doodsbang van trailer...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
quincy

Berichten: 221
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: oost-vlaanderen

doodsbang van trailer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-02 17:15

Hey, toen mijn paard in april wegging om op te leren moest ze voor het eerst in de trailer. Dat was een groot probleem. Ze was er doodsbang van. Binnen in de trailer staat zo een balk als afscheiding voor 2 paarden hé. Wel daar zat ze met haar twee benen over en ze zat met haar hoofd tegen het plafond geklemd. Ze werd hysterisch eenmaal ze erin zat. Toen was het nog maar mijn verzorgpaard. De eigenaar (nu is ze dus van mij) dacht dat ze haar in slaap moesten doen om haar eruit te krijgen en dat ze haar benen gebroken had. Ik weet niet hoe het geweest is als ze terug moest komen. Nu willen wij haar trailermak maken want als ik ergens naartoe moet of zo(op wedstrijd, een keer op privéles binnen als het vriest,buitenwandeling,...) dan zal ze erin moeten. Weet iemand hoe we haar leren wennen aan de trailer want ik wil natuurlijk niet dat haar iets overkomt. Alle info is welkom!

groetjes,
laura xxx

i love quincy 4-ever Lovers superpaardje...


Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 17:23

Zet de trailer in de wei (of een binnenplaats ofzo) en laat die daar gewoon staan ,zodat ze aan het uitzicht kan wennen. Zet dr een keertje voor en laat haar kijken , maar vraag niets meer. Volgende keer loopt je er rond , net totdat ze de trailer als een "vriend" gaat beschouwen.
Dan geef je dr eten in de trailer , ze zal er snel opstaan !!
Het tussenschot eruit laten en het deurtje vooraan opzetten kan ook helpen.
Of gewoon : jij zit op de trailer , en je paard staat ervoor (aan de longe). Laat dr snuffelen en kijken en als ze 1 voetje op de laadklep zet , prijs haar de hemel in!!!!
Vooral : laat haar zelf bepalen wanneer ze er klaar voor , onder dwang zal ze er nooit goed op gaan zonder angst.

Succes!!!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 17:25

Ik ben zelf begonnen met een bak met lekkers en ga maar naar de trailer toe en zie maar hoever je in de buurt kan komen en elke stap die ze dichterbij doen is braaf meegenomen naar dat enge kleine donkere wibel hok. Met het deurtje voor open voor het licht. En niet te veel dwingen, elke stap die ze doen is braaf. De eerste keer niets willen en alleen maar kijken hoever ze durft te komen. Ik oefende alleen in het wkd dan kon ik daar een trailer voor lenen. Een week later probeer je er iets dichter bij te komen dan ze eigenlijk durft en veel belonen nooit!!! straffen voor het weglopen alleen een afkeurend geluidje maken (niet schreeuwen alleen iets van UH UH). En dit af en toe oefen tot ze erin staat. En veel belonen want het blijft een rothok voor de paarden zeker gezien haar ervaring.
Sucses ermee.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 18:03

Ik ga mee met Faustie, maar ik zou het deurtje wel dichtlaten want als ze erin staat en ze raakt in paniek en ziet dat als haar ontsnappingsroute dan heb je een probleem. verder raad ik aan om een ander paard wat niet bang is, ook eten te geven in die trailer, dan kan ze afkijken, dat helpt vaak enorm bij paarden.
veel succes groetjes tessa

All people smile in the same language....

Machie

Berichten: 15997
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 20:28

tja, moeilijk probleem ik heb t zelfde, alleen andersom!!!! Mijn schatje wil de trailer wel in, maar eruit... nee dat wil hij niet!!!!!
Wat kan ik daar dan aan doen?

sonse
Berichten: 13
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 23:29

hoi,

ik moet bij sonse er gewoon op gaan zitten en dan gaat ze er wel in.als we dat niet doen gaat ze er ook niet makkelijk in.

Pling *LOL*


deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 13:33

Gelukkig heb ik dat probleem niet. Red Bull is dol op trailers. Als ik buiten rij en er komt er een langs begint hij heel hard te hinneken en moet ik oppassen dat hij er niet achteraan vliegt! En oh wee als hij niet mee mag op de trailer dan is hij vet beledigd! Ik ga qua tips met de rest mee. Suc6

Het duurde 1 seconde en een liefde was geboren. Ik ben dankbaar dat ik jou nu ken en voor ieder mooi moment dat ik mee mag maken zolang jij hier bij mij bent...

