Het 'gevaar' van een forum

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Het 'gevaar' van een forum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-02 16:01

Vorig jaar heb ik wetenschappelijk onderzoek (jaja Tong uitsteken ) gedaan naar internetfora, het ging hier weliswaar om andere fora dan bokt, andere onderwerp, andere doelgroep, maar het idee van een forum blijft hetzelfde natuurlijk.

1 van de conclusies die daaruit naar voren kwam was dat voor mensen die wat minder stevig in hun schoenen staan, onzeker zijn, een forum eigenlijk heel 'gevaarlijk' kan zijn. (Weet even geen betere woordkeus). De redenatie hier achter is dat sommige mensen voor ieder wissewasje raad gaan vragen of steun zoeken op een forum. Ze raken een deel van hun zelfstandigheid/zelfvertrouwen kwijt, willen voor iedere stap die ze zetten eerst bevestiging hebben van anderen.

Een forum is een makkelijke manier om die bevestiging te krijgen (laagdrempelig, relatief anoniem, minder moeilijk dan face-to-face etc.). Het gevolg kan zijn dat mensen niet meer zelf proberen hun (persoonlijke) problemen op te lossen, maar gelijk om raad vragen, het liefst willen dat anderen de oplossing verzinnen, wel zo makkelijk, en eigenlijk 'lui' worden.

Een forum is een mooi medium, maar probeer te voorkomen dat je er afhankelijk (en dat is in dit geval iets anders dan verslaafd Haha! ) van wordt. Iedereen wil natuurlijk graag bevestiging dat hij/zij goed bezig is, dat is menselijk, ook is het heel normaal dat je een probleem, persoonlijk of praktisch, waar je zelf niet uit komt graag voor wilt leggen aan anderen om hun visie daar op te krijgen. Maar het kan dus gebeuren dat mensen daar te ver in door gaan, minder zelfstandig etc. worden, voor ieder wissewasje de hulptroepen inschakelen, het is immers zo makkelijk om het even op het forum te vragen.
IMO schuilt ook in bokt dit 'gevaar'.
Hoe denken jullie daar over? (Even bevestiging vragen Haha! )

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 16:09

Ik denk dat je wel gelijk hebt. Van sommige mensen zie je inderdaad zeer regelmatig 'bevestiging-zoekende-vragen' op bokt staan.
Dingen waarop ze eigenlijk zelf het antwoord wel weten, maar toch nog even over willen horen dat het idd wel of niet kan.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 16:10

Tegenover dit 'gevaar' moet je dan eigenlijk wel plaatsen dat onzekere mensen bevestiging van hun ideeën krijgen waardoor zij dus juist wel sterker worden.
Kijk naar jezelf. Haha! Jij krijgt nu bevestiging van dat er werkelijk een gevaar in foragebruik zit en waarschijnlijk geeft jou dat een goed gevoel waardoor jij je in jouw overtuiging gesterkt voelt.
Nu zal dat bij jou niet zo sterk het geval zijn, maar mensen die wat onzekerder zijn die gelijk krijgen zullen zich er waarschijnlijk werkelijk door gesterkt voelen.

[edit]stukje toegevoegd[/edit]
Laatst bijgewerkt door Kitty op 12-12-02 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 16:15

Ik ben het met jullie eens, maar aan de andere kant denk ik ook: domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden. Het kan IMO nooit kwaad om je eigen vermoedens nog eens bevestigd te zien door anderen. Dat geeft je dan net dat beetje meer 'zekerheid', zo van 'zie je wel, ik zat wel op de goede weg'. Geldt niet alleen voor heel onzekere mensen, iedereen twijfelt wel eens ergens over en dat hoeft nooit heel dramatisch te zijn, integendeel. Iedereen vraagt wel eens naar informatie of ervaringen, dat is heel menselijk.

Wat ik wel een beetje eng vind, is dat sommige mensen hun hele persoonlijke hebben en houwen van zich afschrijven op internet. Op zich moet iedereen dat natuurlijk voor zichzelf weten, maar een forum is geen vluchtig medium: dingen blijven bewaard en kunnen maanden/jaren later nog door de hele wereld worden opgevraagd. Heel persoonlijke dingen (over mijn financiële situatie, over mijn relatie) zal ik dan ook niet snel op een forum bespreken. Die bespreek ik wel IRL met vrienden, of 1-op-1 via icq/msn/mail. Maar goed, de definitie van het begrip 'persoonlijke dingen' is natuurlijk ook voor iedereen anders...

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 16:16

Ik vind fora 'gevaarlijk" als makkelijk te beinvloeden mensen (lees kinderen en onzekeren) advies vragen...
Het is zo op internet niet te zien wie zijn advies kan staven op gedegen opleiding en vakmanschap, en wie gewoon hoog van de toren blaast. Zeker op internet gaat vaak op dat degene die het luidst schreeuwt, gehoort wordt.
Luid schreeuwen is geen synoniem voor het hebben van kennis.

Voorbeeld zoals het hier op bokt voorkomt.. Topicvraag: hoe kan ik mijn paard verzamelen en met welke hulpteugel.
Op zo'n vraag kan je eigenlijk geen goed antwoord geven via internet, want je weet verder toch immers helemaal geen achtergrond. En toch, jawel, zullen er een heleboel tips en trucs worden gegeven als antwoord. Niemand die kan controleren of al die nuttige aanwijzingen, die dus wel legitiem zijn in sommige gevallen, werkelijk tot een wenselijk resultaat zullen leiden, of juist niet. Ik houd dus niet van dat soort onderwerpen, want kleine 14 jarige pennymeisjes op verzorg-arabiertjes zonder verder les, lezen dan ook hoe ze creatief met slof kunnen zijn. Dat wil ik niet op mijn geweten hebben.

En ik denk dus dat het nog veel verder gaat als je op algemene fora komt. Waar werkelijk ook mensen zitten met een 'gat in hun hoofd'... daar kunnen gekke situaties ontstaan...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-02 16:17

Van bevestiging van je eigen ideeën kun je idd sterker worden, maar dan heb je dus zelf al iets bedacht en vraag je je alleen af of dat het goede is. Daar is niks mis mee, zolang je het beperkt en niet voor iedere scheet die je laat (vergeef me de uitdrukking Haha! ) de goedkeuring van anderen wil.

Het wordt anders als je zelf helemaal niet meer nadenkt over mogelijk oplossingen, maar gelijk de vraag stelt.
'Wat moet ik doen aan dit probleem?' vs. 'Ik heb deze oplossing bedacht voor dit probleem, is dat goed?'

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 16:19

Dat klopt, dan wordt het een soort vluchten in het internetwereldje.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 16:20

Misschien kan Bartvb ook een forun opzetten speciaal voor de wat 'zwakkere' in onze samenleving!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 16:24

Ik ben het met je eens. Lijkt me trouwens wel een interessant onderzoek.
Gelukkig zeg je dat afhankelijk zijn iets anders is dan verslaafd zijn. Haha! *pfieuw*. Maar ik denk toch dat als je er écht verslaafd aan bent dat je er ook een zekere mate van afhankelijk bent Knipoog

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-02 16:24

Kitty schreef:
Jij krijgt nu bevestiging van dat er werkelijk een gevaar in foragebruik zit en waarschijnlijk geeft jou dat een goed gevoel waardoor jij je in jouw overtuiging gesterkt voelt.


Klopt Haha!

Maar bevestiging van mijn bevindingen is niet de reden waarom ik dit topic geopend heb, ik vind dit een boeiend onderwerp wat interessante discussies/gesprekken kan opleveren en mensen misschien ook aan het denken kan zetten over hun eigen post-gedrag.

