[AR] Kunstof tuig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
robertus
Berichten: 80
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: drenthe

[AR] Kunstof tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 13:43

wie hier heeft kunstof tuig op (UZ)?

hoe bevalt het? ik heb zelf een kunstof tuig gehad van ideal het beviel helemaal niet, begon na maand al te roesten en te scheuren!! weet iemand nog iets van andere merken???

Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 14:08

Ik kan me er niks bij voorstellen,heb je mischien een foto?

bianca5055

Berichten: 311
Geregistreerd: 08-10-02
Woonplaats: nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 15:11

Ik heb ooit een kunststof tuig gehad maar vond het niet echt mooi. Het was van een dure zadelmakerij. Was op zich wel makkelijk in onderhoud maar het zwarte nylon was niet echt zwart meer en de stoten waren bekleed met zwart leer dat op een gegeven moment wit werd door het weinige onderhoud.
Nu heb ik een leren tuig van ideal en daar ben ik veel beter over te spreken.

Groetjes

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 18:50

Ja, wij hebben naast een lederen tuig voor netjes en een kunststof tandemtuig.
Het nylon tuig heb ik zelf gemaakt van brede spanbanden, varkensriemen en brandweerslang. Het oefentuig heeft diverse kleuren; brandweerrood, legergroen en varkensbandwit. Alleen leidsels en hoofdstellen worden gebruikt van het andere tuig.
Het tuig is sterker dan het leren tuig en is veel makkelijker schoon te maken.
Even de hogedrukspuit erover en klaar.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 01:15

Ik heb geen ervaring met kunst stof ruig maar mijn kunst stof zadel bevalt meer dan prima!heel makkelijk schoon te houden en de kleur blijft goed verbleekt niet.

Aukefan
Berichten: 13
Geregistreerd: 31-10-02
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 23:40

gewoon weggooien!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 10:33

Het is niet het eerste wat ik zou kiezen. Ik ben van het leer!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 11:05

Aukefan schreef:
gewoon weggooien!


Stuur het dan maar op naar mij!!!! Ik kan het prima gebruiken om m'n paardjes te starten hoor ... Er zit wel degelijk spul tussen, o.a. Zilco is zeer degelijk tuig, maar de echte menner gaat voor leder al dan niet met nylon versterkt, ik ga vrijwel zeker voor ideal ook .... of het moest zijn dat ik gelijkaardige kwaliteit zou vinden goedkoper, of die kan omgezet worden naar tweespan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 01:23

Het tuig dat Albert zelf heeft gemaakt bevalt mij prima.
Scheelt een heel stuk in tijd qau schoonmaken want doordat we midden in de bossen zitten en het nogal eens regent zit alles gauw onder de bagger.
We hebben er trouwens wel van Rijs onderleggers onder.

vinniefun

Berichten: 224
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 12:03

Aangezien ik niet van de Amish ben, lijkt een kunststof tuig heel handig voor oefenen. Aangezien ik niet 'Heineken' als achternaam heb (eerder als bijnaam Lachen ) lijkt het me een leuke optie zoiets zelf te maken! We hebben een heel mooi tuigje dat al 2 keer stuk is gegaan, met dank aan de poetsmeisjes, in oefensituaties. Mij lijkt dat in dat "oefen" dan besloten zou moeten liggen dat er een breekring oid in zit om te voorkomen dat je paard stukgaat...
Waar en wat en hoe moet dat, en wat kost een kant en klaar tuig?
Kortom, to the topic; nee! EN!!! WELK merk was dat wat zo snel stuk ging??

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 19:32

Breekpunt in een tuig inbouwen?

In theorie klinkt dat leuk, als het mis gaat breekt het tuig bij een belasting van tenminste (vul maar in) Newton aan trekkracht.

In de praktijk:
Het tuig en dus het paard, zit op zes punten aan de kar vast. strengen, lichtogen en broekriemen. Als het mis gaat en er zou een onderdeel breken dan moeten direct ook de andere vijf verbindingen los gaan. Anders is de paniek niet te overzien. Het zal best mogelijk zijn, maar in de praktijk is dat niet realiseerbaar.
DUS:
Ik maak tuig dat niet kapot gaat onder "normale" omstandigheden en ook niet als het paard ineens tegen een boom loopt o.i.d. Natuurlijk loop ik hiermee het risico dat het paard inwendige verwondingen oploopt door de plotselinge grote kracht die het op zijn lijf krijgt, maar, een paard dat zich bij een panieksituatie half uitspant is meestal slechter af en zal zich meer verwonden.
Vraag 2:
Hoe maak je zelf een oefentuig?
Je gaat naar een "bevriend" transportbedrijf en haalt daar tweede-hands spanbanden, breedte ±6 cm.
Dan maak je het oefentuig naar het lederen origineel. Zorg ervoor dat het origineel op de maat van jouw paard gegespt is. Vervolgens laat je alle overbodige gespen weg. Het wordt een tuig op maat, eenvoud is je ware!
B.v. Ik heb de strengen op een vaste maat; je gebruikt immers altijd hetzelfde paard voor dezelfde kar.
Gespen gebruik je van varkensbanden daar zitten stevige gespen aan!
Passanten van kettingschakels.
Voor de schoft, het moeilijkste, heb ik oude brandweerslang gebruikt, die kun je goed vullen.
Leidselsleutels van grote (D=8 cm) ringen en kabelklemmen.
Afijn, gebruik je fantasie.
Aan een hoofdstel ben ik niet begonnen, dat komt erg precies.
Waarom spanbanden?
Dat naait makkelijk. Je kan ook veiligheidsgordels gebruiken.

vinniefun

Berichten: 224
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 10:25

THX; mijn vingers beginnen al pijn te doen, inderdaad een heel leuk idee van die slang. (er waren al suggesties hoe je daar aan komt; steek het huis van de buurman in brand en ga helpen blussen Extreme duivel )
Wat het afbreken betreft blijf ik denken van hoe en wat maar inderdaad is ellende eenmaal ellende en moet je narigheid voorkomen.

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 13:47

In de drafsport worden heel veel kunststof tuigen gebruikt. Je ziet het verschil met leer bijna niet, het is mooi en duurzaam, en uiteraard heel makkelijk schoon te maken. Toch zijn mijn eigen draverstuigen van leer, ik vindt het nou eenmaal mooier en "echter"