moeilijk ontspannen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ivonne
Berichten: 21
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: muiderberg

moeilijk ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-02 11:51

ik heb een paard die zich maar niet wil ontspannen !ik heb zo'n beetje alles geprobeerd.het enige wat nu doe is veel achtjes rijden en veel stelling vragen rechts om gaat dat nog wel maar links om lukt het me heeel soms.misschien komt het omdat de vorige eigenaar haar alleen maar met stoot teugel heeft gereden.ik hoop dat jullie me kunnen helpen!!!! Haha! Party!! Party!! Party!! Party!! Cool

ik ben zooo blij met IVONNE!!!!!!!!!


Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 11:55

Ik doe altijd eerst los rijden(stap, draf) 5 minuten. daarna ga ik even wijken, traver, stellingen(niet in een wending) en keertwendingen etc. ik merk dan goed dat ze daarna veel losser en ontspannender zijn.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 12:28

Probeer haar eens met de neus over de grond te laten lopen , goed voorwaarts-neerwaarts dus. dan zal ze wel ontspannen hoor.
Veel overgangen en tempowisselingen rijden , veel wendingen en stelling (maar niet te overdreven stelling , helpt toch niet).
En vooral : geduld hebben !!!
Je kan haar longeren met een slof of stootteugel , zodat ze dr rug moet gebruiken en ook weer met de neus over grond loopt.

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 15:14

Waarom wil je paard niet ontspannen - is ze (te) fris, is ze zenuwachtig, is ze rillerig, voelt ze zich niet op d'r gemak, heeft ze ergens last van, enz. enz. Er zijn zoveel oorzaken te bedenken waardoor een paard zich niet ontspant, dat je pas daarna kunt gaan denken aan de oplossing - en die moet dan passen bij het probleem. Meer valt er volgens mij op dit moment niet over te zeggen.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 15:40

Ik denk niet dat het verstandig is om met slof te longeren. Je trekt zo alleen zn hals in de krul en ze zal daardoor niet ontspannen.

Veel mensen proberen zo ook hun paard "aan de teugel" te laten lopen, terwijl het nageefelijk zijn, dit woord gebruik ik liever, vanuit ontspanning hoort te komen.

Ik zal ook proberen zoveel mogelijk overgangen te rijden. Misschien kun je eens kijken of het zadel nog wel goed past.

Veel succes.

Ook bekend als Kim20!

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 20:57

kim20 schreef:
Ik denk niet dat het verstandig is om met slof te longeren. Je trekt zo alleen zn hals in de krul en ze zal daardoor niet ontspannen.


Ik bedoel ook niet dat je het paard in de krul moet trekken. Zo zal ze inderdaad niet ontspannen.
Je stelt de slof gewoon los in, maar niet té los zodat ze dr rug nog wel moet gebruiken. Ze kan haar hoofd zo ook niet te hoog houden waardoor ze haar rug dus zou wegdrukken en niet ontspannen zou lopen.
De slof is hier dus eigenlijk een beetje een stootteugel.
Kijk maar eens in het topic [RT]Zwakke rug. Daar staat geloof ik beschreven hoe je een slof moet bevestigen (schiet me niet dood als het niet zo is!!)

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 23:05

Sluit me helemaal aan bij faustie. Daarnaast zou ik ook veel afwisseling zoeken in andere dingen zoals lekker cavellettiwerk en een buitenritje op zijn tijd. En van dat balken lopen worden ze alleen maar beter, ook een dressuurpaard. Het belangrijkste is dat je je paard fris houdt tussen de oren, dan komt de rest ook wel weer goed.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 08:03

Niet ieder paard is van nature zo gebouwd dat hij makkelijk het hoofd omlaag brengt [mischien bij jou paard ook]. Soms zul je wat extra trainingsuren moeten spenderen in het ontwikkelen van die spieren. Ik vind zelf een pessoa ideaal voor dergelijke paarden

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 13:58

Die van mij is ook vaak erg gespannen. Niet er bij willen zijn altijd ergens anders naar willen kijken enzo. Daarom longeer ik dus wel met een slof. Eerst is het nog even protets daarna geeft ze over en gaat ze lekker over de rug lopen. Veel overgangen maken en geruststellen met de stem. Zo houd ze ook aandacht. WAnt vaak als ze gespannen zijn is de aandacht ook niet bij jou.
Met rijden veel figuren rijden en oefeningen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 14:16

Veel gespannen paarden zullen niet ontspannen worden als je ze een slof aan doet, ook niet met longeren.
Misschien lopen ze dan wel met hun hoofd op de juiste plek maar ze blijven gespannen.

Als je met rijden op een gespannen paard zit, blijf zelf dan altijd kalm.
ook als hij dan ergens van opzij springt.
Zorg dat je dan ook optijd mee bent met je handen, wat een gespannen paard word alleen nog maar nerveuzer als je in de mond hangt.

Praat tegen hem, rij zelf brutaal naar voren, zodat je laat merken dat er niets engs.
Probeer hem zoveel mogelijk je hand naar beneden te laten volgen.
Geef hem ook de tijd om rustig een overgang voor te bereiden.

Dus hoofdzaak blijf zelf rustig en geef die rust door.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 14:21

runningkawa schreef:
Veel gespannen paarden zullen niet ontspannen worden als je ze een slof aan doet, ook niet met longeren.
Misschien lopen ze dan wel met hun hoofd op de juiste plek maar ze blijven gespannen.


Nee , ontspannen zullen ze nooit vanzelf doen , dat zeg ik niet. Maar een slof kan wel aanleiding geven tot de ontspanning. niet door ze dan in de krul te trekken , maar om hun goed vw-nw te laten lopen , de slof hangt er alleen maar om het paard te "corrigeren" als het hoofd te hoog komt.

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 14:25

Raar dat de gespannen paarden die ik kende alleen maar tegen slof of touwtjes tijdens het longeren in vochten.
er is dan helemaal geen ontspanning meer door dat vechten.
Ze verkampen alleen nog maar erger in het lijf.

Al die paarden heb ik er met geduld en rust door gekregen met rijden.
ook iets om over na te denken

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 09:34

Camilla heeft er ook veel moeite mee. Ze heeft een hele korte hals waardoor ze het moeilijk vind om hem te buigen.
Het scheelt natuurlijk wel dat ik haar zelf ingereden heb en dat ze niet is verneukt door andere mensen.
Wat ik altijd doe is gewoon op het begin er geen aandacht aan besteden. Heel veel figuren rijden en goed voorwaarts naar de hand toe rijden. Na zo eventjes gereden te hebben (duurt bij mij meestal een kwartiertje ongeveer) gaat ze wel toegeven. Ik speel dan wat door en dan komt ze naar beneden.
Als ik vanaf het begin er aandacht aan ga besteden is het net of ze haar kaken vastzet en krijg ik haar in draf met geen mogelijkheid naar beneden.
Suc6 ermee.

boemel

Berichten: 8269
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 13:11

Probeer je rijden rustig op te bouwen. Begin aan een wat langere teugel je oefeningen te rijden (Veel voorwaarts - neerwaarts) Veel slangevoltes met de bijbehorende stelling.
Als je gaat draven ook proberen de teugel op lengte te houden en wat figuren te rijden. Je paard moet netjes aan je hulp blijven, zonder dat je teveel van hem vraagt.

Pas als je het idee hebt dat je paard lekker los in zijn lichaam is, kort je 'm wat in en ga je meer van 'm vragen. Op het moment dat jij het idee hebt dat hij weer echt gespannen wordt, ga je weer terug naar de stap en even vrije teugel. Daarna weer langzaam oppakken.
Verder is het belangrijk dat je 'm goed uitstapt en daarbij probeert 'm zoveel mogelijk uit te strekken. Bij mijn paard helpt het erg goed. Ze is steeds onspannener, maar loopt ook nog niet met haar neus over de grond te stofzuigen. Dat blijft gewoon heel moeilijk met een gespannen paard.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 21:23

Probeer het paard zoveel mogelijk vwnw te rijden, maar niet te veel oefeningen rijden, als je dan toch oefeningen rijdt, heel ruime voltes en slangevoltes (korte wendingen zullen de spanning verhogen), ook niet teveel overgangen, (idem) Ontspanning krijg je door alles zo simpel mogelijk te houden. Gewoon rechtdoor vwnw en verder niets, zelf heel kalm blijven, tegen het paard spreken (kalmerend), zeker geen slof erop, daar ga je de spanning alleen maar mee opdrijven ! Vertaald de spanning zich door weg te rennen, zet het paard dan op een (grote) volte en blijf op de volte tot ze kalmeert .
Succes!

more with less

Ivonne
Berichten: 21
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: muiderberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-03 21:55

bedankt voor de reacties. alles wat hier staat heb ik jammergenoeg al eerder geprobeerd. mijn paard gaat wel een stuk beter, maar blijft zenuwachtig (opgefokt). ze loopt onder me uit (niet echt te corrigeren) ik ging bijna altijd op buitenrit en probeerde haar rustig te houden. nu doe ik het een tijdje in de bak, maar niks maakt verschil, wel jammer. iemand nog andere iedeeen? jullie kennen haar natuurlijk niet, dus das moeilijk. hals strekken doet ze niet, ze wil gewoon lekker galoperen. terwijl ze ook niet echt goed galopeert, want ze loopt totaal niet door haar rug. springen vindt ze leuk en kan ze goed, maar als ze door haar rug zou springen, zou ze het beter doen. ik had eerst een daleman zadel, lag goed. nu een pagony, ligt ook goed, maar maakt geen verschil.

ik ben zooo blij met IVONNE!!!!!!!!!

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:07

Ik heb verder ook geen tips voor je. Het is in ieder geval niet de bedoeling dat je de dingen die hier boven staan een paar keer probeert, maar dat je dit altijd blijft doen, vooral de overgangen.

Succes verder en ik hoop voor je dat er verbetering in komt.

Ook bekend als Kim20!

Ivonne
Berichten: 21
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: muiderberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-03 23:39

kim20 schreef:
Ik heb verder ook geen tips voor je. Het is in ieder geval niet de bedoeling dat je de dingen die hier boven staan een paar keer probeert, maar dat je dit altijd blijft doen, vooral de overgangen.

Succes verder en ik hoop voor je dat er verbetering in komt.

ik geef niet op met die dingen doen, maar er komt geen duidelijke vooruitgang en daarom dacht ik "misschien zijn er nog meer ideeen?"

ik ben zooo blij met IVONNE!!!!!!!!!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 07:23

Ik rijdt op het moment een paard dat ontzettend heet is en daardoor moeilijk wil ontspannen. Wat ik doe is het volgende; vanaf het moment dat ik erop stap blijf ik hem uitnodigen de hals te strekken en richting vwnw te rijden. Probeer jezelf niet teveel aan de teugels vast te klampen. Vaak is het namelijk zo dat ruiters met dit soort paarden, op het moment dat het paard versnelt, de teugels grijpen. Dit soort paarden worden teveel op de teugels gereden en dat is funest voor de ontspanning. Op zo'n manier zal het paard dus nooit ontspannen. Geef hem het vertrouwen dat ie "mag" zakken zonder dat jij meteen ingrijpt als hij zijn pas verandert.

Ik doe het zo met dit paard dat ik niet eerder wat meer contact vraag als ie niet volledig ontspannen vwnw gaat en in mijn tempo loopt zonder dat ik daar de teugels voor hoef te gebruiken. Blijf zelf heel rustig, check of je regelmatig ademhaalt, niet je tenen krult, of op je tanden bijt. Dit klinkt mischien maf maar een beetje spanning bij de ruiter slaat onmiddelijk over op het paard. Dus zorg dat jezelf absoluut relax en ontspannen op je paard zit.

In het begin zal je paard natuurlijk niet volledig onder controle zijn, maar blijf hem gewoon volgen met je zit. Ook als hij versnelt, blijf zelf relax en grijp niet meteen naar de teugels, maar blijf gewoon rustig lichtrijden. Ik neem aan dat je bak een hek heeft, dus hij kan toch nergens heen. Als jij zelf het volste vertrouwen hebt dat ie er niet vandoor gaat, zal ie het ook niet doen. Een beetje angst en wantrouwen de ruiter en het paard zal er wel vandoor gaan. Hij moet vertrouwen in jouw krijgen en leren op eigen benen te lopen. Ieder keer als ik voel dat ie toch te gespannen wordt, ga ik terug naar een halt en laat hem daar net zo lang aan lange teugel staan totdat ie weer rustig is. Ik las een hoop van deze pauses in. Soms zit ik wel 2 uur op dit paard waarvan ik in totaal bij elkaar opgeteld meer dan een uur heb stilgestaan of gestapt aan de lange teugel. Zelfs als ie lekker relax vwnw draaft ga ik afentoe weer even stiltstaan aan lange teugel, effe tegen hem praten, klopje op zijn hals etc. Geef het paard het idee dat jij alle tijd van de wereld voor hem hebt. Dat is namelijk echt belangrijk met dit soort paarden, neem er absolutt de tijd voor. Ook al ga je mij part een uur lang stap-halt overgangen doen, en een klein beetje sukkeldraf aan de lange teugel. Dan lijkt het mischien dat je paard niets heeft uitgevoerd dat uur, maar dat heeft ie wel. Je komt nergens met een gestressed paard dat ik de krul wordt getrokken en een uur lang flink wordt gewerkt. Echt die ontspanning is heel belangrijk. Niet teveel rommelen met het hoofd van dat paard. Desnoods rijd je gewoon eens een paar weken met de teugels alleen maar tussen je duim en wijsvinger. Als die ontspanning en het vertrouwen in de ruiter er eindelijk is dan kun je geleidelijk aan het werk een beetje opvoeren.

parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 12:37

Pril

Dat is ook mijn manier, tijden zo 'voor aap' gereden en pluk er nu de vruchten van. Tijden ook weinig mensen gekend die mijn rijstijl snapten. Mijn paard was/is oogt niet heet, maar spande zich ontzettend door achter de teugel te kruipen en zeer kort te bewegen. Beeld was mooi, maar absoluut geen juiste basis om de gangen, spieren etc. te verbeteren. Door haar zo vertrouwen te geven was ik ineens sprongen verder in de africhting toen we een beetje aan trainen toekwamen.
Ook een paard dat ontzettend hard in de mond was op die manier weer heerlijk te rijden gekregen, teugels los en op eigen benen laten lopen was bij dat paard ook een heel stuk effectiever dan wat voor hulpteugel dan ook.

Ivonne
Berichten: 21
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: muiderberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-03 11:39

heel erg bedank pril!!!
ik probeer het nu al een tijdje en het lukt al aardig,ze loopt al rustiger!!
want meestal als ik met lange teugel draafde scheurde ze de bocht om,ik wil niet zeggen dat ze het nu niet meer doet maar iniedergeval al een stuk minder!!!!!!

heeel erg bedankt groetjes Roos

ik ben zooo blij met IVONNE!!!!!!!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers