zo sterk!!(springen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

zo sterk!!(springen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-02 15:04

gister had ik springles(zie:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=90613)
leroy was zo sterk!enkele hindernissen doet hij heel rustig, hand galopje, maar parcours... Lips are sealed hij springt wel alles, alleen het tempo ligt een beetje erg hoog..iedereen zei dat het er niet zo gek uit zag ofzo maar ik voelde me alsof ik in een achtbaan zat zo hard gingen we..het voordeel was wel dat ik geen kans had om bang te zijn..(ben eigenlijk bang met springen..)alleen het sturen ging een beetje moeilijk..haha.
zondag heb ik wedstrijd dus als iemand nog tips heeft..
ik moet in ieder geval niet een extra volte gaan rijden, dat doe ik namelijk altijd, moet ik echt aan denken..

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 15:28

Het is toch geen probleem als je paard er netjes heel erg snel doorheen gaat...zolang hij maar niet alles om gooit.
Gipsy gaat er ook ontsettend snel doorheen...een ander bit is ook niet echt een oplossing....gewoon laten gaan!

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 17:56

Ik weet niet hoe hij verder springt, maar mijn oude pony liet ik altijd een beetje in zijn eigen tempo lopen in een parcours. HIj wilde ook altijd zo hard, en hoe meer ik hem inhield, hoe harder hij ging en hoe meer eraf lag. Succes in ieder geval ermee.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 18:29

Hier herken ik erg veel in. Ik heb net zo'n pony. Meestal laat ik hem een btje gaan, want meestal als ik eraan ga zitten kl*ten komt hij niet uit.
Een voordeel is dat je bijna altijd 1e wordt (tenzij hij opeens weigerd, wat hij verder nooit doet, zoals bij mij wedstrijd).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 20:11

Veel ruiters vinden voor hun gevoel een parcours in een handgalopje lekker aanvoelen.
Maar meestal is dat voor het paard te zachtjes.

Een flinke arbeidsgalop is veel beter. ( lees geen race galop)
Voor je gevoel geeft dat een race gevoel maar hoeft niet altijd zo te zijn.

Je paard kan vanuit dat flinke arbeidstempo ook netter bij de sprong komen.
Omdat hij vanuit dat arbeidstempo met gemak wat sprong kan verliezen zonder daarbij stil te komen staan, maar hij kan ook nog met gemak wat verruimen.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 22:18

Handgalopje is idd een beetje traag hoor , hoewel het mogelijk is.
Maar ik heb ook eens met een paard gesprongen dat wel erg snel ging. Dat wordt dus wel gevaarlijk , want dan springen ze niet erg gecontroleerd en als je dan hoger gaat springen ( vanaf 1m10 ofzo) kunnen ze erg gemakkelijk vallen.
Probeer misschien een martingaal , of houd hem een beetje tegen een paar meters voor de sprong. Vlak voor de sprong laat je hem vanzelfsprekend losser.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-02 11:42

ja, ik snap ook wel dat we niet in een handgalopje hoeven, dat probeer ik ook zeker niet.
maar het probleem is dat hij zo hard gaat dat ik ten eerste geen controle meer heb, en dus ook bijna niet meer kan sturen, en ten tweede viel hij vrijdag zelfs bijna in een bocht.
zodra de lijnen een beetje lang zijn en de bochten niet te scherp gaat het wel, dan heb ik veel tijd om hem terug te nemen, maar zodra je na de hindernis meteen de bocht om moet en dan weer springen dan gaat het dus niet..

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 13:15

Zolang je geen controle over hem hebt , zou ik zeker niet denken aan wedstrijden. Zorg er eerst voor dat hij beheersd en gecontroleerd springt.

Trucje : Je galoppeert aan en doet net alsof je gaat springen , maar 1 meter voor de sprong moet hij stilstaan. De eerste keren zal dat niet lukken , maar probeer gewoon rustig opnieuw. Als dat goed gaat, doe je net hetzelfde , maar ipv hem helemaal stil te zetten laat je hem weer gaan als ie bijna stilstaat. Ik heb het ook zo opgelost en dat paard springt nu rustig en gecontroleerd.
Ik weet dat er velen zijn die tegen stilzetten zijn omdat je het paard dan zogezegd leert weigeren. Dit hangt echter van paard tot paard af , dus proberen kan geen kwaad!

Succes!!!

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 18:06

Wat soms ook hept is veel in-uitjes springen

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 18:21

Faustie schreef:
Ik weet dat er velen zijn die tegen stilzetten zijn omdat je het paard dan zogezegd leert weigeren. Dit hangt echter van paard tot paard af , dus proberen kan geen kwaad!


Wij deden het in de lessen ook altijd zo. Ik vind het juist een hele goede oplossing(kost wel wat tijd). Wij probeerden meestal halt te houden en als het paard dan fijn terugkwam lieten we hem doorlopen. Ik vind helemaal niet dat je je paard hierdoor leert weigeren, je leert hem hooguit wachten. Hij stopt tenslotte op jouw commando *LOL*

Hoe is het vandaag gegaan Pluut Verward Ik had mijn eerste L-parcours vanmiddag en ben heel tevreden Haha!