Van welk materiaal is de zadelboom meestal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Van welk materiaal is de zadelboom meestal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-02 22:24

Ik was benieuwd van welk materiaal de zadelboom van een westernzadel meestal is. Ik kan namelijk een westernzadel kopen van een, volgens zeggen, goed merk, maar heb gehoord dat de boom van ijzer is??? Er zaten in ieder geval iets van ijzeren buizen in ofzo? Het klinkt mij heel erg raar in de oren en ik vroeg me af of het normaal was. Wordt er wel eens ijzer verwerkt in een zadel? Meestal is de 'saddle-tree' toch van hout?


VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 23:02

kan hout zijn kan ook kunstof zijn.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-02 23:05

Dat ijzer is dus zeker niet gebruikelijk? (kon ik me al niet voorstellen..)

Kunststof natuurlijk ja, de Wintecs en dergelijke...

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 23:38

neej hoor ik heb een leren zadel met equiflex boom die is ook van kunstof (of hoe ze dat noemen )
niet gewoon plastic er is een naam voor maar ik weet hem niet meer. ijzeren buizen? ik heb dr nog nooit van gehoord.... enige ijzer is de ringen voor de singel lijkt me.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 10:49

De boom is van hout of kunststof . Bedoel je soms een equi-steel tree?? Dat is een merknaam er komt geen ijzer aan te pas Haha!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-02 12:54

Nee die bedoel ik echt niet.. Ik bedoel, ik weet nog wel wat van westernzadels hoor, maar word de laatste tijd een beetje onzeker van allerlei mensen die van alles te zeggen hebben over zadels. Ik ben namelijk op zoek naar een stevig westernzadel voor niet al teveel geld (recreatie) en zag dus een hele mooie op internet. Ik belde toen op of ze het zadel nog hadden en toen heb ik wat vragen gesteld en toen kreeg ik te horen dat er nieuwe fenders aan het zadel waren gezet en dat ze daarnij merkten dat er 'ijzeren buizen' in het zadel verwerkt waren. Dat leek me nogal onwaarschijnlijk dus ik vroeg waar ze dat zagen enzo. Ik vond het een beetje een raar verhaal. Volgens het meisje die het zadel verkoopt was het echter wel redelijk normaal en keek de zadelmaker die er nieuwe fenders aan heeft gezet er ook niet raar van op. Maar ik wist het toch niet helemaal. Vandaar dat ik hier een topic heb geopend over 'het skelet' van het zadel en of het mogelijk is dat er uberhaupt iets van ijzer in zit.
Haar paard bokte steeds met het zadel... dat leek mij ook wel waarschijnlijk, mocht er daadwerkelijk ijzer in zitten. Dat ligt toch totaaaal niet lekker?????

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 13:04

Misschien is er een mogelijkheid, maar dan ga ik echt hypothetisch denken. Verward

De fenderriemen zitten in de boom dmv een paar gleuven. Deze gleuven zitten behoorlijk laag aan de zijkant. Misschien dat de boom op die plaats in het verleden al zo gesleten is(of gebroken) en de fenders er dus dus afvielen. Als men dit nu heeft verholpen door er ijzeren staven in te zetten, dan konden hieraan weer de fenderriemen hangen.
Vergelijk het een beetje met een ronde gordijnroe die je aan beide kanten in de muur vastmaakt Clown

Ik ken geen zadels waar dit standaard is, maar ik heb wel raardere dingen gezien.

Misschien dat Sablou zijn 'technisch licht' eens wil laten schijnen Haha!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-02 13:10

Als de boom al eens gebroken is dan hoef ik dat zadel ook niet meer.. Dan kan ik het beste een ander tweedehands zadel kopen. Er worden er toch voldoende aangeboden.
Het lijkt me trouwens ook niet dat, als er eventueel ijzeren staven ingezet zijn om de fenders aan te bevestigen, het lekker zit voor het paard. Ja, 'dikke pad' zeggen ze dan. Nou nee, liever een wat duurder zadel die goed ligt dan een slecht passend zadel met dikke pad. Dat ziet er niet uit. Je moet je paard wel het beste gunnen.
Ik gun haar wel een Crates hoor, maar die kan ik jammer genoeg nog niet betalen... Huilen

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 13:18

Ik zeg niet dat de boom gebroken is, ik opperde het zuiver hypothetisch. Haha! Even voor de duidelijkheid. Haha!

