Cremello vraagje (kleurvererving)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Cremello vraagje (kleurvererving)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 21:05

Cremello met vos wordt palomino,
cremello met palomino wordt palomino of cremello,
maar wat fokt cremello met andere kleuren?
Zoals cremello met zwart? Wordt het dan een grote kans op vos of zou je dan valk en dergelijke kunnen krijgen?
Wie heeft het antwoord?
Alvast bedankt!


petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 21:30

Hoi Meavey,
(fokzuiver) zwart x cremello geeft smoky (staalgrijs)
fokonzuiver zwart x cremello geeft of smoky of palomino (geen vos)
bruin x cremello geeft valk
Groetjes,
Petra Kolen

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 21:49

Mmm dat klinkt leuk! Haha!
Ik heb een zwart-bonte merrie uit 2 zwart-bonte ouders, en een zwart-bruine met bruin snoetje, en bruin bij de beentjes, moeder heeft zelfde kleur, vader weet ik niet.
Ik ben zelf geen vos-fan, maar dat zou daar dus niet uitkomen? Dan is het erg leuk om een beetje aparte kleurtjes te fokken. Lachen
Thanks!

*Sharon*

Berichten: 327
Geregistreerd: 29-08-01
Woonplaats: emmen,drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 22:00

Cremello is een verdunningsfactor
alles wat je met een cremello kruist wordt lichter
zoals petrakolen al uitlegt

Malakeh Arabians *Breeder of the beautiful arabian horse* http://www.malakeharabians.webs.com

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 13:54

cremello is een verdunnings factor dus met bruin heb je kans op falk enzovoort.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 18:15

Meavey schreef:
Ik heb een zwart-bonte merrie uit 2 zwart-bonte ouders, en een zwart-bruine met bruin snoetje, en bruin bij de beentjes, moeder heeft zelfde kleur, vader weet ik niet.
Ik ben zelf geen vos-fan, maar dat zou daar dus niet uitkomen?


Bij zwart-bont x cremello:
Zwartbont, smokybont, bruin, valkbont, vos en palomino is allemaal mogelijk, hoewel het een beetje afhangt van het preciese genotype. Er vanuit gegaan dat het paard voor alles waarvan het aan de buitenkant niet vast te stellen is heterozygoot is heb je een kans van
12,5% op vosbont
12,5% op vos
12,5% op palominobont
12,5% op palomino
6,25% op zwartbont
6,25% op bruinbont
6,25% op zwart
6,25% op bruin
6,25% op smokybont
6,25% op valkbont
6,25% op smoky
6,25% op valk

(Zwart)bruin x cremello:
Wederom uitgegaan van heterozygotie voor het A- (bepaalt zwart of bruin) en E-gen (het gen dat het zwarte/rode (dus zwart/bruin of vos) heb je een kans van
25% op vos
25% op palomino
18,75% op bruin
18,75% op valk
6,25% op zwart
6,25% op smoky

Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 21:44

Volgens mij krijg je uit de kruising cremello en een heterozygoot zwart bonte het volgende:
cremello: aa bb DD pp
zwartbont: aa Bb dd Pp (hierbij is aa de vosfactor (die altijd recessief aanwezig is), bb de zwartfactor, dd de verdunning, en pp bont.).
De zwartbonte is heterozygoot (fokonzuiver) voor zowel zwart als bont. De cremello is in alle factoren homozygoot.

UIt deze kruising kun je dus krijgen:
* aa Bb Dd Pp = smokybont
* aa Bb Dd pp = smoky
* aa bb Dd Pp = palominobont
* aa bb Dd pp = palomino

Uitleg: Omdat de cremello homozygoot is voor de verdunningsfactor, zal het veulen altijd één verdunnings gen mee krijgen (genotype is dus altijd Dd). Zo kan er dus ook geen vos of echte zwarte uitkomen. Dat betekent dat er altijd een palomino of een smoky uitkomt, mits er geen verborgen gen voor bruin inzit. Dit is waarschijnlijk niet het geval, dus kun je maar 4 soorten kleuren krijgen. Een valk kun je dus theoretisch niet krijgen door het ontbreken van het bruine gen.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 21:52

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

"Fancy", a Tennessee Walker mare owned by Elsie Darrah,
proven, through progeny testing, to be a Smoky Black.

SMOKY BLACK
is Black with a Creme dilution gene. In actual practice, Smokey Black horses look Black or very dark Brown like any other horse with "E" black genetics. Since Black is a dominant gene and Creme is a dilution gene, the horse looks Black. The only way you know that a horse is a Smoky Black is if the horse produces offspring that can only result from a parent carrying the Creme gene. Smoky Blacks can produce the full range of Creme colors: Smoky black, Buckskin, Palomino, Perlino, Cremello & Smoky Cream.

Smokey black: de zwarter kleur verdekt het cremegen. Afstammelingen van smokey blacks kunnen uitsluitsel geven of het cremegen aanwezig is of niet, het paard zou net zo goed door de zon opgelicht kunnen zijn....

Je suis Charlie.

Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 21:56

Het kan ook duidelijk worden door DNA onderzoek. In America doen ze dit vrij vaak. Alle kleurgenen worden onderzocht en zo kunnen ze precies het genotype uitzoeken.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 21:56


Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 21:59

Melanie5 schreef:
Het kan ook duidelijk worden door DNA onderzoek. In America doen ze dit vrij vaak. Alle kleurgenen worden onderzocht en zo kunnen ze precies het genotype uitzoeken.


Volgens mij is het fokken van een veulentje goedkoper dan alle tests bij elkaar....

En je moet fokken om het exterieur te verbeteren, en niet op kleur gaan mikken....

Je suis Charlie.


Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 22:25

Amerikanen zijn ook een beetje vreemd. Maar ze schijnen het interessant te vinden als ze precies weten wat het genotype van hun paard is.
Trouwens, ik heb zelf een cremello welsh a hengstje. Hij komt uit een schimmel vader (die als valk is geboren) en een palomino moeder.
Verder heb ik een palomino merrie uit een vos moeder en (een op papier)zwarte vader. Aangezien het veulen palomino is, moet één van de ouders een verdunningsgen hebben. De moeder was het niet, want dan was ze palomino geweest en niet vos. De vader moet dus smoky zijn geweest en niet zwart. Smoky wordt vaak naarmate het paard ouder wordt, steeds zwarter, waardoor je soms niet meer ziet of hij echt zwart is of niet.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 22:28


Je suis Charlie.

*Sharon*

Berichten: 327
Geregistreerd: 29-08-01
Woonplaats: emmen,drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 23:20

De verdunningsfactor in genetische formules soms aangeduid als 'D' soms als 'Cr' verandert en/of vermindert de pigmentwerkzaamheid in huid en haar, waardoor de basiskleur lichter wordt. Deze factor is onvolledig dominant. Daardoor komt het dat wanneer het veulen deze factor slechts van een van de ouders krijgt dit een ander effect heeft op de basiskleur dan wanneer het deze van beide ouders krijgt.

In schema ziet het er dan zo uit:

Dd DD
Zwart Smokey Dubbelsmokey
Bruin Valk Perlino
Vos Isabel = Palomino Cremello

Malakeh Arabians *Breeder of the beautiful arabian horse* http://www.malakeharabians.webs.com

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 10:47

*Sharon* schreef:
De verdunningsfactor in genetische formules soms aangeduid als 'D' soms als 'Cr' verandert en/of vermindert de pigmentwerkzaamheid in huid en haar, waardoor de basiskleur lichter wordt. Deze factor is onvolledig dominant. Daardoor komt het dat wanneer het veulen deze factor slechts van een van de ouders krijgt dit een ander effect heeft op de basiskleur dan wanneer het deze van beide ouders krijgt.

In schema ziet het er dan zo uit:

Dd DD
Zwart Smokey Dubbelsmokey
Bruin Valk Perlino
Vos Isabel = Palomino Cremello


Dit klopt volgens mij niet helemaal. De crème (smoky, palomino etc.) verdunning wordt aangegeven het Ccr, en vererft idd onvolledig dominant.
Maar met de D wordt de wildkleurverdunning (dun) aangegeven. Deze vererft dominant.

Dus;
CCcr CcrCcr Dd of DD
Zwart smoky dubbelsmoky (of silversmoky) wildkleurzwart/grullo
Bruin valk perlino wildkleur bruin
Vos palomino cremello wildkleur vos

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-02 16:51

Zo dat is even mijn lessen genetica herhalen zeg!
Maar het is me in ieder geval duidelijk, dat er aparte kleuren uit zulke combinaties kunnen ontstaan. In de mini-wereld zijn er nog niet echt veel van dit soort kleuren, ik weet nu één goedgekeurd cremmelo hengstje, maar qua uiterlijk vindt ik die niet zo, en dat telt toch inderdaad meer.
Misschien dat ik toch jouw welsh-hengstje een keer moet proberen Melanie5! Mits hij natuurlijk mooi uitgroeid en niet té groot wordt. Knipoog
En in Amerika testen ze de paardjes inderdaad veel, met name omdat ze als ze zo´n gen dragen meteen veel meer waard zijn, b.v. het overo-gen.

