Western ruiters kunnen niet rijden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

Western ruiters kunnen niet rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-02 10:26

Ik had afgelopen weekend met een discussie met een dressuurruiter (rijdt op zeer hoog niveau) en hij beweerde, dat western ruiters niet kunnen rijden. Het zijn geen oefeningen die wij doen maar kunstjes. Hij beweerde ook geef mij een western gereden paard en een cowboyhoed en ik win van iedereen. Zet een western ruiter op één van mijn paarden (grand-prix niveau) en hij/zij zal er niet mee overweg kunnen. Wat vinden jullie nou van dit soort uitspraken????

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 10:31

zucht....eigendunk ter plaatse.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 10:33

ik ben het er niet mee eens dat western ruiters niet zouden kunnen rijden.
als ik het goed heb zitten er al oefeningen van de M dressuur is de basis van het western...

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 10:37

Misselijk Ik zou zeggen: ga de uitdaging aan en zet d'r in de open klasse (is toch een paard van een ander en dan moet je van de WRAN in de open).

Ach ja, aan de andere kant: laat maar waaien. Jij weet toch beter...

=^.,.^=

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 10:37

Die heeft het zeker zelf nooit geprobeert!

Zijn sport lijkt me trouwens geen dressuur maar mensen op de kast krijgen.

Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-02 10:45

Ja juist wel, hij heeft een paar keer western gereden en zegt dus de gallop changementen die wij rijden dat is een slappe hap en wordt niet doorgesprongen en de spin stelt ook niet voor (stelling naar buiten) het lijkt wel op een circuskunstje.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 10:51

het verschil is denk ik dat westernruiters blij zijn met een paard met wat vlakkere gangen (las ik laatst in een topic) en dressuurruiters veel meer schwung vragen.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 10:51

Hahaha ik vind t wel een goeie! Nou moet ik toegeven dat er inderdaad westernruiters zijn die niet kunnen rijden (OEI) maar goed, dat zijn er in andere takken ook....

Enne, een spin met stelling naar buiten is natuurlijk ook niet juist....

Op een Grand Prix paard waar de knoppen opzitten kom je een heel eind en hij zal ook wel een heel eind komen op een kant en klare reiner... dat is gewoon zo.. maar het aanleren is een ander verhaal....

Maar als je ziet hoe de trainingsstallen en trainers als paddestoelen de grond uitschieten ga je inderdaad denken dat het niets voorstelt... eerlijk is eerlijk

spotless

Berichten: 421
Geregistreerd: 12-09-02
Woonplaats: Bispgården, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 10:59

Er zijn er zát die niet kunnen rijden, ja. Net als in de engelse rijsport. Knipoog Pling *LOL* Laat het em maar eens doen dan. Lips are sealed Hij kan duidelijk niet verder kijken dan z'n neus lang is.

Toen de nestor van het Western rijden in Europa, Jean-Claude Dysli, bij ons was afgelopen zomer, had hij een mi uitstekend argument voor de uitgekauwde discussie over wat moeiljker/beter is: Western ruiters werken toe naar het rijden op één hand, dat zal je een dressuur ruiter (in competitieverband) nooit zien doen, dus..... Schijnheilig Schijnheilig

groetjes Marion

(P.S. deze zomer komt hij weer!!! Mag je echt niet missen Kwijl Kwijl Kwijl )

DubbelFun

Berichten: 88639
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 11:20

Volgens mij hebben Anky en Riecky dit eens uitgeprobeerd 'en publiek' Haha!

Ik ben wel benieuwd wie hij als voorbeeld heeft genomen voor zijn uitspraken.

Persoonlijk zou ik zeggen zet hem eens op een goed getrainde reiner en kijk wat hij er van bakt Haha!

misstexas

Berichten: 282
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Uithoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 11:56

Mensen die zo praten zijn zelf niet beter !!
Ik wil hem wel een slidingstop zien maken en dan doe ik de pirouette wel !
Wat een boel.....!!!

Groetjes Miss Texas

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 11:59

Sugarmiss schreef:

Persoonlijk zou ik zeggen zet hem eens op een goed getrainde reiner en kijk wat hij er van bakt Haha!


