Vaderlijnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Vaderlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-02 12:20

Hmm, weer zo'n grappig onderwerp. Aangezien hengsten nogal wat zwaarder geselekteerd worden is de spoeling van het Y-chromosoon nogal dun. Zijn er nog wel warmbloed paarden die NIET het Y chromosoom van Darley Arabian, Byerley Turk of Goldolphin Arabian met zich meedragen?

Bij de Welsh A is het ook niet veel beter. Ik zie alleen maar de Y chromosomen van Old Trotting Comet, Hamlet Prince of Denmark, Ibrahim en Flower of Wales. Er waren nog wel andere lijnen, maar die van Bucephalus, Sir Gibbie, Sir Horace, Sir George en Cadet lijken nogal uitgestorven in de sektie A in Europa. Overigens is het heel goed mogelijk dat ze verder in de (ongeregistreerde) stamboom toch weer terugkomen op hetzelfde Y-chromosoom... Voor de Cobs geldt volgens mij is dat het Y-chromosoon van Old Trotting Comet nog zwaarder dominant is. Bij de A is op dit moment die van Hamlet Prince of Denmark nog het sterkst (meer dan 90%).

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 14:46

Maar als je al een wpn-er hebt waar vader een engels volbloed is, kom je er al niet onderuit om ze alle 3 in je stamboom aan te treffen.
Aangezien bij veel wpn-er een (groot)ouder engels volbloed is, zul je het idd veel tegen komen Lachen

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 15:03

Zou daar het verhaal van komen :Volbloed komt altijd boven drijven??

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 15:47

ik ben aan het uitpluizen geslagen met de voorouders van mijn pony's..vond het wel intressant om te kijken hoevaak bepaalde namen voorkomen....heel vaak dus, evenals volle broer X zus en dat soort produkten...

ik kom inderdaad deze veelvuldig tegen:Old Trotting Comet, Hamlet Prince of Denmark, Ibrahim en Flower of Wales

maar ook Sir George zit via de vader van mijn merries moeder:
mijn merrie is van de merrie Maxwelltown mary anne (die in duitsland leeft momenteel) Mary anne komt uit Twyford Neon en die heeft ergens weer als voorouder Sir George maar dan weer via de merrielijnen.

En dan kom ergens ver weg ook sir Gibbie tegen via haar vader Bryn Storm..
en Bucephalus weer via haar moeder over Revel Sulu

Dan kom ik met mijn andere merrie ook weer via de moeder uit op Sir George (ergens heel ver weg)
Polaris Ulrica is van de merrie Bengad Peach en dan kom ik cia Revel Cello uit op Sir George.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 16:39

joostvangestel schreef:
Voor de Cobs geldt volgens mij is dat het Y-chromosoon van Old Trotting Comet nog zwaarder dominant is.

Als je kijkt naar een van de achterkleinzonen van Old Trotting Comet (ook bekend onder de naam Old Comet), High Stepping Gambler I, dan denk ik dat er weinig of geen cobs zonder het bloed van Old Trotting Comet te vinden zijn.

High Stepping Gambler is overigens ook de eerste uit die lijn die als Welsh Cob geregistreerd staat. Net als Old Trotting Comet staan de rest van zijn voorouders geregistreerd in het Hackney Stud Book.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-02 08:13

Marije: er zijn zelfs geen Welshes zonder het "bloed" van Old Trotting Comet. Kijk maar eens naar Coed Coch Glyndwr, die voert uitgebreid het bloed van Eiddwen Flyer, een nazaat van OTC. De enigen waar Glyndwr niet inzit is voeren bloed van Bowdler Blue Boy, die ook het bloed van Eiddwen Flyer voert.

Dan denk ik verder nog dat de vraag wat verkeerd begrepen is, en daarvoor moet ik terug naar de standaard voorplantingsleer. Alle dieren hebben chromosomenparen. Die paren worden in tweeën gedeeld om zaadcellen en eicellen te vormen en worden vervolgens weer samengesmolten. Een chromosomenpaar bepaalt het geslacht van het dier. Een chromosoom heeft in dit geval de vorm van een X of van een Y. Bij zoogdieren is het zo, dat XY een mannetje is en XX een vrouwtje.

Aangezien we het dus over paarden hebben, heeft een hengst dus XY en een merrie XX. Het Y-chromosoom wordt dus altijd van de vader geërfd, die het weer van zijn vader heeft geërfd, etc. Van generatie tot generatie komen er maar heel kleine variaties voor, door mutaties en door cross-over. Het X en het Y chromosoom hebben meer eigenschappen dan alleen maar de geslachtseigenschappen, die noemen we dan geslachtsgebonden eigenschappen. (Ik heb dit wel eens bij kippen gedaan, in een generatie had ik een ongewenste eigenschap weg, die ik in latere generaties nooit meer teruggezien heb.

