(on)beleerd paard, wat liever?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

(on)beleerd paard, wat liever?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-02 21:18

Ik zat me net af te vragen, wat jullie later (of na het paard wat je nu hebt), zou kopen.
Een ingereden of een nog niet ingereden paard.
Een paard wat nog niet ingereden is kan je helemaal naar je hand zetten, precies zoals jij wilt en je kunt er vanaf het begin een goede band mee opbouwen.
Een paard wat al ingereden is is meestal toch wel wat rustiger en alle knopjes zitten eral op. (okee niet bij allemaal Schijnheilig )
Misschien en beetje een rare vraag maar ik vroeg het me toch af...

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 21:20

Ik zou zelf liever een paard kopen wat al wel de basis goed kent en lekker verkeersmak is. En een paard wat gewoon fijn te rijden is Lachen

Maarik heb me Tos Lovers en denk (nu) niet over een ander paard

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 21:22

Ik heb dr beetje tussen in gekocht.. Ewald was licht ingereden (dus zadelmak, ho, vooruit, links - rechts..)
Maar als ik weer (nog) een paard koop, koop ik eentje die bij me past.. onbeleerd of beleerd maakt me niks uit..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 21:23

maakt voor mij niet uit. Ik heb geen eigen paard en zal er ook nooit eentje hebben. Ik werk met paarden dus rij genoeg (teveel). Ook veel verschillende paarden. Jong of ouder maakt voor mij niet uit. Het enige wat ik niet meer wil is als eerste op een paard, dat mag de jongere generatie doen.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-02 21:26

Ethelate, ik ben ook absoluut niet van plan om [**] te verkopen, integendeel. Die blijft nog zn hele leven bij mij!
Anny-Jelly, zo'n antwoord had ik al verwacht... Schijnheilig Maar ik bedoel dus waar je voorkeur naar uitgaat.
Als je opzoek bent naar een minimaal M-dressuurpaard en je loopt tegen een ponybeest met flaporen op en je bent opslag verliefd, neem je die natuurlijk! Haha!

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 21:28

wat anna-jelle zegt liefst er iets tussen in
ik heb bella gekocht die kon al veel tot m1
geen problemen mee ook niet als die nog niet zadelmak
maar het moet wel klikken en het moet voor me werken dan
maakt het me nkiet veel uit!!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 21:37

Ik heb Ivanka dus al gekocht, maar ik heb ook liever een paard wat al veel kent. Daar voel ik me zekerder op. Een onbeleerd paard is ook niet altijd even makkelijk, heb je ook veel (goede!) begeleiding bij nodig, begeleiding die ik niet zo makkelijk zou kunnen vinden hier...

Ik ben blij dat er bij Ivanka de knopjes al op zitten en dat ze verkeersmak is, dan voel ik me al een stuk zekerder. En dan heb ik ook nog het geluk dat het klikt tussen Ivank en mij Lovers Dus Ivanka blijft dr hele leven bij mij Lovers

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 21:46

Het al dan niet kopen van een onbeleerd paard is heel erg afhankelijk van je eigen ervaring. Ik heb zo'n onbeleerd paard gekocht...en geloof me dat is absoluut niet makkelijk geweest. Het is uiteindelijk goedgekomen, maar tussendoor heb ik heel erg veel gewanhoopt. Als je al een onbeleerd paard koopt, vraag je dan echt heel oprecht af of je rijkunsten voldoende zijn (niet alleen om netjes te rijden, maar om het een paard ook te leren (en dat laatste is heel wat anders!). Vraag je ook af of je voldoende hulp hebt voor de momenten dat je grotere of kleinere problemen tegen komt...En of je niet te trots bent om om die hulp te vragen!
Verder moet je ook voldoende doorzettingsvermogen hebben om ondanks die problemen door te kunnen gaan

Voldoe je aan deze drie voorwaarden, dan kan je eventueel een onbeleerd paard kopen, anders zou ik er niet aan beginnen, niet voor jou, en niet voor je paard.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 21:47

Ik koop ze altijd groen... zit je ieg niet met andermans ellende!

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 21:54

Ik zou altijd voor een beleerd paard kiezen ...
Ik ben erg bang dat ik , als ik een paard in zou rijden, dat ik het dier zou verpesten. En dat zou ik afschuwelijk vinden.

En daarnaast lijkt me een paard dat iets al eerder heeft meegemaakt en al wat ervaring heeft, erg leuk. Kun je misschien nog veel van leren Lachen .

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 22:22

ligt er een beetje aan wat voor ras , als ik een fjord zou kopen wil absoluut een groen paard wat zelf nog geen bit van dichtbij gezien heeft en het liefst vers van het land, dat komt omdat veel mensen zoiets hebben; o het is een fjord , hakken en zagen maar , terwijl als je een fjord gewoon inrijd je hem in principe op je gedachten kan laten lopen(bij wijze van) maar bij een kwpn zou ik wel een paard kopen wat de basis achter zijn kiezen heeft (niet dat ik een kwpn zou kopen, maar oke)

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 22:24

Onbeleerd paard , liefst een jaarling of een echt veulen.
Kan ik helemaal naar mijn hand zetten.
Ik heb natuurlijk nog niet genoeg ervaring voor zo'n jong paard , dus daarom is dat voor later Haha! . Ik zou me zeker laten bijstaan door iemand met ervaring hoor, that's for sure!!

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 23:29

Mijn laatste paard stond nog bij z'n mama in het land toen ik em kocht als 3-jarige. Kende helemaal niets, alleen de eigenaar kwam voeren, verder was hij niet in handen geweest. (ophalen met de trailer was dan ook een groot feest Frusty )
Achteraf gezien is dat eigenlijk heel goed bevallen zo'n groen paard, dus ik denk dat ik een evt. volgend paard ook groen koop, sterker nog; misschien wel een keer een veulen Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 00:44

niet ingereden, net als de 5 hiervoor *LOL*

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 08:41

ONbeleerd. Dit omdat dan niemand ermee geknoeid kan hebben. Verder heb je dan alles helemaal zelf gedaan.
Ik heb tot nu toe altijd paarden zelf ingereden. En laatst dus voor het eerst een paard ouder dan 10 gereden (daarvoor dus echt nog nooit, ook op een manege vroeg/kreeg ik altijd jong spul) die ik ook nog eens niet zelf had ingereden. HIer loop ik tegen dingen aan die ik zelf nooit heb gehad (weigeren, met sporen moeten rijden, stug in de mond enz).

Ik zou misschien nog best een goed ingereden paard kopen, maar m'n voorkeur is het niet.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 09:30

Ik heb jaren op de manege gereden. Daarna heb ik 3 paarden ingereden. Maar ik zou nu weleens willen voelen hoe het gaat als je het knopje niet meer moet 'maken' maar dat de knopjes er al opzitten.
Of ik daarom een beleerd paard zou kopen, ik denk het niet.
Hoogstwaarschijnlijk zou ik voor een onbeleerd paard gaan, maar hou me er niet aan vast als ik een jong (4 a 5 jr) paard zie wat wel ingereden is en het voldoet helemaal aan mijn eisen, dan zal ik 'm er niet voor laten staan.

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 10:39

Ik wil een groen paard. Dus iets wat niet veel kent. Het liefst ook geen ruiter op de rug gehad.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 10:54

Ik koop OF een onbeleerd paard (oke, 1tje was al zadelmak) OF een paard dat al behorlijk is doorgereden (denk M2 dressuur niveau, lifst in combinatie met L springen, of hoger).

Ik zal waarschijnlijk nooit geld uitgeven voor een paard dat L1 dressuur is, want bij zo'n paard zit eigenlijk altijd een verhaal. Of het dier kan niet meer, of een slechte ruiter heeft het dier naar de L1 gewurmd en is het paard dus verreden. Of er is iets aan de hand waardoor ik het helemaal niet wil hebben.
Nee, of helemaal correct naar fatsoenlijk bewezen niveau gereden, of groen. Anders maar niet. Naar de L1 toe prutsen kan ik zelf ook wel.

Dennis

Berichten: 31465
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 11:13

Hangt er van af.
Als rijpaard(wat ik voorlopig niet zou zoeken) absoluut al beleerd. Ik denk toch dat ik daar niet genoeg ervaring voor heb als zou ik heel graag voor een groen paardje gaan.
Meer waarschijnlijk is het als ik weer voor een shet ga(wel een flinke) dan het liefst groen. Een shet geeft toch veel meer vertrouwen en als jij het een X fout doe word het makkelijk vergeven, dat heb ik bij een rij paard/pony toch een stuk minder.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 11:19

Alleen maar onbeleerd . Alleen mijn eerste pony heb ik ooit beleerd gekocht maar dat is 16 jaar geleden. Is niet zozeer mij voorkeur een jong paard dat netjes beleerd is vind ik ook geen probleem maar ik vind het ook leuk om het zelf te doen. Aankomende zomer ga ik weer met mijn jonge ruin beginnen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 11:42

In de eerste plaats moet het klikken, maar liefst een onbeleerde van rond de 2 jaar, wel in handen geweest ed maar nog niet te erg verpest 9ook niet gelongeerd dus).
Viv

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 11:48

groen.... en die heb ik 2 maand geleden ook gekocht!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 11:48

Dees, niet elk paard wordt naar de L1 geprutst. Ik zou in zo'n geval gaan proefrijden. Maar een ingereden paard is zeker niet m'n eerste voorkeur.
Met proefrijden voel je toch wel of het goedzit of niet. Kijk, de paarden die ik tot nu toe gereden ehb waren 3 of 4 en werden alleen maar verkocht voor de handel. Hadden nog geen wedstrijdervaring.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 12:29

Ik twijfel tussen een goed ingereden en goed doorgereden paard met heel veel ervaring of een groen dier.

Ik heb drie verreden paarden gehad (heb er nog 2) en dat doe ik dus niet meer.

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 12:29

als ik nu weer opzoek ga naar een neiuwe pony dan koop ik een beleerde pony.ik heb wel een pony beleerd naja niet helemaal dan maar die was al zadelmak maar verder niet. maar ik heb nu gewoon liever een pony die alles al een beetje kent.misschien dat als ik later een pony koop dat ik hem dan zelf ga beleren