aan teugel...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

quincy

Berichten: 221
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: oost-vlaanderen

aan teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-02 10:22

Hoi, mijn paard loopt heel gemakkelijk aan teugel. Soms moet je niets doen en doet ze het gewoon vanzelf. . Maar nu heb ik mij altijd laten zeggen dat je je handen wat naar boven moet brengen en ongemerkt moet 'kneden' in de teugels. Ik doe dat en dan buigt m'n beesje. Klopt dit? En als ze eenmaal aan teugel rijdt, moet je dan stoppen met kneden? want als ik dan stop strekt ze haar hals weer Verward

nou, doei

i love quincy 4-ever Lovers superpaardje...


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 11:08

Aan de teugel is een gevolg van een paard dat ontspannen je hulpen accepteert en van achter naar voren gereden wordt. Als je die opgewekte impuls begrenst met een zachte hand, geeft je paard na. Simpel dus in de theorie, maar in de praktijk nog niet zo eenvoudig. En dat doen ze dus nooit vanzelf, maar is altijd een gevolg van jouw hulpen. Het is geen doel op zich maar gevolg van het netjes gereden worden, en is een voorwaarde om verder te kunnen werken. Gebruik de zoekfunctie eens, zou ik zeggen, en vraag je instructeur er eens naar.

PS Hoe gaat het met longeren en opstijgen?

quincy

Berichten: 221
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: oost-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-02 12:16

Gaat al heeeeel wat beter hoor. Mijn paard zit gewoon in haar puberteit. Ze heeft wel wat moeilijkere dagen nu. Haha!

i love quincy 4-ever Lovers superpaardje...

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 15:17

Je moet niet stoppen met kneden , je moet het alleen iets minder doen. Als je stopt met kneden dan is het contact eigenlijk een beetje weg.
Blijf regelmatig vragen met je hand , maar vooral met je been!! Houdt haar voorwaarts en ze zal zo wel ontspannen en nageven, zodat je het "kneden" wat kan minderen. Laat haar wel op tijd los!! (als zij vraagt moet jij ook geven ... wisselwerking he!!!)

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 15:21

mmm ik kneed liever niet (teveel).
sommige pony, vooral die van de manege, gaan nu bijna alleen nog maar naar onder door te kneden.
aan de teugel is geen trucje wat er geloof ik veel denken...

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 19:00

Het kneden doe je (samen met inwerking van de benen) om de verbinding met de mond elastisch te maken, dan nodig je paard uit op op het bit te gaan spelen en te schuimen, het is de kers op de slagroom zeg maar. Wanneer het paard echt perfect loopt, rechtgericht met een zachte gelijkmatige elastische verbinding links en rechts mag je stoppen met het kneden, vanals het paard weer een beetje stug wordt of zich probeert vast te zetten, kan bij een goed gereden paard het kneden al voldoende zijn om hem weer in perfecte aanleuning te laten lopen. Let op het kneden gebeurt altijd samen met alle andere hulpen die je nodig hebt om het paard in aanleuning te laten lopen, zijnde zit en benen

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 20:10

Vooral ook proberen met je kuit te werken,...niet met de hielen, maar met de kuit (vooruit)rijden. En eerlijk gezegd! Het helpt echt! Hoe meer ik met mijn kuit rijd, hoe beter mijn merrie aan de teugel komt... Maar kneden is heel goed, maar je moet inderdaad als ze aan de teugel loopt ietsje minderen, en vooral geven als ze vraagt, niet teveel, echt maar millimeter per millimeter (een beetje op je gevoel),...maar zeker niet teveel ineens, want dan valt ze uiteen, en kan ze zelfs met haar neus op de grond vallen,...Maar ook letten op een correcte houding, dat kan ook helpen,...en het is altijd een beetje uitzoeken welk van de h ulpe je (in het begin) het meest moet gebruiken. Na een tijdje komt ze na even vragen al meteen,...dus je hulpen kun je gaan minderen!

Veel succes!
Hopelijk heb je er iets aan!!!

PS, dit is wat ik erover weet, misschien klopt het niet hoor,...maar dit is mijn redenering, en hie ik het doe,...

Op de rug van een paard,
is de hemel op aard,...

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 20:51

Ik weet het niet hoor......... kneden gaat toch wel heel gemakkelijk over in zagen of zo iets. Ik heb een bijrijder en die had het over het 'masseren van de mond'. Allemaal een beetje fout, vind ik. Rijden met je benen en je zit en een beetje spelen met je pink en ringvinger.....maar niet meer dan dat.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 11:21

Ik heb geleerd dat je je handen netjes op de plaats moet houden, en nageven = ontspannen, eerst ging mijn paardje dan weer direct omhoog met zijn hoofdje, weer druk erop, nageven, ontspannen. Na heel wat tijd loopt hij nu netjes nageeflijk. Dus zonder kneden oid. De andere 2 ponys die ik rijd rijd ik ook op dezelfde manier en dat gaat ook goed. En nog het allebelanrijkste, goed voorwaarts en aan je been rijden, gelijke druk in je handen zonder dat je pony aan je handen gaat hangen, veel overgangen, tempowisselingen en figuren rijden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers