Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 10:24

Ik lees hier al een tijdje mee.
En ik wilde even zeggen dat ik al tig zuurdesem broden gebakken heb zonder pan. Gewoon zo op de bakplaat. Voor het resultaat was het meer bepalend hoe goed het deeg gerezen was voor het de oven in ging dan met of zonder (gietijzeren)pan of schaal.
Dus laat je vooral niet tegenhouden als je nog geen pan hebt.

En ik wordt ook weer geïnspireerd door jullie geklets over dat zuurdesem. Ik vond het altijd zo veel voldoening geven om die borden te bakken. Maar vaal ben ik te druk nu en wat nog irritanter is. Ik vergeet het de avond van te voren klaar te zetten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 17:21

Afbeelding
Langs de bovenste rand elastiek liep het. Behoorlijk actief vandaag voor de 3de dag voeden.

Trouwens een antieke vegla weckpot gebruikt zonder klem, maar met rubber die niet optimaal meer is voor wecken.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:09

Hoe blij kan je zijn als je luchtbelletjes ziet ontstaan in de desem starter in wording _O-
#halverwegedag3

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:19

Joepie!!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:46

Klinkt bekend.

Hier vanavond 4de keer voeren.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 21:14

Marcella schreef:
Langs de bovenste rand elastiek liep het. Behoorlijk actief vandaag voor de 3de dag voeden.

Trouwens een antieke vegla weckpot gebruikt zonder klem, maar met rubber die niet optimaal meer is voor wecken.

Dat ziet er goed uit! Nog een paar dagen tot je kunt bakken <3

jeetje77 schreef:
Hoe blij kan je zijn als je luchtbelletjes ziet ontstaan in de desem starter in wording _O-
#halverwegedag3

Top! Ben benieuwd hoe hij zich verder ontwikkeld <3

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 00:11

Vandaag was dag 5 voeren.

Kan je ook maïsmeel gebruiken voor brood bakken. Ben je maar een klein beetje voor nodig om maïsbrood te krijgen. Rest gebruik je vaak tarwebloem.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 08:39

Marcella, je hebt gluten nodig om je brood te laten rijzen. Dus als je maïsmeel gebruikt dan zou je het kunnen mengen met tarwe of volkoren meel om iets meer gluten nog toe te voegen.
Ik ben benieuwd hoe anderen daar over denken.
Mijn brood heb ik gisteren laten proeven door vrienden die kwamen eten. Ze vonden het verrukkuluk. Dus het is echt iets van mijn man dat hij het niet lust.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:22

Op een klein broodje ben je ook maar iets van 50 gram maïsmeel nodig en de rest is aanvullen bloem.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:49

Ik vind het wel schattig hoe iedereen hier zit te tutten en moederen over zijn pruttelende starter _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:50

pmarena schreef:
Ik vind het wel schattig hoe iedereen hier zit te tutten en moederen over zijn pruttelende starter _O-

Grappig is het inderdaad _O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:58

Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Twijfel om vandaag al te gebruiken voor een broodje bakken. Gebruik dan helft van het recept TheaD en dan in de glazen schaal in de oven. Vraag mij alleen af of het niet te vroeg is.

Kan natuurlijk even water test doen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:13

pmarena schreef:

Is het een idee om te vragen of deze reacties in een eigen broodbaktopic geplaatst kunnen worden? Zodat we hier de prachtige verhalen van Thea kunnen volgen?

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:19

Ceetje_bokt schreef:
pmarena schreef:

Is het een idee om te vragen of deze reacties in een eigen broodbaktopic geplaatst kunnen worden? Zodat we hier de prachtige verhalen van Thea kunnen volgen?

Ja en nee, omdat dit wel aangewakkerd is door de verhalen van Thea. Maar goed dat is mijn mening.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:32

:D ik heb wel de broodmachine weer afgestoft...

Al dat gedoe met wachten en voeden en nog meer wachten...
Ik pleur gewoon de ingrediënten in de machine, zet hem op de tijd dat ik wil dat ie klaar is en ga wat anders doen

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:55

Ceetje_bokt schreef:
pmarena schreef:

[VT] Je eigen brood bakken.

Hier is het brood bak topic voor de bak fanaten :)

Thea, dank voor je antwoord op mijn vraag :*

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:55

Eens met Jeetje. Dit topic zet het snelle leven stil. Door de levendige beschrijvingen dan zie je hoe Thea en haar man in en rond het huis bezig zijn.
Dat als TS kleren maakt, anderen ook de naaimachine pakken en daarover schrijven, zoals nu met brood bakken is gebeurd ,dat is een gevolg en maakt het topic levendiger gezien "goed voorbeeld doet volgen".
Het is wat anders voor mij als Thea dat anders ziet.

