[LO] probleem met longeren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

[LO] probleem met longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-02 13:25

Ik moet Graniet nu elke keer longeren voor ik ga rijden.
Alleen hij heeft een zeer slechte wil.
2 rondjes draven wil ie wel, alleen als het meer wordt trekt ie je helemaal naar de uitgang van de bak toe....en je weet zelf een shire kan je niet houden.
En nu is het probleem, ik mag niet met een zweep longeren, omdat Graniet nog heel erg schrikachtig is.
Ik kan wel met het overige stukje longeerlijn tegen zn kont aan meppen, maar daar geeft ie niets om, hij blijft gewoon staan.
En gewoon meteen rijden schiet niet op, want dan lig je er binnen een paar seconden af (overtollige energie).
Ik ben het echt beu...hij blijft daar maar protesteren en naar de kipjes kijken Boos!.
Alleen hoe krijg ik hem nu telkens van die uitgang vandaan (zonder zweep)?
Laatst bijgewerkt door rode_kool op 17-12-02 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

gewoon geen onderschrift :D


flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 13:40

Iig niet vlakbij de uitgang van de bak longeren en als het mogelijk is de helft van de bak afzetten met van die steekpaaltjes en lint of voor een groter psychologisch effect wat wel handig kan zijn bij een Shire Haha! afzetten met steilhindernissen (je bent alleen wat langer bezig). En misschien dat het helpt om een tijd met 2 personen te longeren? Een die longeert en een ander die hem probeert 'tegen te houden' aan de zijkant (hihihi, ik zou er gelijk voor kiezen om te longeren ipv aan de zijkant tegen te houden Haha! Liever meegesleurd worden door een Shire dan ondergelopen worden door eentje Tong uitsteken)
Nog veel succes iig!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 13:42

Ik zou er nog een halstertouw bij gebruiken en alstie gaat stilstaan moet je 'm zo'n harde klap met dat touw verkopen,dat ie het meteen heeft afgeleerd.(echt hard he!)

En als je denkt dat ie weer naar de uitgang wil(eigenlijk nog voordat hij het doet!) 'm een harde ruk geven aan de longeerlijn.

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-02 13:49

Mjah ik kan wel de hele bak gaan afzetten, maar dat heeft geen nut voor 10 minuutjes Haha!
Denz...waarom denk je dat ik geen zweep mag gebruiken, omdat ik hem niet mag slaan Haha!
Hij is heeeel erg schrikachtig,en het duurt dus nog heel erg lang voordat ie mijn vertrouwen heeft, en volgens de instructrise kan ik dus beter gewoon alleen met de longeerlijn werken.
Als ie naar de uitgang liep gaf ik ook al een kei harde ruk in zn mond...heb geen idee hoe hard die beesjes in zn mond zijn, maar hij gaf er helemaal niets om.
Echt heel vervelend om zonder zweep te longeren, maar jah het schiet ook niet op om een om de 10 sec steigerend beesie aan een longeerlijn te knubbelen.

Is er geen vriendelijke manier, ik gebruik gewoon continu m'n stem als ie terug valt.
Laatst bijgewerkt door rode_kool op 20-12-02 13:11, in het totaal 3 keer bewerkt

gewoon geen onderschrift :D

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 13:53

Met een zweep hoef je ook niet perse te slaan hoor!!!!
Ik zou wel de bak afzetten aan de andere kant, je wilt ook graag dat het probleem opgelost wordt. Nou ja dan maar wat langer bezig!!
Maar ik denk dat een klein tikje heus wel kan daarna zweep desnoods op de grond leggen en verder zonder longeren.

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-02 13:57

Lol kom je mee helpen hem tegen te houden....hij springt zo over de bakrand heen als ie wil Haha!
Mjah ernaast is een kleinere bak, ik kan het daar wel eens proberen.
Misschien hebben jullie niet goed oor dat het om een wilde shire gaat Tong uitsteken.
Als een instructrise tegen mij zegt dat ik niet met zweep mag longeren, lijkt me het ook maar het beste om dat dan niet te doen he Tong uitsteken

gewoon geen onderschrift :D

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 14:56

frostwood schreef:
Mjah ik kan wel de hele bak gaan afzetten, maar dat heeft geen nut voor 10 minuutjes Haha!

Ow best wel hoor, kwestie van niet alles weer opruimen als je klaar bent. Bij ons staan er altijd twee hindernissen in de bak, de andere hindernisstandaarden zet ik naast die twee neer en de balken leg ik ervoor. Dan kan Cynthia er mooi nog een oxertje ofzo van maken zonder al teveel te hoeven sjouwen Lachen Is maar 5 minuutjes werk als je het er eenmaal al in de bak hebt staan

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-02 15:02

Nee de longeerbak waar ik in longeer, wordt normaal gebruikt voor vrijheidsdressuur is 10 bij 10 dus ik kan het wel gaan afzetten...maar die halve meter maakt dan niet veel uit Haha!.
Misschien kan ik het toch wel eens proberen met dat halstertouw alleen dan alleen zwaaien en niet slaan.

gewoon geen onderschrift :D

lieke2
Berichten: 2124
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 15:41

op 24 januari volgend jaar geeft lammert haanstra een clinic longeren in wanroij, ze zoeken hiervoor nog 'probleem' paarden. Is dit iets voor jullie?
Meer info in de laatste paard en sport. Succes!

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-02 15:50

Hahahahaha......nee Graniet kan niet eens op de trailer worden gezet Haha!
Maar bedankt voor de reacties...

gewoon geen onderschrift :D

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 16:04

Kan je ook niet alleen de uitgang versperen door een kleurig touw (longeertouw bv) voor te hangen of een balk voor te leggen of een hindernis ter barikade alleen in de uitgang. Een paar suggesties.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-02 16:25

De uitgang is gewoon dicht hoor Knipoog
Allen hij blijft daar bokkerig staan.
Maar ik ga voortaan samen met mij instructrise longeren...dat lijtk me toch het beste met z'n 2e.
Bedankt voor alle reacties...*LOL*

gewoon geen onderschrift :D

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 16:38

frostwood schreef:
De uitgang is gewoon dicht hoor Knipoog
Allen hij blijft daar bokkerig staan.
Maar ik ga voortaan samen met mij instructrise longeren...dat lijtk me toch het beste met z'n 2e.
Bedankt voor alle reacties...*LOL*


En als je die zweep daar nou neerzet }>

It never eats, it never sleeps, it never stops...

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 23:47

Niet goed kunnen longeren?
Niet op de trailer?
Klinkt als een perfect paardje om met te gaan Parelli-en Lachen

Ipsilonka

Berichten: 5853
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 23:50

Ik weet niet of het mogelijk is om je paard met dubbele lijnen te longeren? Misschien omdat je aan twee kanten contact hebt dat het beter gaat................. En het is nog vriendelijk ook!

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 08:08

Zweep erbij pakken en en aanpakken die hap. Je hoeft niet te slaan met een zweep, maar een paard dat gaat stilstaan en niet reageert op jouw commando's is dus gewoon ongehoorzaam. En als hij niet reageert op het eind van de longe zal de schrik voor die zweep ook wel meevallen.

Dus:
- streng aanpakken al voordat je gaat longeren: doorstappen, niet ergens gaan snuffelen oid, stoppen als jij het zegt e.d.
- in de longeerbak bij jou halthouden, spullen bij elkaar pakken en helder 'stap' zeggen.
- gaat hij stilstaan bij de uitgang dan til je gewoon een keer je zweep op en zegt stap
- reageert hij niet dan beweeg je de zweep in zijn richting
- geen reactie: zachte tik
- als hij gaat steigeren doe je hetzelfde verhaal

Als hij gaat trekken: door je knieeen zakken, laag bij de grond blijven en stevige ophoudingen aan de longe geven. Niet gaan kloten met dubbele longes en zo als je daar zelf geen ervaring mee hebt, dat is echt longeren voor gevorderden.

Overigens, wat vindt je instructrice ervan?

Of, erop stappen met cap en beugelriem om zijn hals (als hij bokt) en gewoon meteen stevig aan het werk zetten. Het beeld dat ik krijg is dat hij je gewoon voor de gek houdt.

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-02 15:31

Ik ben net terug, en het ging perfect!
Het idee om de zweep bij de uitgang te zetten was top.
Ik heb hem gewoon daar in de grond gestoken en klaar is kees Lachen.
Waarscheinlijk was ie me ook ontsettend aan het uitproberen.
Maar nogmaals een zweep gebruiken is onverantwoord....hij is nog maar net een maandje hier, want hij komt uit engenland.
Hij is heel erg achteruit gegaan, en vertrouwd niet snel iemand meer.
Ik ben nu als volgt tewerk gegaan.
IK heb hem eerst zitten poetsen, en extra veel met mn stem gewerkt.
Daarna heb ik met veel moeite het zadel erop gekregen.
En met nog meer moeite een z'n hoodstel om gekregen.
Toen ben ik de bak in gegaan, en heb de zweep in de grond gestoken, en ben daarna eerst een stukje met m gaan lopen door de bak.
En hij moest dus achter mij aanlopen, ging prima, en telkens als ik stopte moest hij ook na een duidelijke HO stoppen.
En als ie niet stopte gaf ik een harde ruk aan de longeerlijn, en dan stopte die vanzelf.
Na een kwartier ben ik gewoon gaan longeren, en ik heb nergens meer last van gehad.
Het paard had gewoon geen respect voor mij eerst.
Hopen dat ie dit nu niet alleen deed omdat ie alleen was Tong uitsteken

gewoon geen onderschrift :D

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 07:33

Goed zo klinkt alsof het de goede kant op gaat. En nu heel consequent blijven.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 10:02

tja en ik las ergens dat je nog wat vertrouwen moest winnen...

als dat nog het geval is, kan je dat natuurlijk proberen. denk hierbij bv aan join-up. deze methode staat in verschillende boeken beschreven, en is nouja, eenvoudig te leren. je kent waarschijnlijk die ene film wel, ik heb het natuurlijk over the horse wisperer. hier wordt dus ook het vertrouwen gewonnen biuj een bang paardje, een mooi voorbeeld vind ik zelf.

maar goed, sterkte ermee
groeten jeffrey

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 10:05

waarom is een zweep gebruiken onverantwoord? Net een maand uit Engeland verklaart dat niet voor mij. Wat doet hij dan? Overigens mooi dat het goed ging met longeren, nu zo volhouden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 6 bezoekers