Wat zijn je rechten als koper?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Wat zijn je rechten als koper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-02 21:08

Als je een paard / pony koopt en deze bevalt je uiteindelijk toch niet zo goed als je gedacht hebt.
Maar er is geen sprake van een officieel stalgebrek en je was op de hoogte van de eigenschappen van het dier.
Bovendien had je een proefperiode van een week om te kijken of het met je andere pony klikte......
Hoelang heb je (rechtelijk) gezien de tijd om de koop ongedaan te maken na de aankoopdatum?

Wie heeft hier ervaring in of mee of weet er meer van?!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*



Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 21:16

Je kan de koop niet meer ongedaan maken. Alleen bij verborgen gebreken geldt er een termijn (die pas verlengd is dacht ik).

Het zou wel erg gemakkelijk zijn als je alles terug kan brengen wat achteraf toch niet zo bevalt. Voor de koper dan wel te verstaan, voor de verkoper zou het een ramp zijn.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-02 21:29

Dat is een opluchting.

Ik heb vandaag precies 6 weken geleden mijn E-pony verkocht (na heel wat nachtjes piekeren: ivm overgang naar paard).
Anderhalve week geleden belde de nieuwe eigenaresse op dat ze de koop ongedaan wilde maken.
ik zei dat dat zo maar niet ging.
ik had inmiddels net een paard aangeschaf en had niet het geld om haar terug te kopen.
Als reden gaf ze op dat ze gek werd van het op en neer lopen.
Onze E-pony is heel beweeglijk en hoe kleiner het oppervlakte des te meer ze loopt. Dit hebben we ook verteld toen ze haar kwamen uitproberen en zelfs de looppaden in de bak laten zien.
Ze beweert dat dit een (stal)gebrek is.
Ze had dus ook de pony een week op proef en mocht haar na een week zo terug brengen...maar toen was ze in de 12e hemel.....

Vandaar mijn vraag: kan zij eisen dat ik de pony terug moet kopen?

Het bureau van rechtshulp zei van niet, omdat in de koopovereenkomst staat dat de ene helft betaald wordt bij aankomst van het paard en de andere helft na een week mits ze goed met hun pony op kon schieten.

Toen ze nog een keer belde begon ze te dreigen (met advocaat enzo), dat ze de pony morgen voor de deur zou zetten.....ik heb heel erg spijt van de verkoop en snap niet dat ze om dat ene kleinigheidje (waar ze van op de hoogte was)ineens de pony niet meer wilt.....

Nu heb ik 1,5 week niets meer gehoord.....vind het zo rot voor de pony, ze waren zo blij met haar en wilden haar zo graag hebben. Het was gewoon een TOPpony......
Als ik het paard niet al had aangeschaft, dan had ik haar per direct naar huis gehaald!
Maar helaas heb ik momenteel niet de financiële middelen hiervoor.

Op en neer lopen in de stal / wei is dat trouwens een gebrek?
Verborgen is het zo wie zo niet, want ze wisten ervan. Als ze op een groot stuk staat, doet ze het ook niet.

Wie heeft raad / tips etc.

ik weet ook niet of ik ooit nog van ze hoor....vind het heel jammer, want ik had graag contact gehouden met de pony....

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 22:05

de koper is wel 18 of ouder?

Amor Vincit Omnia

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 22:06

Dit is altijd erg lastig vooral bij particulieren onderling. Er stond laatst nog in de Bit een artikel over regelgeving aangaande paardenverkoop, maar dit was vooral gericht op handelaren.
Het komt er over het algemeen op neer dat je als verkoper informatieplicht hebt (dwz je moet de koper informeren over bepaalde zaken). Aan de andere kant staat dat je als koper ook een informatieplicht hebt: je moet jezelf dus zo goed mogelijk op de hoogte stellen van tevoren.
Over het algemeen geldt dat een stalgebrek als koopontbindend kan gelden, evenals bijvoorbeeld mok.
Als koper is het altijd verstandig het paard klinisch te laten keuren (en bij een fyshiotherapeut!). Als verkoper ben je verplicht de koper zo goed mogelijk te informeren.
Probeer ook altijd te werken met koopcontracten.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 08:01

Ik geloof niet dat die mensen jou kunnen verplichten je pony terug te kopen. De afgesproken proeftijd is voorbij en er is geen sprake van een verborgen gebrek. Volgens mij hebben die mensen geen poot om op te staan.
Vervelend is het natuurlijk wel, dat je pony toch niet zo goed is terecht gekomen als je zou willen.

* To Belg, or not to Belg *

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 08:13

Ik sluit me bij Linda aan. Vooral voor je pony is het vervelend.
De nieuwe eigenaren willen haar teruggeven op basis van een BEKEND (!) 'gebrek'. Jij hebt ze hiervan vooraf op de hoogte gesteld en dus is het geen verborgen gebrek en geen reden om terug te brengen.

Heb je kwitanties van de betaling? Of staat er iets op papier wanneer je de pony verkocht hebt, voor hoeveel en over de proefperiode?
Zoja dan kunnen ze imo geen kant op.
Zo nee, ook niet, maar dan is het bluffen. Laat je niet intimideren!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 09:21

Dit is nou exact de reden waarom ik liever aan een handelaar verkoop...

Particulieren zijn in staat om bij nader inzien de kleur niet helemaal mooi te vinden en hem dus alsnog terug te willen brengen....je hebt ze erbij... Lips are sealed

Dit soort situaties vind ik lastig te beoordelen, ik vind het heen en weer lopen wel een gebrek, ik had hem zelf direct terug gebracht. Maar dat hangt wel een beetje af van de manier waarop. Is het angst, of staat dat dier het uit gewoonte (manie) te doen. In het laatste geval vind ik het zeker een gebrek. In geval van angst kan het weggaan, zou ik mee kunnen leven...


Aan de andere kant, je hebt het ze verteld. Dus gebrek of niet, zij zijn akkoord gegaan met de pony zoals die was. Je hebt immers niets achtergehouden, en toch wilden ze hem kopen. Daarmee vervalt volgens mij de rechtmatig hied van het terugbrengen op grond van juist dat gebrek.
Kijk zou de pony ook per ongeluk ergens spat hebben, dan is het een ander gebrek. Dan mogen ze hem binnen 6 weken wel terugbrengen. En dat jij dan toevallig al een ander paard hebt gekocht, daar hoeven zij dan ook geen rekening mee te houden. dat is weer jou probleem.

Maar terugbrengen op grond van het gebrek waar zij voor aankoop al van op de hoogte waren (dus het is geen verborgen gebrek), lijkt mij onrechtmatig. Dar zou ik niet aan meewerken als ik jouw was.

Tip: gaat dit lastig worden, handel dan niet alles mondeling of telefonisch af, maar bevestig jouw kijk op de situatie schriftelijk. sta je een stuk sterker!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-02 20:16

Dit alles staat ook in de koopovereenkomst.

dat de helft betaald wordt bij ontvangst van de pony en de andere helft na een week mits de pony het goed kon vinden met hun andere pony. En dat ik per (geloof) 3-11 niet meer verantwoordelijk voor de pony ben.

Maar de termijn van 6 weken is zondag verlopen...., dus kunnen ze eigenlijk niets meer maken?

Iedereen was erbij (ook hun ponyverzorgster) toen verteld werd van haar looplust.
Ze kan er niet tegen om vast te staan op stal....maar dat zou ze bij hen ook niet hoeven....althans dat zeiden ze. Maar ze zetten haar dus toch vast.

Grrr....dacht dat ze bij particulieren in goede handen was!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 23:25

Volgens mij heeft ze geen enkel recht om te eisen dat jij hem terug moet nemen.
Ze heeft hem op proef gehad en toen was dat ook zichtbaar en ze heeft ook de kans gehad om een deskundige te raadplegen in die tijd.
Als zij daarin in gebreke is gebleven dan is het haar fout.
Ze heeft kunnen zien wat ze kocht heeft hem uit kunnen proberen.
Wel jammer dat het zo moet gaan.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-02 20:56

Ik vind het ook heel spijtig dat het zo moet gaan!
Zeker omdat ik heel erg heb zitten twijfelen of ik haar wel of niet zou verkopen. De advertentie heeft dan ook maar heel even op internet gestaan. Ze belde toen de advertentie al meer dan een week verwijderd was. We hadden toen eigenlijk besloten om haar te houden.
Maar omdat haar zo dolgraag wilde hebben....en zo'n goed tehuis kon bieden !(hebben een boerderij met heel veel land, alleen voor de pony's hebben ze maar een klein stukje)
Zo zie je maar weer....vaak zijn dingen anders dan ze lijken!
Weet nu wel dat als ik ooit een pony verkoop of zelf koop een waterdicht koopcontract opstel, zodat ik niet al die trammelant mee moet maken.

Bedankt voor de reacties.
Heb tot op heden niets meer van haar gehoord!

Kan ze überhaupt na 6 weken nog een rechtzaak of zo tegen mij beginnen? (daar dreigde ze toen aan de telefoon mee)

Op de ponyclub waren ze allemaal weg van haar (heeft ze hier in geuren en kleuren verteld).....dat ze dan een ander goed tehuis voor haar zoekt!??

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131848
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 21:17

Jammer dat het allemaal zo gelopen is.
Zeker omdat je zo lang getwijfeld hebt over het wel of niet verkopen van de pony, en uiteindelijk overstag bent gegaan omdat je juist het idee had een superadres voor haar gevonden te hebben.

Imo. is het "gebrek" dat je beschrijft absoluut geen reden om de koop terug te draaien.
Ook heb je de koper uitdrukkelijk verteld dat je pony de gewoonte had om heen en weer te lopen.
Naar mijn idee is er ook niets mis mee, het is hooguit een minder leuke eigenschap, niet meer en niet minder.
Ponies lopen nu eenmaal, als je daar niet tegenkunt dan kun je beter een schildpad kopen Knipoog
En ja, de ene pony loopt meer dan de andere, dat is zeker waar.

Zou het niet zo kunnen zijn dat ze de laatste weken (vorst, gladheid etc.) wel erg geconfronteerd is met het feit dat een dier veel beweging en verzorging nodig heeft ?
In deze tijd van het jaar hebben paardeneigenaren het best zwaar, en er zijn altijd mensen die juist dan de verzorging opbreekt.

Rechtzaak ?
Zou ik me zeker niet druk om maken, volgens mij heeft ze geen poot om op te staan !

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 22:37

Als er binnen 6 weken een verborgen gebrek boven water komt ben je wettelijk verplicht de pony terug te kopen. daarna valt er niets meer aan de koop te doen.

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 10:49

Volgens mij bluffen ze alleen maar. Het feit dat je nu al een tijdje niks meer gehoord hebt van ze zegt ook wel genoeg lijkt mij.

Laat je iig niet gek maken, ze willen de koop ongedaan maken om iets wat ze wisten VOORDAT de koop gesloten was. Ze hebben idd geen poot om op te staan!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 12:47

je kan het ook omdraaien. blijkbaar geef je toch veel om de pony. waarom neem je die dan niet terug? het is toch niet fijn te weten dat het nu bij mensen staat die er blijkbaar niet blij mee zijn, met alle consequenties van dien. ik zeg niet dat je het moet doen, maar misschien wel iets om over na te denken.

Amor Vincit Omnia

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 12:52

er bestaat wel een wettelijk vastgestelde periode, maar weet uit m'n hoofd niet hoe lang die is (en heb m'n wetboeken hier niet Lachen ) , ik weet dat die periode bij consumentenkoop vrij lang is, maar dat is hier niet het geval.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 12:53

het is trouwens geen verborgen gebrek

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 13:36

SuperPepeijn schreef:
je kan het ook omdraaien. blijkbaar geef je toch veel om de pony. waarom neem je die dan niet terug? het is toch niet fijn te weten dat het nu bij mensen staat die er blijkbaar niet blij mee zijn, met alle consequenties van dien. ik zeg niet dat je het moet doen, maar misschien wel iets om over na te denken.


Daar zat ik ook aan te denken. Wat gebeurt er nu met de pony? Naar 'n manege, in de handel?

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 19:38

Laat ze maar lekker en rechtzaak beginnen tegen je!, die verliezen ze zeker, en dat gaat ze een hoop geld kosten. Laat je niet intimideren, en laat ze maar praten.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 19:42

maar ik zou ondertussen wel even juridisch advies inwinnen.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-02 22:18

superpepijn.....

dat vind ik nou juist zo erg!
als ik het geld had......zou ik me geen moment hoeven druk te maken, dan had ze allang weer hier terug gestaan!
Maar financieel gaat het gewoon niet......
Bovendien denk ik niet dat ze haar verkopen..... die vrouw reageert heel wsselvallig. Ze vroeg zelfs, voordat ze zo dreigend belde of ze er gewoon niet naar moest kijken (het lopen van de pony) want haar man had ook gezegd dat ze zich niet zo moest aanstellen en als die pony graag wilde lopen....dan keek zij maar de andere kant uit als ze daar nerveus van werd.

Zucht.....het blijft steeds in mijn achterhoofd spelen, maar ik zal het op de een of andere manier los moeten laten.....


Mijn eerste reactie was: ik haal haar direct terug!
We hebben dagen zitten piekeren...., maar de stal is ook al bezet....het geld heb ik niet. Heb net ook nog een lening afgesloten om een auto te kunnen kopen. Dagen heb ik nagedacht en wakker gelegen, maar moest realistisch blijven.....het ging gewoon niet!

Ik hoop dat het gewoon een vlaag is geweest, een soort opwelling en dat ze nu toch weer tevreden met haar is.

Bedankt voor jullie reacties!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: colunder, MarjanB en 44 bezoekers