aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ultike
Berichten: 3
Geregistreerd: 11-12-02

aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 23:42

ik heb een vraag voor jullie
ik heb al veel lesgevers gehad en zij legden allemaal op een andere manier uit hoe je aan de teugel moet rijden
de ene zei : je handen openen en naar je knieen toe brengen en nog een ander vond dat je je handen heel hoog moet houden
en ga zo maar voort nu weet ik het ook niet meer

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 23:51

Hoi,

volgens mij is de hoogte van je handhouding afhankelijk van de hoogte van het hoofd van je paard. Vanaf je elleboog tot aan het bit zou een rechte lijn moeten zijn. Dus hoe hoger het paard zijn hoofd heeft, hoe hoger jou handen kunnen worden.

Maar aan de teugel rijden is volgens mij een veeel uitgebreider onderwerp dan de hoogte van je handen ?

toedeloet
dianaL

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 12:33

Idd bestaat aan de teugel rijden niet alleen uit je handen gebruiken. Maar ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoeld.

Bij mijn paard werkt het in grote lijnen zo:
Wil ik haar laag en rond houd ik mijn handen ook laag, teugels mogen iets langer.
En als ik ga oprichten teugels korter en handen hoger...

Maar dit werkt dan bij mijn paard, veel verschillende paarden, veel verschillende manieren.. Dat heb ik wel geleerd Tong uitsteken

anoniemmetje
Berichten: 12
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 16:30

een paard aan de teugel rijden is zeeeeker meer dan alleen maar je handen hoog of laag houden, zorg eerst maar dat je paard aan je been is, dan heb je de grootste hindernis al doorstaan, daarna is het een kwestie van "spelen" met je teugels (dus openen en sluiten) goed veel stelling vragen, veel overgangen rijden, en 'm BLIJVEN voorwaarts rijden, dus dat je 'm voorwaarts neerwaarts gaat rijden!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 20:03

anoniemmetje schreef:
een paard aan de teugel rijden is zeeeeker meer dan alleen maar je handen hoog of laag houden, zorg eerst maar dat je paard aan je been is, dan heb je de grootste hindernis al doorstaan, daarna is het een kwestie van "spelen" met je teugels (dus openen en sluiten) goed veel stelling vragen, veel overgangen rijden, en 'm BLIJVEN voorwaarts rijden, dus dat je 'm voorwaarts neerwaarts gaat rijden!


Daar heb je helemaal gelijk ik, maar ook met dit hierboven ben je er nog niet.
Dus als je het echt goed wilt leren moet je gewoon les nemen. Want dan dan je instructrice of instructeur op je paard in gaan. Ieder paard reageerd weer anders.

Maar ik snap jou vraag denk ik wel..
De een hand zijn\haar handen hoog de anderen laag. Ook dan hangt van je paard af, maar zoals ik hierboven al zei: zo werkt het bij mijn paard.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 20:12

een paard rijd je niet op teugel met je handen, een paard komt "vanzelf" op teugel omdat het ontspannen is. de eerste vereiste is het paard voorwaarts-neerwaarts rijden, hierbij het paard echt diep laten gaan, zodat hij de rug omhoog brengt en de achterhand gaat zakken (gelijk een dressuurzweep die je aan de kop en het einde vasthebt en in een boog trekt). Ook zijdelings losmaken door links en rechts stelling te vragen. Wanneer het paard goed ontspannen vw-nw loopt, kan je het paard opnemen (teugels iets korter, handen iets meer naar voor) en dmv halve ophoudingen het paard van achteren naar voor rijden. als het paard in de eerste fase goed ontspannen is, zal het paard nu vanzelf op teugel komen. In je handen heb je het gevoel alsof je verbinding hebt met de mondhoeken dmv een "elastiek". Een zachte elastische verbinding, die links en rechts gelijk moert zijn (cfr. rechtrichten).
Je kan een paard niet aan de teugel rijden door je handen vast te zetten aan je knieën, dan bewerk je enkel het hoofd, dit is het paard in de krul trekken en dit heeft niets te maken met een paard dat op teugel loopt. Een paard loopt op teugel omdat je een verbinding hebt via de hand naar de mondhoeken over de hals via de rug naar de achterhand.
Hoge handen zijn inderdaad een hoog hoofd, lage handen een laag hoofd. Dwz tijdens het losrijden houden we de handen lager, tijdens het verzameld werk houden we de handen hoger.

sacha_iris
Berichten: 11
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 20:37

ik rij nooit aan de teugel, mijn vader zei dat een paard ze hoofd op een natuurlijke manier moet dragen, dat is veel mooier en beter.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 20:41

sacha_iris schreef:
ik rij nooit aan de teugel, mijn vader zei dat een paard ze hoofd op een natuurlijke manier moet dragen, dat is veel mooier en beter.


En dan loopt ze metteen "aan de teugel"

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 22:38

sacha_iris schreef:
ik rij nooit aan de teugel, mijn vader zei dat een paard ze hoofd op een natuurlijke manier moet dragen, dat is veel mooier en beter.


Zo lang je paard ontspannen loopt lijkt mij daar ook niks mis mee. Maar dan moet ie wel ontspannen!!

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 19:14

Je handen spelen een zeer kleine rol in het 'aan de teugel rijden' .
Het paard moet los zijn in de rug en de mond en goed aan het been lopen.
Daarna komt de ontspanning vanzelf en moet je eigenlijk alleen maar geven met je handen.

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 10:55

ultike schreef:
ik heb een vraag voor jullie
ik heb al veel lesgevers gehad en zij legden allemaal op een andere manier uit hoe je aan de teugel moet rijden
de ene zei :je handen openen en naar je knieen toe brengen en nog een ander vond dat je je handen heel hoog moet houden
en ga zo maar voort nu weet ik het ook niet meer



daar snap ik nou helemaal niks van, bedoelde die instructeur dat je, je handen bij je knieen moest houden? Verward

naja...
Mijn manier;
Been geven, en op vangen met je hand, door een halve ophouding..
Ik denk dat het voor ieder paard anders is en ieder paard er anders op reageerd. Mijn advies is daarom ook een goede instructeur te nemen en die kan je vast verder helpen.

shannn00
Berichten: 3
Geregistreerd: 14-12-08

Re: aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:33

mijn pony kan ( met of zonder moeite) dressuur lopen ( zeiden de vorige eigenaren) maar ik heb veel berichten gelezen maar er zijn geen concrete tips ver hoe je aan de teugel moet rijden en zo. ik heb veel moeite met aan de teugel en wijken... heeft iemand tips of een goede site voor het "grondwerk"?? ik ben neit zo heel ervaren maar ik kan bijna alles met mijn pony ( niet om op te scheppen maar dit lukt me gewoon echt niét) en als iemand het goed uitlegt snap ik het niet want dan gebruiken zij taal waarvan ik niet op de hoogte ben, zeg maar
xx

Evelyne79

Berichten: 4000
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:38

ga les nemen zou ik zeggen, via internet kun je niet leren aan de teugel te rijden en wijken. meer info over grondwerk kun je zoeken bij emiel voest of parelli

Chrissy_

Berichten: 1853
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Voorburg (ZH)

Re: aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:41

Evelyne79 schreef:
ga les nemen zou ik zeggen, via internet kun je niet leren aan de teugel te rijden en wijken. meer info over grondwerk kun je zoeken bij emiel voest of parelli


? Beetje aparte reactie.. Ze vraagt toch alleen om tips, wie zegt dat ze geen les heeft?

Evelyne79

Berichten: 4000
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:45

Chrissy_93 schreef:
Evelyne79 schreef:
ga les nemen zou ik zeggen, via internet kun je niet leren aan de teugel te rijden en wijken. meer info over grondwerk kun je zoeken bij emiel voest of parelli


? Beetje aparte reactie.. Ze vraagt toch alleen om tips, wie zegt dat ze geen les heeft?


ahum, bokt had het bericht niet van het begin geopend maar pas vanaf het bericht boven mij, ik dacht dus dat dat de opening van dit topic was. dan kan het inderdaad zijn dat mijn bericht niet geheel in de context hoort Bloos
ik ga even lezen wat wel het eerste bericht is

Chrissy_

Berichten: 1853
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Voorburg (ZH)

Re: aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:52

Evelyne79 schreef:
ahum, bokt had het bericht niet van het begin geopend maar pas vanaf het bericht boven mij, ik dacht dus dat dat de opening van dit topic was. dan kan het inderdaad zijn dat mijn bericht niet geheel in de context hoort Bloos
ik ga even lezen wat wel het eerste bericht is


Ohh vandaar Bloos
Daar had ik net ook last van inderdaad..

WhySoWhite
Berichten: 3461
Geregistreerd: 09-11-08
Woonplaats: Naast de buren

Re: aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:55

je kan het beste les nemen!
om ze gewoon een beetje aan de teugel te rijden moet je gewoon eerst je paard voorwaards actief rijden goed been geven en met je binnen teugel kneepjes geven en als je paard inzakt ontspan je je hand weer mooi met de buiten teugel moet je gewoon ontackt blijven houden voor de halslengte.
suc6

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 02:01

Een goeie site is www.paardenbegrijpen.nl
Daar staat het hele rechtricht verhaal, het is niet alleen kneepjes geven, er komt meer voor kijken , een paard aan de teugel op zijn eigen benen laten lopen is een kunst een paard aan de teugel trekken zie je maar al te vaak,
Veel mensen staren zich blind op aan de teugel lopen maar vergeten de techniek hoe het echt moet en dat het mooie toch van achteren vandaan moet komen en vooral ook dat de ruiter het paard niet met zijn eigen lichaam in de weg zit.
Geduld en tijd is ook vaak iets waar heel veel ruiters tegen aan lopen, een paard kent het besef tijd niet,
Wij mensen willen het in een uurtje voor mekaar hebben , dat lukt niet , een lichaam moet getraint worden ook een paarden lichaam, trek er een paar maanden voor uit en doe het stapje voor stapje , stukje bij beetje en uiteindelijk zal alles bij mekaar passen en een mooi plaatje geven.

Ir111

Berichten: 11951
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 02:07


Boktlid

Berichten: 657
Geregistreerd: 27-07-08

Re: aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 02:36

Dit is een topic uit 2002 die opgerakeld is....
Lijkt me niet de bedoeling...

Ir111

Berichten: 11951
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 02:42

ROFL Dat had ik nog niet eens gezien! Haha!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:50

Zie centrale topic. Bij deze een slotje.