Vitaminestoot; doen of niet doen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131844
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Vitaminestoot; doen of niet doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-02 18:07

Ik heb van diverse mensen het advies gekregen om m'n paardje een vitaminestoot te geven.
Hij krijgt goede uitgebalanceerde voeding, maar heeft in de winter de neiging om wat depri te worden.
Er is me verteld dat een vitaminestoot hier verbetering in kan brengen.

Hebben jullie dit weleens gedaan ?
En welke merken / samenstellingen zijn aan te bevelen ?

Alvast bedankt voor de tips !


rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 19:26

Ik heb mn paard wel eens een vitaminestoot geven..omdat ze niet dikker wouw worden nadat ze hem gekregen heeft is ze dikker geworden.maar of het werkt bij depri...daar moet je zelf achterkomen Tong uitsteken

http://www.stalmaasdijk.nl
When freedom is just a ride over the hill


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 19:26

Diverse mensen.... Hmmmmm..... Persoonlijk vind ik de mening van m'n veearts belangrijker dan die van 100 willekeurige mensen.
Waarom overleg je het niet gewoon even met je VA?

Ik kreeg vorig jaar van de VA het advies om het bij 1 van onze paarden wel te doen. Begon mest te eten, en ik kreeg het advies een wat rijkere biks te gaan voeren en een vitaminestoot te geven. Als dat niet zou helpen zouden er even bloedmonsters genomen worden. De andere biks en vitaminestoot bleken echter afdoende.
Ik weet nu echter niet wat geholpen heeft, de biks, de vitaminespuit of de combinatie van beiden.
Het merk weet ik niet meer, gewoon van de veearts, was niet idioot duur en gewoon op voorraad. Iets van 16 piek ofzo geloof ik.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 20:57

Ik geef die van Equivital wel eens, heb verschillende paarden er erg van op zien leven. En kan weinig kwaad, dus waarom zou je het niet proberen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 20:59

Zolang de R in de maand is krijgen mijn beide paarden eens per maand een vitaminestoot. Goed doseren (kijk op de bijsluiter) en er kan verder niets gebeuren. Ik geef idd die van Equivital.

Je suis Charlie.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 21:11

Ik heb ook weleens veulens equivital gegeven, gewoon preventief toen ze in het najaar van de merries af gingen.
Het helpt ze prima op weg.
Ook als een pony een verminderde weerstand had, heb ik het weleens gegeven.....prima spul.
ben er tot nu toe zeer tevreden over!

Maar of het tegen depressie helpt?!denk het niet....tenzij het met de weerstand en conditie van het paard te maken heeft.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 09:31

Een gezodn paard kan zonder 'stoot', een ziekig paard vaak ook wel.

Veel beter lijkt me het de vitamine-aanvulling op een regelmatige basis te geven, ipv zo'n 'stoot'. Daar kan ik het nut niet van inzien, is zo tijdelijk..Ben ook altijd een beetje bang dat het in 1 klap de voedingsbalans over de kop gooit....
Ik heb door vakmensen vaak horen zeggen dat het een soort modeartikel is, de fabrikant speelt op deze manier in op de wens van de paardenhouder het allerbeste voro zijn paard te willen. die kiest dan op basis van sentiment en niet op basis van kennis. Mensen met kennis kiezen niet voor de vitamine stoot (tenzij medisch gewenst, vraag dus je dierenarts eerst!).

In jouw geval kan je eens proberen of Licosan Forte van Lieve kan helpen. dat is homeopatisch en je geeft het een beetje per dag. Daar heb ik wel verschillende paarden van zien opknappen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 15:08

Bij mij iedere maand met een "R" erin!!

Kan geen kwaat en heeft alleen maar baat.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131844
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-02 16:12

Bedankt voor jullie reacties !

Sonja, je hebt helemaal gelijk hoor, "diverse mensen" is een ruim begrip.
In mijn geval ging het om onze hoefsmid, hij kent m'n paard goed en heeft er imo. een goede kijk op (lees; eigenlijk heb ik er meer vertrouwen in dan in de DA, die ziet mijn paard maar 1x per jaar voor de inenting).
Verder ook nog wat adviezen gehad van mensen waar ik veel vertrouwen in heb en die mijn paard goed kennen, dus vandaar dat ik het toch serieus genomen heb.

Voor de zekerheid heb ik toch maar even de DA gebeld om te vragen wat de evt. risico's kunnen zijn.
Dat schijnt allemaal wel los te lopen, en ook zijn mening was "probeer het eens, helpt het niet dan heb je pech gehad".
Inmiddels heeft meneer z'n overdosis gekregen Knipoog (Equivital, bedankt voor de tips ! ) en ik zal jullie op de hoogte houden of er resultaten zijn !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 16:47

Oscar, als jij net zo'n fijne smid hebt als ik, volg dan zijn advies gerust op. Die van mij heeft er ook veel kijk op.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131844
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-02 21:30

Sonja schreef:
Oscar, als jij net zo'n fijne smid hebt als ik, volg dan zijn advies gerust op. Die van mij heeft er ook veel kijk op.


Gelukkig, ik ben niet de enige die er zo over denkt Knipoog
Die beste man heeft zoveel verstand van paarden en heeft me al vaak zo goed geholpen, daar kan onze DA echt niet tegenop !

Vaak kijken mensen me een beetje meewaardig aan als ik een vraag / probleem heb, en ik zeg dat ik de smid even bel om raad.
"Maar hij heeft toch niks aan z'n hoeven ? Verward "
Nee, dat niet, maar hij weet wel waar hij over praat Knipoog Haha!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 22:19

Myrthe (Tiko) deed dit ook wel eens zo nu en dan. Als hij in een dipje zat, of wat glans verloor/dun werd/enthousiasme verloor. Het werkte wel, in elk geval eventjes..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 22:22

Als je verder geen ander supplement o.i.d. voert kan het iig geen kwaad...
Of het geld weggooierij is kom je dan pas later achter.

Ik persoonlijk ben wel gecharmeerd van dat goedje van de paardendrogist ben nu alleen even de naam kwijt, is iets wat je in de winter een maandje als kuur kunt geven.
Bij mij is er eentje toen goed van opgeknapt... Maar hij kreeg toen ook lijnzaad en zonnebloemolie, dus weet ik nog niet of het nu dat kuurtje of niet was Knipoog

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 22:43

Ik gaf mijn paard ook extra vitamines omdat ie sloom werd en niet in zn vel leek te zitten in de winter. Weet zo niet hoe het heet maar zit in een grijze emmer met groene deksel. Dit was het enige wat ik bijvoerde en wat lijnzaad toendertijd nu niet meer en voer ik alleen cojosololie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jos_1 en 31 bezoekers