En na 3 maanden intensief onderzoek en een verslag van 80 pagina's over o.a. dit onderwerp zou het toch wel treurig zijn als ik niet overtuigd ben van m'n eigen conclusies *LOL*

stitch

Berichten: 3774
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: oviedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 16:29

Prima schreef:
Misschien kan Bartvb ook een forun opzetten speciaal voor de wat 'zwakkere' in onze samenleving!


dat vind ik ook een goed idee Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 16:33

Dan zou je eerst een definitie moeten hebben van het begrip 'zwakkeren in de samenleving' en vervolgens moeten bepalen welke Bokkers daaronder vallen. Beetje eng, vind je zelf niet?

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 16:38

Lijkt me geen goed idee prima, ik denk dat je het dan juist erger maakt. Maar Margreet, ook als je commentaar krijgt op iets wat je zelf heel anders had voorgesteld kan dat juist voordelig uitkomen toch?
[edit]typo[/edit]
Laatst bijgewerkt door Sypheron op 13-12-02 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

stitch

Berichten: 3774
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: oviedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 16:39

Karin schreef:
Dan zou je eerst een definitie moeten hebben van het begrip 'zwakkeren in de samenleving' en vervolgens moeten bepalen welke Bokkers daaronder vallen. Beetje eng, vind je zelf niet?


ja dat moeten we wel weten, wat is dan de definitie van zwakkeren prima?

aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 16:41

Margreet schreef:
1 van de conclusies die daaruit naar voren kwam was dat voor mensen die wat minder stevig in hun schoenen staan, onzeker zijn, een forum eigenlijk heel 'gevaarlijk' kan zijn. (Weet even geen betere woordkeus). De redenatie hier achter is dat sommige mensen voor ieder wissewasje raad gaan vragen of steun zoeken op een forum. Ze raken een deel van hun zelfstandigheid/zelfvertrouwen kwijt, willen voor iedere stap die ze zetten eerst bevestiging hebben van anderen.


Vraag me eigenlijk af of het idd wel een "gevaar" is voor de onzekere mens. Ik ben met bepaalde dingen ook weleens onzeker geweest, maar door vele male bevestigingen die ik gekregen heb, ben ik daardoor weer heel zeker geworden. Vraag me dan af of het veel uitmaakt of je die bevestigingen van vrienden/familie krijgt, of van "vreemden" op een forum.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 16:44

Karin schreef:
Dan zou je eerst een definitie moeten hebben van het begrip 'zwakkeren in de samenleving' en vervolgens moeten bepalen welke Bokkers daaronder vallen. Beetje eng, vind je zelf niet?

Prima kan dat heel goed hoor Haha!
Hij hoeft maar één eigenschap of bezit te weten om te definiëren in welk hokje jij thuis hoort.
Toch, Prima?

het valt me wel op (op bokt dan, veel meer fora bezoek ik niet) dat het steeds dezelfden zijn die vragen stellen. Terwijl ik juist erg onzeker ben, vraag ik juist niet zo snel (persoonlijke) dingen. Omdat ik al zo onzeker ben, wil ik niet nog meer in de war gebracht worden (zoiets?)..

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-02 16:49

Pregini:

Margreet schreef:
Het gevolg kan zijn dat mensen niet meer zelf proberen hun (persoonlijke) problemen op te lossen, maar gelijk om raad vragen, het liefst willen dat anderen de oplossing verzinnen, wel zo makkelijk, en eigenlijk 'lui' worden.

[...]

Maar het kan dus gebeuren dat mensen daar te ver in door gaan, minder zelfstandig etc. worden, voor ieder wissewasje de hulptroepen inschakelen, het is immers zo makkelijk om het even op het forum te vragen.


En dat is dus het gevaar dat er achter schuilt.
Zal beslist niet voor iedereen opgaan, gelukkig niet zeg, maar voor mensen die daar gevoelig voor zijn denk ik dat het wel degelijk een gevaar is.