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 16:57

Zadelbomen kunnen van verschillende materialen zijn gemaakt :

1) Hout (meestal Pine-Wood, soms Eiken of –beste- Hickoree) met Bull-Hide. Deze constructie was jaren lang DE gebruikte. Nu zijn nog 45% van de zadel gemaakt op basis van zo´n boom (boom komt letterlijk van de boom in het bos).
2) Ralide.
Dit is een spuitbare kunststof (een plastic soort) die in een “blaasmatrijs” (een mal) wordt ingespoten. Om te zwakke delen te verstevigen zit er binnen in de Ralide bomen een geraamte van ijzer. Sommige zadelmakers maken modificaties op de Ralide bomen, waardoor de metalen binnenwerken soms “bloot” komen te liggen.
3) Hout met fyberglas.
In plaats van Bull-Hide wordt er een laag fyberglas op de houten bomm gesmeerd. Gaat sneller en vergt minder vakmanschap dan Bull-Hide bekleden.
4) Polyester.
Deze bomen zijn gemaakt van twee schalen, die op elkaar gelijmd de boom vormen. Ze zijn meestal hol (!?). M.i. geen goede boom.
5) Metalen frame.
Er is een merk Italiaanse trekkingzadels (Merk : Appaloosa), die veel gelijkenis hebben met westernzadels. Ze zijn opgebouwd op een frame van metaalbuizen. Zeer licht van gewicht en zeer comfortabel. Ik heb ze ooit tijdens een trektocht in België gezien.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-02 18:39

Bedankt voor de uitleg!!
Ik heb alleen niet het gevoel dat het het Italiaanse trekkingzadel kan zijn. Ik heb namelijk gehoord dat het zadel behoorlijk zwaar is en aangezien die Italiaanse trekkingzadels licht zijn, kan dat het ook niet zijn. Ik heb trouwens een foto van het zadel geplaatst op [WN] Wat voor westernzadel is dit? Misschien dat iemand dit zadel bekend voor komt en weet waarom er staal/ijzer/metaal in verwerkt is...

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-02 19:41

Ik krijg net een mailtje over het zadel:
"Wat ik bedoel met het ijzer, is een soort framewerk onder het zitvlak."

Is dat wel normaal dan?????

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 21:07

Ja in het zitgedeelte wordt iid wel eens ijzer verwerkt. Maar dat is dan plat ijzer, geen buizen.

De boom bestaat uit 2 losse delen met een gleuf in het midden die dmv de voor- en achterkant aan elkaar wordt gezet. Bij goedkopere zadels wordt die gleuf gedicht dmv een plaatje ijzer. Bij betere zadels is dit van verschillende lagen leer gemaakt.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-02 21:28

Dus wat ik uit jouw post kan concluderen is, dat dit waarschijnlijk toch niet een geweldig zadel is? Hij ziet er namelijk wel bijzonder goed uit voor een westernzadel, al zeg ik het zelf: [WN] Wat voor westernzadel is dit?

Maar hier zitten de kenners, dus ik ga niet de betweter uithangen

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 21:43

Heb je het zadel zelf 'in levende lijve' gezien of alleen van dit plaatje?
Vanaf hier is de kwaliteit moeilijk te zien. Stond er geen naam op?
Wat voor verder info heb je erover gekregen.

Er komen uit Amerika genoeg naamloze zadels die toch een goede kwaliteit hebben, er is meer onder de zon dan alleen Billy Cook en Circle Y.

Volgens mij zijn er niet zoveel mensen die van dat buckstitch houden. Je kunt o.a. daaraan wel zien of het zadel kwaliteit heeft. Is de buckstitch van echt rawhide of van plastic Verward

Ook de beugels zien er niet echt kwalitatief uit. Maar eea is natuurlij ook prijsafhankelijk.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-02 22:13

Ik heb het zadel (nog) niet in levende lijve gezien. Er stond geen merk op het zadel, maar dat meisje heeft het zadel ook tweedehands gekocht en zij dacht dat het merk er mogelijk af gegaan was... Maar het kan natuurlijk ook gewoon een merkloos zadel zijn, waar ik eigenlijk vanuit ga.

De buckstitch was zover ik weet van rawhide. Het schijnt ook een heel erg zwaar zadel te zijn.

De beugels zagen er in mijn ogen ook niet echt goed uit. Maar nieuwe beugels kan ik zo kopen natuurlijk.

Ik vind het zadel zelf wel heel erg mooi en apart. Vooral de afwerking bij de zitting (achterkant). Ik vraag me dus alleen af of het een goed zadel is en aangezien er van die stalen buizen (?) onder het zadel door lopen.. ik weet niet hoe goed dat is voor een paard.

