Ze sprong gewoon niet meer...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Ze sprong gewoon niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-02 20:46

Ik begrijp er nog steeds niks van.. Huilen
Vanavond had ik een springwedstrijd in Kampen "De Zilveren Ui". Maandag had ik echt een supe leuke springles en Melano sprong toen zo goed! Dus ik had toen alle vertrouwen in vandaag..
Ik moest om half 7 klassiek parcour springen en om kwart over 5 kon je het parcour gaan lopen. Parcour was niet moeilijk ook niet echt makkelijk maar gewoon leuk en goed Party!!
Opgezadeld en om 10 over 6 zat ik erop. Eventjes lekker losgereden. Nou eigenlijk kon ik het niet lekker noemen maar Melano liep zelf wel goed. Het was een kleine binnenbak met zoveel mensen! Je wist niet waar je moest rijden. Ik botste ook constant tegen iedereen op. Maar al die kinderen gingen ook overal stappen, zo irritant! Frusty Ik begon met een kruisje te springen, dat deed ze gewoon goed. Daarna een steiltje en daar begon het gedonder alweer, ze weigerde. Eventjes goed aan gespoord en weer erop af rijden.. weigerde die doos weer! Toen werd ik eventjes boos en begon toen weer het kruisje te springen om de vertrouwen terug te krijgen. Dat deed ze weer gewoon en ben toen gelijk doorgereden naar het steiltje.. weigerde ze weer!! Toen had ik gevraagd of me vader de hindernis wat lager wou zetten, dat deed die en probeerde het opnieuw. Met een volle vaart ree ik erop af maar nee hoor ze verdomde het gewoon!! Ik was al bijna aan de beurt en sprong daarom maar weer eventjes het kruisje. Erop af rijden maar nee hoor mevrouw sprong deze ook niet meer. Ik slaan, schoppen, schreeuwen maar ze sprong gewoon niet meer. Me vader en ik stonden met onze mond vol tanden! Ik begreep er niks van en nu nog steeds niet. Melano was die avond veranderd in een harstikke felle pony die geen hindernis meer sprong. Normaal vind ze het helemaal geweldig! Nog een paar keer geprobeerd om een hindernis te springen maar nee het ging gewoon niet. Ik vreesde het ergste al dat ik in het parcour niet eens hindernis 1 kon springen.
En daar werd ik omgeroepen. Ik moest er het beste maar van maken. Binnen komen en groeten. Oke zover was ik en daar ging die rot bel. Aangesprongen in galop en met volle vaart op hindernis 1 gereden.. Hup daar weigerde ze. Ik kon wel janken!!! Huilen Op nieuw aangereden en probeerde zelf rustig te blijven maar nee weer het zelfde verhaal. Nou toen kon ik me niet meer inhouden. Ik ben die hele bak door gecrossd en ben recht op de hindernis afgereden. Had ondertussen allemaal planten omver gereden maar het had helemaal geen nut meer. Ze sprong geen hindernis meer. Daar hoorde ik die rot bel weer en ben uit die bak gereden deken op gedaan en buiten uitgestapt. Het had allemaal geen zin meer en daarom probeerde ik het ook niet meer. Ik zou het dan alleen maar erger maken en ik zelf was ook op. Afgezadelt en op de trailer gezet. We gingen toen nog eventjes een patatje eten en we waren zo weer weg.
Wat een teleurstelling maar tis en blijft een dier. Ik kan het blijven zeggen.. ik begrijp er nog steeds niks van. Wat was er met haar aan de hand? Verward Ik weet het allemaal niet meer maar ik weet wel dat ik de laaste zondag van de maand een oefenparcour ga springen hier op de manege met een keer een prive springles erbij. Dat mag niet nog een keer gebeuren ookal kan ik dat niet vantevoren zeggen want ik had een heel goed gevoel over vandaag!
Pff twas me een avond. Ik denk dat ik me maar eventjes ga bezig houden met dressuur... daar kan dit in ieder geval niet gebeuren Knipoog


Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 20:52

Ah Eem Scheve mond Jammer zeg...
Nou ik hoop dat het de volgende keer weer beter gaat Party!! Vast wel Knipoog

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 20:59

Jeetje he eem Verdrietig
Ik hoop voor je dat het de volgende keer beter gaat succes! Lachen
Maaruh wel vaag hoor Verward

Your my world, my heart, my soul
If you ever leave..
Baby you would take away everything good in my life

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 21:56

raar Verward maar ja het is en blijft een dier misschien was de druk te groot ofzo? Je weet het niet....
Ik hoop voor je dat het niet meer gebeurt!
en veel succes ermee!