Overigens wil ik het 'om hulp vragen op een forum' niet de grond in boren ofzo hoor, dat kan ook heel positief werken, mits het dus niet overdreven wordt. En sommige mensen hebben daar IMO wel een handje van.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 16:56

Ik vind dat je daar gelijk in hebt.
Vraag me af of die personen dat van zichzelf door hebben?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 16:57

Ben het met je eens Margreet. Ik kan zomaar een paar mensen op Bokt aanwijzen die aan het 'overdreven-bevestiging-vragen-syndroom' zitten (wist het zo gauw niet vriendelijke te benoemen). Is helemaal niets mis mee, je hebt er alleen jezelf mee. Sommige mensen zoeken teveel bevestiging en hebben zelf geen vertrouwen meer in hun eigen beslissingen, als ze die dan al maken zonder 'goedkeuring' van iemand anders. Tuurlijk kan het je ook sterken als je af en toe iets hebt waar je niet helemaal uitkomt, en als anderen dan je vermoedens bevestigen, maar dat is weer iets heel anders IMO.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 17:33

gelukkig heb ik een hele sterke persoonlijkheid dus dit vormt voor mij geen enkel probleem! Pling

Miss X
Berichten: 604
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 17:54

iK KAN het wel een beetje begrijpen.
Ik ben ook geen prater en als ik bijv ergens mee zit dan is het makkelijker om het even op bokt te vragen om advies.

Gevaarlijk vind ik het niet maar sterker word je er niet van.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 19:26

Ik ben zo iemand die graag bevestigd wil hebben of het wel goed is waar ik mee bezig ben. Maar het heeft ook een keerzijde. Door bokt ben ik veeeeeeel onzekerder geworden.
Vroeger rommelde ik altijd maar wat, zonder problemen. Als hon niet voorwaarts was trok ik sporen aan, en dan was ze wel voorwaarts. Niet DE manier, dat weet ik nu ook, maar ze heeft er nooit enige schade van ondervonden.
Vroeger longeerde ik met een bijzet, zonder er bij na te denken wat nou eigenlijk de functie van een bijzet was. Ik deed gewoon alles wat voor mijn gevoel goed was.
Nu denk ik, goh, eens kijken wat ze daar op bokt van vinden. Of ik dus idd wel goed bezig ben zoals ik denk.
En waarom???? Beats me!

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 19:32

Prima schreef:
Misschien kan Bartvb ook een forun opzetten speciaal voor de wat 'zwakkere' in onze samenleving!


Nwe selecties voor Boktmembers? Dat je eerst door het GITP wordt gescreend en als je te licht bevonden wordt voor Bokt dan kom je op "Bokt voor zwak in de schoenen staanden" terecht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 19:36

Stef"]
Ik ben zo iemand die graag bevestigd wil hebben of het wel goed is waar ik mee bezig ben. Maar het heeft ook een keerzijde. Door bokt ben ik veeeeeeel onzekerder geworden.
[/quote]
dit is de conclusie van Margreet daarvoor:
[quote="Margreet schreef:
1 van de conclusies die daaruit naar voren kwam was dat voor mensen die wat minder stevig in hun schoenen staan, onzeker zijn, een forum eigenlijk heel 'gevaarlijk' kan zijn. (Weet even geen betere woordkeus). De redenatie hier achter is dat sommige mensen voor ieder wissewasje raad gaan vragen of steun zoeken op een forum. Ze raken een deel van hun zelfstandigheid/zelfvertrouwen kwijt, willen voor iedere stap die ze zetten eerst bevestiging hebben van anderen.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 20:44

Ik denk dat je gelijk hebt Margreet, ik ben ook altijd weer verbaasd over wat voor persoonlijke dingen hier verteld wordt door sommige mensen, over zaken die ik nooit never niet op inet zou zetten en die je ook best wel kwetsbaar maken.