Ververving stalgebrek Ferro??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Ververving stalgebrek Ferro??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-02 20:41

Naar aanleiding van een topic hier over Ferro, zou ik de eigenaren van Ferro kinderen de volgende vraag willen stellen:

Heeft je paard de gewoonte om tegen de stalmuren aan te slaan met zijn achterbeentjes??

Stalmuren/deur/waterleiding, wat dan ook. Mijn vorige paard, een Ferro x Damiro, had die vervelende gewoonte nl. wel. Er wordt in de wandelgangen gezegd dat Ferro het zelf ook doet en dat hij dit ook doorgeeft aan zijn kinderen. Aangezien dit alleen van horen van is, zou ik graag jullie eigen ervaringen willen weten!

Bij de mijne kon ik het oplossen door hem van 08.00 uur tot 20.00 uur buiten te zetten, dus zonder muren. Meer beweging op een dag was helaas geen oplossing, dan nog ging dat kontje regelmatig omhoog om met grote kracht tegen de muren aan te slaan. Geleden schade bij mij is o.a. 2 x kapotte waterleiding, ontelbare voerbakken die uit de stal geslagen werden en natuurlijk kapotte muren,......... Hij sloeg overigens niet naar mensen of andere dieren, afgezien van dat stalgebrek was het een ideaal paard!


Boundless
Berichten: 1188
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 21:05

Wij hadden ook en ferro op stal staan en die was ook altijd vervelend op stal, stond dus ook vaak buiten en is uiteindelijk verkocht niet alleen vanwege zijn stalgebrek hoor

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 13:02

ik ken een dochter van Ferro. Lief dier zonder gekke dingen bij mijn weten.

cicero
Berichten: 439
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 17:13

Mijn ferrotje is een scheet op stal lekker rustig maar laat niet iedereen bij dr komen.

komt het vandaag niet, dan komt het morgen

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 18:19

ken er ook 3 en alle drie zijn het allemaal verschrikkelijke lieve dieren

Kiekeboe

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-02 20:40

Ik heb het ook niet over karakter, die van mij was ook een scheet, maar over tegen de muren slaan. Hij heeft nooit een vlieg kwaad gedaan, maar in de nacht en eventueel overdag sloeg hij het beton achter zn rubberen matten weg,....... Niemand verder die dit herkent? Zou het dan toch een broodje aap verhaal zijn?

Weet iemand of Ferro dit zelf wel doet of dat dat ook alleen een "gerucht" is??

Natas

Berichten: 158
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 20:54

De moeder van mijn paard is ook een Ferro, en ik dacht dat zij ook tegen de muren trapte. Maar ik kan het mis hebben.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 22:57

Ik ken er eentje die sloeg alles kort en klein. Dus niet alleen in de stal. Liep overigens wel super in de sport. Maar als je er niet op zat was je niet veilig!

Daarnaast ken ik er nog verschillende die helaas bij de slager zijn beland omdat naar mate ze ouder waren steeds lastiger werden. Wat leek was alsof deze dieren zich niet wilde laten bewerken of tja hun ego boven alles ging. De mens had neits over ze te zeggen dat regelende ze zelf wel. Dat soort uitstraling hadden ze.
Daarnaast was het stomme dat ze gruwelijk veel talent hadden!Maar wat heb je eraan als ze zich niet willen laten bewerken?!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 22:59

Zijn stalontdeugden wel erfelijk? Lijkt mij nl nogal broodje aap zoals je het zelf zegt. Als je moeder nagelbijt... wil nog niet zeggen dat jij het ook doet.... Volgens mijhouden ze je voor de gek hoor! Het is eerder afgekeken en aangeleerd van anderen dan erfelijk.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 23:14

Wat misschien erfelijk is is bijvoorbeeld het neurotische in het karakter van zo'n dier waardoor hij eerder dergelijke afwijkingen zal kunnen ontwikkelen.

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 23:22

Gribaldifan zegt dat ze verschillende Ferro nakomelingen heeft gekend die bij de slager zijn beland omdat ze zich niet lieten "bewerken".Helaas hadden ze wel veel talent.

Mijn interpretatie is dat deze paarden helaas de verkeerde eigenaar troffen en te getalenteerd waren voor hun eigenaar.Hoeveel goede dressur paarden zijn "makkelijk"makkelijk in de omgang?

Je hebt een paard met karakter nodig om voor je te werken in de
(top)sport.Geen afgestompte machine die de oefeningen opdreunt.Als je een paard met een sterk karakter voor je weet te winnen heb je een goede en als je het paard tegen je weet te krijgen heb je er een zeer slechte aan.Kan je natuurlijk het paard de schuld geven dat hij zo een sterk karakter had , je kan natuurlijk ook bedenken dat dit paard een tree te hoog was op je paardenkennis trap.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 23:30

boontje schreef:
Gribaldifan zegt dat ze verschillende Ferro nakomelingen heeft gekend die bij de slager zijn beland omdat ze zich niet lieten "bewerken".Helaas hadden ze wel veel talent.

