Hoe moet je rijden met westernsporen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Hoe moet je rijden met westernsporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-02 00:16

Westernsporen zien er naar mijn mening nogal wat 'akeliger' en scherper uit dan de welbekende Engelse sporen. Mijn vraag is daarom hoe een westernruiter moet rijden met sporen. Is het de bedoeling dat je met de sporen gaat 'bumpen' of gebruik je ze in de western enkel voor 'het aandrijven' wanneer nodig?
Misschien hele stomme vraag, maar is het bij bepaalde onderdelen in de western (voornamelijk bij wedstrijden dus) verplicht om sporen te dragen? En is het soms ook juist verboden om sporen te dragen?
Misschien zijn dit hele achterlijke vragen, maar ik ben toch erg benieuwd naar het antwoord, aangezien ik het antwoord ook nog niet op bokt kon vinden...

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 09:19

sporen drage op wedstrijden is niet verplicht en ook niet verboden in bepaalde onderdelen. verders is het de bedoeling dat je eerst je kuit gebruikt en zo nodig daarna pas je sporen. je moet er ook niet mee bumpen maar ze tegen het paard aan leggen en ermee rollen. over de scherpte van engelse en western sporen kun je ook discusseren. ik heb er al engelse gezien die ik niet zou willen gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 10:50

Hoi Gera, ze zien er misschien 'akeliger' uit, maar ik denk dat de meeste toch minder scherp zijn dan veel Engelse sporen, hoewel dat een discussiepunt van het niveau slofteugel is, oftewel daar kom je never nooit niet uit Haha!
De westernspoor rol je over het paard, dus je gaat er niet mee prikken zoals sommigen met bijvoorbeeld knopsporen wel doen. Je kietelt hem dus meer dan je prikt.
Ze zijn nooit verboden, en bij mijn weten ook nooit verplicht, maar ze hebben wel een eigen functie bij het rijden (tenminste, op de manier waarop ik leer rijden).
Bovenal blijft het een kwestie van een paard dat vlot aan het been moet zijn. Alle voorwaartse beweging (dus ook zijwaarts) is een beweging die door de kuit aangegeven wordt. Natuurlijk kan dat versterkt worden door het spoor.
De 'eigen' functie die mijn spoor heeft, is dat ik mijn paard ermee 'omlaag tik' . Door zachtjes te 'bumpen' (eerst deed ik dat met mijn hele been, nu is dat verfijnd tot zachtjes tikken met het spoor) vertel ik mijn paardje dat ik wil dat ze haar hoofd laag houdt. Op een gegeven moment is het nl. toch de bedoeling dat je je teugel zo weinig mogelijk daarvoor gaat gebruiken, en dat het ruiterbeen dit commando geeft. Kijk bijvoorbeeld maar naar reiningpaarden, die lopen aan een heel lange teugel, worden met de teugel tegen de hals gestuurd (neckreining) en met het been naar het juiste tempo en de juiste houding gewerkt.

Grtz, Sonja

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 12:15

Ze zijn zeker niet scherper dan de engelse spoor!!

Op de universiteit Utrecht hebben ze een test gedaan en van de engelse spoor kregen de paarden meer blauwe plekken. Dit komt omdat de spoor niet rolt en de meeste engelse ruiters constant zitten te prikken of zich vast houden(met het doorzitten) met de spoor in het paard..
De westernspoor rolt over de huid van het paard (maar ook deze moet natuurlijk op een verantwoorde wijze worden gebruikt)!!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-02 17:18

Sonja schreef:
De 'eigen' functie die mijn spoor heeft, is dat ik mijn paard ermee 'omlaag tik' . Door zachtjes te 'bumpen' (eerst deed ik dat met mijn hele been, nu is dat verfijnd tot zachtjes tikken met het spoor) vertel ik mijn paardje dat ik wil dat ze haar hoofd laag houdt.


Dat heb ik inderdaad meer mensen zien doen en ik vroeg me af of dat 'schadelijk' was voor het paard. Maar zoals je zegt, als je het zachtjes doet, dan geeft het net iets meer een 'impuls' dan je hak..
Nu ik er over nadenk, denk ik dat er ook zeker wel Engelse sporen zijn die scherper zijn. Ik dacht er gisteravond ook al aan dat westernsporen sowieso een 'groter oppervlak' hebben dan Engelse sporen, waardoor je de druk met de spoor ook een beetje 'verdeelt', als jullie begrijpen wat ik bedoel. Bij Engels is het gewoon 'prik' met één redelijk lang puntje.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 18:03

gera"]
[quote="Sonja schreef:
De 'eigen' functie die mijn spoor heeft, is dat ik mijn paard ermee 'omlaag tik' . Door zachtjes te 'bumpen' (eerst deed ik dat met mijn hele been, nu is dat verfijnd tot zachtjes tikken met het spoor) vertel ik mijn paardje dat ik wil dat ze haar hoofd laag houdt.


