teren ja of nee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Teren jullie de hoeven van je paard/pony?

ja,regelmatig
7 (11%)
nee
35 (57%)
ja, soms
19 (31%)

Totaal aantal stemmen: 61


Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

teren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-02 16:21

De een zegt JA de ander zegt NEE.
wat vinden jullie?

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty



KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 16:26

Ik doe nooit wat aan zijn hoeven. Alleen als ik buiten op grind ofzo heb gereden dan krab ik ze uit en als ik een modderig ritje heb gehad spuit ik ze af. Verder doe ik er helemaal niets aan, laat de hoefsmid 1 x in de 10 weken langs komen. Daar krijg ik altijd complimentjes van dat ie van die fantastische hoeven heeft Schijnheilig .

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 17:09

Nooit. Bij de fries alleen voor de sier, als hij voor de kar moet op een bruiloft ofzo:)

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 17:14

nee niet nodig, ik vet ze wel af en toe als de smid het zegt, of voor de mooi

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 18:10

teren is bedoeld om de zool van de hoef harder te maken. als jouw paard al een harde zool heeft moet je het niet doen. dan zou hij nog wel eens te hard kunnen worden. als hij te zacht is ong. 1 keer in de maand teren.
en ik krab de hoeven van mijn paard ook alleen uit als hij op grind heeft gelopen of dergelijken.
enne ?/ teren voor de mooi???
ik weet niet waar jullie die teer smeren? teer ohoort op de zool van de hoef en niet op de wand. daar moet je smeer vet of olie gebruiken (wat je wilt want iedereen heeft een ander middeltje) ik zelf smeer 1 keer in een half jaar een mengsel van azijn met olie op de hoefwand.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 18:21

Als de hoeven aan de onderkant wat zacht worden dan is teren goed, maar als je paard gewoon een harde zool heeft zou ik het laten voor wat het is en alleen uitkrabben.

28-09-2007
Nothing compares too you...

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 19:56

In principe vind ik het niet nodig.We rijden in het bos en daar is de grond altijd vochtig dus de hoeven krijgen genoeg vocht.En we rijden weleens door de zee en dat worden de hoeven schoon en gehard.
Ik heb dus niks van hoefspul nodig Haha!

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 19:57

Ik heb de hoeven van mijn paarden nog nooit geteeerd
Volgens mij is het ook niet nodig,ze zien er goed uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 20:01

nooit
teer is grote rotzooi en sluit de hele boel af.
Ik teer dus nooit uitmezelf, alleen als het aangeraden zou worden door de hoefsmid.
Hetzelfde geld met vet.

xxpinoxx
Berichten: 302
Geregistreerd: 11-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 20:02

Op de manege waar ik les, hebben ze een of ander paars spul uit een spuitbus, wat dezelfde werking heeft als teer. Erg handig!! Daar krijg je tenminste niet van die vieze handen van.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 20:10

xxpinoxx schreef:
Op de manege waar ik les, hebben ze een of ander paars spul uit een spuitbus, wat dezelfde werking heeft als teer. Erg handig!! Daar krijg je tenminste niet van die vieze handen van.


Het enige nadeel is dat je het paarse spul nooit meer van je handen krijgt!!!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 20:19

Ik gebruik alleen teer als ze echt zacht zijn.
En vet gebruik ik allen als ik wedstrijd/keuring heb of ik ben in een gekke bui dat hij eens netjes op de foto moet.

Maar verder gebruik ik nooit wat, hoe minder hoe beter.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 20:34

ik teer alleen in het winterseizoen als hij weer overdag in de modderplassen staat. Laatst kwam de hoefsmid en die zij ook dat ik alleen moet teren als ze erg zacht zijn. Bij die van mij was dat het geval.

