Disscusie doodvriezen ??????

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Disscusie doodvriezen ??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-02 21:49

Denet was er een stukje breekijzer ofzo ik heb niks ervan gezien maar er stonden ponys binnen in een gebouw. Toen zij hij ja ze gaan echt niet naar buiten want anders vriezen ze dood.
Ik heb nu een disscusie met iemand die zegt dat hij helemaal gelijk heeft maar ik zeg dat het overdreven is.
wat denken jullie (p.s die pony had een dikke wintervacht)

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 21:50

Weet ik niet, ik ga het zo eerst kijken.

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-02 23:17

gekeken? Haha!?

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-02 23:17

maar goed ik snapte het nu al een beetje er was iets over een stal dat dat niet mocht van de gemeente

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 23:20

Een schuilstal is altijd een vereiste, ook bij paarden die sober worden gehouden en de hele dag buiten zijn. Als de gemeente geen toestemming geeft voor het plaatsen van een schuilstal kan ik me voorstellen dat de eigenaar het verhaal een beetje aandikt om toch zijn zin door te drukken bij de gemeente.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 23:26

tja, baloe staat op wei, heeft een schuilstal, maar vertikt het om er ook maar ff in te gaan staan!!!! Ennuh, hij leeft nog steeds hoor!!!!!!!!!
Hij vind het heerlijk zo op wei, heeft een lekkere wintervacht!
Dus dat ze dood vriezen is de grootste onzin, als een paard maar de kans heeft om zn vacht te kweken!
Groetjes
Marleen

ps, baloe is een warm/volbloedje, dus ook die kunnen buiten blijven!!!!!

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 01:08

Onze paardjes hebben net de hele week (zonder schuilstal, die is vrijdag gebracht) buiten gestaan. Ook met -10 hoor, no problemo. Ze vriezen echt niet dood hoor, ze gaan wel lopen als ze het koud hebben. We geven onze paarden extra krachtvoer als ze staan te trillen en tot die tijd redden ze zich heel goed met gewoon hooi, krachtvoer en worteltjes. (En veel lauwwater) Maar deze winter (ook met -10 en we komen ook regelmatig nog om een uur of 23.00 bij de paarden) hebben we ze nog niet zien trillen, de afgelopen jaren eigenlijk niet. Zelfs de tuiger die net 3 winters met dekens op stal heeft door gebracht red het heel erg goed met zijn dikke vachtje.
Neehoor doodvriezen doen ze niet1

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 11:12

Dood vriezen gebeurd niet zomaar. Dan moet er meer aan de hand zijn. Met een gezond paard kan ik het me nauwelijks voorstellen, zeker hier in NL niet. En paard die ziek of op een andere manier zwakker dan normaal is kan het wel bij.
Of, zo als helaas, bij onze Max gebeurd is. Die is toen in de sloot gevallen en bevangen door de kou omdat hij drijf nat was en zich nauwelijks kon bewegen. Dat is helaas een extreem voorbeeld.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 11:27

Tuurlijk niet, lijkt me logish als ze het erg koud krijgen trekken ze wel een spintje Knipoog

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 11:38

Nee sorry heb het niet meer gekeken.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 11:46

doodvriezen lijkt me sterk. die van mij staan ook dag en nacht buiten. laatst wou ik mijn lieve oudje binnen zetten (ze heeft weer last van haar hoefjes en loopt nauwelijks: harde grond doet pijn Verdrietig ) maar zodra ze in haar schuilstal stond liep ze er snel weer uit... pony's zijn buitendieren. die van mij staan eigelijk nooit vrijwillig binnen. ik heb het programma niet gezien maar zo erg zal het dan toch niet geweest zijn... Verward

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 13:34

ppff, dat is nou echt eerste klas onzin, hier staan ze dag en nacht buiten, warmbloedjes en koudbloedjes, ze hebben een schuilstal, maar daar gaan ze alleen in staan wanneer ze gevoerd worden, voor de rest staan ze àltijd buiten (terwijl ze dus wel naar binnen kunnen).

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 17:18

Denk dat het meer bij wijze van spreken is, zeker als ze een wintervacht hebben en in nederland, lijkt me sterk

Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 18:20

Ja doodvriezen lijkt me wel erg overdreven.
Ik heb helaas ook niet dat programma gezien,was net te laat.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 20:46

Paarden met een wintervacht kunnen gewoon buiten hoor. Mits ze gezond zijn.
Maar ik vind het wel een vereiste dat ze een schuilgedeelte hebben, liefst een schuilstal.

Je kunt wel zeggen 'ze gaan er nooit in' Hoe weet je dat? Ben jer er 24 uur per dag bij?
Ik zie hier in de omgeving vaak zat paarden in de schuilstal staan wanneer het rotweer is.
Ik denk dat ze regen etc. erger vinden als vorst trouwens.

Een paard als Pompidou zou ik nou never nooit buiten laten zonder deken of stal. Die is daar totaal niet voor 'gefokt'.
Chester zal ik nou geen deken opgooien. Die is er wel weer voor gebouwd.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 20:58

Citaat:
Een paard als Pompidou zou ik nou never nooit buiten laten zonder deken of stal. Die is daar totaal niet voor 'gefokt'.]


Hier een foto van mijn paard, staat ook dag en nacht op wei, is die er wel voor "gefokt" dan?
Hij leeft nog steeds hoor!!!!

Afbeelding

graag zou ik van jullie willen weten, zou je zo'n paard op stal zetten, of op wei laten??? Ongeacht zn leeftijd!

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 01:06

bij ons staat ook alles nog buiten. ook met die kou. ik heb zelf wel een fjord met een pak wintervacht die een dunne ongevoerde regendeken op heeft maar dat is luxe. vriendin bij ons heeft kwpner van 24 jaar en heeft alleen een dunne ongevoerde regedeken op voor net dat extra beetje bescherming en staat ieder jaar buiten ook in de winter. kunnen ze prima tegen . je moet dan alleen wel rekening houden met rijden dat je ze niet in de zweet rijdt.
Ik denk dat het er puur aan ligt hoe je je paard opvoedt. als je hem aan de kou laat wennen maakt hij zelf zijn vacht aan. denkl je dat ie het eventueel koud zou kunnen krijgen dan doe je hem een dunne regendeken op. ze kunnen tenslotte altijd slechter tegen regen dan kou.
als je hem eenmaal binnen gaat zetten snachts dan moet je dat ook volhouden maar mijns inzioen is dit niet nodig.
dus machi: als je paardje het goed doet buiten.. lekker buiten laten staan.
groetjes mejet

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 09:10

hij doet t heel erg goed, maar de foto was na aanlijding van Anneke!
Baloe heeft geen enkel problem met de kou, en ook niet met deregen! Hj laat zich vaak helemaal nat regenen. En dat terwijl ie naar binnen kan, acht, baloe is soms wat raar!!! Maar wel lief!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 09:48

Ponies vinden kou meestal wel lekker. Wind is iets anders, je moet altijd kunnen zorgen dat de ponies uit de wind kunnen, want daar balen ze meer van. Als er sneeuw ligt, moet je ook voor voer zorgen. Ze zullen wel door de sneeuw gaan snuffelen, maar als daar een biljartlaken onder ligt, dan wordt het ook snel minder.

In Finland worden veel paarden 'swinters ook wel op scherp gezet. Op bepaalde plaatsen in de wei kan het nogal glad zijn. Onder de -20 is het ook wel handig om de beesten binnen te houden.

Ik ben persoonlijk tegen scheren, je gaat zelf toch ook niet buiten in je nakie lopen als het koud is? Voor geschoren paarden gelden dus andere regels.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 10:09

Onze pony's staan ook allemaal lekker buiten. Ze hebben een enorme inloopstal tot hun beschikking, maar ze blijven met slecht weer altijd stoïcijns buiten staan Frusty Haha! !

Ik denk dat ze in het hele jaar misschien 3 keer de stal binnengaan en dan is het alleen om te kijken of er nog wat veranderd is .

We hebben trouwens ook een hele tijd een KWPN'er zo gehouden en nog een aantal Friezen (wegens plaatsgebrek binnen Bloos ).

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 10:30

Zodra het beesje niet geschoren is, kan ie zelfs zonder deken dag en nacht buiten staan, wat een gezeik.
Dat paard went er vanzelf wel aan.

sonse
Berichten: 13
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 18:10

hallo,

nee hoor de pony's hadden een erg goede winter vacht hoor.
mijn haflinger staat ook altijd buiten en ja dat is koud bloed.maar zij staat altijd buiten met andere kwpn gelderse, die staat ook van af zijn geboorte gewoon buiten of het nou min 10 is of niet gewoon zonder deken. hij heeft een dikke vacht en ik heb hem vaak gecontroleerd bij zijn oortjes maar altijd warm hoor.

wendy

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 18:43

Anneke schreef:
Paarden met een wintervacht kunnen gewoon buiten hoor. Mits ze gezond zijn.
Maar ik vind het wel een vereiste dat ze een schuilgedeelte hebben, liefst een schuilstal.

Je kunt wel zeggen 'ze gaan er nooit in' Hoe weet je dat? Ben jer er 24 uur per dag bij?
Ik zie hier in de omgeving vaak zat paarden in de schuilstal staan wanneer het rotweer is.
Ik denk dat ze regen etc. erger vinden als vorst trouwens.

Een paard als Pompidou zou ik nou never nooit buiten laten zonder deken of stal. Die is daar totaal niet voor 'gefokt'.
Chester zal ik nou geen deken opgooien. Die is er wel weer voor gebouwd.


Nee, maar de landeigenaars wél, en aangezien die dat altijd in de gaten houden.
Daarbij kun je het ook zien aan de hoeveelheid mest die binnen ligt.
Als wij er zijn met regen staan ze vaak ook helemaal achterin het weiland, lekker met de kont richting de regen, nergens geen last van.
Daarbij staat de schuilstal ook nog maar een paar week open.
Ook de andalusier staat gewoon 24/7 buiten, overigens wel met dun regendekkie, maar ook die is nog steeds niet dood.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 15:42

Ik weet zeker dat mijn paard zich ook wel een winter buiten redt, want ze krijgt me altijd een megavacht. Het is dan net zo'n pony.
Ze is daar niet op gefokt (UniformxUlster), maar ik denk dat de meeste paarden mits ze een wintervacht op kunnen bouwen, de kou goed kunnen trotseren. Inderdaad gebruikt niet elk paard zijn schuilstal, maar ik denk wel dat je een moet hebben, zodat het dier wel kan kiezen om uit de nattigheid of uit de wind te blijven.

De arabier die ik vroeger had, kreeg s winters ook een hele dikke vacht, maar na 1 regendruppel galoppeerde ze al richting haar stal.
Vorig jaar mocht met paard met dikke vacht en dikke deken niet naar buiten als het -3 graden was, omdat het te koud zou zijn, volgens de pensioneigenaar. Ik denk dat het eerder te koud was voor de eigenaar om mijn paard even buiten te brengen, want mijn paard kon daar echt wel tegen!

Ik heb het programma ook gezien en vond het nogal overtrokken. De poníes zagen er trouwens goed en vrolijk uit. En verder kun je gewoon verwachten dat je de stal af moet breken als je 'm zonder vergunning neerzet. Dat is heel erg jammer, maar zo werkt dat nu eenmaal.