IJslandse beugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

IJslandse beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-02 21:17

Ik zit erover te denken om IJslandse beugels te kopen voor het buitenrijden. Heb het idee dat je er minder in blijft hangen mocht je van je paard vallen dan met gewone beugels.
Wie heeft ze en hoe bevallen ze?

(ik heb ook gewone beugels die ik voor de dressuur kan gebruiken)

Afbeelding


Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 21:24

Ik heb zelf geen ervaring met deze beugels, ik rijd wel met beugels met van die elastieken? aan de zijkant, val je er af en blijft je voet hangen dan schiet dit dus los (als het goed is, heb het gelukkig nog niet uitgeprobeerd)

http://www.hestarmoves.nl - bewegingstherapie voor paarden
Gediplomeerd MHC Paarden bewegingstherapeut
*Jaguar* *Bjarni, klein paard met een groot hart, rust zacht!*

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 21:35

Ik heb ze en ze bevallen prima. Ik ben er nog nooit afgevallen (afkloppen) dus ik zou niet weten wat het verschil zou zijn met gewone beugels "valsgewijs"

If it's not an icelandic, it's just a horse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 21:37

Ik heb quick outs
dat zijn gewonen beugels die open klappen als je erin blijft hangen.

Ook wel een veilig idee.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 22:15

Ik heb ze ook en vind ze super. Ik heb van die Ijslandse beugels waarbij die haken voor bevestiging (kan er even geen andere benaming voor vinden) haaks staan op de beugel, waardoor dus de beugelriemen tegen het zadel aan blijven liggen. Ideaal. Helemaal als je je beugel kwijt bent.
Het was ook helemaal niet wennen in het begin. De beugels zijn goed en toen mijn bijrijdpaardje laatst ging steigeren en ik me er af liet vallen/er half af stapte en mijn voet nog half vast zat in de beugel, was het even draaien en ik was los. Dat was me niet gelukt met een normale beugel...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-02 19:41

Gera: gebruik jij ze aan een IJslands zadel of een 'gewoon' zadel?

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 19:47

Laatst bijgewerkt door flashyjac op 15-12-02 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 20:55

gera schreef:
Ik heb van die Ijslandse beugels waarbij die haken voor bevestiging (kan er even geen andere benaming voor vinden) haaks staan op de beugel, waardoor dus de beugelriemen tegen het zadel aan blijven liggen. Ideaal. Helemaal als je je beugel kwijt bent.


Die zijn inderdaad het fijnst. Ik heb de bovengenoemde en die van het plaatje aan 2 verschillende zadels. Die van het plaatje vind ik persoonlijk niks omdat je dan je beugelriem licht gedraaid zit... dat schuurt alleen maar.

Voordeel van die met haakse ring om je riem doorheen te halen is dat je beugel altijd mooi afhangt en dat je je benen "gewoon" kan laten hangen.
Verder merk je niet zoveel van die "slingers" in de beugel zelf, kwestie van goed omhangen *LOL*

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 23:40

Ik heb een paar aan m'n Wintec 500 dressuur , goudkleurig en met haak er haaks op , zit erg fijn.
Maar ik kocht deze ongeveer tegelijktijd met m'n Torsion-zadel waarbij ik brede Endurance-beugels van Equestor kocht en aangezien deze combinatie veel fijner rijdt , heb ik pas een keer of 5 met de IJslandse beugels gereden Haha!

Maar rijdt prima hoor !! Lachen

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 01:24

Hé wat grappig! Ik heb ze van de week van mijn vriend gekregen omdat ik vorige week ben blijven hangen met mijn voet in de beugel. Ik zag nog net niet mijn leven aan me voorbij flitsen maar kreeg wel een paar bok-trappen tegen me an. Gelukkig schoot mijn voet al snel weer uit.

Ik weet niet of IJslander-beugels garantie geven voor niet meer blijven hangen maar we vonden ze beide ook erg mooi nadat we op vakantie op IJsland ermee gereden hadden.

Voor ons hebben ze ook iets meerwaarde denk ik. Lovers

p.s. ze rijden erg lekker en ze hangen aan een wintec pro dressuur.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 13:30

Wij hebben op een aantal veelzijdigheidszadels op stal deze beugels. Ik heb er ze dus een paar keer aan me voeten gehad. Je kunt ze gewoon aan een 'normaal' zadel hangen hoor, ik heb niet veel verschil gemerkt met rijden met de beugels! Ik ben er ook nog nooit mee vanaf gevallen en daar kan ik je dus niks over zeggen, maar het lijkt mij dat het blijven haken niet zo makkelijk meer zal gaan. Verder zijn het fijne beugels, wat ik al zei, niet veel bijzonders van gemerkt.

nastyexplosive

Berichten: 281
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 16:41

Ik gebruik ze ook (heb ook een ijslandszadel), van het eraf vallen weet ik niet, maar ik neem aan dat je minder snel blijft vastzitten. Ik heb ze vooral omdat ik met bergschoenen rijd, en in gewone beugels zit ik dan vast met m'n voet als ik gewoon stap. ideaal vind ik ze

Ervaren Bijrijder/Grondwerker gezocht voor Arabische Diva: https://horsify.com/nl/26048-arabische- ... rondwerker

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 17:07

Veilig schoeisel lijkt me eerlijk gezegd effectiever qua veiligheid. Zoals ik soms mensen met gympen zie rijden... Daar helpt geen stijgbeugel aan!

Nulla tenaci invia est via

nastyexplosive

Berichten: 281
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 20:59

Citaat:
Veilig schoeisel lijkt me eerlijk gezegd effectiever qua veiligheid. Zoals ik soms mensen met gympen zie rijden... Daar helpt geen stijgbeugel aan!


Ik weet niet of dit naar mij is gericht (ik rijd met bergschoenen, dat schreef ik hiervoor) Maar ik wou even zeggen dat ijslandse beugels erop gemaakt zijn om met bergschoenen te rijden, dat doet iedereen in ijslands namelijk ook! Of met zelfs nog grovere schoenen.

Ervaren Bijrijder/Grondwerker gezocht voor Arabische Diva: https://horsify.com/nl/26048-arabische- ... rondwerker

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 21:42

Als ik bergschoenen bedoelde, dan had ik dat wel geschreven, denk je ook niet?
Berschoenen en gympen zijn nou niet bepaald hetzelfde, belangrijkste verschil: de aan- cq. afwezigheid van een hak en dan heb je ook gelijk een heel belangrijk veiligheidsaspect te pakken!

Nulla tenaci invia est via

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 08:28

Volgens mij is de veiligheidshaak aan de zadels er ook nog. Die moet losschieten. Bij veel zadels is dat het probleem, niet de onveilighied van de beugel zelf.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 09:09

Je zou ook raar staan te kijken als je paard bv. steigert en je stijgbeugelriemen schieten los! Dan ben je niet echt blij denk ik...

Nulla tenaci invia est via


rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 09:25

Als je beugels wil hebben voor de veiligheid, dat je er niet in blijft hangen kan je toch veel beter zoiets kopen?
Afbeelding
of
Afbeelding

gewoon geen onderschrift :D

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-02 10:01

Ik heb een keer met IJslandse beugels gereden en vond het wel fijn zitten. Minder het gevoel dat je 'opgesloten' zit. Ik rijd de laatste tijd alleen nog maar met jodphurs, dus met het schoeisel zit het wel goed.
Wil nog rij-schoenen aanschaffen maar dan ook gewoon met een hakje.

Dusi

Berichten: 750
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Ravenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 12:55

Zoals Regine al eerder schreef, hebben wij op stal een paar zadels met deze beugels. Die twee lieverds waar zij op rijdt, hebben mij er in het verleden wel eens afgegooid. Vooral Capriola (zo'n drie/vier keer). Normaal reed ik dus met die beugels en bleef dus niet hangen. De laatste keer reed ik met gewone beugels en toen was het toch wel even zweten. Ik wilde eraf springen, want ik voelde dat ik niet echt lang meer op dat bokkende ding kon blijven. Mijn voet wilde er dus niet meteen uit. Doodeng. Voor mij dus liever veiligheidsbeugels.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 13:09

Ik heb er met elastieken (tweede foto bij frostwood) en die zijn mijn inziens ook het meest veilig. Het is misschien heel lelijk, maar bij mij staat veiligheid voorop en niet hoe het er uit ziet.
Bij die quick outs heb ik een beetje een akelig gevoel: kan je schoen niet geklemd raken tussen die twee stukken? En hoeveel druk is er nodig opdat ze openschieten? Bij een elastiek is dat onmiddelijk, bij weinig druk.

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-02 13:25

Ja en daarom zou ik juist niet snel voor een beugel met elastiek kiezen.
Paard maakt een rare sprong, elastiek schiet los en dan ben je je beugel kwijt, en kunt hem ook niet even snel meer met je voet oppakken.

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 13:27

Huh je beugel zit dan toch nog gewoon aan je beugelriem, het enigste wat je dan mag gaan zoeken is de elastiek Tong uitsteken
En idd het 1ste plaatje van m'n vorige bericht is een iets slechtere optie, de beugel kan maar voor de helft open, dus je blijft nog best wel hangen.

gewoon geen onderschrift :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 13:45

Zoals ik hierboven al schreef heb ik de quick out.
En dat is van de foto de bovenste.
Het is een breede beugel, dus je zit niet klem met een bergschoen.
En het veiligste, hij kan open klappen.
Hij kan wel helemaal open, dus veel verder dan op het plaatje.
En er is weinig druk nodig om hem open te klappen, met je handen lukt dit al zonder veel druk uit te oefenen.

En zo met rijden zie je bijna geen verschil.
daarom heb ik ze zowel aan mijn spring als dressuurzadel hangen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-12-02 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 13:45

Ik rij altijd met ijslanderbeugels, alleen is bij mij het gat waar de beugelriemen doorgaan ook gedraaid zodat je beugels altijd goed hangen. Ik ben er heel tevreden over, want als je voeten helemaal door de beugel schuiven als je paard bijvoorbeeld wegspringt, dan zit je niet vast. Verder heb ik het idee dat ik wat meer steun heb, enige nadeel is dat ze vrij zwaar zijn, maar verder ben ik er echt blij mee


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 22 bezoekers