IG: @doorikke

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 13:35

Tja, het is pure gewenning voor paarden, doe het vaak en het word makkelijker. Veel geduld hebben en idd is het handig om een ouder trailermak paard in de buurt te hebben

Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 16:03


Profiel update!!
Nu met horoscoop,loesje,songteksen en nog véél meer! Party!!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48356
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 16:06

ik ben Banjer aan het trailermak proberen te maken met clickertraining... en ik heb het idee dat we de goede kant opgaan... ze stond laatst met haar voorbenen al helemaal achterop de laadklep... Haha!:D

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 16:35

SmithsGirl schreef:
ik ben Banjer aan het trailermak proberen te maken met clickertraining... en ik heb het idee dat we de goede kant opgaan... ze stond laatst met haar voorbenen al helemaal achterop de laadklep... Haha!:D


Juist: Clickertraining!! Dat is het ultieme middel om je paard snel trailermak te krijgen. *LOL*

Toos paardloos

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48356
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 16:42

Laura,

Je mag wel eens komen kijken als ik met Banjer bezig ben?

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 20:47

Heb laatst iemand gehoord die bij echte probleempaarden de trailer gewoon in bijvoorbeeld de bak open neer zette, met het paard ook in de wei. Een paard is toch nieuwsgierig en zal dan toch uit zichzelf gaan kijken. (heb het nooit uit geprobeerd maar het zou kunnen werken!)
Voer in de trailer geven wil vaak ook nogal helpen en natuurlijk niks dwingen, neem er de tijd voor en elke stap is braaf!
Succes met de trailertraining!

http://www.hestarmoves.nl - bewegingstherapie voor paarden
Gediplomeerd MHC Paarden bewegingstherapeut
*Jaguar* *Bjarni, klein paard met een groot hart, rust zacht!*

quincy

Berichten: 221
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: oost-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-02 20:59

smithsgirl, waar woon jij ergens?

i love quincy 4-ever Lovers superpaardje...

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 09:59

Oude trailer gebruiken, tenzij je niet geeft om krassen...
zet trailer in paddock. Voer het paard een handje voor het idee 's avonds en halveer het hooi, 's ochtends geen voer....
Zet paard bij de trailer in de paddock los, zet daarna zijn ontbijt (wat ie dus gemist had) halverwege in de trailer zodat hij er niet helemaal in hoeft om te eten, maar minstens met 2 voorbenen...
kijk niet raar op als paard de emmer uit de trailer trekt Haha!
achterin hang je of leg je het hooi neer, ook 's middags hooi in de trailer.
Niet er buiten, 's avonds doe je de trailer gewoon dicht terwijl paard op stal gaat. De tweede dag zet je het ontbijt wel achterin.
Laat het paard het verder zelf uitzoeken, zorg dat alles veilig staat en dat je je kabels een beetje probeert op te bergen.
Het deurtje aan de zijkant dicht laten.
De derde dag loop je met het ontbijt de trailer en zie je of hij je wil volgen, zonder halstertouw en zonder dwang.
Je kunt voorin de trailer blijven staan of zitten.... 5 sec. staan is al heel braaf. Dit werkte goed bij mijn paard.
De derde dag heb ik hem 's middags met een touwtje 3 maal op en af de trailer laten gaan, waarbij hij 5 sec. stond op de trailer en ik aangaf dat hij eraf mocht. De eerste keer duurde het een uur, de 2de keer na 15 minuten en de derde keer 5 minuten.... op dezelfde dag.
Het laden gaat inmiddels enorm beter, maar hij heeft angst voor het in de trailer staan, claustrofobie, is echter nooit met zijn benen of wat dan ook eng/gevaarlijk gaan doen als hij er eenmaal instond.
De eerste keer 'echt' laden (met vriendje ernaast) duurde een uur, maar beter een uur in rust dan een uur met een steigerend, paniekerig paard.
De tweede keer laden zonder vriendje ernaast, duurde 15 minuten...
en de derde keer stond hij er binnen 10 minuten op.
Zijn grote 'truc' is om met zijn hoofd langs de trailer te gaan, dus hebben we ervoor gezorgt dat de trailer ingesloten stond.
Nu zal er geoefend worden met laden zonder insluiten, dat is wel zo handig met laden op de terugweg.
Uitladen is gelukkig geen probleem, hij doet wel dwingerig, kont tegen stang, maar als de stang dan eraf is.... blijft hij heel rustig en gaat kalm eraf.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48356
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 10:08

Laura, ik woon in Schiedam... dat is vlakbij Rotterdam (NL)
Ik weet niet waar in Belgie je woont, maar vanaf Antwerpen is Rotterdam 1 uur en 11 minuten met de trein....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EveliNero, lauret, Leedebee, Nimby, robbie88, Vitas en 99 bezoekers