Dat heb ik inderdaad meer mensen zien doen en ik vroeg me af of dat 'schadelijk' was voor het paard. Maar zoals je zegt, als je het zachtjes doet, dan geeft het net iets meer een 'impuls' dan je hak..
Nu ik er over nadenk, denk ik dat er ook zeker wel Engelse sporen zijn die scherper zijn. Ik dacht er gisteravond ook al aan dat westernsporen sowieso een 'groter oppervlak' hebben dan Engelse sporen, waardoor je de druk met de spoor ook een beetje 'verdeelt', als jullie begrijpen wat ik bedoel. Bij Engels is het gewoon 'prik' met één redelijk lang puntje.
[/quote]
Er schijnt zelfs een onderzoek in Utrecht te zijn gedaan naar wielsporen en daar kwam uit dat die minder 'hard' zijn dan knopsporen! Maar zoals met alles: het ligt aan de ruiter hoe hard ze zijn denk ik. Knipoog

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 18:06

Klopt gera. Tuurlijk zijn er ook scherpe westernsporen, zoals wielen met wat minder punten en wat scherpere punten. Maar de meeste zijn zo bot als een boterhammes Haha! Ze zien er ruiger uit door de grootte, de breedte van de (hoe noem je die dingen?) dingen die je om je hak heen doet, en het gerinkel van de wieltjes. Maar de meeste (niet allemaal dus!) zijn hartstikke bot. Verder worden ze hetzelfde gebruikt als dat de bedoeling is in de western, verfijning van de hulpen, alhoewel er met Sonja haar gebruik van sporen ook niets mis is, is eigenlijk ook een vorm van verfijning met de hulpen.
Sporen zijn nooit verplicht of verboden op een wedstrijd.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 19:48

grinnk weet je dat in de wedstrijd handboek van western zelfs staat dat het verboden is wedstrijden te rijden met sporen die geen wieltjes hebben? oftewel knopsporen. en ik ben er van overtuigd dat wieltjes minder scherp zijn dan stompjes maar je kunt alle sporen scherp gebruiken.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 20:10

heel simpel testje, rol een western wiel (dus het meest gebruikte grove wiel met bote "punten" ) over de rug van je hand, met wat druk.
Doe daarna het zelfde met zo'n klein en fijn dressuurwieltje (aaauuuw!)

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-02 20:45

Ja, daar heb ik nog niet eens over nagedacht: dat er ook wieltjessporen bestaan voor in de dressuur. Die zijn uiteraard scherper, dat is ook wel te zien. Die vind ik er echt nogal gemeen uitzien. Maar de 'gewone Engelse priksporen', die zijn dus ook scherper??

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 01:39

Zijn veel kleinere wieltjes met erg kleine puntjes, maar de meeste zijn echt gigantisch scherp!

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 22:14

jilleroo schreef:
grinnk weet je dat in de wedstrijd handboek van western zelfs staat dat het verboden is wedstrijden te rijden met sporen die geen wieltjes hebben? oftewel knopsporen. en ik ben er van overtuigd dat wieltjes minder scherp zijn dan stompjes maar je kunt alle sporen scherp gebruiken.


Ja inderdaad daar hebben we in de klas nog een "bijna-discussie"over gehad met een lerares *wink at Marije*
Maar ik denk inderdaad ook dat het zo....

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 17:47

ach jah Mvr dekens is echt zo'n dresuurhuppelk*t die alles wat niet bij engels hoort naar de western afschrijft en vervolgens ook nog zegt dat wij paarden martelen.
maar dat doen springruiters volgens haar ook met een passoa . wat doet een zz ruiter dan?/
vaag mens.
maar sinds we dat aangegeven hebben bij de mentor zijn alle leraren opeens erg geintreseerd in de wester Haha!
beetje off topic
on topic.:
wat xono zegt. die wiletjes zijn kleiner dunner en scherper in de dressuur.