uitgestrekte draf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

uitgestrekte draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-02 13:05

hoi,
ik ben dat nou al een tijdje met mn paard aan het oefenen,maar het lukt niet echt (de uitgestrekte draf)
op de hoefsldag zelf lukt het een beetje maar bij b van handveranderen niet.
ik hou mn handen op de zelfde plaats,geef iets meer been en blijf gewoon licht rijden.
maar het lukt niet echt,ook komt ze vaak met haar hoofd omhoog of springt ze soms in galop,heeft iemand tips hoe ik het haar rustig maar wel goed kan leren?

xxx galina


marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 13:14

Misschien begrijpt je paard nog niet echt wat de bedoeling is..
Probeer het toch op de lange zijde inplaats bij de B.. probeer het is bij F van handveranderen of a,c lijn.
Iets je been aan drukken.. probeer een beetje te schakelen in je tempo laat hem wel wakker genoeg zijn en op jou letten

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-02 13:33

wakker genoeg is ze en ze let ook genoeg op mij,maar ik snap zelf ook niet echt hoe ik het haar moet leren,er werd ook al tegen mij gezegd langzamer licht rijden en haar wat sneller laten gaan of zo iets Verward

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 17:55

De bedoeling is dat je paard ruimere passen gaat maken. Het is dus niet de bedoeling dat ie sneller gaat, alleen dat ie ruimer gaat. Probeer eerst op de hoefslag het schakelen voor mekaar te krijgen, daarna kan je het weer proberen met van hand veranderen.

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 21:10

Vooralleer je gaat verruimen moet je eerst verzamelen. Probeer eerst op de volte het paard in verzamelde draf te rijden en vanuit deze verzamelde draf met de zit en benen goed voorwaarts rijden, iets meer nageven vooraan (neusje moet voorruit om de passen te kunnen verruimen), blijven doorzitten, enkele pasjes vragen en opnieuw verzamelen. In het begin met enkel pasjes tevreden zijn tot het paard de oefening gesnapt heeft, dan kan je over langere afstanden verruimen en ook over de diagonaal.
Of eventueel vanuit de schouder binnenwaarts vertrekken kan ook soms helpen. Hier wordt het binnenachterbeen goed ondergebracht wat een goed uitgangspunt is voor de uitgestrekte draf. Schouder binnenwaarts op de helft van de lange zijde en dan bij B of E de baan diagonaal oversteken en verruimen.
Succes !

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 22:38

Bij het paard van mijn vriendin ging het ook niet goed , ze snapte het echt niet. Maar nu dus wel , dit is wat hielp bij haar:
Begin op de hoefslag vanuit een verzameld tempo, geef iets meer na zodat de neus naar voren komt. Geef een lichte kuitdruk en weg is ze!!
Let erop dat ze niet té veel versnelt , trager gaan lichtrijden kan dan helpen. Succes!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 23:52

het is toch altij k-x-m van hand veranderen, of f-x-h pfzo...
Maar als je bij b van hand veranderd in uitgestrekte draf met je in 1 sec. al aan de overkant.

Maja, Je houd hem een beetje tegen aan de voorlant, niet trekken.
Geeft hem been, als hij niet geageerd mag je em best een por geven, maar hij mag niet te veel versnellen.
Daar krijg je zelfs in een proef minpunten voor.
Je hoeft niet altijd z'n voorbeen vanaf de bovenkant te zien,
Het kan zijn dat dat ook gewoon niet in het paard zit, strekken..
Je moet er uithalen wat er in zit, als het er niet in zit kun je het er ook niet uithalen.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 23:55

maar ze mag geen stokkerige passen gaan maken, dat ze TE VEEL haar best doet voor het strekken.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 23:59

Het gaat in het begin om een paar passen, op tijd weer opvangen.
Meetellen, 1, 2, 3, 4 is wat verruimen en van 4, 3, 2, 1 ga je weer verzamelen.
Je maakt jezelf lang, kijkt tussen de oren door waar je heen gaat en gaat rustiger lichtrijden, dat is voor het paard het teken dat het niet mag versnellen!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-02 13:55

bedankt voor de tips allemaal!
en angeliek,het zit wel in haar,ook met los laten in de bak en aan het longeertouw doet ze het goed.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 22:13

kenomaxbe schreef:
Vooralleer je gaat verruimen moet je eerst verzamelen.


Ik ben echt van mening dat een paard eerst moet leren verruimen voordat je ook maar aan verzameling mag denken. De opbouw van een proef is niet voor niks dat er eerst vanuit een arbeidstempo naar verruiming wordt gewerkt en daarna pas vanuit een verzameling.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 20:48

[quote="Angeliek"]het is toch altij k-x-m van hand veranderen, of f-x-h pfzo...
Maar als je bij b van hand veranderd in uitgestrekte draf met je in 1 sec. al aan de overkant.

Wij rijden in een bak van 20 bij 60, dan heb je best nog wat plaats van b of E naar de hoek, en als je de schouder binnenwaarts gebruikt als voorbereiding gaan ze makkelijker strekken. Trouwens strekken is een lastige oefening, het is helemaal niet nodig om dat een ganse lengte vol te houden, een paar passen is meer dan genoeg


kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 20:53

Ik ben echt van mening dat een paard eerst moet leren verruimen voordat je ook maar aan verzameling mag denken. De opbouw van een proef is niet voor niks dat er eerst vanuit een arbeidstempo naar verruiming wordt gewerkt en daarna pas vanuit een verzameling.[/quote]

Er is een verschil tussen een paard dat vlot voorwaarts gereden wordt en een paard dat moet verruimen of zelfs strekken. Een jong paard moet inderdaad eerst vlot woorwaarts worden gereden eer er aan verzamelen mag gedacht worden, aanders is ie in de kortste keren "tegen het been" Maar als we over een uitgestrekte draf spreken, zoals die in een dressuurproef wordt bedoeld, kan die enkel goed lukken als het paard mooi in balans en op de achterhand zit. In de lage proeven wordt trouwens nooit uitgestrekte draf gevraagd, enkel middendraf. Dit wordt vanuit arbeidsdraf gevraagd omdat met op dat niveau nog geen verzameling moet kunnen, maar als je echt een uitgestrekt draf wilt rijden waar het paard de benen spectaculair weggooit met een stuwende achterhand kan je dit nooit bekomen als je het paard niet eerst op de achterhand hebt


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers

cron