*prikkeldraadwond (en eigenaar?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-01 22:43

Een van mij verzorgpony's( ruin sinds 2 dagen van 2 jaar) is in et prkkeldraad gekomen heeft daar nu een hele pijnlijke wond bij zn recherachterbeen volgens mij is zn linkerachterbeen ook niet helemaal goed maar hij laat zich niet vangen. Er zit wel iets op(blauw spul) maar heeft hij geen tetanus prik ofzo nodig? het is een echte diepe wond de eigenaar spuit hem alleen af en dat sp[ul erop verder niets wat vinden jullie
sorry voor alle typfouten

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 05:28

Blauwsel is troep, hechten kan niet meer en als ze 2x per jaar ingeent worden hoop ik dat de tetanusprik nog werkt.
Het enige wat jij denk ik kan doen is tempen, om te kijken of hij geen koorts krijgt.

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 05:34

Als ie al een tetanusprik heeft gehad, dan werkt het, of 5 jaar of 10 jaar, dat laat ik even in het midden. Daarbij, als de eigenaar het een paar keer per dag afspuit, dan blijft het in ieder geval goed schoon.
groetjes...

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-01 08:49

Hij heeft dus geen tetasnusprik gehad!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 10:48

Dan moet hij wel een tetanusprik hebben!!
De dierenarts heeft mij de gevolgen van tetanus uitgelegd een tijd geleden en het kwam er op ener dat ze dood gaan en dat er aan het hele proces niks te doen is.
Ik zou als een gek die eigenaar aanzetten en als die het niet nodig vind (mijn paardje heeft ook zo'n eigenaar, ik niet hoor) hem proberen te vangen, zelf een dierenarts bellen en het desnoods zelf betalen. Hoewel de eigenaar het natuurlijk zou moeten doen.
Sterkte

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 13:01

Jemig wat vervelend. Ik zou het erg in de gaten houden of het niet dik wordt/vocht ophoopt of gaat ontsteken. Vooral als hij in de wei staat en er vliegen bij kunnen komen loop je dat risico, prikkeldraad kan ook inwendige beschadigingen veroorzaken. Lijkt me een typische vraag voor de DA Offereins! Verward

allegria
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 07:34

ho ho blauwsel is geen troep! het is gewoon een jodium die bij diepe wonden vaak beter werkt dan acederm een tetanus injectie is zeker aan te raden maar waarschijnlijk ben je er nu te laat mee omdat dat zo snel mogelijk gezet moet worden is de pony nooit eerder geent als dit wel zo is hoeft er niet perse wat aan de hand te zijn ik zou wel de da laten kijken want prikkeldraad wonden aan benen genezen over het algemeen erg langzaam (ken een paard dat 11 maanden heeft stilgestaan door zoiets) ik wens je veel succes greetz suus

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 10:48

Ik zou de dierenarts toch is laten komen kijken en de pony heeft zeker een tetanus prik nodig en mischien antibiotica,mijn paard Lovers heeft vorig jaar ook in de prikkeldraad gehangen toen heeft hij verschillende spuiten gehad(verschillende dagen achtereen)en hij moest antibioticapoeder innemen! groetjes Lientje

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 10:52

Citaat:
Op 2001-06-26 07:34, schreef allegria:
ho ho blauwsel is geen troep! het is gewoon een jodium die bij diepe wonden vaak beter werkt dan acederm een tetanus injectie is zeker aan te raden maar waarschijnlijk ben je er nu te laat mee omdat dat zo snel mogelijk gezet moet worden is de pony nooit eerder geent als dit wel zo is hoeft er niet perse wat aan de hand te zijn ik zou wel de da laten kijken want prikkeldraad wonden aan benen genezen over het algemeen erg langzaam (ken een paard dat 11 maanden heeft stilgestaan door zoiets) ik wens je veel succes greetz suus


Het is wel een feit dat wanneer je in een wond blauwsel smeert er daarna niet meer gehecht kan worden.

Het beste is om in zo'n geval de wond uit te wassen met koud stromend water.

gr Suzanne

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 23:11

Citaat:
Op 2001-06-27 10:52, schreef Sjuimpje:
Citaat:
Op 2001-06-26 07:34, schreef allegria:
ho ho blauwsel is geen troep! het is gewoon een jodium die bij diepe wonden vaak beter werkt dan acederm een tetanus injectie is zeker aan te raden maar waarschijnlijk ben je er nu te laat mee omdat dat zo snel mogelijk gezet moet worden is de pony nooit eerder geent als dit wel zo is hoeft er niet perse wat aan de hand te zijn ik zou wel de da laten kijken want prikkeldraad wonden aan benen genezen over het algemeen erg langzaam (ken een paard dat 11 maanden heeft stilgestaan door zoiets) ik wens je veel succes greetz suus


Het is wel een feit dat wanneer je in een wond blauwsel smeert er daarna niet meer gehecht kan worden.

Het beste is om in zo'n geval de wond uit te wassen met koud stromend water.

gr Suzanne

juist suzanne !!
ik heb e.h.b.o. gehad en het is echt zo Schijnheilig

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 22:52

Er zal van deze wond een lelijk litteken overblijven. Als de eigenaar zou willen zou je opp korte termijn het paard meoten vangen en verdoven. Dan de wond schoon snijden, opfrissen en eventueel hechten. Gezien zijn eerste reactie denk ik echter niet dat de eigenaar dit zou willen laten doen.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 17:58

Sunny heeft ook een prikkeldraad wond gehad,
je kan het het beste eerst afspuiten met een goede harde straal maar wel iets boven de wond.Het is goed als de wond weer opengaat en het weer gaat bloeden,dan bloed het vuil er namelijk uit.LAAT HET OPDROGEN en doe er jodium of acederm op.

Liefs,
Shalane