Mijn interpretatie is dat deze paarden helaas de verkeerde eigenaar troffen en te getalenteerd waren voor hun eigenaar.Hoeveel goede dressur paarden zijn "makkelijk"makkelijk in de omgang?

Je hebt een paard met karakter nodig om voor je te werken in de
(top)sport.Geen afgestompte machine die de oefeningen opdreunt.Als je een paard met een sterk karakter voor je weet te winnen heb je een goede en als je het paard tegen je weet te krijgen heb je er een zeer slechte aan.Kan je natuurlijk het paard de schuld geven dat hij zo een sterk karakter had , je kan natuurlijk ook bedenken dat dit paard een tree te hoog was op je paardenkennis trap.

Dat is waarschijnlijk ook zo! dat ze de verkeerde eigenaar hebben getroffen maar naar mijn mening gebeurd dit iets te vaak!
Want welke ruiter geeft nu van zichzelf toe dat ie het niet aan kan!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 00:36

Ja, het spijt me zeer maar ik ga toch mee met boontje, word eigenlijk weer hetzelfde als in het andere topic.
Eigenlijk toch wel sneu dat paarden door verkeerde eigenaren naar de slacht vertrekken (ik heb er eigenlijk nog wel een ander woord voor maar ik zal me inhouden).
Een tijdje geleden heb ik een merrietje van Ferro gezien in de B. Kon erg lekker lopen maar, wat mij opviel was hoe braaf ze wel niet was! Ok, kan je zeggen; het is maar B, wordt niet veel gevraagd maar dat meisje was ook vrij onervaren dus dat heft zich dan ook wel weer enigzins op. Ze hebben beide lekker hun proefje gereden. Ik heb er nog speciaal op gelet omdat ik hier vaak vrij vervelende verhalen over Ferro hoorde.

Uhm, Grib, ik leg alle fouten die onder het rijden gebeuren bij mezelf neer, dus ja als ik het niet kan geef ik het toe.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 00:47

GribaldiFAN schreef:
Want welke ruiter geeft nu van zichzelf toe dat ie het niet aan kan!


Ikke bijvoorbeeld..............ik stap echt niet op een paard wat me te moeilijk lijkt. Voor mij moet het braaf zijn, en niet te gauw beledigd, anders ben ik gewoon niet vlug en handig genoeg, en heb ik ook niet genoeg lef, al kan ik af en toe best netjes rijden.

Daarom heb ik de Metall toen ook teruggestuurd naar de eigenaar......hij ging mij boven de pet! Veel te veel bloed voor mij!!!!!!!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-02 08:58

Hmmmm, beetje off-topic gegaan vrees ik, ik had het over stalgedrag, volgens mij is dat niet iets wat je als ruiter je paard (verkeerd ) kunt aanleren,.......

Mijn Ferro was een verschrikking voor buitenstaanders (hoefsmid was er bang van e.d.), maar dat was een houding (zuur). Zodra je de staldeur opendeed was het het liefste paard dat je kunt hebben. Ook met rijden heeft hij in de 5 jaar dat ik hem heb gehad (waaronder zelf zadelmak gemaakt) geen bok gegeven, laat staan steigeren,.....

Mij zul je geen slecht verhaal horen vertellen over mijn (ex) Ferrootje, karakter ja, maar dat heb ik ook nodig in een paard. Sorry ook voor mijn off-topic.

Nu heb ik een paar mensen gehoord waarvan hun Ferro ook "slecht" stalgedrag hadden. Er zijn zo ontzettend veel Ferro nakomelingen, zijn er niet meer mensen die hun mening/ervaring hierover willen delen?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 09:02

Dat er Ferro nakomelingen door gedrag bij de slager zijn beland weet ik niet. Ik heb zelf een kleinzoon van Ferro, van Kennedy, en heeft geen stalgebreken. Ook van andere Ferro kinderen en kleinkinderen heb ik dat nog nooit gehoord.
Wel dat nogal wat nakomelingen van Cocktail naar de slager gingen omdat ze gevaarlijk waren om te bereiden en de eigenaren zelfs het ziekenhuis insloegen. Van Ferro heb ik dat nog nooit gehoord.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 11:28

KWPN
11-12-2002: Conflict over Ferro opgelost


Dressuuramazone Coby van Baalen en de eigenaren van Olympic Ferro, de heren Jan Lamers en Adriaan van der Goor, zijn via bemiddeling overeengekomen dat de eigenaren met ingang van heden over hun hengst kunnen beschikken. Dit houdt in dat er een einde is gekomen aan de glanzende sportcarrière van één van de beste dressuurpaarden die het KWPN ooit heeft voortgebracht. Ferro won met Coby van Baalen onder meer zilveren teammedailles op het Wereldkampioenschap in Rome, de Olympische Spelen in Sydney en het Europees kampioenschap in Arnhem. In Sydney eindigde de combinatie individueel op de vijfde plaats, op het WK in Rome stonden Coby van Baalen en Olympic Ferro als zesde in het eindklassement.
De inzet van het conflict over het beheer van Ferro betrof het welzijn van de hengst. Partijen hebben afspraken gemaakt waardoor het welzijn van Ferro voor de toekomst is gegarandeerd.
Op wens van de eigenaren – en tot genoegen van Coby van Baalen – is Olympic Ferro gisteren in goede gezondheid afgeleverd op het dekstation van de gebroeders Van Manen te Ede. Eén en ander houdt in dat het kort geding, dat aanstaande donderdag in Arnhem zou plaatsvinden, is afgeblazen. Coby van Baalen en de heren Lamers en Van der Goor zijn overeengekomen dat er geen verdere mededelingen worden gedaan over het nu opgeloste conflict rond het beheer van Ferro.

(Persbericht, overname zonder bronvermelding toegestaan)

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 11:30

Even iets anders, kan iemand mij zeggen van wie Ferro al die moeilijke trekjes dan zou hebben; Ulft? vaderskant, Farn? moederskant?

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 11:38

Citaat:
Even iets anders, kan iemand mij zeggen van wie Ferro al die moeilijke trekjes dan zou hebben; Ulft? vaderskant, Farn? moederskant?


KWPN bellen of enkele handelaren.

Maar niet uitgaan van kreten die niet te achterhalen zijn (alias)

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-02 11:50

Troef, mag ik vragen waarom je die lap tekst in dit topic hebt gekopieerd? Dat voegt toch niets toe aan het topic, het gaat over vererving van het stalgedrag van Ferro, toch niet over het conflict dat opgelost is tussen de eigenaren en Coby?????

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 12:12

chantal1 schreef:


Uhm, Grib, ik leg alle fouten die onder het rijden gebeuren bij mezelf neer, dus ja als ik het niet kan geef ik het toe.

Jij wel, maar 90 % van de andere ruiters niet!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 12:12

Troef schreef:
Citaat:
Even iets anders, kan iemand mij zeggen van wie Ferro al die moeilijke trekjes dan zou hebben; Ulft? vaderskant, Farn? moederskant?


KWPN bellen of enkele handelaren.

Maar niet uitgaan van kreten die niet te achterhalen zijn (alias)


Ik ga er niet van uit, daarom vraag ik het.

Ik denk niet dat het KWPN echt gecharmeerd is van zulke vragen en eigenlijk geef ik ze dan nog geen ongelijk ook.

Heb jij een idee dan?

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 21:32

Anoukie schreef:
Ik heb het ook niet over karakter, die van mij was ook een scheet, maar over tegen de muren slaan. Hij heeft nooit een vlieg kwaad gedaan, maar in de nacht en eventueel overdag sloeg hij het beton achter zn rubberen matten weg,....... Niemand verder die dit herkent? Zou het dan toch een broodje aap verhaal zijn?

Weet iemand of Ferro dit zelf wel doet of dat dat ook alleen een "gerucht" is??


nou slaan tegen de muren vind ik wel onder het karakter vallen hoor,

Kiekeboe

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 12:36

Troef schreef:
KWPN
11-12-2002: Conflict over Ferro opgelost

De inzet van het conflict over het beheer van Ferro betrof het welzijn van de hengst. Partijen hebben afspraken gemaakt waardoor het welzijn van Ferro voor de toekomst is gegarandeerd.
Op wens van de eigenaren – en tot genoegen van Coby van Baalen – is Olympic Ferro gisteren in goede gezondheid afgeleverd op het dekstation van de gebroeders Van Manen te Ede.

Zoals ik al in het andere topic meldde dit was de kern van het conflict de slechte verzorging op de Dalhoeve. Dus het ging Coby niet om het geld zie mijn eerder betoog maar om het welzijn van haar sportmaatje.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 12:40

Overigens Anouki ik vind dit een niet ter zake doende vraag slechts gerelateerd aan een paard. Als je nu tien Ferro's gehad had. Het zegt niets en is schadend voor de hengst. De meeste stalgebreken nemen paarden, vanaf het moment dat ze geboren zijn, van anderen over.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers