moeite met doorzitten.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

moeite met doorzitten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-02 15:43

Heey.

Ik heb altijd best veel moeite met het doorzitten.
Als men paard lekker rustig loopt niet, maar zodra ze sneller gaat lopen dan hobbelle bobbel ik Tong uitsteken
Is niet normaal.
Vooral als ik moet aangaloperen....
Ik heb gehoord, dat je zonder beugels moet gaan rijden, doe ik ook vrij vaak, maar helpt niet echt....

Tips Verward

Priscilla

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *


Moonlover

Berichten: 1547
Geregistreerd: 25-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 15:51

Ik heb het ook, niet echt fijn en het ziet er niet uit daarom ga k meestal maar lichtrijden.. Haha!

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 16:11

Vooral goed ontspannen met je boven lichaam, je hakken uitdrukken, benen lang en proberen je zit te behouden door je bovenbenen aan te spannen.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 17:02

Je hele lichaam ontspannen...dit kan je het beste oefenen zonder zadel...gewoon je hele lichaam ontspannen en lekker laten hangen.

gewoon geen onderschrift :D

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 17:23

probeer die botjes in je kont in het zadel te voelen en span je niet aan want daar ga je alleen maar meer van hobbelen,dus lang maken en probeer je knieen niet aan te spannen maar juist te laten hangen

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 17:33

Ik heb heel snel dat ik met doorzitten mijn buikspieren heel erg span, daardoor blijft ik vri goed zitten maar je raar het al het gaat pijn doen.
Ontspannen en niet op teugels steun zoeken is de beste manier. Je kan ook de boom van het zadel vasthouden en dan overdreven achteroverhangen, als je eenmaal je evenwich hebt gevonden zoek je rustig de goed houding op, en dan kan je best iets achterover blijven zitten.

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 18:10

En zorgen dat je paard over de rug loopt.
Je kan zelf nog zo ontspannen maar als je je paard niet voorelkaar hebt kan je er nooit fatsoenlijk opzitten.


Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 18:48

Ik juist bijna altijd door, vind ik veel makkelijker. Ik denk ook dat zoals sjuimpje zegt je beter door kunt zitten als je paard zijn/haar rug goed gebruikt:)

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 19:05

Sjuimpje schreef:
En zorgen dat je paard over de rug loopt.
Je kan zelf nog zo ontspannen maar als je je paard niet voorelkaar hebt kan je er nooit fatsoenlijk opzitten.


Juist!! En nooit de bovenbenen aanspannen, anders ga je hangen en loopt je paard onder je vandaan en kan je geen fatsoelijke proef of iets rijden!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 22:00

Idd eerst zorgen dat je je paard voor mekaar krijgt. Max heeft geen rare draf, maar als meneer zn dag niet heeft en stug loopt te doen kan ik nog geen pas op m doorzitten!

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 22:06

Citaat:
Juist!! En nooit de bovenbenen aanspannen, anders ga je hangen en loopt je paard onder je vandaan en kan je geen fatsoelijke proef of iets rijden!!

Dit doe ik juis wel, maar niet zo dat ik ga klemmen.
Knien vooral laten hangen en niet aanspannen. M'n bovenbenen gebruik ik om mee te gaan in de beweging en mezelf goed in het zadel te houden.
Verder je buikspieren gebruiken, was ik nog vergeten. Van hieruit kun je de beweging controleren, in samenwerking met je rugspieren.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 22:22

Laat je paard inderdaad mooi over de rug lopen, dan is het al gelijk gemakkelijker om door te zitten. Ontspan lekker , maar zorg er wel voor dat je benen niet gaan klapperen natuurlijk.
Ligt het wel aan jou? Want ik heb een paard gereden die heel hoog opgooit tijdens de draf en dan is het errug moeilijk om te blijven zitten hoor!!! Of heb je dat bij alle paarden?
dan tja ... oefenen he!! En vooral ontspannen!!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 13:42

Aan de longe lukt het mij wel, omdat ik dan alles lekker kan ontspannen. Dan merk ik vaak wel dat ik last van mijn buikspieren krijg... Oftewel: als ik gewoon probeer door te zitten dan vergeet ik mijn buikspieren, als ik niet hoef te drijven en te sturen e3n ewoon kan zitten (met en zonder beugels) gebruik ik ze wel en zit het veel beter... Kleine stukje doorzitten en de rest blijven lichtrijden. Dan ga je minder spannen en je pony ook. Eerst langzaam beginnen en dan langzaam tempo iets opvoeren als het goed gaat. Weer steeds stoppen voordat het mis gaat.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 13:42

Je paard over de rug laten lopen.
een paard die gespannen is en z'n rug vast houd kan je idd niet goed op doorzitten. als je paard lekker ontspannen is hoort het lijkt me niet zo'n probleem te zijn.

ik vind lichtrijden juist veel moeilijker, maar 'vroeger' had ik ook weleens moeite met doorzitten.

quincy

Berichten: 221
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: oost-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 13:59

Hey, ik heb dat ook, niet echt fijn hé *LOL*. Mijn paard is een half draverke en ze heeft een hele vlugge draf. Wat ik doe is doen of ik western rijd hihi. Dus lange teugel met een hand vasthouden. Benen heel lang en dan rustig aandrijven in een drafje. Dan fantaseer ik dat ik westernrijd en voila ge blijft in uw zadel zitten. Ik doe dat en het werkt echt! *LOL* moet je ook eens proberen
doei!
xxx

i love quincy 4-ever Lovers superpaardje...

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 19:36

Eerst moet je paard over de rug lopen,
dan zal je zien dat het doorzitten veel makkelijker gaat!
Dat heb ik ook, ik ga pas doorzitten als Jamey over de rug loopt, anders kan het absoluut niet...

Succes ermee!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 21:34

hee, ik heb dus ook vaak last van dat ik op sommige pony's moeite heb met doorzitten. Ik hoor hier dus van vele zorgen dat je paard over de rug loopt. Ik ben niet zo'n verschrikkelijk ervaren ruiter, maar wat bedoelen jullie daar precies mee, en hoe krijg ik dat dan voor elkaar?

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 21:55

Het paard loopt over de rug als die nageeft (is iets anders dan aan de teugel/in de krul lopen) en daarbij zijn rug naar boven duwt. Hij gaat dus zeg maar actief zijn rugspieren gebruiken om jou te dragen, in plaats van dat ie zich laat inzakken onder jou gewicht. Dit is ook een gevolg van het ondertreden van de achterhand.

Dit is zoals ik geloof dat het is, vind het moeilijk om onder woorden te brengen... Als iemand me kan verbeteren...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-02 22:42

Ik geloof dat mijn paard wel lekker loopt, lekker door de rug enz...
Ik vraag het men lesgeefster eens.
Misschien heeft zij een goed advies

Bedankt

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 22:32

Je kan toch moeilijk van alle ruiters verwachten dat ze hun paard goed over de rug hebben. Wat doe je met beginnelingen ? Hoe veel jaren duurt het niet eer een ruiter in staat is een paard "over de rug" te laten lopen ? Sommige leren het nooit, maar dat wil niet zeggen dat ze niet kunnen "doorzitten". Ik zeg niet dat dit bij Fausti het geval is, ik wil alleen maar zeggen dat het paard niet noodzakelijk over de rug moet lopen, opdat wij er zouden kunnen blijven op "doorzitten". Aan de longe is inderdaad een prima idee, veel gevorderde ruiters nemen nog regelmatig "longelessen" om hun zit te verbeteren. Wanneer je los in de bak rijdt en je zit op het paard, zet je een beetje gelijk een pattatenzak, een beetje ineengezakt, benen goed los, een been links en een been rechts, nergens klemmen, door de zwaartekracht blijf je vanzelf op je paard zitten. Wat achterover hellen kan ook helpen in het begin, om de kadans van het paard beter te kunnen opvangen. Zonder stijgbeugels rijden of zelfs zonder zadel rijden zijn eveneens uitstekende oefeningen om het zitten te bevorderen !
Succes !

more with less

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 10:28

Weet je wel hoe de beenzetting in draf gaat? Ik vond het een stuk makkelijker toen ik eenmaal actief wist welk been nu omhoog zou komen. Als je wel netjes kan doorzitten als het paard net aandraaft kan je telkens het doorzitten bij het aandraven met één pas verlengen. Dus aandraven, 1 pas doorzitten, lichtrijden. Dan stap, draf, 2 passen doorzitten enz. Voor je het weet zit je een heel rondje netjes (en de overgangen zijn nog goed voor je paard ook! Knipoog )

succes!

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 12:10

Breng je zadel naar de zadelmaker, laat de naden opnieuw stikken, was je singel uit enz enz.. en klim er eens twee weken zonder zadel op! Je zult zien dat je zit als een huis! En dan wel alles doen he, stap draf galop, wijken, springen en gewoon door blijven trainen alsof er niets aan de hand is.. Pling Pling
Ik heb zelf ongeveer anderhalf jaar op een pony gereden die geen zadel had. En omdat ik geen zadel ga kopen voor paarden/pony's van een ander ging ik dus elke dag zonder zadel rijden. Ik heb alles gedaan, springen, crossen, bosritten, buitenritten, estafette, gewone training enz enz.. en nu kan ik toch wel zeggen dat ik doorzitten heel erg makkelijk vind

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-02 14:36

zonder zadel rijen dat kan wel, maar mijn paardje vind dat niet zo fijn, ik zelf ook niet *LOL* nogal een harde schoft Boos!

Aan het zadel ligt het ook niet, heb ik net......

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 14:43

kenomaxbe schreef:
Sommige leren het nooit, maar dat wil niet zeggen dat ze niet kunnen "doorzitten". Ik zeg niet dat dit bij Fausti het geval is, ik wil alleen maar zeggen dat het paard niet noodzakelijk over de rug moet lopen, opdat wij er zouden kunnen blijven op "doorzitten".
Succes !


Huh?? Bedoel je misschien ipv 'Faustie' 'Parouscha' ??
Want wat heb ik hiermee te maken , ik snap het niet goed!!

Verder : het paard moet niet over de rug lopen , maar het vergemakkelijkt het doorzitten wel.

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 00:37

Parouscha (het paard dus) loopt goed over de rug heen. Als ik er op rij heb ik absoluut geen probleem met doorzitten. Ik denk dat je idd je intructriece het beste om advies kan vragen, zij weet er vast wel raad mee. Ik wil ook les van haar Haha!

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+5


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers