in de bak...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quincy

Berichten: 221
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: oost-vlaanderen

in de bak...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-02 14:07

Hey, ik heb een vraagje. Ik zou graag in de bak zonder zadel rijden met mijn paard maar mits ze nog maar drie is (in april 4) kan dat nog niet. Heb ik horen zeggen. Nou heb ik toch een vraagje voor als het dan toch zover is. Kan je zonder zadel en met halster en 2 halstertouwen als teugels in de bak rijden... Sommigen zeggen van wel, sommigen van niet. Nu zou ik graag jullie mening eens horen.

Doei!
xxx

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 14:09

Dat licht er maar net aan hoe braaf je paard is.
Het kan in principe wel...ik doe het ook vaak, maar je moet dan wel zeker weten dat je het ook kan met je paard.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 14:31

Ja, het kan. Je hebt nog een erg jong paard, je moet er dus eerst voor gaan zorgen, dat ze goed naar je luistert, je moet elkaar leren kennen in het rijden, er moet een vertrouwensbasis zijn. Dan is het hardstikke leuk om alleen met een halster te rijden, of met een halsring.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 14:41

je kunt wel op je aardje zonder zadel rijden maar houd er rekening mee dat het een onervaren paardje is dus dat je er eerder kans van hebt dat je eraf schuift.

quincy

Berichten: 221
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: oost-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-02 14:51

ik ken mijn paardje al van haar geboorte dus ze luistert wel al naar mij denk ik é. Ik ga het eens proberen deze zomer. Voorlopig eerst in stap zonder zadel. De staleigenaar zegt dat ik vanaf het echt kan iedere week eens zonder zadel moet rijden omdat het een echte band schept met je paard. Is dat juist?

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 16:01

ik rij heel vaak zonderzadel maar dat is eigenlijk gewoon lui heid dan heb ik geen zin om op te zadelen Haha!

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 17:12

Ik heb die van mij op die manier ingereden. Eerst een paar keer zonder zadel in de bak en na drie keer een zadel op gelegd een keertje gedraaft en weer terug dit een paar keer geoefend en vervolgens zijn we het bos in gegaan. Nou moet ik er wel bijvertellen dat ik zelden zo'n cool paard heb meegemaakt en dat we ook niet een weg hoefden over te steken en dat ik al een aantal weken met hem in het bos was wezen stappen. Daar liep ie los achter me aan als een jong hondje. We zijn nu 2 jaar verder en het gaat nog steeds prima met ons, maar hij was wel al iets ouder dat hij werd ingereden(7).

rowan17

Berichten: 1475
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 20:25

Ik rijd deze tijd (vorst) al 2weken zonder zadel, over het erf en buiten op straat nix aan de hand! En die van mij is ook pas 3,5!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 20:39

het was toch jouw paard die niet luisterde met longeren, opstijgen en op de trailer zetten? Ik zou me eerst maar eens met gewoon gehoorzaamheid bezig houden!

quincy

Berichten: 221
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: oost-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-02 21:07

mijn paard luistert ondertussen wel met longeren, opstijgen gaat alweer perfect (puberteit é) en bij op de trailer zetten was ze bijna dood dus... Gehoorzamen doet ze wel hoor

ik vraag me gewoon af of ik met of zonder zadel in de bak mag en of dat gaat met alleen een halster!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 21:11

Tuurlijk joh, jouw feestje. Frusty

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 21:21

in principe kan je op ieder paard zonder zadel gaan zitten, zelfs zonder hoofdstel, en dan je halstertouw aan 2 kanten vastmaken aan t halster, maar of t ook goed gaat...

ik zou met een 3 jarige eerst eens goed aan de basis werken, en je paardje niet als speelgoed zien!

als je verstandig bent ga je een keer gewoon lekker rijden, na het rijden bij het uitstappen doe je het zadel af en ga je haar zonder zadel uitstappen, zodat ze weet wat het is om een ruiter zondel zadel op haar rug te hebben

gaat dat goed dan kan je na een paar keer eens een drafje proberen, waar je wel op moet letten is dat je zonder zadel in de draf je handen stil houd!
ga ook nooit aan de teugels hangen als je gaat schuiven op haar rug, maar pak er een pluk manen bij vast

let wel op dat als je zonder zadel rijdt dit minder prettig is voor de rug van je paard, stappen maakt niets ut, maar vooral de draf hobbelt dan behoorlijk.

maar t maakt voor de leeftijd niet veel uit hoor of het wel/niet kan en mag.

waar je wel op moet letten als je ook zonder hoofdstel maar dus met alleen een halster wil gaan rijden, is dat je paardje eerst goed naar je beenhulpen moet luisteren, en dat je dus niet aan dr hoofd gaat trekken zodat heel t halster verschuift, lijkt me voor je paardje niet echt prettig.

maar ja veel plezier zou ik zeggen, maar let goed op dat je je paardje niet verpest door het zonder zadel rijden

niet vervelend bedoeld, maar de manier waar op je praat(beetje kinderlijk)geeft me het idee dat je nog wat jong bent&beetje onervaren met paarden bent, wat opzich niets utmaakt!
maar ga dus niet zonder zadel op je paardje door de bak heen hobbelen, aan de teugels hangen omdat je er misschien bijna afglijd enz
dat is voor je paardje alles behalve leuk!

ga voorlopig eens een keertje zonder zadel uitstappen na t rijden, zorg we dat er iemand is die je ff een voetje geeft zodat je op je paardje kan komen zonder zadel!

succes!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:26

Als je eral op wil gaan zitten, kijk dan uit met opstappen, dat hij zich niet te pleuris schrikt van jouw als je er met een grote zwaai probeert op te springen met alle gevolgen van dien.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:36

Lielle schreef:
Tuurlijk joh, jouw feestje. Frusty


Helemaal mee eens ...
Ik zou eerst aan de verstandhouding en de gehoorzaamheid van je paard gaan werken.

Maar moest je het toch doen ...
Rijden zonder zadel , met enkel een halster is perfect mogelijk. Doe ik ook soms met Faust. Maar die gehoorzaamt wel en is al wel wat ouder ...
Ik denk dat je niet ineens te veel moet doen , het is tenslotte nog een jong paard.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 22:06

Ik heb Kenora ook zo ingereden, werkt prima. Kenora liep regelmatig aan de longe voor haar conditie omdat ik er keuringen mee deed. Op 2,5 jaar begon het bij mij erg te kriebelen om er eens op te gaan zitten. Dus na het longeren, ging ik er eerst eens over liggen, dan gaan opzitten, dan beginnen rondstappen en tegen dan ze moest zadelmak gemaakt worden, reed ik rond zonder zadel (wel met een kopstuk). Ze was afgericht voor ik het zelf besefte. Mijn paard Flap rij ik soms (in de bak) met helemaal niets, zonder zadel, zonder kopstuk, gewoon op mijn zit, benen en stem, gaat prima. Het gaat natuurlijk niet met alle paarden, je moet je paard kennen en vertrouwen (wederzijds) en je moet het geleidelijk aan opbouwen, maar 't is leuk en 't proberen waard !
Succes !

gizmo17
Berichten: 2
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 02:31

ja wij rijden de paarden in met halster maar wel met het hoofdstel er onder je kunt het probeeren of het gaat maar kijk wel uit hij is nog jong en heeft nog geen balans bijna
goetjes Haha!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 09:02

Ik heb wel eens zonder zadel op Fleur gezeten voor ik echt begon met inrijden. Er liep dan wel iemand mee, en we stapten alleen. Gister heeft een vriendin zonder zadel op haar gezeten, en dat ging prima. Fleur gaat nu heel goed onder het zadel, maar zonder zadel vond ze nog redelijk spannend. Zorg dus dat je iemand naast je hebt voor noodgevallen en begin met stappend gehoorzaamheids oefeningetjes.

Sterkte met blijven zitten Tong uitsteken Knipoog

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 20:00

Ja hoor, kan wel. Als je het tenminste niet erg vind om zand te happen. Al is je paard nog zo braaf en zit jij nog zo stevig, iets mis gaan kan altijd. Succes.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 20:27

Waarom niet met een jong paard? Zorg wel dat er iemand bij is voor je op te rapen Haha!, en je een voetje te geven. Maar waarom zou een 3-jarige niet braaf zijn? Dan zijn ze meestal nog het braafst Knipoog. Op 3.5 beginnen de meeste die ik ken te puberen, maar dat kan ook vroeger(zoals bij jou denk ik) of later zijn.

Met een halster met twee touwen? Gaat ook super, zo rijd ik rond op onze manege,(die is toch vrij groot,) ook met een vier(waarschijnlijk 3.5) jarige. Ook met een 3 jarige. Als je paard braaf is, waarom niet?
Ik ben toen met die 3.5 jarige in het (privé)bos gaan 'crossen' met een halstertje en één touw(dus best wel kort als je die dan vastknoopt) geen enkel probleem, nu heeft zij vertrouwen in de ruiter, en wordt er echt met haar gewerkt.

Maar eerst moet inderdaad de basis goed genoeg zijn, jij moet kunnen blijven zitten, en doe dit in een veilige omgeving met mensen in de buurt.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 19:57

Je paard kan er geen problemen mee hebben, behalve dat hij het misschien gek vind ofzo, maar het is niet slecht voor zijn spieren of botten. Als je maar op je eigen veiligheid let!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 03:00

Ik moet het eerste paard nog tegenkomen dat om een zadel vraagt ! Het gaat er alleen maar om of de relatie tussen jou en je paard dusdanig is dat het klikt en veilig is.