Wodan en ik onderweg in de M2

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 20:54

Ik teer wel omdat Jamy vooral in het begin niet zulke goeden en harde hoeven had, ik teer zo'n beetje 1 keer in de 2 a 3 weken en altijd als ze naar de smid is geweest.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 00:31

Ik ben tegen teren omdat je met teer de bacteriën opsluit onder het teer.
Andere middelen moet je ook alleen gebruiken indien nodig omdat ze vaak heel agressief zijn.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 00:41

Nooit...teren en vetten zou ik alleen doen als me dit door hoefsmid aangeraden wordt. Verder onderhoud ik de hoeven goed door ze grondig schoon te maken, en af en toe met een sponsje helemaal schoonschuur, zodat ze weer goed vocht op kunnen nemen en soepel blijven. Vet sluit de hoef af van lucht en vocht.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 00:49

Tja, ik heb maar even geantwoord met Fayette in mijn gedachten: die heeft nog nooit een kloddertje teer of vet op d'r hoeven gehad. Ze heeft sterke hoeven en ik vind het niet nodig om er dan van alles op te gaan smeren (naast de smeerboel van die teerpot in mijn poetskist Boos! ). Mijn ex-vzpaard wordt echter minimaal 1 keer per week geteerd en ingevet (zijn hoeven dan he Knipoog ). Dit omdat hij juist zwakke hoeven (brokkelhoeven) heeft en we er in de loop van de tijd zijn achtergekomen dat hij op deze manier wat sterkere hoeven heeft. Dan zijn een pot teer en vet een stuk goedkoper dan allerlei voedingssupplementen. Fayette ga ik pas ondersmeren als de hoefsmid het nodig zou vinden, eerder niet.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 08:32

Nooit, geen vet en geen teer.

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 09:18

Teren doe ik alleen wanneer de hoefsmid aangeeft dat het nodig is. En hoefolie gebruik ik alleen bij speciale gelegenheden als mijn schimmeltje er op haar mooist uit moet zien, zoals bijvoorbeeld een keuring. Voor de rest hou ik het bij uitkrabben en schoonspuiten.

Die Hard Ijsselbokker #4
Montreux is my very own special friend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 09:56

Een gezonde hoef heeft geen vet en geen teer nodig. Ik doe alleen iets extra's als mijn smid me dat opdraagt (bv toen we Leo net hadden, toen had hij wat rotstraal en moesten we 3x per week teren en dat afbouwen).

De meeste mensen gebruiken het trouwens nog eens helemaal verkeerd ook, zowel vet als teer. Frusty

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 11:01

De smid teert de hoeven van Toon na het bekappen en beslaan. Verder doe ik er normaal gesproken niets aan. De laatste weken die hij in het weiland doorbracht was het gras erg nat en werden zijn hoeven erg week. Toon heeft erg nauwe stralen, dus ik heb er toen maar wat teer op gedaan.

Vetten doe ik nooit, daar sluit je de hoef mee af. Wel gebruik ik in de zomer wel eens Rainmaker van de Paardendrogist. Dat trekt vocht aan, wat een hoef soepeler maakt. Maar misschien is dit ook wel niet nodig.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 13:09

Nee, nooit gedaan. Ik heb het wel gekocht, maar het staat nu al twee jaar in de kast.

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 13:22

ben vorige winter met teerspray in de aanslag gegaan toen de smid merkte dat Tos zijn straal weker werd van het veel op de natte wei staan.
deze winter heb ik al weer wat preventief gesprayt...

vetten doe ik soms voor de mooi...
de smid levert Tos ook met gevette hoefjes Haha!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 14:18

Nooit vetten, nooit teren, is niet nodig en ik mag het ook niet van de hoefsmid, pas als hij zegt dat ik er iets op moet smeren doe ik het, ik houd er helemaal niet van om een hoef af te sluiten.
Het goed schoonmaken doe ik al rijdend door het zeewater Knipoog

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 14:40

Maximaal 1 keer per maand omdat Baduh wat gevoelig is voor rotstraal, verder vet ik ze 1 keer per week in, soms wat vaker, maar niet als het ijskoud is, want dan maak ik zijn hoeven niet nat.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Delaja, maessie, xSCWx en 179 bezoekers