Ik denk dat ik toch maar binnenkort een uurtje moet gaan rijden om het zadel te bezichtigen. Dan zie ik wel verder. Als ik het zadel zie dan kan ik er ook beter over oordelen. Maar ik heb nog veel meer foto's van het zadel gehad en eigenlijk zag het zadel er van alle kanten wel heel erg goed uit. Maar ja, foto's kunnen ontzettend manipulerend werken


flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-02 23:08

Om even in dezelfde stijl door te gaan: Lijkt dit een goed zadel? Semi-quarter boom, voor lage schoft, wel merkloos....

Afbeelding

Ik ben bang dat dit ook zo'n zadel is die er erg goed uit ziet op de foto, maar in werkelijkheid heel wat slechter is. Volgens mij is trouwens de tie strap wel heel erg dun.. of ligt dat aan mij?

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 10:00

Een merk van een goed zadel gaat er niet zomer 'af', het zit op diverse plaatsen, niet allen op het flapje (keeper). Net zo goed als een goed zadel meerdere plaatsen heeft waar het merk staat.

Het 2e zadel is van goedkope kwaliteit. Kijk eens naar de grote skirt aan de achterkant, hoe het leer daar opbolt. Ook het 'zilver' sluit niet goed aan op de rand van de kleine skirt. Als het goed op je paard past is het leuk om af en toe mee te rijden, maar niet om te trainen.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-02 11:58

Dank je voor je reactie. Ik vraag het toch maar hier op bokt, ook al zijn het steeds dezelfde soort vragen. Ik had ook al het idee dat het geen superzadel was, inderdaad ook vanwege die skirts. Nu weet ik het gewoon zeker.

Ik ga het toch zoeken in de iets hogere prijsklasses, denk ik.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 17:53

Verreweg de meeste westernzadels, ook de betere merken, hebben een seat die opgebouwd is op basis van twee ijzeren plaatjes (dikte auto plaatwerk) die tesamen de zgn. Strainer Plate vormen. Deze plaatjes worden op de bars gespijkerd en dichten zo de gleuf tussen de bars. Deze opbouw wordt in de USA zadelmakerij omschreven als de “Ford” methode : geen poespas, snel te monteren, lage kosten en effectief. De “Rolls” methode bestaat uit een seat opbouw van uitsluitend leer.

De zadels op de foto´s deel ik (op basis van wat ik kan zien) als volgt in :
1) Zadel met wit grof stiksel aan fenders en skirts :
Waarschijnlijk van Mexicaanse oorsprong. Hoewel er in Mexico ook zeer goede zadels worden gemaakt, zijn de Mexicaanse zadels die ik in hier gezien heb allemaal van hetzelfde soort.:
-Boom van polyester (hier waarschijnlijk dan versteviging met ijzer ?!)
- Leer van slechte kwaliteit.
2) Zadel boven aan deze berichtengroep:
Fork typisch voor een goedkope lopende band type: geen overdreven ronde vormen, in dwarsrichting zelfs bijna recht. Verder :
- De skirts zijn aan het flapperen
- Met de rigging die ik zie, zou ik niet graag met mijn Diane een rondje gaan rodeo-en (die rigging breekt dan gegarandeerd af).
- Het leer van de seat jockeys is niet dikker dan 2.5 mm (erg dun dus) en staat derhalve ook al omhoog.
De riemen zijn veel te smal (in combinatie met slecht leer dus levensgevaarlijk).

Ik hoop dat ik er geheel naast zit.

MVG

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 18:53

Sablou: een zadel wordt er toch niet slechter door als er ijzeren plaatjes in verwerkt zijn Verward , hooguit goedkoper (minder arbeidsintensief). Als de zitting maar goed is opgevuld met lekker zacht materiaal Haha!

Als je niet het geld hebt voor een super zadel (duur) en je met een goedkoper zadel ergens concessies moet doen dan toch liever op dit soort dingen en niet op de 'veilige' onderdelen zoals goede pasvorm, rigging, leerdikte etc.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 19:15

Sugarmiss. Je hebt grotendeels gelijk. Vandaar ook de termen Ford en Rolls. Ik (en velen met mij) hebben geen geld voor een Rolls en mijn Ford rijd goed. Het is alleen zo dat die plaatjes vaak beroerd slecht zijn aangebracht; het voorste -aparte deel- vaak zelfs met maar 4 spijkers. Dat gaat na veel gebruik los met allerlei nare gevolgen van dien. Je mag er van uit gaan, dat een "all leather seat" door een veel intensieverre verwerking is gegaan. Ook niet altijd een garantie overigens. Verder zal de levensduur van een metalen zit niet zo hoog zijn als die van een (net zo goed onderhouden) "all leather seat". Ik heb zadels gezien die 100 jaar oud waren en waarvan de seat nog altijd in de originele uitvoeren was (vroeger maakte men ze niet anders dan geheel van leer). Een teken van degelijkheid.

MVG Louis


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers