Renpaard aan dood ontsnapt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Renpaard aan dood ontsnapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 18:49

www.dehoefslag.nl
www.dehoefslag.nl

De vasthoudendheid van de bemanning van een KLM-Jumbo heeft het leven van een renpaard gered. Het dier, dat met nog 10 andere renpaarden op weg was naar Los Angeles (U.S.A.), raakte tijdens de rechtstreekse vlucht dusdanig in paniek dat de gezagvoerder gedwongen werd een tussenlanding op de luchthaven van Reykjavik op IJsland te maken. Op de vraag om het gestreste dier in de frisse lucht tot zich zelf te laten komen, werd door de plaatselijke autoriteiten negatief gereageerd. Het paard zou bij het verlaten van het vliegtuig slechts een kogel in het vooruitzicht hebben. ‘De kans dat het paard buiten de benarde ruimte van het vliegtuig, en in de frisse lucht weer tot rust zou komen was volgens de experts van ons dierenvervoer aannemelijk, maar de autoriteiten op IJsland weigerden zonder enige opgave van reden alle medewerking. Ook op de naast het vliegveld gelegen NATO-basis mocht het paard het vliegtuig niet verlaten’, aldus KLM-woordvoerder Frank Houben. Na toedienen van enkele zware kalmerende injectie, werd besloten, met het gestresste paard door te vliegen. Met ruim vijfenhalf uur vertraging lande vlucht KL 601 die naast de paarden ook nog 247 passagiers aan boord had, op de luchthaven van Los Angeles.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 19:33

Citaat:
maar de autoriteiten op IJsland weigerden zonder enige opgave van reden alle medewerking


reden is wel te raden: in ijsland mogen toch geen paarden het land binnenkomen, niet?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 19:38

Oei hoeveel nieuwe paardenhaters zouden er tussen die 247 passagiers zitten Scheve mond Knipoog Gelukkig is hij goed aangekomen!!!

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 20:53

leentje schreef:
Citaat:
maar de autoriteiten op IJsland weigerden zonder enige opgave van reden alle medewerking


reden is wel te raden: in ijsland mogen toch geen paarden het land binnenkomen, niet?


Klopt! Geen enkel paard mag IJsland in.....Tja....overdrijven is ook een vak apart!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 20:55

Klopt Leentje, zelfs IJslanders die ooit daar geboren zijn en geëxporteerd zijn mogen nooit meer terug naar hun moederland. Geen vreemde invloeden, daar zijn ze heel streng in. Gelukkig is het voor dit paard goed afgelopen.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 21:12

Zelfs de paarden die voor belangrijke wedstrijden zijn gebruikt zoals bijv. Jerez mogen niet meer terug.

Skima

Berichten: 200
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Sellingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 00:11

Yootha schreef:
Zelfs de paarden die voor belangrijke wedstrijden zijn gebruikt zoals bijv. Jerez mogen niet meer terug.


In Jerez zijn volgens mij helemaal geen IJslandse paarden geweest .
Alleen voor de W.K. voor IJslandse paarden komen er wedstrijdpaarden naar Europa.
Die paarden worden dan daarna verkocht of bij trainers in Europa achtergelaten voor de volgende W.K.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 08:05

Wel klasse dat de captain het paard er niet uit gezet heeft! Het was voor hem -en de KLM!- een stuk makkelijker geweest om te zeggen: "Gooi die knol eruit, laat hem afmaken, dan kunnen wij verder vliegen". Het had hem hoogst waarschijnlijk veel ontevreden passagiers bespaard én de KLM een hoop geld! Immers, in de lucht wordt er verdiend, aan de grond kost het alleen een hoop!

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 09:22

Sterre schreef:
Wel klasse dat de captain het paard er niet uit gezet heeft! Het was voor hem -en de KLM!- een stuk makkelijker geweest om te zeggen: "Gooi die knol eruit, laat hem afmaken, dan kunnen wij verder vliegen". Het had hem hoogst waarschijnlijk veel ontevreden passagiers bespaard én de KLM een hoop geld! Immers, in de lucht wordt er verdiend, aan de grond kost het alleen een hoop!


Maar hoeveel paardenliefhebbers zouden er in het vliegtuig gezeten hebben en daar weer commentaar op gehad hebben?! Wanneer ik in dat vliegtuig gezeten had, had ik die paar uur vertraging er wel voor over gehad. Je hebt vrijwel altijd vertraging als je gaat vliegen en nu is het dan meteen voor een goed doel. Ben het wel met je eens dat er zeker passagiers tussen de 247 gezeten hebben die het paard zelf het liefst aan de hoogste boom op wilden hangen.
Klasse bemanning van de KLM hoor!!! Petje af!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 12:37

Ik denk dat de meeste mensen toch niet een paard willen laten sterven om zelf op tijd aan te komen. Zou ook erg egoistisch zijn. Misschien kunnen ze dat ene renpaard maar beter niet meer per vliegtuig laten reizen.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 13:36

Desiree schreef:
Ik denk dat de meeste mensen toch niet een paard willen laten sterven om zelf op tijd aan te komen. Zou ook erg egoistisch zijn. Misschien kunnen ze dat ene renpaard maar beter niet meer per vliegtuig laten reizen.


Je zou ze de kost moeten geven Boos! ! Wat denk je van mensen die hierdoor -zakelijke- afspraken mislopen, of aansluiting op een ander vliegtuig Scheve mond ?!! "Time is money"!! Nogmaals, ik vind het klasse van de bemaning dat ze des-ondanks het paard er niet uit gezet hebben Lachen !! Ik persoonlijk zou het ook geen probleem gevonden hebben, om om die reden vertraging te hebben!
En tja... dat het paard maar beter niet meer op het vliegtuig gezet moet worden, lijkt mij ook!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 20:56

Ik betwijfel of de passagiers ingelicht waren over het feit dat de reden voor de vertraging het paard is geweest. Communicatie is heel belangrijk, maar hoe vaak vertellen ze de waarheid?
Ik ben blij voor het paard dat het heeft overleeft. Maar als een paard op 10.000km hoogte de kolder in zijn kop krijgt, losbreekt en de boel kort en klein loopt te meppen en er mensenlevens in gevaar komen, dan gaf ik heb persoonlijk de kogel hoor!

Eigenaars en trainers die hun paard meegeven aan een vliegmaatschappij, tekenen ervoor dat het paard de kogel mag krijgen als het gevaarlijk wordt....

Ik dit geval ging mijn eigen leven en dat van de medepassagiers toch echt wel voor...

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 21:10

oei, dat is niet zo goed.
Ik vind weldat ze goed gehandeld hebben. petje af hoor.
Maar ik zou hem als hij een gevaar zou worden ook de kogel geven, maar nu was het gelukkig niet nodig.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 22:31

Ik ga met Cassidy mee. Als het TE gevaarlijk wordt dan moet je zo´n paard laten inslapen. Ik mag aannemen dat er mensen op die vlucht zitten die verstand hebben van dat soort dingen en dus ook in geval van nood zo´n paard laten inslapen op een correcte wijze.

Of je niks hebt gemerkt in het vliegtuig?? Ik vraga het me af. Als een paard zo tekeer gaat, zou je daar iig niet wat van horen??

Petje af, voor de bemanning. Het lijkt me verre van een pretje om beslissingen te moeten. Zeker als er nog zo´n 250 passagiers meevliegen. Maar goed, daar zijn ze natuurlijk op getrand en daar krijgen de gezagvoerders dan ook dik voor betaald zal ik maar zeggen Haha!

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 23:21

Hele goede aktie van de gezagvoerder!

Ik lees in bovenstaande berichten dat IJslanders...euh..paarden dus Haha!, niet meer terug mogen keren naar IJsland. Kan iemand mij vertellen waarom niet?
Worden er in IJsland ook andere rassen gefokt?

Skima

Berichten: 200
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Sellingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 00:33

Nee, er worden geen andere rassen gefokt.
IJslandse paarden worden al meer dan 1000 jaar raszuiver gefokt. Sinds het jaar 930 na Chr. mogen er geen paarden geïmporteerd worden op IJsland. Op die manier is sindsdien de inbreng van 'vreemd bloed' in de fokkerij voorkomen. Zelfs in de tijden van grote natuurrampen, zoals vulkaanuitbarstingen, waarbij de paardenstapel op IJsland geminimaliseerd werd, is dit importverbod van kracht gebleven en heeft het ras zich op eigen kracht hersteld.
Daarom mogen paarden die IJsland hebben verlaten ook nooit meer terug.
Mijn Skima zou dat geloof ik ook niet meer willen , die vind het hier erg fijn, lekker op stal in de winter

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 00:41

Skima, dank voor je heldere uitleg Knipoog

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 14:32

mmm....vaag zegd at ze niet mochten landen....:S
gelukkig is allus goed gegaan!!

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 17:12

Bizar...
zullen ze blij mee zijn op t Animal Hotel..
(ik heb zo'n gevoel dat een van de mannen mee was niet en Jes want die had die had echt iemands strot omgedraaid!!)

umay

Berichten: 275
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 20:51

het was verrekte lullig dat ze niet mochten landen!!
vast geen paarden liefhebbers.
gelukkig was de piloot zo slim om door te vliegen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 20:56

halie schreef:
het was verrekte banketstaaflig dat ze niet mochten landen!!
vast geen paarden liefhebbers.
gelukkig was de piloot zo slim om door te vliegen


Ze zijn geland hoor, maar het paard mocht het vliegtuig niet uit...

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 22:35

Vorige week is er ook een vliegtuig met paarden teruggevlogen ......
er was een paard in paniek ,maar mocht er in GB niet uit!Dus weer terug naar Schiphol.

miss

Berichten: 68
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 06:47

Als je met paarden vliegt kom je soms rare dingen tegen, gelukkig kan je het meeste in de lucht oplossen. De laatste keer dat ik vloog mocht ik niet bij de het opstijgen en landen bij de paarden maar moest tussen de passasiers in het vliegtuig gaan zitten.
Ik heb dit natuurlijk geweigerd. omdat bij het opstijgen en landen de paarden kunnen uitglijden/vallen en dan moet het vliegtuig terug om het paard weer op zijn beentjes te zetten. Na veel heen en weer gepraat mocht ik toch bij de paarden in de container.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 14:59

Dimple schreef:
Ik ga met Cassidy mee. Als het TE gevaarlijk wordt dan moet je zo´n paard laten inslapen. Ik mag aannemen dat er mensen op die vlucht zitten die verstand hebben van dat soort dingen en dus ook in geval van nood zo´n paard laten inslapen op een correcte wijze.


langs de andere kant. leef je aub eens in het paard in. omdat hij bang is wordt hij afgemaakt, grof gezegd... dan zeg ik wel dat het aan de eigenaars ligt dat het paard de vliegreis niet aankan, maar om hem te doden omdat hij bang is, enge gedachte. NATUURLIJK is het erg als er mensenlevens in gevaar komen,( pleiten we eens voor paardentransport zonder passagiers?? )maar tegenover het paard toch ontzettend unfair??

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 19:33

Karin schreef:
Klopt Leentje, zelfs IJslanders die ooit daar geboren zijn en geëxporteerd zijn mogen nooit meer terug naar hun moederland. Geen vreemde invloeden, daar zijn ze heel streng in. Gelukkig is het voor dit paard goed afgelopen.


Waarom mogen andere paarden Ijsland dan niet in?