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 23:08

Misschien is het allemaal even teveel voor Melano...Ze is pas vier en heeft net het cross-seizoen achter de rug. Misschien heeft ze gewoon even een dipje en moet je even een stapje terug doen. Iets minder wedstrijden, op les iets minder hoog springen en een paar keer lekker langs de weg rijden. Mijn vorige pony had altijd een winterdipje en mijn zusjes pony voelt zich met de vorst ook helemaal niet happy. Die loopt ook gewoon minder dan normaal...

Het kan ook zijn dat er iets aan het tuig niet goed gezeten heeft.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 23:37

het klinkt ook niet alsof je zelf het echt handig hebt aangepakt. Schoppen, slaan en schreeuwen is meestal niet bevorderlijk voor goed rijden. Bovendien vraag ik me af waarom je start als je haar met losrijden niet eens over een hindernis krijgt. Wat heb je zelf anders gedaan dan normaal? Hoe ben je omgegaan met een vol losrijterrein? Zeker met een jonge onervaren pony moet jij zorgen dat het gaat zoals altijd. Kortom, ook even naar jezelf kijken. En denk ook eens over wat Gomir zegt.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 10:54

Schoppen slaan en schreeuwen kan jij inderdaad beter niet doen, je zet er namelijk alleen jezelf maar mee voor paal!! Als je pony pas 4 is, zou ik zeker nog niet teveel van hem vragen!! Parcoursen springen vind ik erg jong voor een 4 jarige.. ik denk dat je paardje even lekker rust wil!! Luister naar je pony!!
Succes ermee!!

(dit is niet als kritiek bedoelt)

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 10:58

Ik ga met Lielle en Gomir mee...
daarbij maakt schoppen, slaan en schreeuwen haar wrs alleen maar onzeker en draagt er niet aan toe dat ze dan juist wel zal willen springen.
Voor een 4 jarige vind ik parcours springen ook nog wel erg jong.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 10:58

Op zich kan een 4 jarige rustig een parcours springen, maar je moet dan zelf wel de steun en het vertrouwen bieden wat ze nodig heeft, en goed in de gaten houden of het niet te veel wordt.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 11:09

Jeetje Amy wat raar Verward Jammer hoor.. Ik zal maar ff rustigaan doen met springen dan ja..

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 13:51

Wat raar Amy... dat klinkt niet als Melano? Verward
Misschien was het idd even wat teveel voor haar. Ze is natuurlijk nog erg jong, je rijdt haar net een jaartje (zoiets toch? Knipoog) en ze kan best gewoon even in een dipje zitten.
Komt wel weer goed! Lachen

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 14:24

je paard had op dat moment geen vertrouwwen in de omgeveing omdat het zo druk was.
Zelf rij je dan (onbewust) ook wat anders als het zo druk is.
Op het moment dat jij tegen hem gaat schreeuwen slaan enz, raakt hij ook nog het vertrouwen in jou kwijt, vandaar dat hij op het laatst ook dat kruisje niet meer sprong.

met een 4 jarige kun je best een parcours springen, maar dan moet je zelf wel rustig en kalm kunnen blijven in elke situatie.
je moet ten aller tijde vertrouwen aan je paard kunnen geven.

Ik heb eens in het parcours gezeten met een 4 jarige, die ook ineens alles eng vond.
ik kon drijven wat ik wlde, maar dat snapte hij niet meer Lachen

maar met mijn stem heb ik hem rond gekregen, niet dooor te schreeuwen maar door hem aan te moedigen.
Kom maar, toe maar, en dan zette hij af, goedzo braaf.
De parcoursbouwers lagen helemaal in een deuk.
10 hindernissen lang, goed zo braaf!!
Maar het had wel geholpen.

Dit is dus de andere kant hoe je een jong onervaren paard aan de andere kant van de sprong krijgt.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 15:03

Ah wat jammer zeg Eem!!!
Ik ga wel mee met de rest maarja als je zo aan het rijden bent en je hebt er veel vertrouwen in heb je jezelf niet meer in de hand hoor. Als Camil weigerde bij mn enige springwedstrijd die ik reed schreeuwde ik ook hard "Hup of KOm" en dan sprong ze nog.Het is gewoon zonde dat het zo gelopen is.
Misschien was ze wel gestressd in de drukte, net als jij waarschijnlijk. (tenminste, ik ben ook super gestressed in drukte bij t losrijden)
Gewoon eventjes rustig aan doen misschien en Melaan weer laten zien dat het springen leuk is!
Anders moet je gewoon een tijdje niet springen? Ik merk aan camil ook verschil. Eerst iedere vrijdag springles en ik merkte aan haar dat t ging vervelen, en nu heb ik al heel lang geen springles meer gehad of gewoon gesprongen, en de laatste x dat ik had gesprongen merkte ik gewoon dat ze het weer super leuk vond!
Suc6 Eem!!

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-02 17:19

Lielle"]
het klinkt ook niet alsof je zelf het echt handig hebt aangepakt. Schoppen, slaan en schreeuwen is meestal niet bevorderlijk voor goed rijden. Bovendien vraag ik me af waarom je start als je haar met losrijden niet eens over een hindernis krijgt. Wat heb je zelf anders gedaan dan normaal? Hoe ben je omgegaan met een vol losrijterrein? Zeker met een jonge onervaren pony moet jij zorgen dat het gaat zoals altijd. Kortom, ook even naar jezelf kijken. En denk ook eens over wat Gomir zegt.
[/quote]

Ik moet zeggen dat ze in de trailer al heel klierig bezig was dus misschien had ze der dag gewoon niet. Ik heb niks anders gedaan dan dat ik normaal ook doe dus daar kan het niet aan liggen. Ik was op laatst zo erg pissig want ik moest en zal haar over een hindernis krijgen, misschien een heb je dan wel gelijk dat ik ik het verkeerd heb aangepakt maar moest ik dat dan gewoon maar pikken? En ik kijk toch ook naar me zelf. De hele avond verder zat ik ik te zeggen van wat heb ik verkeerd gedaan?? En ik heb toch gestart omdat mijn pony zo opeens kon veranderen. Dat was ook bij SGW Barchem. Toen bij het inspringen van het parcour wou ze alleen maar rennen en bokken en toen zei ik ookal tegen me vader van ik denk niet dat ik de cross kan rijden. Maar ik ging het parcour in en opeens deed ze weer normaal en kwam ik ervan af met 1 weigering.. dus ik d8 van misschien is er nog een kansje!

[quote="youngster"]
Schoppen slaan en schreeuwen kan jij inderdaad beter niet doen, je zet er namelijk alleen jezelf maar mee voor paal!! Als je pony pas 4 is, zou ik zeker nog niet teveel van hem vragen!! Parcoursen springen vind ik erg jong voor een 4 jarige.. ik denk dat je paardje even lekker rust wil!! Luister naar je pony!!
Succes ermee!!

(dit is niet als kritiek bedoelt)
[/quote]
Sorry hoor maar wat andere van mij denken zal me een worst wezen op wedstrtijd!! En een 4 jarige pony moet wel een parcour kunnen springen, zovaak rij ik niet springwedstrijden.

[quote="runningkawa schreef:
je paard had op dat moment geen vertrouwwen in de omgeveing omdat het zo druk was.
Zelf rij je dan (onbewust) ook wat anders als het zo druk is.
Op het moment dat jij tegen hem gaat schreeuwen slaan enz, raakt hij ook nog het vertrouwen in jou kwijt, vandaar dat hij op het laatst ook dat kruisje niet meer sprong


*ik quote niet je hele stuk tekst maar dit is toch wel iets waarop ik wil reageren*
Ik heb het toch wel verkeerd gezegd want ik zat ook weer niet te schreeuwen van "rotknol" maar van als ik naar de hindernis toe reed "jaah kom op Melano, NU!!". Dat bedoel ik daar mee en dan met een vertrouwde stem. Dus eigenlijk was het ook weer niet echt schreeuwen.. Ik prijste hem ook helemaal de hemel in toen die wel bij het inspringen sprong, en ook heel duidelijk. Zoals jij zelf ook al zegt al die mensen gingen lachen maar dat zal me een worst wezen! Maar het hielp toch helemaal niet meer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 17:32

Ach, volgende keer gewoon weer weg.
En niet denken aan dat het verkeerd is gegaan.
Dan lukt het vast wel weer.

En om je paardje ff op rust te zetten is zeker geen slecht idee hoor.
Met Kawa heb ik dat ook gedaan.
Hij werd steeds zenuwachtiger in het parcours, hij kwam nog wel foutloos, maar niet netjes.
Ik heb hem toen 3 maanden stil gezet en ben daarna heel rustig weer begonnen.
ik kende mijn eigen paard niet meer terug.

Dus kop op en volgende keer meer succes !

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-02 17:37

runningkawa schreef:
Ach, volgende keer gewoon weer weg.
En niet denken aan dat het verkeerd is gegaan.
Dan lukt het vast wel weer.

En om je paardje ff op rust te zetten is zeker geen slecht idee hoor.
Met Kawa heb ik dat ook gedaan.
Hij werd steeds zenuwachtiger in het parcours, hij kwam nog wel foutloos, maar niet netjes.
Ik heb hem toen 3 maanden stil gezet en ben daarna heel rustig weer begonnen.
ik kende mijn eigen paard niet meer terug.

Dus kop op en volgende keer meer succes !


Ik rij haar vandaag ook niet maar om hem nu gelijk met rust te zetten.. ze had blijkbaar gewoon der dag in en had er dus geen zin zin.. niks aan te doen. Ze heeft een tijdje terug al 2 maanden stil gestaan, in de zomer.
Maar dank je wel Party!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: wisja en 6 bezoekers