*'dood bot' na ernstige bloeding?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

*'dood bot' na ernstige bloeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-02 18:11

2 weken geleden heeft een van onze pony’s vastgelegen met rollen en hierbij een ijzeren strip geraakt wat een snee (circa 7 cm.) en een ernstige (hoofd)aderlijke bloeding heeft gegeven.
Ze is op de faculteit in Utrecht onder narcose gehecht en staat daar nog steeds, want het gaat niet goed met haar.

De wond is na het verwijderen van de hechtingen weer open (het bloedvat niet) en is erg ‘vuil’. Er komt o.a. bot-vocht uit de wond. Vorige week zijn er foto’s gemaakt en daar was (nog) niets op te zien. Nu denkt de arts in Utrecht dat er wel wat met het bot aan de hand is, i.v.m. het botvocht, hij denkt dat er bot aan het afsterven is.
Nu worden er vrijdag weer foto’s gemaakt, want ‘dood bot’ schijnt pas na 3 weken los te laten en op de foto te zien te zijn.

Wie weet hier meer over?



Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 19:19

Sorry, hier heb ik nog nooit van gehoord. Ik dacht dat bot sowieso dood was. Misschien kun je wat vinden op internet. Zoek eens bij Google Veel succes

giesam
Berichten: 485
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Ameland Ballum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 19:36

wat erg zeg! ik heb er eignelijk ook nog nooit iets over gehoord. veel succes er mee.

I love ya

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 22:20

Nou, ik weet er helaas wel iets van, bot kan weldegelijk afsterven wanneer het ernstig beschadigd is.
Daardoor verliest het zijn stevigheid.

In mijn ervaring betrof het bot van het bovenbeen, het been brak dus als een uitgedroogd luciferhoutje, en dat was helaas ook einde paard...Paard was 9 dagen daarvoor getrapt door een ander (mijn) paard, en heeft dus nog 9 dagen rondgelopen. Leek op het eind niet eens meer kreupel...

Het is een zeer ernstige zaak als bot zo aan het afsterven is. Ik hoop op het allerbeste voor jouw pony.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-02 22:23

In utrecht roepen ze maar, niets aan de hand, maak je geen zorgen maar inmiddels staat ze er al 2,5 week.

Het gaat trouwens om het bovenste deel van de pijp, aan de binnenkant van het l. achterbeen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 22:28

Als ze in Utrecht zeggen dat het meevalt moet je je niet meteen grote zorgen gaan maken. Hoe oud is het paard?

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-02 22:37

2,5 jaar.
Maar ze zijn daar erg vaag hoor, normaal gaan we naar Welling (Bosch & Duin) en voor pezen naar Van Schie (Wassenaar) en die zijn toch veel duidelijker.

De arts die haar nu behandeld is een broekie, niet dat leeftijd wat met hun kennis te maken heeft maar een arts van 50 heeft toch meer gezien dan een van 30. Ik zal niet zeggen dat ik het niet met ze eens ben, maar ik heb 2 weken lopen zeuren om een foto, wat ze daar absoluut niet nodig vonden, maar dus wel degelijk noodzakelijk was/is.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 22:40

De pony heeft nog jong bot, en het kan meevallen als de aangedane plek niet zo heel erg groot is....
Pony kan er misschien nog wel 100 % over heen groeien....

Jammer dat veterinairen wel een heleboel geld mogen kosten, zonder dat ze prestatie-plicht hebben.....

Kan je niet navraag doen bij voor jou beter bekende dierenartsen, eventueel zonder pony...misschien kunnen zij je geruster stellen?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-02 22:55

We zouden haar het liefst daar naar toe brengen, maar ze is te slecht om te vervoeren, dat is vragen om nog meer ellende.

Maar we zullen het zeker bij een van hun navragen, maar zonder de pony te zien wordt het denk ik toch lastig voor ze om antwoord te geven, ze hebben natuurlijk een reputatie hoog te houden en zullen hun collega-arts in Utrecht ook niet willen afvallen.
Vandaar hoopte ik dat iemand hier iets soortgelijks heeft meegemaakt.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 23:20

Ik denk dat ze een sekwester bedoelen: een stuk bot dat afsterft, een dikke schilfer die loskomt als het ware. Bot is een weefsel dat goed doorbloed is, en zeker leeft. Doordat het been zich continu hernieuwt herstelt dat wel hoor. Het probleem bij die universiteiten is dat ze niet altijd zo klantvriendelijk zijn. Probeer je daar een beetje over te zetten. Voor ernstige gevallen is het daar toch vaak het beste aangezien die mensen ook meer hele ernstige zaken zien, er studies over doen etc... Op die manier kan iemand van 35 al wel evenveel gezien hebben als iemand van 50 Lachen. Je mag er ook gerust in zijn dat de proffen wel de moeilijke gevallen goed opvolgen, achter de schermen dan. Ik zou niet twijfelen om m'n paardje naar een universiteit te sturen. Maak je maar niet te ongerust.

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-02 17:16

Bedankt Zannekin!

We zijn ook naar Utrecht verwezen door onze eigen arts omdat ze voor spoedgevallen de juiste mensen meteen beschikbaar hebben en het is natuurlijk op een zaterdag gebeurd. In de privé klinieken zijn er geen arts en 4 assistenten en een anesthesist aanwezig in het weekend.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 22:26

Vooral een jong paard is nog in de groei, dus ik zou maar vertrouwen op wat de artsen in Utrecht zeggen! Veel succes met je pony, het komt vast wel goed hoop ik voor je.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, Marigo, QuintyKelly en 13 bezoekers