Zoals ik al zei, ik denk dat hij op een goedgetrainde reiner een heel end komt, waarom denk je dat dat niet zo zou zijn?
Je kan rijden of je kan het niet....

DubbelFun

Berichten: 88639
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 12:08

Als hij al ergens komt op een goedgetrainde reiner komt hij er ook achter dat het paard wel degelijk 'aan de hulpen' is en loopt zoals een paard hoort te lopen. Of hij in een spin blijft zitten is een 2e... Haha!

Spotless schreef:
Toen de nestor van het Western rijden in Europa, Jean-Claude Dysli, bij ons was afgelopen zomer, had hij een mi uitstekend argument voor de uitgekauwde discussie over wat moeiljker/beter is: Western ruiters werken toe naar het rijden op één hand, dat zal je een dressuur ruiter (in competitieverband) nooit zien doen


Dit is ook alleen maar ontstaan omdat cowboys vroeger hun handen af en toe ook voor andere dingen nodig hadden (het echte koeienwerk dus) en bij engelse ruiters is dit niet aan de orde. Ik denk dat iemand die Z rijdt heel goed op één hand kan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 12:14

spotless schreef:
Western ruiters werken toe naar het rijden op één hand, dat zal je een dressuur ruiter (in competitieverband) nooit zien doen, dus..... Schijnheilig Schijnheilig


Ik meende toch dat het Ahlerich was de series om de pas liet zien waarbij zijn berijder met 1 hand reed in de GP proef. In de GP werd dat tot 10-20 jaar geleden wel vaker gedaan vooral door Duitse ruiters. Het levert geen extra punten op maar imponeert de jury wel.
In de engelse dressuur wordt dus ook wel met 1 hand gereden.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 12:16

Momenteel rijd ik een grote KWPN- merre die M springen wordt uitgebracht. Ik rij deze merrie omdat de eigenaar geen tijd heeft om goed dressuurmatig te rijden en er geen zin in heeft. Zijn vrouw is een echte dressuurmuts, enkele malen jonge paarden naar de Z gereden en nu weer met een jong paardje opnieuw is begonnen. Zij wil de merrie niet rijden omdat die merrie zo zwaar en sterk op de hand is. Ik als westernmuts wil geen spanning op het bit, ook niet bij deze merrie. Door op de westernmanier met deze merrie te gymnastiseren en haar duidelijk aan te geven dat gehang en getrek aan het bit niet getolereerd wordt is het inmiddels een erg prettig rijdier geworden. Ze is groot en log, bijna 1.80m en alleen maar voor het springen ingezet. Nu gaat het springen nog beter omdat ze soepel wordt, ze is in de gangen te schakelen, ze kan zowaar korte wendingen maken omdat ze eindelijk zichzelf kan dragen.....
Engels en western zijn goed te combineren, het is het gymnastiseren van je paard en in de western werken we naar het rijden op 1 hand en een slap teugeltje waarbij het paard verzameld moet lopen, bij engels is er veel meer aanleuning, hoog ingestelde hoofd/hals en een iets vlotter tempo.....tja, soms is het gewoon zelfs zeeeeeeeeer goed te combineren.....ik heb alleen een groot probleem met sommige soorten paarden. Ik kan het beter vinden met Quarters en Paints dan met sommige KWPN- ers. Het dressuurpaard van mijn vriendin is zo 'rillerig'..... *LOL* De KWPN- merrie is juist weer een loggere truus die wel graag voor je wilt werken maar niet snel van slag is....je kunt er rustig 3 jodelende kids opzetten bij wijze van spreken, maar dat moet je niet doen op het paard van mijn vriendin, die springt dan een gat in de wolken inclusief kids Haha! .

Ik denk, als je een goed gevoel hebt voor rijden, je goed kunt vinden op verschillende paarden en je elk paard op z'n eigen manier kunt gymnastiseren, het niet uitmaakt welke tak van sport je beoefend met je paard....Je hebt 'het' of je hebt 'het' niet .....

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 12:22

Hahahhahaha, ben benieuwd of die ruiter die jij hebt gesproken zich zittende weet te houden op een goed getrainde quarter. Ik zelf ben een echt engelseruiter en ik kreeg een keer de kans om op een quarter te rijden, nou, elke hulp die ik gaf daar moest ik bij nadenken. Dat paardje was zo onwijs correct getraind, die kon echt alles............Toen ik dacht een stukje te gaan wijken en dat even "droog" oefende terwijl we stil stonden had ik 1 sec de tijd de knop voor me vast te pakken anders was ik eraf gekukkeld omdat ik een hulp gaf om te gaan spinnen Bloos

Conclusie, ik gaf niet de correcte hulpen.....................

misstexas

Berichten: 282
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Uithoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 12:28

En zo is het ook.
Ik ben zelf een Engels ruiter geweest voor 11 jaar en ik kan je vertellen dat de basis redelijk hetzelfde is maar, dan ben je er nog niet !!
Ik heb een heleboel moeten afleren zoals niet de benen eraan maar eraf !
Niet je handen bij elkaar maar van elkaar af en ga zo maar door dus als zo iemand dat zegt dan kan ik alleen maar zeggen : Probeer het eens !!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 12:30

moet je voor die dressuurruiter ook een topwestern paard zoeken hihihi. als het echt een keer gebeurd wil ik het zien hihihi looser

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 13:19

Sugarmiss schreef:
Volgens mij hebben Anky en Riecky dit eens uitgeprobeerd 'en publiek' Haha!


Die dames hadden van te voren geoefend bij Rieky meen ik.

Ik van dat de hogere dressuur ook veel weg heeft van circuskunstjes...

DubbelFun

Berichten: 88639
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 13:26

Carys schreef:
Ik vindt dat de hogere dressuur ook veel weg heeft van circuskunstjes...


Die kunstjes zijn ontstaan uit oorlogen die vroeger te paard werden uitgevochten. Een duidelijk voorbeeld hiervan is de Spaanse Rijschool.

Overigens zullen veel 'oefeningen' door paarden in vrijheid al worden uitgevoerd, kijk eens naar spelende veulens en hengsten in het wild c.q. kudde.
De mens heeft het alleen vervolmaakt/aangepast en op commando laten doen. En soms schieten we wat door..... Schijnheilig

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 13:59

Cer schreef:
Maar als je ziet hoe de trainingsstallen en trainers als paddestoelen de grond uitschieten ga je inderdaad denken dat het niets voorstelt... eerlijk is eerlijk

Dit is precies een opmerking die past bij dat wat ik en een paar anderen al bij andere topics proberen duidelijk te krijgen. De trainingsstallen en trainers die als paddenstoelen uit de grond schieten zijn vaak engelse dressuur trainers die een leuke melkkoe zien. Ze weten wel ongeveer wat de bedoeling is, maar geven toch les met een flinke dressuur inslag. En dan krijg je dat soort opmerkingen als: er is bijna geen verschil met dressuur. En dan zijn er nog een groot aantal vrijetijdsruiters (niets mis mee overigens dus neem dit niet verkeerd op) die op een westernzadel gaan zitten en lekker aan hobby-en en beweren western te rijden. Resultaat, engelse dressuurruiters die alleen met die ruiters in aanraking komen krijgen een totaal verkeerd beeld en denken dat het niets voorsteld. Dan herinner ik me weer een opmerking van de eigenaar van de vorige pensionstal waar ik heb gestaan (een echte springruiter): westernrijden is een leuke manier om met je paard om te gaan. Hij had alleen een hobby westernruiter gezien en hij wilde het dus gewoon niet meer als de echte sport zien die het is! Zelfs een les van Rieky hielp hem niet van zijn mening af te komen, terwijl hij toch duidelijk moeite had het paard in overgangen te rijden en te sturen. En zo zijn de meeste erg star in hun mening als het over westernrijden gaat.
Er werd ook hier iets geschreven over dressuur rijden met een hand. De engelse dressuur stamt af van de soldaten die ten strijde trokken. Die hadden twee teugels: een voor een gewoon bit en een voor een stang bit. Als ze gewoon reden, reden ze op het gewone bit, en als ze in gevecht waren, reden ze op een hand met de stang om een hand vrij te hebben om bv. te kunnen schieten. Hiervan is helaas in de dressuur weinig nog van terug te vinden. Daar wordt trots beweerd als ze met stang en trens tegelijk rijden. Bij western mag bij wedstrijden niet eens met twee handen en een stang gereden worden! De gene die als voorbeeld genoemd werd dat hij een dressuurwedstrijd met 1 hand heeft gereden kan ik alleen maar een compliment geven!
En Dune, die ruiter die de westernsport omlaag duwt probeerd je waarschijnlijk alleen te stangen. Daar heb ik vaak zat mee te maken gehad, en dan vinden ze het vreemd dat ik altijd een beetje terughoudend reageer op dressuurruiters...

