Achal Teke

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-01 20:32

Hee Laudine, ik zag bij de links jouw verwijzing naar de Achal Teke site, maar hij werkt niet... Jammer! Ik vind het ook erg mooie beestjes, het schijnt het taaiste ras ter wereld te zijn qua uithoudingsvermogen. Ik heb afgelopen zomer een lang weekend gereden bij Rien Meeuwisz in Lunteren. Hij vertelde dat er op het moment maar 3 Achal Tekes in heel Nederland zijn, waarvan hij er eentje heeft: de hengst Gadam oftewel Sam. Die moet je dan vast wel kennen!

Ik reed daar trouwens op de Russische Arabier Veskii, die onder Rien in 1995 Nederlands kampioen op de 80 km is geworden. Ook een supergaaf beestje, ben er alleen wel meteen de eerste dag flink afgestuiterd in rengalop. Rien had me van tevoren al gewaarschuwd: een Arabier doet alles 10 x zo snel als een ander paard, dus ook opzij springen. En tja, dat hondje op die helling ging niet opzij voor zo'n groot paard, ik zat net een fractie te veel naar links, Veskii week uit naar rechts en ineens lag ik in het zand... Lachen Verder fantastisch gereden daar, die Veluwe is ook zooooo mooi!

P.S. Heerlijke zadels trouwens, die endurancezadels!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-01 21:12

Nah, die achal teke link moet ik dan nog eens checken. deed het echt wel, maar ja, al een tijdje niet gekeken.
Ik heb op Voltrack wel een endurance zadel, maar heel anders. Zit als een huis, lijkt meer op een dressuurzadel. 't Is er eentje van Hulsebosch. Prima dingetje... En ik ben er nog nooit afgevallen (afkloppen). Hij is inderdaad snel (ook nog geraced), maar dat is Joop ook, als ik nu op Joop zit vind ik van niet, maar hij is altijd al een doerak geweest. Lenig en snel, draait zich zonder moeite in één sprong 180 graden om. Dat doet Voltrack een tandje erger (die draait als het moet 360 graden om (echt waar!))...
Er zijn trouwens wel meer achal tekes hoor. Bijv Pelvan (Love over Gold) van Desire Hanen. En ik ben bij de fokker van Voltrack ook zo twee of drie AT's tegen gekomen. Misschien bedoelt hij pure beestjes. Dat is nl nogal moeilijk, in de jaren 20 werd er nl nogal wat arabisch bloed doorheen gemikt omdat er anders te veel inteelt kwam. Zijn nog maar een handje vol echte pure beestjes. Wij hadden bijna de hengst Pan Tau gekocht, heel mooi, maar omdattie goedgekeurd was moestie 16.000 DM gaan kosten. OEPS! En van de winter wassie nog niet weg, de eigenaresse vond ons zo aardig, wilde ze er wel wat vanaf doen. SLIK. Dan had Opa Joop weg gemoeten... Heel jammer, maar dat had ik echt gedaan als mijn vader was gaan zeuren. Hij zat toen net met een gebroken arm van Volle dus hij deed het niet. Ben wel benieuwd wat er nu van hem is geworden... Was echt schitterend, ook ongeveer 1.60, en keihard. *zucht*

Laudine