Ik ben in elk geval door dit topic weer begonnen om min starter wakker te maken en te bakken.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:04

Dat ben ik volledig met je eens Pien. Jij weet zulke dingen altijd vreselijk goed te verwoorden. Dank hiervoor.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 20:31

Zolang het niet te off-topic gaat vind ik het leuk om te zien en te lezen hoe mijn leven jullie inspireert <3
Maar als je hele specifieke vragen hebt over iets, is het misschien beter om ze in een algemeen topic over het ontwerp te vragen of mij een PB te sturen :)

Winterse kou en een warm bad

Ik haal diep adem en de frisse winterlucht brand in mijn longen. De lucht is adembenemend blauw zoals die dat alleen in de winter zijn kan. Ik sla de sjaal rond mijn hoofd en zie de kleine wintermeesjes druk heen en weer hippen in de oude appelboom. Ik verwonder mij erover dat ze het niet koud hebben, met hun dunne pootjes op de koude takken.
Het is zo stil, zelfs de wind houdt zijn adem in. Het berijpte gras knerpt onder mijn schoenen als ik naar de waslijn loop om de was op te hangen.

Afbeelding

Brrr.. het is wel koud aan de vingers met die natte was. Ik blaas op mijn handen en wrijf ze tegen elkaar om ze weer een beetje op te warmen. Normaal doe ik de was nooit op zaterdag maar vandaag was het een te mooi weer om voorbij te laten gaan. Voordat ik klaar ben met het ophangen zijn de eerste stukken al iets bevroren.

Afbeelding

Dit soort dagen zijn als parels tussen de grauwe natte dagen, waarin de regen tegen de ramen slaat en de eerste sneeuwbuien waarin de vlokken rond het huis wervelen in de wind.
Nog een tijdje blijf ik staan staren naar de vogeltjes. Vooral de goudvink is een opvallende verschijning met zijn oranje verenkleed.

Afbeelding

Veel te snel groeien de schaduwen als de zon achter de bomen zakt en er een einde komt aan deze schitterende dag. De ketels staan al te puffen, te sissen en te fluiten op de kachel voor een warm bad. Achter het kleed, dat tussen een paar stoelen hangt, staat de badkuip knus voor de kachel. Ik heb hem net voor de helft gevuld met koud water, zo uit de bron en giet kokend water erbij tot de juiste temperatuur. Ik laat de japon van mijn schouders glijden en steek mijn voet in het bad. Het mag dan bij lange na geen ligbad zijn maar het water is heerlijk warm. Ik sluit mijn ogen en de hitte van de kachel straalt mij in mijn gezicht. Als het water langzaam afkoelt, spoel ik de zeep uit mijn haar met de ketel.
Het water gooi ik naar buiten en vul het bad opnieuw. Nu is de volgende in rij aan de beurt ;)

Afbeelding

Behaaglijk met een warme patchwork over mij heen brei ik tot de avonduren overgaan in de nacht. De laatste kolen in de kachel gloeien nog een keer op als ze uit elkaar vallen en de kou het huis in zijn bezit neemt. Het flakkerende kaarsvlammetje begeleidt mij naar de slaapkamer. Tussen een kier in de gordijnen zie ik de sterren fonkelen aan de zwarte hemel als ik onder de dekens kruip.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 21:28

Ik ben weer bij. Heerlijk om te lezen allemaal <3
Raak ook gemotiveerd om brood te gaan bakken, haha :9

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 22:05

Mooi hoor weer, ik stel me dan zo voor dat je in een heerlijk zwaar bed stapt...? :)

Wil dat een beetje, je was drogen als het knisperig wordt aan de waslijn...?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 23:54

Dat vroeg ik me ook af, dat was drogen. Bij mij droogt het eigenlijk al niet meer in een dag bij 10-13 graden.

En ligt er nu een doek in je kuip? Dat zag ik ook in vroegere tijden, waar is dat voor?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 00:05

Was het niet zo dat was laten bevriezen werkt als wasverzachter?

En afdekken bad is denk ik om warmte vast te houden?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 00:57

Prairy schreef:
Dat vroeg ik me ook af, dat was drogen. Bij mij droogt het eigenlijk al niet meer in een dag bij 10-13 graden.

En ligt er nu een doek in je kuip? Dat zag ik ook in vroegere tijden, waar is dat voor?

Als de straat droogt dan droogt de was ook. Zeker met een beetje wind.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 01:01

Heerlijk, gevriesdroogde kleding, Good old times!