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 14:07

Carys"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Volgens mij hebben Anky en Riecky dit eens uitgeprobeerd 'en publiek' Haha!


Die dames hadden van te voren geoefend bij Rieky meen ik.

Ik van dat de hogere dressuur ook veel weg heeft van circuskunstjes...
[/quote]

Klopt, ik heb Anky bij Rieky zien oefenen! En het grappige is dat ik veel van de zelfde fouten terug zag die ik zelf ook maakte! Terwijl Anky toch een heel wat klassen betere ruiter is dan ik! Ik heb haar ook cutting zien oefenen met een nep-koe en daar had ze ontzettend veel lol in, maar ook ontzettend veel moeite mee.
En dat van die curcuskunstjes ben ik het met je eens. Een collega van me noemt het oneerbiedig: dat gehuppel met paarden! Pak het nu niet verkeerd op, ik vind het ontzettend knap als ik zie wat die paarden geleerd krijgen, maar tegelijk kan ik er het 'nut' niet van zien. Bij de westernonderdelen hangt overal een gebruiksdoel aan vast (misschien bij dressuur ook, maar dan zie/weet ik het gewoon niet). Maar dat is weer een heel ander onderwerp! Haha!

DubbelFun

Berichten: 88639
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 14:12

Jolande schreef:
... Bij de westernonderdelen hangt overal een gebruiksdoel aan vast (misschien bij dressuur ook, maar dan zie/weet ik het gewoon niet). Maar dat is weer een heel ander onderwerp! Haha!

De meeste 'western'ruiters hebben met het oorspronkelijke doel ook niets meer te maken, nl het werken met koeien en dan bedoel ik niet voor de sport maar echt als werk.
Dat geldt voor de dressur hetzelfde. Voor beide soorten is de werk/oorlog-achtergrond tot sport c.q. kunst verheven Haha!

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 14:17

Ach ja... aan de andere kant, waar maak je je druk om, als hij dat vind, dan vind hij dat.... Who cares.... Anders is er het risico dat je in kinderachtige discussies verzeilt raakt... "Ik kan het wel""Je kan het niet""Dit is beter""Dat is beter""Dit is moeilijker""Dat is moeilijker""nietwaar/welwaar" *zucht*

Het doel van de westernonderdelen is nu ook ver te zoeken, wat dat betreft denk ik dat alle paardensporten hetzelfde zijn... nl een sport, meer niet. Paarden worden nog zelden gebruikt voor vee, en naar mijn weten helemaal niet meer voor het oorlogvoeren. Dan zijn de sporadisch gebruikte trekpaarden nog het meest van nut heden ten dage?

En de westernsport heeft zowieso niet een al te beste naam, althans, is mijn ervaring... Komt denk ik ook door sommige trainingsmethodes.. die kan je aan een leek nog wel verkopen, maar een gevorderde engelse ruiter trapt daar echt niet meer in.... Gelukkig maar.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 14:19

Jolande"]
[quote="Cer schreef:
Maar als je ziet hoe de trainingsstallen en trainers als paddestoelen de grond uitschieten ga je inderdaad denken dat het niets voorstelt... eerlijk is eerlijk

Dit is precies een opmerking die past bij dat wat ik en een paar anderen al bij andere topics proberen duidelijk te krijgen. De trainingsstallen en trainers die als paddenstoelen uit de grond schieten zijn vaak engelse dressuur trainers die een leuke melkkoe zien.
[/quote]

Hahahaha of uitgerangeerde westernruiters die ergens voor zichzelf gaan beginnen omdat ze het wel denken te weten... (Oeps) Extreme duivel