Alternatief gezocht voor hoefijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Alternatief gezocht voor hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-02 22:57

Na mijn examens in januari, gaan we met onze shetlander het "mennen" terug opnemen.
Dit komt erop neer dat we toch een 3 à 5 uur per week de weg op gaan met haar. Enja ze heeft wel vrij sterke hoeven, maar zoveel asfalt is toch net een beetje te veel van het goede Frusty
Dus zou ik haar in principe moeten laten beslaan.
Maar ik ben een beetje van oordeel dat hoeven enkel zwakker worden als je er nagels gaat in kloppen, dus ben ik eigenlijk op zoek naar een alternatief.
Ik heb al gehoord van hoefijzers die je kan opplakken ofzo en ook van hoefschoenen, maar kan iemand me soms hier wat meer over zeggen?
Ook als iemand nog een ander alternatief weet, zou ik het graag horen.

gr.Marijke

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 23:01

Ik rijdt Rena vaak buiten met haar Old Macs , zie ...eeehm..even denken Haha! ..ik dacht http://www.oldmacs.com ?

Je weet nu iig de naam , ik heb een behoorlijke internet-zoektocht gehouden en zag deze schoentjes het meeste zitten.

Ook de op maat gemaakte van de heer Smit - Rijssen leken me wel wat maar de Old Macs vond ik toch net iets degelijker en doordachter overkomen.
Ik heb ze besteld bij http://www.kraemerpferdesport.de , zoek eerst eens met de zoekfunctie hier op bokt want o.a. ik heb hier al aardig wat over gepost Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 23:04

Geitenwollen sokken

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 02:54

Als je een goede smid hebt, die kennis heeft van zijn vak, worden de hoeven van ijzers echt niet zwakker. Je moet er wel voor zorgen, dat je pony in goede conditie is, want onder zwakke, brokkelige hoeven, kan zelfs een hele goede smid geen ijzertjes krijgen.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 03:08

Mmmm... hier ben ik het dus duidelijk niet mee eens ! IJzers zijn een noodzakelijk kwaad en zolang het zonder kan is dat beter voor de ontwikkeling van de hoeven. IJzers belemmeren per definitie de groei van de hoeven en het is een bekend feit dat zonder ijzers een hoef ontwikkeld kan worden die vele malen beter, sterker en harder is dan wanneer er ijzers onder gemaakt worden.

Helaas alleen nog net niet zo slijtvast als we (sommigen) wel zouden willen. Natuurlijk werkt de ondergrond waar we het mee moeten doen in Nederland ook niet echt mee (asfalt = schuurpapier) dus blijft het kiezen.

Zonder ijzers, en met beleid getraind kan heel veel. De hoeven varen hier wel bij !!! Wil men meer dan de hoeven zonder ijzers aankunnen dan zijn ijzers dus de noodgedwongen oplossing. Dit gaat echter wel degelijk ten koste van de kwaliteit van de hoeven.
Een goede hoefsmid is dan natuurlijk een MUST maar die kan ook niet meer doen dan de schade zo veel mogelijk beperken.