Ik red het niet 2 paarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Ik red het niet 2 paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-02 19:06

Huilen Huilen

Ik word er echt een beetje gespannen van dat ik 2 paarden moet doen. Ik ben iemand die altijd alles weet in te passen maar de enige manier waarop het past, is door Maddox minder aandacht te geven en dat wil ik niet. Maddox is heel erg gesteld op knuffelen en kroelen en dat vind ik nu juist zo heerlijk aan hem.

Sinds Bolivia weer op stal staat, gaat het ongeveer als volgt:
ik kom aan, zet Bolivia in de molen, zet Maddox in de molen.
Dan ga ik alle spullen voor beide paarden klaar zetten (voor Bolivia voer en water en voor Maddox zijn poetsspullen en zadel enzo). Dan haal ik Bolivia uit de molen en zet haar in de paddock. Dan pak ik Maddox en ga hem poetsen (vlug vlug), dan zet ik Bolivia op stal en ga ik Maddox zadelen en rijden of longeren. Dan zet ik Maddox weer terug op stal, geef hem zijn voer en ga snel naar Bolivia. Dekens goed leggen, beetje poetsen en dan is er al weer 3 uur voorbij en stress ik weer terug naar huis.

Ik vind het echt niet leuk zo. Ik zou het liefst willen dat iemand anders Bolivia doet, maar wie wil nou een ziek paard verzorgen dat je niet eens helemaal kan poetsen. Het enige is kroelen en in de molen en paddock zetten. En verder komen er vervelende klusjes bij zoals water geven en voer klaarzetten. Gelukkig doet Spirit Bolivia op dinsdag en vrijdag, dan heb ik namelijk les en red ik het echt niet.

Er hangen genoeg briefjes op het prikbord van kinderen, maar die kan ik toch niet de verantwoording geven om voer klaar te zetten en te zorgen dat ze lang genoeg uit haar box komt. Zoals ik het nu zelf doe, is ze er meestal een uurtje of iets korter uit en dat is al te weinig. Ik weet precies hoe het gaat, als iemand anders haar zou verzorgen dan zou ik haar er waarschijnlijk toch weer een 2e keer eruit halen.

Ik weet het even niet precies. Ik weet 1 ding zeker en dat is dat ze pas weggaat als ze weer helemaal gezond is. Morgen komt de veearts weer en het lijkt er nu toch op dat het rainrot is, dat is niet leuk maar wel goed te behandelen. Het zou ook verklaren waarom er tot nu toe weinig verbetering is opgetreden ondanks alle wasbeurten en Imaverol behandelingen.[/list]

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 19:17

Zeker een vervelend situatie, kan Spirit bolivia niet vaker doen? Anders zal je andere paardje het toch echt even met wat minder aandacht doen. Of een dagje niet rijden, in de weekenden wat langer (als dat mogelijk is)

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 19:36

Er is geen mogelijkheid om (eventueel tegen betaling?) het stalpersoneel in te schakelen? Dat zij bijvoorbeeld Bolivia in de molen/paddock zetten zodat ze haar beweging al gehad heeft als jij komt en je alleen nog maar hoeft te tutten? Water geven lijkt me ook zo'n klusje.
Geen idee op wat voor stal je staat en hoe de service daar is natuurlijk, maar misschien dat er iets te regelen is?

Nulla tenaci invia est via

Barb

Berichten: 12080
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 19:44

Wat Margreet zegt lijkt me ook een goede oplossing als dat mogelijk is en anders zou ik toch eens op het prikbord kijken of er niet een meisje tussen hangt wat toch oud genoeg is om de verantwoordelijkheid op zich te nemen (wat betreft voeren en dergelijke)
Een paard verzorgen gaat niet alleen om het rijden, althans bij mij niet
en zo zullen er nog wel meer mensen zijn!!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 19:52

Misschien kun je met een verzorgster afspreken dat ze Bolivia doet wanneer jij er bent voor Maddox zodat je een oogje in het zeil kunt houden. Als tegenprestatie kun je haar Maddox laten uitstappen of misschien 1 keer per week een les geven op jouw paard [nadat je zelf hebt gereden]

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-02 20:04

Het stalpersoneel geeft in principe ook water, ongeveer 3 x per dag. Maar altijd als ik kom zijn de emmers leeg en dan vul ik ze natuurlijk ook zelf bij. Dit is binnenkort wel opgelost want als het rainrot blijkt te zijn en geen schimmel dan kan ze naar een andere stal met gewoon een drinkbak erin.

Ik doe het voer juist zelf omdat er veel supplementen bij moeten en dat ging niet altijd goed. Ze krijgt ook 2 x 2,5 kg en ik vraag me ook af of dat wel altijd gegeven wordt als ik het niet klaarzet. Klinkt wantrouwend, maar dat is een lang verhaal.

Ik wil graag dat ze voldoende aandacht krijgt want wat heeft dat paardje nu nog op dit moment. Helemaal niks.

Het idee van Jippie zou op zich goed zijn alleen ik ben er op zoveel verschillende tijden (eigen bedrijf) dat ik dat niet van mensen kan verwachten.

Met Spirit gaat het heel goed, maar zij is ook afhankelijk van vervoer door haar ouders en ik kan niet verwachten dat haar ouders haar zo vaak naar stal brengen (en dan dus ook blijven wachten).

Ik heb misschien iets te weinig vertrouwen in het stalpersoneel m.b.t. in de paddock en in de molen zetten. Als het bijvoorbeeld regent, wordt ze dan met deken erin gezet etc.. Liever iemand die het met aandacht en liefde doet.

Kijk op zich is het niet ingewikkeld wat er moet gebeuren, alleen het lijkt me voor iemand wel saai om een uur naast de paddock en molen te gaan staan wachten totdat ze er lang genoeg uit is geweest. Een kind wordt dat snel zat en de mama van het kind ook denk ik Knipoog

Goh normaal ben ik niet zo van de problemen zoeken maar zoek ik gewoon een oplossing, maar ik wil hier blijkbaar zoveel dat het me niet lukt. Misschien hang ik wel gewoon een briefje op:

"Gezocht, verantwoordelijke verzorgster voor ziek paard. Knuffelen, poetsen, in de stapmolen en paddock zetten, voer en water geven en voor veel aandacht'

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

xxpinoxx
Berichten: 302
Geregistreerd: 11-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 20:09

Nou je kunt het misschien wel proberen. Misschien iemand van een jaartje of 15,16 ofzo. Nu heb ik een verzorgpony maar vroeger deed ik ook altijd graag klusjes voor de pensionklanten op de manege. Dat wordt je echt niet snel zat hoor!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 20:24

Manon 2 schreef:
Met Spirit gaat het heel goed, maar zij is ook afhankelijk van vervoer door haar ouders en ik kan niet verwachten dat haar ouders haar zo vaak naar stal brengen (en dan dus ook blijven wachten).


En als jij Spirit ophaalt (als dat uitkomt)? Dat zij zich bezig houdt met Bolivia terwijl jij Maddox doet en daarna breng je haar weer thuis?

Nulla tenaci invia est via

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 20:32

Manon 2 schreef:
Ik vind het echt niet leuk zo. Ik zou het liefst willen dat iemand anders Bolivia doet, maar wie wil nou een ziek paard verzorgen dat je niet eens helemaal kan poetsen.

Ik.

Ik zou graag willen dat ik haar iedere dag zou kunnen doen.. Ik weet niet of ik dat mag, maar ik haal het wel, op maandag dan net aan denk ik. Ik zit alleen inderdaad wel met het vervoer. Ik weet niet of mijn ouders iedere dag zin hebben om naar de manege te gaan.
Als ze geen schimmel meer heeft kan ik haar ook wel op donderdag doen, dan ga ik gewoon 's middags en blijf ik eten en dan 's avonds les.

Ik wil je graag helpen hoor! Zeg maar of je wilt dat ik haar vaker in de week doe..

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.


Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 20:52

Wat goed Spirit!
Mischien dat Manon je kunt ophalen op sommige dagen? Zodat jullie jouw ouders tegemoet komen?

Zoals ik het nu lees moet dit zeker weten zo opgelost zijn! Knipoog

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 21:59

kan je bolivia niet tijdens het rijden in de paddock laten staan? Scheelt weer een heen en weertje vlak voor het rijden en is ze er ook iets langer uit

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 22:56

Door jouw verhaal krijgen dit soort opmerkingen trouwens een wel heel wrange bijsmaak:
(kon me er toch al niet bepaald in vinden!)

[VMR] hoeveel verzorgster/bijrijders hebben jullie gehad
Zep schreef:
Ik begrijp nog steeds niet waarom mensen een paard nemen als ze vinden dat ze het zo druk hebben, dat ze er niet zelf voor kunnen zorgen. Ik ga er toch van uit dat je met de verzorging die een gemiddelde pensionstal je biedt, je met een full-time baan en 1 of 2 paarden goed uit de voeten moet kunnen.


Het zal je maar gezegd worden! Scheve mond

Even doorzetten Manon, er dient zich vast wel een oplossing aan!

Nulla tenaci invia est via

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 23:13

Manon,

Ik heb zelf een poosje twee paarden gehad en ik werd gek van het schuldgevoel. Ik had altijd het idee dat ik 1 van de 2 tekort deed.
Ik weet dat je Bolivia net weer terug bij jou op stal hebt maar zou het niet wat zijn om haar op een stal te zetten waar ze er in ieder geval overdag uit komt. Bij mij op stal, Leidschendam, komen alle paarden er in ieder geval een halve dag uit (met een groepje andere paarden). Ik weet zeker dat dat ook inderdaad gebeurd. Ik heb een poosje doordeweeks in Groningen gewerkt en dan wist ik zeker dat mijn paard wel elke dag beweging had gekregen. Dat was toch wel een prettig gevoel.

Groeten,

Astrid

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-02 23:16

Ik ga proberen om iets met Lisanne (Spirit) af te spreken over ophalen en wegbrengen, ik kom namelijk bijna langs haar huis dus dat is geen probleem. Ik blijf natuurlijk wel wat langer dan dat zij nodig heeft voor Bolivia maar dat lossen we wel op. Ik zou er super blij mee zijn.

En over de opmerking van Zep. Tsja ik vind niet echt dat ik een excuus nodig heb, maar ok daar komt ie: ik heb 2 bedrijven (waarvan 1 startend), een goede relatie die ik goed wil houden, vriendinnen, een zusje wat behoorlijk veel tijd kost, een oma in het ziekenhuis, een verhuizing op komst en nog wel wat dingen die ik vergeet.

Maar eigenlijk vind ik ook niet dat ik een excuus nodig heb. Ik wil het beste voor mijn paarden en voor Bolivia en voor Maddox zou het fijn zijn als ze meer aandacht krijgen. Bolivia blijft tot ze weer gezond is en daarna gaat ze naar een rusthuis. Ik moet er niet aan denken om 2 paarden te hebben, ik zou het niet volhouden.

Zoals bijvoorbeeld Mieke, met Toon en Kaminka, ik vind het echt knap, en zo zijn er hier wel meer.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-02 23:17

Polly schreef:
kan je bolivia niet tijdens het rijden in de paddock laten staan? Scheelt weer een heen en weertje vlak voor het rijden en is ze er ook iets langer uit


Helaas hebben we maar 1 paddock en willen andere mensen daar ook gebruik van maken dus dat werkt niet echt.

Oberon, helaas bestaan zulke stallen niet in de omgeving Rotterdam. Ik zou er heel blij mee zijn, maar aan de andere kant moet ik er ook niet aan denken om mijn paarden op 2 verschillende stallen te zetten, want dan red ik het helemaal niet meer.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 10:53

Ik moet je bekennen dat ik er ook heel erg aan heb moeten wennen, die twee paarden. Was zo gewend heel veel aandacht aan 1 paard te besteden, bovendien waren ze in het begin ook nog eens heel erg jaloers op elkaar als ik met 1 van hen bezig was. Dat voelt ook rottig.

In jouw geval met twee eigen bedrijven lijkt het me nog veel moeilijker. Ik trek om half vijf de deur achter me dicht, maar dat is bij jou natuurlijk niet het geval.

Een ziek paard heeft daarbij nog aardig wat extra verzorging en aandacht nodig en dan zie je je andere paard daar weer de dupe van worden.

Ik denk alleen dat je dit soort gevoelens een beetje aan de kant (nou ja) moet proberen te zetten, anders ga je er aan onderdoor en krijg je het idee dat wat je ook doet, het allemaal niet goed is.

Ik vind het fantastisch wat je voor Bolivia doet, je hebt het beste met haar voor. Ik hoop dan ook dat ze snel wat opknapt en dat de behandeling van de rainrot goed aanslaat. Dat zou al heel wat werk schelen.

Van Spirit vind ik het ook geweldig, dat zij zich zo voor jou en Bolivia inzet. Ik snap dat je het haar eigenlijk niet durfde te vragen, maar het siert haar dat ze het zelf zo graag wil. Dan moet daar toch een mouw aan te passen zijn?

Hou je haaks hoor Manon, het komt allemaal goed!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 13:16

Ik heb het nu ook wel een beetje hoor, ik was ook Polly alleen gewend maar doordeweeks komt daar ook de verzorging van Sharif bij. Normaal redt ik het makkelijk maar nu met mijn stage komt het voor dat ze 2 dagen stil staan.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 13:59

Ik zou haar er best bij kunnen doen 's avonds, maar waarom woon je nou niet gewoon hier in de buurt?
Succes, ik hoop dat je eruit komt met Spirit, die heeft haar hart op de juiste plaats.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 01:12

Als ik tijd had had ik je graag willen helpen. Ik vind het heel knap hoe je dit allemaal doet! Ik heb mijn school en 1 paard, en misschien binnenkort een baantje, maar dat is nog niet zeker...en dat lukt allemaal precies. Sluit allemaal perfect bij elkaar aan, maar om op dit moment 2 paarden te doen...dat zou net niet gaan lukken, heb ik het te druk voor. Helaas staat mijn paard ook niet om de meest makkelijke plaats om te bereiken. De laatste bus gaat redelijk vroeg, en met de brommer duurt het 45 minuten. Rotterdam is een kl*testad als je een paard of zelfs 2 paarden hebt Boos!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

boemel

Berichten: 8345
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 11:05

Ik zou het voeren gewoon zelf doen, dan weet je zeker dat het goed gedaan is. En verder een verzorger vinden voor een paar dagen per week. Je hebt dan voldoende overzicht en je houdt zelf toch weer wat tijd over.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 145 bezoekers