Bij mensen is het overigens uitgezocht dat er op de wereld maar twee duidelijk verschillende Y chromosomen zijn. Er waren dus twee Adams op de wereld. Ook is een dergelijk onderzoek gepleegd om te kijken hoeveel familie mensen van eenzelfde achternaam waren. Aangenomen of buitenechtelijke kinderen hebben namelijk een Y chromosoom dat iets afwijkt van dat van de rest van de mannen uit de familie. De "beste" familie in Engeland was de familie Dyson, waarvan maar liefst 50% van de mannen aantoonbaar van dezelfde voorvader kwamen.

Zo zouden er dus bij Engelse volbloeden maar 3 Y chromosomen (en misschien zelfs minder) voor moeten komen, dat van de Byerley Turk, de Darley Arabian en de Godolphin Arabian.

Aangezien er voor die drie hengsten ook al paarden waren in Europa, moesten er dus al duidelijk afwijkende Y chromosomen bestaan. Door het veelvuldige gebruik van Volbloedhengsten lijkt het zo dat de genetische informatie op de Y chromosomen volledig verdwenen is in de warmbloedfokkerij. Mijn vraag is gewoon: zijn er nog geregistreerde paarden die niet van die drie afstammen in direkte vaderlijke lijn? (NB: vaders van moeders tellen in dit geval niet mee, aangezien de merrie het X chromosoom van de vader heeft geërfd, dat hij op zijn beurt weer van zijn moeder heeft geërfd....)

Daarnaast komt nog een stukje paardenrelativiteitstheorie aan het verhaal vast. Als het al zo is, dat bij mensen slecht 90% van de kinderen van die ouders zijn, die op papier staan, hoe was dat met paarden gesteld voor de invoer van bloedproeven? Denk maar eens na hoe betrouwbaar papieren zijn als je 5 generaties teruggaat (90% x 90% x 90% x 90% x 90% = 59%, dat is niet zoveel meer). Uitzoeken van die Y chromosomen zou vele mysteries en mythes uit de wereld kunnen helpen en bevestigen (zoals de mysteries Coed Coch Madog en Dyoll Starlight, om maar eens wat voorbeelden te noemen).

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 11:13

joostvangestel schreef:
Zo zouden er dus bij Engelse volbloeden maar 3 Y chromosomen (en misschien zelfs minder) voor moeten komen, dat van de Byerley Turk, de Darley Arabian en de Godolphin Arabian.


Volgens mij mis je er hier 2, nl. Leedes Arabian & Burlington Turk want naar mijn weten waren er 5 stamvaders.

En het zou best wel eens kunnen dat er eigenlijk nog meer stamvaders zijn (iig dat vermoeden heb ik).

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-02 12:21

Chantal1: geef maar eens wat voorbeelden dan.. Zeker weten dat ze nog voorkomen in direkte vaderlijn? Bij alles wat ik vond, vond ik alleen de bovenstaande 3..

Overigens, natuurlijk sterft het van de stamvaders.. Aangezien Del Mar op volbloeden gericht is, neem ik aan dat de info daar correct is. Er staat alleen maar een Burlington Turk uit 1823 (1830?) op, die schijnbaar alleen maar in Duitsland is ingezet. De Leedes Arabian lijn loopt dood na zo'n drie generaties en komt alleen maar in merrielijnen voor na die tijd. Dan zag ik ook nog een Old Morocco Barb, die schijnbaar ook uit een andere lijn was. Ook alleen maar merries.. Dit is niet zo heel gemakkelijk.

Probeer trouwens ook de invloed van Eclipse (Darley Arabian lijn, geboren 1764) maar eens te omzeilen. Die hengst kom je bijna in alle lijnen tegen. Met Eclipse kom je verder nog twee Turken (= Arabieren) tegen..

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 22:18

Kheb het eens nagezocht... mijn merrietje gaat in de gehele vaderlijn en halve moederlijn lijnen terug op Darley EN Beyerley (en ja, via Eclipse) behalve de Gelders en oud-Groningse moederlijn, maar das logisch natuurlijk.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 22:48

Citaat:
Kheb het eens nagezocht... mijn merrietje gaat in de gehele vaderlijn en halve moederlijn lijnen terug op Darley EN Beyerley (en ja, via Eclipse) behalve de Gelders en oud-Groningse moederlijn, maar das logisch natuurlijk.


Grappenmaker.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 22:51

Troef schreef:
Grappenmaker.


Wie, ik!!??

Ben al in het jaar 16nogwat, kan zijn dat ik scheel ben geworden van al die xx-jes.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-02 22:55

Missouri, ja, je hebt mijn verhaal even niet gelezen. In direkte vaderlijn kan je merrie heus niet afstammen van Darley Arabian en Byerley Turk, zijn de ene de vader zou zijn van de andere.. een paard kan niet van beiden het Y chromosoom geërfd hebben, welke is het nou?

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 23:00

joostvangestel schreef:
Missouri, ja, je hebt mijn verhaal even niet gelezen. In direkte vaderlijn kan je merrie heus niet afstammen van Darley Arabian en Byerley Turk, zijn de ene de vader zou zijn van de andere.. een paard kan niet van beiden het Y chromosoom geërfd hebben, welke is het nou?