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 16:55

Dat testen op bijv. het overo-gen heeft volgens mij ook te maken met Lethal White Overo dacht is, zodat de kans op een LWO veulen beperkt wordt (overo x overo = 25% LWO).

Pasterza

Berichten: 2693
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 19:49

En wat krijg je als je een bruinschimmel laat dekken door een cremello, een palomino of een smokey? Ben benieuwd.. Knipoog

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 20:32

Er even vanuit gegaan dat de paarden voor het A- (bepaalt zwart of bruin) en E-gen (bepaalt zwart/bruin of vos) heterozygoot zijn, als dat qua fenotype niet zichtbaar is.

Bruinroan (=bruinschimmel) x cremello:
25% palominoroan
25% palomino
18,75% valkroan
18,75% valk
6,25% smokyroan
6,25% smoky

Bruinroan x palomino:
12,5% vos
12,5% vosroan
12,5% palomino
12,5% palominoroan
9,375% bruin
9,375% bruinroan
9,375% valk
9,375% valkroan
3,125% zwart
3,125% zwartroan
3,125% smoky
3,125% smokyroan

Bruinroan x smoky:
9,375% bruin
9,375% bruinroan
9,375% valk
9,375% valkroan
9,375% zwart
9,375% zwartroan
9,375% smoky
9,375% smokyroan
6,25% vos
6,25% vosroan
6,25% palomino
6,25% palominoroan

Schijnheilig

Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 12:51

Ik heb gisteren met Linda (meavey) even over dit topic zitten kletsen.
Ik heb zelf een merrietje wat als vos-schimmeltje is geboren en nu een mengelmoesje van wit, zwart en vos is. Ik heb het idee dat ze later helemaal wit wordt hoewel ze wel een aalstreep heeft.

We hebben het er even over gehad of dit cremello hengstje wat voor mijn merrietje zou zijn. Maar als cremello een verdunnings factor is wat komt er dan voor veulen, lichter als schimmel kan toch niet dacht is.

Vader van mijn merrie is Vos, moeder van mijn merrie is schimmel, vaders moeder is zwart.

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 12:59

Schimmel is eigenlijk niet echt een kleur, zoals vos, cremello etc., meer een patroon. Het komt voor naast de "gewone" kleur die het paard al heeft.
De verdunning heeft geen effect op de schimmel kleur, het paard wordt niet witter dan wit oid.
Maar goed, jouw merrie is als vos geboren, dus vos x cremello zou een palomino worden. Verder is je merrie een schimmel. Haar vader is vos, dus ze moet heterozygoot zijn. Dan is er dus een kans van 50% dat het veulen eveneens een schimmel wordt.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 13:23

Cassidy"]
[quote="Melanie5 schreef:
Het kan ook duidelijk worden door DNA onderzoek. In America doen ze dit vrij vaak. Alle kleurgenen worden onderzocht en zo kunnen ze precies het genotype uitzoeken.


Volgens mij is het fokken van een veulentje goedkoper dan alle tests bij elkaar....

En je moet fokken om het exterieur te verbeteren, en niet op kleur gaan mikken....
[/quote]

Ik ben het eens met het laatste, en ik geloof dat dat zelfs het motto is van die doubledilute web site.

In dit geval snap ik Amerikanen heel goed. Om precies te weten hoe een paard genetisch in elkaar zit, moet je al gauw zo'n 5 veulens verwacht hebben. Dat duurt 6 jaar!! En dan heb je nog geen uitsluitsel, want er kan nog meer aan de hand zijn. voorbeeld: het feit dat onze oude merrie 10 merrieveulens achter elkaar gaf, is geen bewijs dat ze geen hengstveulens kan fokken.. Het kan dus erg lang duren om het door fokken uit te vinden.

Als je dan ook nog een keer kijkt wat er aan bedragen omgaat in Amerika, dan is het meer dan duidelijk dat Amerikanen liever een hard bewijs hebben dat relatief minder kost..

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 bezoekers