brokkelhoeven, helpt biotine?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

brokkelhoeven, helpt biotine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-02 20:00

Wie heeft ervaring met het voeren van Biotine bij brokkelhoeven. Ik hoor verschillende brichten; de fabrikant zegt (uiteraard) dat het helpt, maar is dat ook zo? Ik heb namelijk gelezen dat het geen enkel effect zou hebben.


Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 20:21

Een paard bij ons op stal heeft ook heel erg brokkelhoeven. Die kreeg biotine en volgens mij hielp dat toen goed hoor! Nu zijn ze alleen overgestapt op max-h, maar dat had andere redenen:)

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 22:39

helpt wel, maar het duurd een tijd eer je het merkt, en de meeste mensen hebben nu net "geen tijd" (geduld), en het is duur om maanden te voeren en (nog) niets te zien ... dus haken ze af voor er resultaat kan komen. Als je weet dat een paard tussen de 6 en de 12 maanden nodig heeft om een volledige nieuwe hoef te groeien ... wel zo lang duurt het eer je het begint te zien ...

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 07:48

Ik ben het helemaal met Sonja eens, t kost veel tijd eer je resultaat ziet. MaxH heeft ook hele goede effecten op slechte hoeven en de rest van het paard. De fjord van mn vriendin had ook hele slechte hoeven en die voert nu 3mnd ofzo of inmiddels al 4, MaxH en je ziet die hoeven gewoon verbeteren. Hoefsmid hoeft niet meer iedere week langs te komen om de ijzers er weer onder te slaan. Nieuwe hoef is veel dikker en steviger.
T proberen waard in ieder geval, wordt door onze hoefsmid zelfs aangeraden maxH.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

catoo76

Berichten: 228
Geregistreerd: 02-10-02
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 12:41

hoi, ik kheb zelf een pony met hele zware brokkelhoeven.... en ik heb ongeveer 1 1/2 jaar biotine gevoerd zonder resultaat.... ook mijn heofsmid zei dat het niets uitmaakte en hij had een heel eigenaardig middeltje....... ook al heel oud van vader op zoon(allemaal hoefsmeden) dat ik mijn pony 2 daags een gote lepel gelatine poeder door zijn voer moest geven dat heb ik gedaan en echt waar na een paar maanden hielden zijn ijzers beter en brokkelde zijn voetjes minder....... en het is veel minder duur.. als je het niet gelooft het staat ook in een boekje verkrijgbaar bij de ruitshop dat heet hoe verzorg ik mijn paard staan trouwens een hele boel goede tips in. sucses!

catoo76

Berichten: 228
Geregistreerd: 02-10-02
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 12:42

gelatine poeder is te verkrijgen bij het reformhuis of bij de goudsbloem
vippie zo dat in de lijn van die glaudia zitten marstad had ook van die slechte voeten en nuzie ik zijn broertje dus ook?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 18:54

Zou kunnen als Mar het idd ook had, zal het zo ff tegen Gwen vertellen. Interessant nieuws om te horen.
Maar nu met die MaxH gaat het super hoor. Je ziet zn hoefwanden echt dikker en steviger worden.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 20:25

Mijn paarden hebben allemaal bijna 2 jaar biotine gehad, ik zeg niet dat het helemaal niets helpt (nu is de kwaliteit van hun hoeven veel verbeterd, maar ik denk dat het meer aan het zweet van mijn hoefsmid te danken is dan aan de biotine). Het product is zeer duur en het effect minim. Mijn hoefsmid is ook hoefsmid op de veeartsenijschool en zegt dat men zelfs daar de werking van biotine in twijfel begint te trekken. Een ding moet ik wel zeggen, mijn veulen kreeg ook biotine, biotine bevordert wel de haargroei, hij had op 18 maanden prachtige manen en een prachtige staart ! Jammer genoeg heeft hij ze deze zomer allemaal afgeschuurd (zomerexeem !)

Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 21:07

Dames en heren; biotine is een belangrijk bestanddeel voor de opbouw van de hoef.

Laat daat geen twijfel over bestaan. Dat het effect niet altijd dat is wat je hoopt, heb ik ook ervaren.

De meeste hoefsmeden schrijven biotine voor als het gaat om hoefafgroei, of hoornkwaliteit-problemen. Ik ook. En de praktijk heeft me laten zien dat niet alle biotine het zelfde werkt.

Biotine werkt als je het hééééél weinig maar wel vaak geeft. Dus b.v. een theelepeltje per keer maar dan wel 5 keer per dag. Zoals je ook homeopatische geneesmiddelen vorschrijft.

Zelf ben ik, voor het biotinegehalte van mijn paarden brok, over gegaan op een ander merk. En de 17 jaar oude stermerrie die misschien 2 keer per jaar bekapt moest worden, moet nu 4 keer.

Ondertussen weet ik dat er vele manieren van goed voeren zijn en dat de beweging minstens zo belangrijk is. Het resultaat is dat mijn paarden goede voeten hebben.

Groeten, Wil (bokt-hoefsmid)

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38584
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 00:38

Leuk topic! Wij geven het nu zo'n jaar aan één van onze merries, inderdaad ook vanwege slechte hoeven, het heeft bij onze merrie wel degenlijk resultaat. Gelukkig voor ons. We gebruiken ook een speciale zalf (van de dierenarts) die we er zomers op doen vanwege de droogte, als je wil kan ik de naam voor je opzoeken...moet ik even naar de stal lopen Lachen

Maar nu mijn vraag, ik heb gehoord dat er twee Biotines in omloop zijn...Biotine (die niets helpt) en een Biotine ...geen idee hoe die dan verder heten moet! (die wel resultaat geeft) kennen jullie dit verhaal ook. Het zou dan om een Biotine toevoeging gaan, de biotine zou zonder deze toevoeging niet (goed) werken.

Zelf geef ik Biotine-P van de dierenarts maar ik was opzoek naar een voordeligere oplossing maar ben bang dan de verkeerde te kopen.

Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 11:48

Ods,

Ik weet niet waar je woont, maar misschien is er voor jou ook wel een andere paardenbrok in de omgeving in de handel die een veel hoger biotine gehalte heeft dan wat je nu voert.

Is vaak de goedkoopste oplossing.

Biotine is biotine maar wat wel en niet werkt bij jouw paard moet je zelf uitvinden.

Groeten Wil

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 13:15

Ik voer Ilonka al een jaar of 4 a 5 biotine. In het begin zag ik er niets van, zucht.... maar er kwam verbetering. Ik ben sinds een half jaa overgestapt op vloeibare biotine en dat werkt veel beter. Ilonks hoeven zien er beter uit en groeien ook harder.

The longer, the pony!
Remember it is the speed that kills the horse, not the distance!

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 18:12

Er is een MEDISCHE HOEFCREME en die helpt supper.
Is gewoon te bestellen bij DIVOZA, en is gewoon veel goedkoper dan biotine.


Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38584
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 11:51

Bedankt voor de tip Wil!! Als ik het goed begrijp moet ik dus niet bij de Merken (Pavo, ect) kijken maar naar een eigen merk?

Maar ik zal eens om me heen kijken (zoeken) Nogmaals bedankt!

Liselot

Berichten: 32176
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 11:56

biotine is behoorlijk prijzig en je moet het toch bijna een halfjaar voeren voordat je verschil merkt, zonde van het geld vind ik...
vraag eens aan je smid of hij er wat aan kan doen

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 17:46

Hallo ODS,

De creme wat ik bedoel heet: PEDICURE HOEFCREME

Jolan
Berichten: 374
Geregistreerd: 15-10-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 19:53

Jappeloep had door ongeval zeer slechte doorbloeding en daardoor zeer slechte hoornkwaliteit gekregen,. Ik voer nu ongeveer een jaar biotine-forte van Pavo en de hoeven zien er prima uit. Totaal geen last meer van brokkelhoeven. Alleen ik heb een vraagje aan Wil of hij misschien weet of het waar is dat als je te lang biotine voert of het paard dan last kan krijgen van haar nieren. Dit wordt door een aantal mensen op onze manege verteld.

ik hou van mij sjappie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 20:04

Via mijn veearts voer ik nu een vloeibaar supplement waar ook biotine in zit. Tevens bevat het supplement o.a. enzymen, zwavel en zink. Het schijnt wel uit te maken wat de samenstelling is van het supplement.

pegg
Berichten: 26
Geregistreerd: 21-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 17:36

brokkelhoeven is een groot probleem maar niet desastreus.
er is een duidelijk verschil tussen brokkelhoeven en gebrokklede hoeven
het hoeft niet altijd aan de hoeven of paard te liggen, het kan ook ontstaan door teveel smeren en natuurlijk kan een slecht beslag hier mee te maken hebben.
Biotine help absoluut niet dus bespaar het geld hiervoor.
een informatieve site hierover is Hoofcare.nl hierin is alles duidelijk uitgelegd.
sucses

Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 13:31

Jolan,

Deze vraag wil ik doorschuiven naar Jantien.

Het lijkt mij dat nierproblemen en hoefproblemen niet zoveel met elkaar te maken hebben.

Hoewel je in de wnad van de voet altijd groeiringen ziet ontstaan bij verandering van voer of stal of eigenaar.

Veel plezier voor het nieuwe jaar alvast, Wil (Bokt Hoefsmid)

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 20:34

Ik heb ook besloten biotine bij te voeren.

Nu heb ik in de paardendrogist een vitaminesupplement besteld die goedkoper is dan de biotine Plus die ze aanbevelen.

En er zit net zoveel biotine in per 1000 gram !!!!
Snappen jullie dat? Nu krijg ik voor een goedkopere prijs ook nog lekkere vitamientjes erbij ( ook zink, selenium etc etc)
dus heb ik gekozen voor het vitamine supplement. (MET biotine Haha! )

Ik weet alleen dat ik niets weet.
Socrates


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _bloempje01_, Artimes, Chrizta, Katyatje, Ladypronk en 16 bezoekers