Ik ben echt scheel... kon het er niet meer uithalen en weet nix van chromosomen (was niet zo'n biologisch wonder).
Maar in de 3e generatie van de vaderlijn en bij Rantzau heb ik teruggekeken.
Goed dit in nu wel erg onbegrijpelijk geblaat... ik zal het schema uploaden als mijn server weer ok is.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 10:59

Joost, ik had ooit eens een boek over de stamvaders van de volbloedfokkerij hier in huis ligen. Jammer genoeg ligt dat nu in Duitsland. Maar voor zover ik me kon herinneren waren er toch echt 5...

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 13:56

Chantal ik heb het nog even nagekeken maar kom ook maar tot de 3 stamvaders die Joost gemeld heeft. Uit de 3 komen dus de HEROD, MATCHEM en ECLIPSE lijnen uit voort.

BYERLY TURK plusminus 1680

JIGG 1700

PARTNER 1718

HEROD 1758

HEROD verscheen in 1763 voor de eerste maal op de renbaan en wel als 5 jarige en bleef ongeslagen tot in het najaar van 1765 toen hij voor een match voor 2000 pond door Asham geslagen werd.Hij won later nog vele rennen onder de kleuren van Sir JohnMoore. In sommige rennen had Herod last van het springen van bloedvaten, een euveldat hij trouwens ook heft vererfd.In de kronieken van Pick, de grootste expert van dat tijdperk, wordt HEROD, oorspronkelijk KING HEROD genoemd, beschreven als een groot, sterk en fraai paard, een der beste exemplaren, die Engeland ooit heeft voortgebracht.

DARLEY ARABIAN 1700 ( Muniqi Hadraji lijn)

Bartlet's Childers 1716 Flying Childers 1715
Squirt 1732 Blaze 1733
Marske 1750 Sampson 1745
Eclipse 1764 Egineer 1756
Mambrino 1768
Messenger 1780

De Darley Arabian was een bruine hengst met een grote bles, twee witte sokken achter een witte kroonrand rechtvoor, zijn stokmaat bedroeg 152 cm, hetgeen belangrijk meer was dan die van de gemiddelde arabier. Na lange onderhandelingen kwam de transactie tot stand door ruil van de hengst tegen een Engels jachtgeweer, destijds een zeldzame nieuwigheid.De Darley Arabian is meer dan dertig jaar oud geworden en zijn invloed op het volbloedras is van overweldigende betekenis geweest. Niet minder dan viervijfde van de Engelse Derby-winnaars stamt in regelrechte vaderlijn van hem af.
Via zijn zoon Bartlet's Childers is hij de belangrijkste stamvader van het renpaard, via een andere zoon Flying Childers, is hij tevens oervader van de draver, via Messenger, de stamvader van het Amerikaanse draverras. Zowel Flying Childers als Bartlet's Childers hadden tot moeder de sterk ingeteelde merrie Betty Leeders en zij waren dus volle broers.
FC was het beroemdste renpaard van zijn tijd, en werd nooit geslagen,BC (ook wel Bleeding Childers genoemd) wiens geboortejaar waarschijnlijk 1716 was, leed aan het euvel neusbloedingen en heeft nooit gelopen, maar als dekhengst heeft hij vele goede produkten voortgebracht oa Squirit.


GODOLPHIN ARABIAN plusminus 1724

Cade 1734

Matchem 1748.

Zijn naam was oorspronkelijk Sham, en deze hengst van de Jilfan-lijn uit Yemen was uitgevoerd via Aleppo naar de stoeterij van Arabische paarden van de Bey van Tunis. Hij werd gekocht, zegt men voor de prijs van 75 francs en werd eigendom van Lord Godolphin, naar wie hij werd vernoemd.Er gaat trouwens nog een leuk verhaaltje over hem rond; De GA had in zijn box als gezelschap een kat, die hem nooit verliet en meestal op zijn rug zat. Toen hij in 1753 als 29 jarige stierf, weigerde de kat ieder voedsel en stierf op haar beurt kort daarna.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 16:23

Hmm, zou ik het me dan toch verkeerd herinneren?
Ik weet dat het zo bekend is (die 3 stamvaders) maar ik meen me toch serieus te herinneren dat het er eigenlijk 5 zouden moeten zijn.
Ik kan het nu jammer genoeg niet nakijken want het ligt dus in Duitsland. Frusty
Ik ga van de week eens een belletje plegen Haha!

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 16:58

Ik vind dit wel heel grappig, via Courville xx in de vaderlijn en Lucky Boy xx als vader van de moedersvader gaan ze allebei terug op Polymelus xx, die weer helemaal terug gaat op Darley Arabian (via Pot8os- Eclipse).
amazing! Lachen
Ik heb het boek "Het volbloed fokwezen" van F. J. Frowein dus kon het zo opzoeken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 bezoekers