heyning roept wel op om steeds voorzichtig te zijn. "Als buitenstaander weet je nooit hoe een verhaal precies in elkaar zit. Daarom: engageer je gerust voor dierenwelzijn en dien indien nodig een klacht in, maar vertrouw nadien ook politie en de rechtsgang, zodat zij hun werk kunnen doen."

Gebruikte bronnen:

Gerelateerd bericht: [VN] Paardensport Vlaanderen reageert geschokt op beelden social media

Palmera

Re: Man die pony mishandelde wordt online belaagd, parket opent onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 00:24

Niet oké natuurlijk, wel begrijpelijk.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 00:26

Tja, kan er niet mee zitten. Hopelijk houdt die lul in het vervolg zijn poten bij zich.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 00:32

Eigen schuld

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 00:35

Eigen schuld ok.

Maar al wie hem doodsbedreigingen sturen riskeren dus ook 5 jaar cel.
Doet een mens toch hopelijk ook nadenken. Je kan hem dood wensen, maar je hoeft dit helemaal niet openbaar duidelijk te maken.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 00:39

Ik kan er ook niet mee zitten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 00:47

Tja, geen medelijden mee.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 00:55

Tja,je oogst wat je zaait.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 01:19

Kan er ook weinig over kwijt.
Hoop dat de dieren(waar dus al meer meldingen over gemaakt zijn....) een beter leven krijgen.
Mensen zoals dit maak ik me niet zo'n druk om.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 07:24

was pistolen Paultje er nog maar... -O-

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 07:56

Dom om hem te bedreigen en nergens voor nodig. Je kan er beter voor zorgen dat zijn naam overal bekend wordt zodat die nergens meer aan de bak komt en overal wordt uitgekotst waar die met dieren wat wil starten.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 08:19

Het is natuurlijk wel een je eigen schuld. Maar om die man zijn telefoon nummer online te zetten, doodsbedreigingen?! Dat gaat wel echt te ver, ook zijn gedrag naar die pony toe.
Verder hoop ik dat de paarden een beter leven krijgen, dat verdienen ze.

Vader83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 08:35

Helaas zorgt dit weer voor strafvermindering, omdat hij dan al publiekelijk gestraft is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 08:53

ElfBeau_067 schreef:
Het is natuurlijk wel een je eigen schuld. Maar om die man zijn telefoon nummer online te zetten, doodsbedreigingen?! Dat gaat wel echt te ver, ook zijn gedrag naar die pony toe.
Verder hoop ik dat de paarden een beter leven krijgen, dat verdienen ze.

Precies dit.

En wat is dat toch dat eigen rechtertje spelen en mensen bedreigen?
Voor mij spiegel je dan het nare gedrag van die man. Of anders gezegd, ik vind het net zo slecht als wat hij deed.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:05

Oog om oog, tand om tand is gewoon niet meer van deze tijd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:15

Palmera schreef:
Oog om oog, tand om tand is gewoon niet meer van deze tijd.

Precies. We zijn, hopelijk, geëvalueerd als mens.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:32

Ik vind het ook te ver gaan.

Wat schiet je nu op met doodsbedreigingen? was hier al een beetje bang voor toen ik het online zag gaan op Facebook. Terwijl het inderdaad veel doeltreffender is als deze man en zijn gedrag gewoon in het vizier zijn.

Dat er al eerdere meldingen waren over deze manege wist ik niet maar ben blij dat dit serieus onderzocht wordt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:34

Geen haar beter.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:45

En ik maar denken dat de heksenjachten ergens net na de MiddelEeuwen waren gestopt EN dat ze in Belgie rechters hadden voor (evt) veroordelingen.

Wat mij betreft ben je geen haar beter als je iemand (met de dood) bedreigt. Dat de emoties hoog oplopen, begrijpelijk, maar bedreigingen; dikke nee

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:49

Rocamor schreef:
En ik maar denken dat de heksenjachten ergens net na de MiddelEeuwen waren gestopt EN dat ze in Belgie rechters hadden voor (evt) veroordelingen.

Wat mij betreft ben je geen haar beter als je iemand (met de dood) bedreigt. Dat de emoties hoog oplopen, begrijpelijk, maar bedreigingen; dikke nee

Volledig mee eens.
Rechters heb je daar niet snel voor, want dieren zijn in het rechtsysteem niet opgenomen.
Daarnaast vind ik sommige reacties zelf heel verkeerd, als in mensen die dit aangrijpen om zichzelf beter te profileren ofzo (mensen die hier hun afschuw op geven, maar wel zelf al (meerdere) blammages en schorsingen hebben ontvangen van de bond (en dat gaat dan over gedrag op wedstrijden en geeneens bij die mensen thuis) Iets van projectie ofzo.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:10

Geen medelijden mee als je als kerel je frustraties gaat botvieren op een pony die geen kant op kan -:(-
Beter dat ik er niet bij was :j

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:11

Over een maand hoor en zie je er niks meer van omdat iedereen het dan weer is vergeten.

Ook al is het een laffe zak, ook de mensen die bedreigen zijn dat en moeten er voor gestraft worden. Toetsenbord ridders..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:17

Had iemand dan echt iets anders verwacht in deze moderne tijden ? :=

Binnen 2 weken uitsluitsel of de vergunning ingetrokken wordt...ik ben benieuwd maar vrees dat de hele zaak een maat voor niks geweest is en enkel die gek niet meer op het terrein zal mogen komen. Officieel dan :+

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:41

Vader83 schreef:
Helaas zorgt dit weer voor strafvermindering, omdat hij dan al publiekelijk gestraft is.

Nou, dit dus inderdaad.

Overigens belachelijk dat er dus al sinds de zomer bakken met meldingen binnen komen, nu het parket het oppakt, en deze lulhannesen nog steeds hun activiteiten door mogen zetten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:57

Als dat filmpje niet in de media gekomen was, was er geen vuiltje aan de lucht geweest.
Het departement dierenwelzijn had deze beelden al in handen half oktober...

Benieuwd naar het uiteindelijke verdict. Officiële instanties zijn in dit land bijzonder goed in het onder de mat vegen van zulke dingen eens er een beslissing moet worden gemaakt. Evenals in het van daders slachtoffers maken.

Ander voorbeeld en heel erg actueel nu : operatie kelk. Misbruik door de kerk decennia verdoezeld en verzwegen door zowel kerk als politiek. En dat gaat dan om mensen...