Veulens van eind oktober?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Veulens van eind oktober?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-02 11:16

Wie kent of heeft een veulen van eind oktober?

Bij de buren lopen nu de twee hengsten (resp bijna 2 en 3 jaar) en hun moeder en een pas erbij gekochte merrie van bijna 3 bij elkaar, in de hoop dat de merries niet meer hengstig zouden worden.......
Wel dus........

De jonge merrie is vorige week gedekt..........

Ik ben benieuwd of het wel eens voorkomt dat ze dan ook bevrucht zijn, zo laat in het jaar nog?


Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 11:21

Citaat:
Ik ben benieuwd of het wel eens voorkomt dat ze dan ook bevrucht zijn, zo laat in het jaar nog?



Ik denk het wel.
In Duitsland begint en begon in het verleden het dek seizoen in Nov. - Dec.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-02 11:31

Nou das dan een typisch voorbeeld van ongewenst vermeerderen Haha!
Of van struisvogelpolitiek Verward

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 11:49

Citaat:
Nou das dan een typisch voorbeeld van ongewenst vermeerderen
Of van struisvogelpolitiek


Ik denk het niet Boos!

In tegendeel het seizoen stopt per 1 Juli Haha!

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 14:07

Sommige merrie's blijven heel het jaar door hengstigheden krijgen, en andere stoppen bij het korter worden van de dagen (winter). Je kan er geen lijn in trekken. Hopelijk blijven die "jongens" wel van hun moeder af!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdagingā€¦ & een kans om te genieten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 16:05

Onze merrie is ook het hele jaar door hengstig als we een hengst op stal hebben,
er heeft ook afgelopen maand nog een stukje in de krant gestaan van een vent welke een merrie in dec bij een hengst had gegooid en nu dus plotselibng in november een veulen had.
Het is dus heel goed mogelijk, het lijkt me het beste als hje even de da ernaar laat kijken, die kan het dan evt. afschudden of wegspuiten.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 16:16

Citaat:
Het is dus heel goed mogelijk, het lijkt me het beste als hje even de da ernaar laat kijken, die kan het dan evt. afschudden of wegspuiten.


Is toch geen probleem.
Laat je het veulen toch op 1 jan. op papier geboren worden.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 16:30

Wie zit er nu te wachten op een veulen in het begin van de winter?
Verder ga ik er vanuit dat het ongewenst is, wie weet hebben beide geen papieren en we weten allemaal wat de bastaardjes vandaag de dag opbrengen.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 16:33

Citaat:
Wie zit er nu te wachten op een veulen in het begin van de winter?


Geef je de kost hoeveel dat er de eerste weken van Jan. bij het KWPN worden geregistreerd Knipoog

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Balte

Berichten: 3545
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 17:57

In de paardenmelkerij hier in de buurt worden er in de winter ook veulentjes geboren. Een paar jaar geleden zelfs eentje buiten in de sneeuw. Zij doen dat om het ganse jaar merries te kunnen melken. De veulentjes worden echter officieel pas op in januari geboren en die van november- december krijgen al een naam met de letter van het volgende jaar.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 18:07

Een veulen van december heet in Duitsland gewoon een heel vroeg veulen en wordt altijd geregistreerd in het daaropvolgende jaar. Buiten het klimaat zou ik niet weten wat er nadelig aan is.

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 20:12

In Portugal gebeurt dat heel vaak dat veulentjes zo laat in het jaar geboren worden, omdat de temperatuur daar gewoon altijd gematigd is...
Kennissen van mij hadden een drachtige fokmerrie gekocht, een Lusitano, en zij is in september bevallen van een prachtig, gezond merrieveulentje...

Animals are not ours to eat, wear, or experiment on...


Kabouterdans
Berichten: 5081
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 20:33

7 oktober 2000 (kon het nog terugvinden in een dagboek) zat mijn moeder op de snelweg en zag ze een veulentje in de wei staan
alleen hij stond aan de verkeerde kant van de draad, hij kon zo in de sloot vallen.

wij opzoek naar de eigenaar en die was helemaal verbaasd
een veulen????

bleek dat die man het hengstveulen van het jaar ervoor bij de merries had gezet want er zou wel niks gebeuren.............

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 20:38

We hebben zelf ook een veulen in januari gehad ds ik weet wel waar ik over praat.
Ik vind er geen aardigheid aan...

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-02 01:13

Troef: in dit geval struisvogelpolitiek van de eigenaar die denkt dat het wel goed zal gaan en de merrie niet drachtig zal worden......het zijn trouwens Haflingers, met papieren, maar het is natuurlijk geen goedgekeurde hengst Haha!

Ze staan hiernaast het hele jaar door buiten dus ik hoop dat er geen veulen van komt, want die zal het niet best hebben in zijn eerste winter........

Balte

Berichten: 3545
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 19:41

In de paardenmelkerij heb ik al gezien dat de veulens met de gepaste "kledij" geboren worden. Dus als ze in een koude periode geboren worden dan worden ze met een dikke vacht geboren.
Behalve mijn veulen dan Knipoog daar kon ik einde maart nog een veulendekje voor kopen omdat ze lag te bibberen in de stal...

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: baudyh, Feanyth, Majestic-12, Yv81 en 12 bezoekers