Verzekeringen hoe en wat(buitenrijden enzo)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Verzekeringen hoe en wat(buitenrijden enzo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-02 19:30

Van mijn vader mag ik niet buitenrijden omdat we (volgens hem) er niet voor verzekerd zijn als er iets gebeurd.
Wij zijn gewoon WA verzekerd voor schade door huisdieren, vallen paarden hier ook onder?
En zo niet, is daar dan een speciale verzekering voor, zonder dat je een ruiterbewijs hoeft te halen?

robertus
Berichten: 80
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 20:02

ik zit in de keuken en mijn moeder (verzekeringsadviseur) zegt dat je paard daar ook ondervalt (wa) onder valt, als jullie ze echter bedrijfsmatig hebben NIET.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 20:15

Mijn pony's staan aan huis op ons eigen bedrijf. En ze zijn bedrijfs verzekerd. Maar misschien staan ze ook wel onder de gewone verzekering. Dan zijn ze dubbel verzekerd bij mij.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 20:24

Laiser heeft laatst iemand omver gelopen toen hij losgebroken was. Hij heeft toen de kleding van die persoon vernield. Dit heb ik bij de WA-verzekering gemeld en heb gewoon alles vergoed gekregen.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 20:53

Maximaal 5 paarden zijn standaard als huisdier verzekerd bij je WA. Ik ben 2 jaar terug -zonder koetsiersbewijs- met mijn pony en wagen gaan rijden. Ze kreeg der kuren, steigert, springt een meter of 4 naar voren en beland op de motorkap van een passerende auto. Ruim 2500 piek schade, maar ALLES is gedekt door de WA.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 02:50

een eigen paard valt onder je eigen WA verzekering...

een verzorgpaard niet....en dan begint de strijd....kon de iegenaar er wat aan doen...kon de ruiter er wat aan doen (=dus verhinderen) en weet ik wat allemaal niet meer....

En het wel of niet nodig hebben van een koetsiersbewijs is per gemmente verschillend, per landeigenaar verschillend (natuurbeheer bijv, veluwe) en per verzekering verschillend...en an weer icm eigen paard of paard van iemand anders...

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 09:36

Bij onze verzekering (Centraal Beheer) is een groot huisdier (mijn paard dus) meeverzekerd in de WA

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-02 13:39

Ok ik was dus nog vergeten te zeggen dat het paard niet op onze naam staat, maar wij betalen en verzorgen het paard volledig maar staat dus niet op onze naam...
Hoe zit het dan met de verzekering?

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 13:42

Denk dat je dan beter even je verzekering kan bellen, volgens mij geldt die WA alleen als het paard op jouw naam staat. Als je op het paard van een ander rijd, kan je ook vragen of de eigenaar wil vragen hoe het bij zijn/ haar verzekering geregeld is en anders moet je volgens mij toch echt eerst je ruiterbewijs halen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 14:00

Ik heb Yorghos verzekerd bij Amev Hippo en daar zit ook een wa verzekering bij. Ook heb ik mijn ruiterbewijs, dus ik ben dubbel verzekerd.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 14:06

Gaat het om schade die JIJ (al rijdend op het paard) aan een ander toebrengt? Dat is gewoon je WA.

Maar gaat het om schade die het paard (waar jij op dat moment toevallig op rijdt) veroorzaakt aan derden, dan is het de WA verzekering van de eigenaar.

In mijn schadegeval belde Centraal Beheer om te vragen wie de eigenaar van de pony was die het ongeluk had veroorzaakt (ik in dit geval), maar ze hebben nergens naar eigendomsbewijzen gevraagd. Dus mocht er iets gebeuren kan je ook altijd nog zeggen dat het JOUW paard is. Aangezien je er alles al voor betaald en dat evt aan kan tonen neem ik aan?

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 14:17

Een ruiterbewijs of koetsiersbewijs heb je nodig om in bepaalde gebieden te mogen rijden. Daarbij ben je dan daar verzekerd. Anders valt het idd onder je WA verzekering.